Gå til innhold

Bildeoptimalisering i Nikon D70

Anbefalte innlegg

Hei!

Går ut ifra at endel av brukerne på forumet er eiere av Nikon D70.

Selv kjøpte jeg et D70 m/18-70 objektivet for en drøy uke siden og det har foreløpig svart til forventningene når det gjelder brukerkomfort og kvalitetsfølelse.

En uke er litt lite til at jeg foreløpig har kommet til noen endelig konklusjon ang. bildekvaliteten og jeg har så langt bare brukt innstillingen "normal" i bildeoptimaliseringsmenyen.

Men det slår meg at bildene generelt virker for mørke og lite "brilliante" og ikke særlig skarpe.

"Problemet" blir endel mindre på min Sigma 105 f/2,8 macro , da blir bildene både klarere og betydelig skarpere (naturlig).

Mitt spørsmål til dere som har brukt D70 en stund er:

Hva slags innstillinger bruker dere i menyen for bildeoptimalisering?

Håndboken anbefaler jo innstillingen "normal" til de fleste situasjoner.

Har vel nesten aldri sett noen klage over bildekvaliteten på D70`n så jeg er litt overrasket , kansje det bare er meg som har hatt for store forventninger.

Setter stor pris på tilbakemelding.

Hilsen mangeårig fornøyd Nikon (analog) slr bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt DSLR!

JA, en uke er for liten tid til å lære seg noe særlig, omfanget er stort.

Du har valgt å ta opp bildene dine i jpg formatet og komprimert det ned til Normal. Jeg vil sterkt anbefale å ta opp i RAW format da dette gir mange ganger større muligheter for å få gode sluttresultater, men dersom du velger jpg så sett for all del kvaliteten til Fine (og størrelsen til L)!

Det er mange som synes jpg'en fra D70 er noe mørk, dette løses ved å bruke såkalt Custom Curves. Last ned eller kjøp Nikon Capture Control og du får da mulighet til å enten justere kurven selv eller importere ferdige kurver. (Jeg har en god kurve du gjerne kan få på mail).

At et 105/2.8 macro objektiv er skarpere enn et 18-70/3.5-4.5 er helt naturlig ja ;) .

Lykke til!

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Den interne firmware som behandler bildene i kameraet er i utgangspunktet satt i " normal " modus. I mitt 300d kan jeg i tillegg til dette standardmoduset lage mine egne oppsett som bearbeider bildene etter mine preferanser med hensyn til skarphet, fargebalanse og kontrast. Jeg antar at D70 vil ha samme mulighet.

Ellers er det nok slik at for billedserier som jeg tar....såkalte " snapshots " så kjører jeg en standard oppgradering i Photoshop av alle bildene ( samlet )....så er det gjort...det holder mer enn nok til normal bruk. Mens derimot når jeg er i det kreative hjørnet kan det være greit å bruke " raw ". Min erfaring er at det er bruken av bildene som styrer hva jeg ønsker å bruke tid på. Har man tid nok disponibel er det klart at raw er å foretrekke....men da måtte døgnet ha mer enn 24-timer for mitt vedkommende......;-)

Så anbefalingen min er.....

1. eksperimenter litt med egendefinert oppsett i kameraet, alt.

2. overlat forbedringspotensialet til det fotoredigeringsprogrammet du benytter

....suverent blir det nok til slutt når du behersker de mulighetene du har !

Lykke til !

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Skal over på RAW etterhvert ja , og skal også ta meg en titt på Capture.

Jeg kjører på "fine" og "L" , det jeg tenkte på var punktet i menyen som heter: "optimera bild/optimaze image" der man kan velge mellom "normal" , "vivid" , "sharp" , "soft" , "direct print" , "portrait" , "landscape" og den som vel er mest interessant "custom/egen".

Under "custom/egen" kan skarphet , kontrast , fargerom , saturation og hue justeres.

Det er her jeg er litt nysgjerrig på om det er vanlig å gjøre noen innstillinger eller om folk flest er fornøyd med fabrikkinnstillingen.

Lenke til kommentar

Ahaa....jeg misforstod deg nok litt der.

Ja, under OI har jeg Custom og jeg har som sagt denne kurven liggende som en fil som kan importeres. Hvis du ikke vil bruke Custom Curves tror jeg nesten du må prøve deg frem litt selv til du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hvordan forskjellige mennesker liker bildene. Du må nesten poste et bilde du er misfornøyd med og liste opp EXIF informasjonen før vi kan si noe spesielt.

Jeg er stort sett fornøyd med standardinstillingene botsett fra at det er litt vel kraftige farver noen ganger.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...