Gjest Slettet+89761234 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 En venninne og en kompis klarte igår å miste mitt digitale kamera i et glass med sprit og appelsinjuice, de fikk det kjapt opp igjen, men nå klarer ikke kameraet å åpne linsedekselet og det kommer rare lyder om jeg prøver å zoome. Det er et Olympus Mju Mini Digital S. Hva kan kostnadene bli? Eller må jeg kjøpe et nytt? Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 kan vel tippe at mye kliss inni kamera, samt fuktigheten har ødelagt veldig mye inne i kameraet. Avhengig av hvilke deler som må byttes (som trolig er mange, pga sukkeret) så kan det bli dyrere enn å kjøpe nytt. Sjekk evnt om du har forsikringer som kan dekke skaden. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Det koster 1000 kr å få det åpnet og blåst støv av det, å bytte en en eller flere deler blir mye dyrere. Hvis du ikke har forsikring så kan du prøve å skylle det godt i så rent vann som mulig (uten batteriet i) og la det tørke på en tørr og varm plass til det er helt tørt innvendig og utvendig. Med 100% rent vann og man greier å skylle bort alt og greier å tørke det fort så er det en sjanse for at det vil fungere igjen. Men begge deler vil være vanskelig uten å demontere det. Endret 12. juni 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Det man bør gjøre umiddelbart om noe slikt skjer, er å ta ut batteriet. Hvis ikke er det fare for at væsken lager kortslutninger som gjør ubotelig skade. Deretter kan man prøve å skru opp kameraet og skylle det i ferskvann, for å få vekk alle rester av juice/sprit/brus/kaffe/saltvann, og la det tørke ordentlig før du setter på batteriet. Pass på at det ikke blir liggende vann noe sted. (Jeg anbefaler ikke å skylle områder som ikke har vært utsatt for væske.) Kanskje klarer man å redde det på denne måten, men det er fare for at det ble gjort ubotelig skade allerede i løpet av de første sekundene. NB! Batteriet kan også ha blitt ødelagt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Mju-serien skal være sprutsikre... det vil si at det kan være at det kun er linsen som har problemer, og at resten av kameraet faktisk er reddet (selv om det i praksis ikke skal være vanntett... bare sprutsikkert). Ville prøvd å rense linseområdet, eller bedt et verksted se om det vil lønne seg å reparere. Er det vannskadet, vil det nok ikke lønne seg pga at senskader kan oppstå. Er det kun ytre ting som er blitt klissete og må renses, så er det så absolutt verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå