Gå til innhold

Det ufattelige har skjedd. 200gb data må reddes.

Anbefalte innlegg

Vil bare begynne med å si at dette er det absolutt mest forstyrrende jeg har vært bort siden jeg begynnte å drive med pc. Jeg kastet opp faktisk da jeg så hva jeg hadde stelt istand. :cry:

her er saken:

Jeg har en harddisk med 150/av 200GB data på. 70Gb av disse er en 6timers hjemmeredigert film, som jeg har brukt mange måneder på å redigere. Resten er skoledokumenter/adresser og noen filmer samt spill.Filmene og spilla kunne jeg ikke brydd meg mindre om på dette tidspunktet, men resten er data jeg ikke KAN miste.

Så, i et forsøk på å dele opp C, slik at jeg fikk 50Gb på en partisjon og resten på en annen, gikk det FRYKTELIG galt.

Jeg brukte partition magic 8, og fikk den til å dele opp C. Maskina restarta og satte igang delinga fra dos. Den stoppet opp på 13% og etter 30 min, restarta jeg maskina.

Nå kommer jeg ikke inn i windows, og får en bluescreen. Jeg prøvde også å installere windows på D, for å så kanskje hente all dataen fra C manuelt, men det står at disk C er tom, med 200GB ledig plass på!!

Er det mulig at partition magic har sletta C?

Dette er helt ufattelig for meg, og jeg håper at dette er en drøm jeg våkner fra hvert øyeblikk.

Hvordan får jeg igjen all dataen? Her dreier det seg egentlig om denne 6 timers filmen, som jeg nå faktisk redigerte for andr gang på grunn av masse tull forrige gang. Her snakker vi om rundt 70 timer redigering.

Jeg ber dere mine venner, si hva jeg skal gjøre, og hvordan. Å miste all dataen er uaktuelt.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hææææææhhhhhææææ.......sorry at jeg ler, men man partisjonerer ikke en disk uten backup av den!

Som noen sier, plukk ut disken din, og prøv den med recoveryprogrammer i en anna maskin, eller få din egen opp på en ny disk.... men trur du kan begynne å forberede deg psykisk på å sette deg ned og kose deg med videoredigering:D

Lenke til kommentar

Jepp!

Ikke gjøre noooen ting med diskene før du har fått inn en disk utenifra du kan installere OS på.

Etter du har installert OS kan du begynne å bruke forskjellige recovery program.

Getdataback er et godt sted å starte!

Føler med deg!!!! :cry:

Lenke til kommentar

ok. Jeg har nemlig en disk D, men den er det for lite plass på til å installere nytt OS! :( Får jo heller ikke sletta noe data. uff. skal prøve å få kjørt den i en annen maskin og slette litt.

GetGataback sier dere? Tusen takk for tipset, skal få sett på det programmet så snart jeg får opp et nytt os!!

Lenke til kommentar

En ting til. Hovedkortet mitt har bare 2 sata slots. ( måtte bytte ut det forrige kortet , og da ble det et billig et istedet, angrer nå ja ) Betyr det at jeg kun kan ha 2 harddisker på pc`en? utenom eksterne?

edit: http://www.runtime.org/ , er det dette programmet dere snakker om`? ( GetDataBack?

Endret av asad
Lenke til kommentar
Det beste du kan gjøre er å bruke et kontroller kort.

Dette burde kunne brukes: Kontroller

Orntlige mannfolk tar ikke backup :thumbup:

uffameg. synes det var litt dyrt jeg. 600kr for et slikt kort... :(

Ekstern harddisk funker like bra som en intern ikkesant? Ikke noe kluss med å installere windows på den/finne i biosen?

Lenke til kommentar

Er du desperat (og rik nok) kan www.ibas.no garantert redde informasjonen. Men dette koster nok en 20-30.000.

Men hvis ikke, så bør du følge rådene over her, IKKE GØR NOE MED DISKEN. Jo mer du gjør jo mindre sjanse for at du kan redde disken.

Lenke til kommentar

Har du ikke IDE-kanaler på det hovedkortet ditt?

Da hadde du jo kunnet ta en gammel harddisk fra en eller annen skrotmaskin å putte inn..

Ellers spørs det om maskinen din støtter boot fra usb-enheter.. Gjør den det, er det vel ikke noe problem med en ekstern disk..

Lenke til kommentar
En ting til. Hovedkortet mitt har bare 2 sata slots. ( måtte bytte ut det forrige kortet , og da ble det et billig et istedet, angrer nå ja ) Betyr det at jeg kun kan ha 2 harddisker på pc`en? utenom eksterne?

Du kan koble til vanlige IDE HD-er på IDE kanalen.(det er der CD / DVD-romen(e) er tilkoblet). Har du ikkje ein IDE-HD får du sikkert låne ein gammel HD av noen. Eller du kan kjøpe et kontrollerkort som Targa_PC sa.

Er filene du har mistet veldig viktige for deg, noko eg har fått eit intrykk av at dei er, kan du sende HD-en til Ibas. Der vil HD-en bli gjenoppretta av eksperter på området.

Lenke til kommentar
Har du ikke IDE-kanaler på det hovedkortet ditt?

Da hadde du jo kunnet ta en gammel harddisk fra en eller annen skrotmaskin å putte inn..

Ellers spørs det om maskinen din støtter boot fra usb-enheter.. Gjør den det, er det vel ikke noe problem med en ekstern disk..

Hvordan kan jeg sjekke om den støtter det? Jeg har et NF8 hovedkort fra abit.

Det er forresten en IDE kontakt som er ledig. Ville det funke å kjøre IDE harddisk, uten noe problemer tror du? Mener å huske at jeg ikke fikk til detta her på mitt forrige hovedkort. Der skulle jeg blade Sata med ide. gikk ikke av en eller annen grunn.

edit: Ibas er uaktuelt. De skulle ha rund 20.000 for dette. Jeg studerer og sliter med penger nok fra før av.

Endret av asad
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende situasjon med en av partisjonene mine. Plutselig varden ikke mulig å finne etter reinstallasjon av windows, mens dataene lå på c:

Windows klarte altså ikke å finne dataene på c disken av en eller annen grunn.

ikke pqmagic heller som hevdet den var upartisjonert.

Jeg kjørte inn en oppstartsdiskett for win98 og fikk startet dos.

Dos leste stasjonen helt fint.

JEg vet vel egentlig ikke hvordan eller hvorfor. For deg er det imidlertid verdt et forsøk å se om de kan leses i dos da kanskje du kan være utsatt for samme "bug".

Prøv denne metoden:

1. Få tak i en dos oppstartsdiskett (windows 98)

eventuelt kan du finne og laste ned innhold til en oppstartsdiskett fra nettet.

2. Boot opp maskinen fra disketten i dos.

3. skriv C: for å komme inn på c disken evt d: for å komme inn på d disken osv.

4. når du er i c eller d eller tilsvarende skriv dir for å få opp liste over innholdet på disken.

Dersom du får opp innholdet her er jo ike innholdet tapt i utgangspunktet og kan kopieres ut til en annen partisjon eller disk med dos kommandoer.

Dersom datene ikke finnes med dos heller er nok neste skritt å bruke getdataback. Da lønner det seg imidlertid å få tak i noen som har brukt programmet før eller som har over gjennomsnitt greie på data, slik at de ikke ødelegger dataene de finner.

Håper du får det til.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt Partition Magic's rescue diskettes?

Jeg er en gud når det kommer til uforsiktighet ved håndtering av data.

Gjett hva. Jeg ladge ingen disketter :cry:

INstallerte programmet fort og ville bare bli ferdig med partisjoneringen så fort som mulig :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...