Gå til innhold

Netcom problemer i dag?


Anbefalte innlegg

Netcom er ikke akkurat første selskapet i verden som opplever en teknisk feil. (Dessuten så var visst denne feilen Siemens sin skyld)

Det blir feil å si at feilen er Siemens sin skyld, fordi om NetCom kjøper utstyr derfra. NetCom har likevel driftsansvaret. De har ikke outsourcet drifta som du sier i et tidligere innlegg.

NetCom produserer ingen noder selv, hverken i kjerne- eller radionettet. De må kjøpe alt utstyret (som alle andre operatører), men er de dermed fritatt for ansvaret? Det virker som Crazysteps mener det.

 

I VG nå så står det at NetCom har kjent til problemet siden begynnelsen av forrige uke. Feilen oppsto under oppgradering av en nummerdatabase. Det utrolige er at de da ikke har fallback-rutiner. Slik at de ruller tilbake til gammel løsning når ny løsning ikke fungerer.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280800

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netcom er ikke akkurat første selskapet i verden som opplever en teknisk feil. (Dessuten så var visst denne feilen Siemens sin skyld)

Det blir feil å si at feilen er Siemens sin skyld, fordi om NetCom kjøper utstyr derfra. NetCom har likevel driftsansvaret. De har ikke outsourcet drifta som du sier i et tidligere innlegg.

NetCom produserer ingen noder selv, hverken i kjerne- eller radionettet. De må kjøpe alt utstyret (som alle andre operatører), men er de dermed fritatt for ansvaret? Det virker som Crazysteps mener det.

De har outsourcet feilsøkinga, ikke driften.

 

Feilen i seg selv var jo ikke så alvorlig, var feilsøkinga som gjorde at så mange merket noe til det.

Lenke til kommentar
Man får ikke logget seg på "min side" på netcom.no...men dette er jo vanlig fra netcom sin side.

 

SÅ når svenskeide netcom sier at "ting er i orden", vil det si at de er tilbake til den ordinære funksjonssvikten.

nå er du litt sær, min side feilen, som dere snakker om er en helt annen feil, det kan enkelst sammenliknes med en datamaskin, alt funker utenom lydkortet og nettverkskortet.

 

så får du fikset nettverkskortet, og internett og alt det der funker som bare det, da er feilen fikset, det at lydkortet ikke virker, er en helt annen og uavhengig feil.

 

(merk at dette var en sammenlikning)

Lenke til kommentar

Grunnen er at NetCom ikke har noen ordentlige BackUpløsninger. TelenroMobil har dubletter av alle sentraler. En i Oslo og en i Bergen når det gjelder nummerdatabsene (30 mill. kr kostet det).

Hos Telenor betaler man for kvalitet. Man kan ikke laste noen andre enn NC fo det som er skjedd. Er jo ikke lenge siden de hadde problemer sist heller. Jeg har aldri hatt probelemer med nettkontakt med Telenor.

 

Pettern

Lenke til kommentar
Grunnen er at NetCom ikke har noen ordentlige BackUpløsninger. TelenroMobil har dubletter av alle sentraler. En i Oslo og en i Bergen når det gjelder nummerdatabsene (30 mill. kr kostet det).

Hos Telenor betaler man for kvalitet. Man kan ikke laste noen andre enn NC fo det som er skjedd. Er jo ikke lenge siden de hadde problemer sist heller. Jeg har aldri hatt probelemer med nettkontakt med Telenor.

 

Pettern

Sannsynligvis var det backupløsningene til Netcom som gjorde at 80% av alle samtaler gikk igjennom og at veldig mange av oss merket lite til feilen.

Lenke til kommentar

Synes de siste dagene har vist at den høye prisen man betaler for å ringe hos netcom tilsier ikke at man får kvalitet. Netcom har hatt 10 år på å ordne skikkelige backupløsninger, og det er en skandale at netcoms kunder i hele norge har vært mer eller mindre uten mulighet til å ringe. Hvis det stemmer at de har visst om problemer mange dager før dette skjedde, så bare viser det hvor inkompetente ledelsen er i netcom. Vg kjører en sak på det nå....

 

At "min side" ikke virker er jo et vanlig problem hos netcom. De har hatt tid til å ordne opp i dette, men dette blir IKKE gjort. Andre selskaper ( les telenor) klarer å ha internett sider som fungerer. Og nett som fungerer.

 

Svenskeide netcom dummer seg ut...

Lenke til kommentar
Synes de siste dagene har vist at den høye prisen man betaler for å ringe hos netcom tilsier ikke at man får kvalitet.

Igjen: dette er ikke netcom som operatør, men netcom som nettleverandør det er snakk om.

Har altså ingen sammenheng med taleprisene til netcoms egne abonnement.

 

Netcom har hatt 10 år på å ordne skikkelige backupløsninger, og det er en skandale at netcoms kunder i hele norge har vært mer eller mindre uten mulighet til å ringe.

Eller så kan du se det på en annen måte. netcoms backupløsninger gjorde det mulig å ringe ogs ende sms for de aller, aller fleste mesteparten av tiden.

 

Hvis det stemmer at de har visst om problemer mange dager før dette skjedde, så bare viser det hvor inkompetente ledelsen er i netcom.

 

Hva har dette med ledelsen i netcom å gjøre? hvordan vet du at det ikke er gutta på gulvet som ikke har gjort jobben sin i henhold til vedtekter fått fra ledelsen?

 

At "min side" ikke virker er jo et vanlig problem hos netcom. De har hatt tid til å ordne opp i dette, men dette blir IKKE gjort. Andre selskaper ( les telenor) klarer å ha internett sider som fungerer. Og nett som fungerer.

 

Om du gidder å lese et par av linkene jeg la opp tild eg så ser du at telenor alltid har hatt enorme problemer emd å levere stabile nettløsninger. grunnetd ette mistet de nesten en megakonrakt med de norkse departementene ved utviklingen av nettstedet odin.no

Lenke til kommentar

Jeg ser en sammenheng mellom KVALITET OG PÅLITELIGHET og litt høyere priser. Man kunne kanskje tilgi netcom hvis de hadde ekstremt lave priser, fordi forventer man ikke like bra kvalitet om markedslederen.

 

Her ser man at kvaliteten man får på produktet sitt er under ENHVER kritikk ( ikke nett i to dager, samt dårlige nettsider, osv, osv. Det er jo helt latterlig at de IKKE greier å fikse disse internettsidene sine, når andre teleselskap klarer å ha fungerende nettsider).

 

Derfor føler jeg meg snytt og ført bak lyset av netcom. Man står igjen med to alternativer:

 

1, Betale litt mer for pålitelighet og kvalitet, og gå over til TELENOR.

 

2, Eller få billigere ringepriser ved å gå over til chess og tele2.

 

Svenskeide netcom er uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Jeg ser en sammenheng mellom KVALITET OG PÅLITELIGHET og litt høyere priser. Man kunne kanskje tilgi netcom hvis de hadde ekstremt lave priser, fordi forventer man ikke like bra kvalitet om markedslederen.

 

Her ser man at kvaliteten man får på produktet sitt er under ENHVER kritikk ( ikke nett i to dager, samt dårlige nettsider, osv, osv. Det er jo helt latterlig at de IKKE greier å fikse disse internettsidene sine, når andre teleselskap klarer å ha fungerende nettsider).

 

Derfor føler jeg meg snytt og ført bak lyset av netcom. Man står igjen med to alternativer:

 

1, Betale litt mer for pålitelighet og kvalitet, og gå over til TELENOR.

 

2, Eller få billigere ringepriser ved å gå over til chess og tele2.

 

Svenskeide netcom er uaktuelt for min del.

Du gjentar deg selv i det evinnelige og det er fremdeles grunnleggende ting ved det norske mobilnettet du ikke forstår:

 

Det finnes kun to landsdekkende mobilnett i Norge Å bytte til Chess eller Tele2 endrer ikke det faktum at du enten benytter deg av telenors nett eller Netcom sitt.

 

Netcoms samtalepriser har ingen direkte sammenheng med Netcom som nettleverandør

 

Telenor har hatt mye større problemer med internettsider og internett de har drevet enn Netcom

 

Og hvorfor gjentar du at netcom er svenskeid? Har det noen relevanse overhodet? Tipper det sitter noen svensker på aksjer i de fleste andre norske selskaper også, inkludert telenor. Dessuten tipper jeg det sitter noen nordmenn og andre utlendinger med aksjer i TeliaSonera også, så 100% svenskt blir det jo aldri.

Lenke til kommentar

"Netcoms samtalepriser har ingen direkte sammenheng med Netcom som nettleverandør"

 

Dette utsagnet er for dumt er jeg redd....

 

 

Selvfølgelig har det en sammenheng. Telenor investerer penger på å ha et NETT SOM FUNGERER OG MED BACKUPLØSNINGER som fungerer. Har aldir opplevd at mer eller mindre hele norge sto uten nett med telenor. Derfor så overfører telenor betalingen av denne kvalitetssikringen overpå sine kunder ved å ha noe høyere ringepriser enn andre. Telenor har etter min mening en mye bedre pakke. MED KUNDESERVICE som fungerer ( her har netcom utrolig mye å lære), og internettsider som faktisk fungerer. Det som sagt helt utrolig at ikke netcom kan fikse "min side", det har vært problemer her i årevis.

 

Jeg synes netcom tilbyr en pakke som ikke når opp til telenor kvalitetsmessig.

 

Så hvis man vil ha billigere ringeprisen ENN det Netcom tilbyr, så burde man gå over til Chess. De går jo på telenors nett ( som har fungerende backupløsninger). Det er en annen her i tråden som har forklart om telenors investeringer i backupløsninger.

 

Svenskeide Netcom var i alle landets nettaviser flere dager, og på dagsrevyen. Nå har vg en sak om at ledeslen har holdt det skjult at det var problemer med nettet. Jeg tror peppes pizza er ganske sure nå..... Bra at vg kjører på denne saken.

Endret av stue
Lenke til kommentar

"To ganger på to år

Det er andre gang på to år at det oppstår omfattende problemer hos NetCom. Et sammentreff av uheldige omstendigheter for to år siden gjorde at en vannlekkasje slo ut store deler av nettet i Østlandsområdet.

 

Den gang ble det sagt at sannsynligheten for at noe slikt vil skje igjen er ytterst liten. Men når en annen type feil får en like omfattende effekt blir det vanskelig for NetCom å fremstå som en pålitelig operatør."

 

 

Skriver teleavisen. Jeg synes også at netcom ikke kan regnets som pålitelige.

 

"Dette kan skje også hos oss, men ikke så lenge og ikke i så stort omgang. Til det har Telenor for solide backup-systemer" sier representant for Telenor.

 

Aldri mer netcom for min del er konklusjonen jeg trekker etter de siste dagene...

Lenke til kommentar
Nettet er oppe fra ca 15.45

 

Vi er glade for å kunne meddele at nettet nå er oppe og fungerer normalt. Det kan oppleves noen forsinkelser, men alt ser nå bra ut.

 

Problemet var at vi har hatt en indeksfeil i nummerdatabasen(HLRi) etter en oppgradering. Dette betyr at vårt system ikke klarte å identifisere abonnentene.

 

Det blir nå lagt betydelige ressurser i et kvalitetsikringssystem for å hindre at slike hendelser skjer igjen. Vi kommer også til å kreve betydelige innskjerpelser fra våre underleverandører i form av bedre rutiner, kvalitetssikring og testsystem.

 

For å raskt komme på nett, anbefaler vi å slå telefonen av og på.

 

Igjen, dette har vært en meget ulykkelig hendelse og alt skal gjøres for at det ikke skjer igjen. Vi beklager enda en gang og har forståelse for irritasjon og sinne.

 

NetCom setter nå alt inn på å bevise kvalitet framover.

 

 

Med Vennlig hilsen

Morten Birkeland

Direktør Salg & Kundesenter

Lenke til kommentar

Dette er e-poster som er sendt ut til bedriftskundene.

Tidligere brev kommer her:

 

Kundebrev 3

Nettet fortsatt ikke oppe

 

Fortsatt har vi i samarbeid med våre underleverandører ikke løst problemet vi har med nettet vårt. Vi har klart å avgrense problemet til to sannsynlige alternativ, og det jobbes nå med feilretting i forhold til disse.

 

Vi antar nå at feilrettingen kommer til å ta hele denne dagen, men håper selvfølgelig at vi kommer opp raskere.

 

Det er for øvrig ingen endring av ringestatus fra forrige brev.

 

Vi er meget fortvilte over denne situasjonen på vegne av alle våre kunder, og vet at dette er ytterst uheldig og vanskelig for mange.

 

Vi håper å kunne informere litt mer konkret tidlig på ettermiddagen i dag.

 

For kontakt, ring: 05050 eller 05051

 

Med vennlig hilsen

 

Morten Birkeland

Direktør Salg og Kundesenter

 

 

Kundebrev 2

Fortsatt problemer

 

Vi beklager å måtte meddele at vi fortsatt ikke har løst nettproblemene.

 

Fra 14.30 i går, og fram til nå har NetCom arbeidet intenst sammen med våre underleverandører for å løse problemet, uten at vi enda har funnet feilen.

 

Status er nå :

Ved å bruke NetComabonnementet, så kommer man igjennom til fastlinje og til Telenors nett.

En andel kommer også gjennom til NetComs nett fra enten et NetComabonnement, fastlinje eller fra Telenor.

For å avlaste nettet, og gjøre det enklere å ringe har vi måttet ta bort muligheten for å sende SMS.

Problemet slik det framstår nå er at vi sliter med routingen av samtaler til kundene. Systemet finner ikke lokasjonen til den enkelte abonnement.Tekninsk benevnt er dette et HLRI- problem.

 

Dette er dypt beklagelig, og alt det som er mulig gjøres for å rette feilen.

 

Rettetid er fortsatt umulig å si noe om.

 

Vi kommer med mer informasjon så snart det er noe nytt å melde.

 

Med vennlig hilsen

 

Morten Birkeland

Direktør Salg og Kundesenter

 

 

Kundebrev 1

Kjære kunde

 

Nettproblemer

 

Siden i går ettermiddag har NetCom hatt problemer med mobilnettet. Konsekvensen er at kundene i varierende grad opplever problemer både med å ringe, motta samtaler og sende SMS. Omfanget av problemet merkes mest i de store byene.

 

NetCom har sammen med nettleverandøren Siemens jobbet intenst for å rette opp i feilen, men man har foreløpig ikke sikre prognoser for når dette vil bli løst. Feilen skyldes at nettet har problemer med å sette opp samtaler mot nummerdatabasen.

 

Mobiltelefonen er et avgjørende verktøy for våre kunder og vi beklager meget sterkt den situasjonen som har oppstått. Vi er meget lei oss for de problemer denne hendelsen har skapt for mange av dere, og forsvarer igjen at vi gjør det vi kan for å løse situasjonen.

 

Man kan komme i kontakt med NetCom gjennom å ringe 05050, 05051 og 05052.

 

Vi kommer tilbake med ytterligere informasjon så snart vi har noe mer å melde.

 

Med vennlig hilsen

 

Morten Birkeland

Direktør Salg og Kundesenter

Lenke til kommentar
Telenor har etter min mening en mye bedre pakke. MED KUNDESERVICE som fungerer ( her har netcom utrolig mye å lære

NetComs kundesenter hadde i går svært stor pågang. Flere enn

17 000 kunder henvendte seg til NetCom i løpet av gårsdagen. Det er langt flere enn på en normal dag. Ventetiden var i gjennomsnitt kun syv sekunder før kundene kom gjennom til en konsulent som kunne forklare dem nærmere om feilen.

 

Prøv å kom igjennom til Telenor kundeservice på 7 sekunder en vanlig dag du. Dette beviser vel at kundeservicen til Netcom er av landets ypperste?

Lenke til kommentar
Teknsik svikt må være lov, men at de trenger to dager er ikke bra! Tenkt på alle bedriftene som har trådløs telefoni, samt de som kun har mobiltelefoni.

 

Personlig har jeg kun mobiltelefon. Ikke noe problem da det har gått an å både ringe og sende sms de siste dagene.

 

Bedriften min har trådløs bedrift. Igjen: ikke noe problem.

 

Forskjellen mellom NC og TnM, er vel at hos TnM har det kun rammet enkeltpersoner eller små grupper. Hos NC ble det derimot alle som ble berørt. Det er en vesentlig forskjell.

 

Hva er egentlig forskjellen? For de som rammes er det like ille om det kun er dem eller om det også rammer andre. Om hele Oslo by mister nettet, er det ikke like farlig om Trondheim og Bergen også mister sitt?

 

Tenk så ille det er for disse å være uten internett, fasttelefon OG mobil! HEIA TELENOR!

Jeg mener faktisk at det er stor forskjell når ALLE rammes, og kun noen "få" rammes. Det er mange flere skadelidende, og tenker du deg litt om, så skjønner du det. Om du fikk inn samtaler og sms, så heldig for deg. Jeg fikk ikke noe, heller ingen av de jeg kjenner i fikk det, uansett hvor de nå bodde.

Når det gjelder NC sin kundeserivce, er den relativt dårlig. De bruker nesten ei uke på å svare på mine e-poster (ja, det var før nettet streika), altså brukte de langt mer enn 24 timer, slik de lover på nettsiden. Hos TnM får en svar i løpet av dagen.

Min side er også en skandale, noe de aldri får reparert. De lover og lover, men ingen ting skjer. Det er ikke bra! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg mener faktisk at det er stor forskjell når ALLE rammes, og kun noen "få" rammes.

For hver enkelt person er det ikke noe større problem om andre også rammes. Er media som gjør dette til en så forferdelig ting.

 

Hjelper ikke meg at ingen i Finnamrk får ringt heller om jeg har problemer i Vesfold.

 

Når det gjelder NC sin kundeserivce, er den relativt dårlig. De bruker nesten ei uke på å svare på mine e-poster

 

Så ring dem. Kommer igjennom umiddelbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...