Shotherra Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Har en 92 vectra A modell. Såvidt jeg vet så jar det ikke vært byttet kjøelvæske på den. Så jeg har tenkt til å gjøre det nå. Tenkte jeg bare kunne ta å å kople på hageslanger til røret til vannpumpa og spyle igjennom. Jeg må da vel la den stå på tomgang slik at vannet går hjennom hele systemet? Derimot har jeg ikke kjøleveske hjemme men har det på verkstedet og det tar bare 10min å kjøre ut dit. Motoren blir lunken og jeg regner med at vannet som er byttet ut med kjøleveska kjøler motoren godt nok til at jeg kommer meg greit fra A til B. Ble litt mye her men regner med at dere har tatt pointet... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Ville jo tro det går greit med bare vann et såpass lite stykke... Bare ikke kjør på tørr motor, så er det ikke noe i veien for det Men ville fått på kjøleveske så fort som mulig (så du ikke glemmer det) Fin bil btw Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Slik jeg gjorde det, sku bytte krana til hovedtemp-tingen på bilen min, så tok jeg bare en støvsuger og sugde hele systemet tomt.. så fylte jeg på med ny kjøleveske etterpå.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Kan være greit å spyle igjennom litt da Lenke til kommentar
tommkarl Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Ville jo tro det går greit med bare vann et såpass lite stykke...Bare ikke kjør på tørr motor, så er det ikke noe i veien for det Men ville fått på kjøleveske så fort som mulig (så du ikke glemmer det) Må bare klargjøre noe her: Frostvæske i vannet gjør ikke at kjølevæsken kjøler bedre... Hensikten med frostvæske er to ting: 1: Senker frysepunktet på kjølevannet 2: Inneholder antikorroderende midler som bevarer overflatene i kjølesystemet Bottomline: Du kan fint kjøre på bare vann en stund, og da snakker vi om i dagevis.... ! Ikke bruk mye tid på å spyle systemet...så nøye er det ikke.... Det du kan oppleve ved å tømme grundig er at du får luftlommer etterpå slik at det tar en stund før sirkulasjonen kommer i gang igjen (Vannpumpa klarer ikke pga luft..) og da kan motoren bli ganske varm. Du kan avhjelpe dette ved å klemme gjentatte ganger på gummislanger ved termostathus og ved registeret (Radiatoren til varmeapparatet) hvis du kommer til der. Da hjelper du vannpumpa med å få ut lufta. Gjør dette med påfyllingslokket avskrudd så lufta slipper ut og fyll etter ved behov. Jeg sier ikke at dette vil skje, men at det kan skje.....har opplevd det selv i forbindelse med bytte av varmeapparat Endret 13. juni 2005 av tommkarl Lenke til kommentar
kvafjord Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Jeg hadde en Opel Ascona ei stund, kjørte på vann en hel sommer, funka finfint det. Dessuten, du har en tappekran under radiatoren som du åpner, så tømmes hele systemet for kjøleveske Endret 13. juni 2005 av kvafjord Lenke til kommentar
tommkarl Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Dessuten, du har en tappekran under radiatoren som du åpner, så tømmes hele systemet for kjøleveske Vel...det vil nok bli liggende igjen litt her og der da kjølesystemet er ganske snirklete...men som sagt, det gjør ikke noe! Så spyling er unødvendig såfremt du ikke sliter med tett register/Dårlig varme i kupeen Endret 13. juni 2005 av tommkarl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå