Gå til innhold

bygging, liming, polering, lexan

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget en haug med drivgods- og skrapjernsmodeller av et patentsøkt superkanonapparat, som det ikke er nødvendig å prøve å gi noen forklaring på her, annet enn at en forhåpentlig endelig prototyp nå skal bygges i lexan.

I den forbindelse er det et par spørsmål som melder seg: 1) Hvordan bør arbeidstegninger presenteres for en som skal skjære ut emnene (fra en 10mm plate), som tegning eller som sjablonger? 2) Hva er egnet lim for lexan? 3) Kan metall, stål limes til lexan? Hvordan polers lexan?

Vansakelig å finne noe på nettet om dette. Hyggelig om noen kan svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er nok dette feil forum.. :)

For andre.. Arbeidstegninger tror jeg de liker å få i AutoCAD! Men det må du jo spørre den som skal utføre jobben om..

Lim for lexan er vel epoxy.. Tokomponentslim, sterkt som bare pokker!

Hva mener du med stål limes? Loddes? Sveises?

Lexan kan poleres med f.eks. Xerapol fra Clasern..

Lenke til kommentar

Har nok havnet litt på jordet her, ja, men det var jo treff på lexan og liming! Så får heller overklokking være hva det vil. Besto jo eksamen og greier..

Vel, det er altså liming som er spørsmålet før jeg stikker: Å lime f.eks et bolthode i en forsenking i lexanplata, som om den er innstøpt. Og hva er best for å lime vanlig glass til lexan? Takk for poleringstipset. Vet noen om et forum for f.eks prototyp-bygging?

Lenke til kommentar

Mottar visstnok noen midler i morgen. Dermed blir det mekking i helgen.

Det er ikke for å være interesant, men jeg venter til "greia" er ferdig før jeg presenterer den. Tror jeg har opplegget klart, men kommer nok med spørsmål om det skulle bli problemer. Er glad for oppmerksomheten og rådene.

Lenke til kommentar

Står litt fast. Trenger 10 skiver av 3(-4)mm glass, diam 50mm, diam sentr hull 11mm. Pris fra glassmester er ca kr. 3000. IKEA har solgt lysmansjetter i plant glass som er fullt brukbare til kr 25 for 4! Men nå er det tomt og slutt. Ringer land og strand rundt etter lysmansjetter, eller etter skiver uten hull for å redusere prisen hos glassmesteren. Polérutstyret er i hus..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...