vegjoh Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hei! Har hjulpet en kompis av meg med å bygge ny PC. Etter min mening skal alt være riktig, men ikke alt fungerer som det burde... Spesifikasjoner først: MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2x512MB) XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 NorthQ Strømforsyning Silent 400W Maxtor DiamondMax 10 200GB NEC ND-3540A Problemet er at maskinen plutselig bare låser seg. Hvis jeg for eksempel startet Battlefield Vietnam så låste den seg alltid rett etter introduksjonsvideoen. Temperaturen på CPU er ca. 40 grader, og strømforsyningen skal være kraftig nok, så dette kan vel utelukkes. Tenkte at dette var typisk RAM-feil, og tok ut den ene brikken. Startet så Battlefield Vitenam uten problemer! Byttet RAM-brikke, og startet BFV på nytt - alt i orden. Satte inn begge brikkene igjen, og da jeg da forsøkte å starte BFV, så var det "stopp". Har forsøkt å bytte ram-slot'er. Brikkene står i slot 1 og 3, som anbefalt. Nå har jeg kjørt Memtest på brikkene. Testet først en og en brikke til hhv. 300% og 400% uten feil. Tester i skrivende stund begge brikkene samtidig. Nærmer meg til 200%, og ingen feil rapportert. Dette tyder vel på at RAM-brikkene i seg selv er i orden, men i "praksis" fungerer de ikke bra sammen - hvis man kan si det sånn. Noen som har gode råd? Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 feilpostet, siden du vet feilen Mitt tips: tipper det ikke er lenge siden du kjøpte disse delene, så lever inn den ene brikken på angreretten HVIS det ikke har gått mer enn (?)2 uker(?). ( Husker ikke heeeeelt hva den fristen er på. ) Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 feilpostet, siden du vet feilen Mitt tips: tipper det ikke er lenge siden du kjøpte disse delene, så lever inn den ene brikken på angreretten HVIS det ikke har gått mer enn (?)2 uker(?). ( Husker ikke heeeeelt hva den fristen er på. ) Hei! Jeg vet ikke feilen, nei. Jeg tror det kan være noe med RAM-brikkene, men ettersom memtest ikke finner noe feil så er vel ikke feilen på selve brikkene. Noe med hovedkortet kanskje? Angreretten er på 14 dager, såvidt jeg vet. Ingen problem å få sendt inn hverken det ene eller det andre, sånn sett. Problemet her er, for det første, at det er snakk om en dual-pack med ram, for det andre at det ikke er feil på hverken den ene eller den andre brikken. For det tredje er det ikke ønskelig med 512 MB Ram. Om jeg så fikk en ny 512-brikke, så ville vel det samme være det samme - iom. at det i følge memtest ikke er feil på de brikkene jeg har nå! Mvh Vegard Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Og hvor lenge har du latt memtest kjøre ? ( antar du mener dos-versjonen ? ) edit: leste også litt feil i den første posten. My bad. Skippet den delen hvor du skriver at du byttet ram-brikke for å se om det var feil på den ene. Endret 12. juni 2005 av Vizla Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Og hvor lenge har du latt memtest kjøre ? ( antar du mener dos-versjonen ? ) edit: leste også litt feil i den første posten. My bad. Skippet den delen hvor du skriver at du byttet ram-brikke for å se om det var feil på den ene. Kjørte Windows-versjonen av Memtest. Er klar over at det finnes DOS-saker, som antakelig gjør resultatet bedre, men da må jeg ha en diskettstasjon. Kan hente en senere i kveld, gidder ikke å plukke ut noe fra hovedmaskinen min. Det som funger ... Hvor lenge... Tja, nå tok ikke jeg tida, men kanskje 30 min på hver brikke, og 45 min da jeg testet begge brikkene samtidig. Ingen feil på noen av testene. Dette er vel en god indikasjon på at alt er riktig, eller bør jeg teste over lengre tid? Mvh Vegard Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Har bare brukt memtest en gang, dos-versjonen, og tok så lenge som 4 timer før den fant en feil. ( lot den stå over natten. ) Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Memtest86 er ett image som lager en bootbar CD - du trenger ikke diskett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå