Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av internett til leilighetskompleks

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal bygge leilighetskompleks, og trenger noen anbefalinger til internett. Det blir 4 leiligheter, og alle skal dele på internett. Leilighetene skal bygges i sentrum av Sarpsborg (om det skulle være av relevans. Tenker dekning av leverandører o.l.)

Trenger også anbefaling av trådløs router til samme bygg, som har innebygd variabel begrensning av linje til hver enkelt bruker.

Tar i mot alle svar med stor takk!

MvH Jarbra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPC 26mbit, eller NGT 8mbit (spørs på avstand til sentralen men). NGT har ihvertfall dekning i sentrum av Sarp, er litt mer usikker på UPC. Når det gjelder routere har jeg ikke så mye peiling, så håper noen andre kommer med tips der :blush:

Lenke til kommentar

Visst du har tilgang til upc, kjøp en rask linje.

Men siden du driver det komersielt, kan det bli problemer med å dele den samme linjen på 4 stk(kansje du må betale firmapris) :no:

Men nokk om det, kjøp en billig pc(ca 2000kr) og sett opp clarkconnect som en ruter.

Med denne dedikerte ruteren kan du begrense hastigheten til hver endebruker.

Kjøp også en 3Com OfficeConnect Switch 8porters som du bruker til å koble alt sammen med.

For trådløst nettverk, kan du kjøpe et 3com accesspunkt(har god erfaring med det accesspunktet).

Du kobler bare dette accesspunktet i sammen med ruteren(clarkconnect), og du vil få mulighet til å begrense hastigheter til brukerne av det trådløse nettverket. :)

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for kjempeflotte svar! :thumbup:

Men siden du driver det komersielt, kan det bli problemer med å dele den samme linjen på 4 stk(kansje du må betale firmapris)

Planen er at jeg skal bo i en av leilighetene selv. Jeg tenkte å ha en linje for privatpersoner lagt inn til leiligheten min, hvor jeg deler internetten videre til resten av leietagerene via WLAN eller vanlig LAN (som etter planen skal legges inn i veggen i form av Cat5/6-kabler). Alt kobles sammen fra min leilighet i et "tekno-skap".

Grunnen til at jeg vil kunne sette begrensning på hver enkelt bruker, er at man skal få en rettferdig deling av resursene, slik at ikke èn bruker stjeler hele kapasiteten. Regner også med at en ADSL2+-linje på 26 mbit holder til 4 leiligheter.

UPC "Chello Extreme"

Hastighet  Inntil 26 mbps nedlasting

Inntil 1,5 mbps opplasting

Månedspris  kr. 998,-

Oppstartpris  gjør-det-selv kr 0,- (ved 12 mnd binding)

installatør kr 995,- (ved 12 mnd binding)

Tellerskritt  Ingen

Inkludert i pakken  10 e-postadresser, 10 aliaser (á 10 MB)

50 MB lagringsplass til din egen hjemmeside.

Tilgang til nyhets- og diskusjonsgrupper.

Tilgang til chello-portalen.

Sikkerhetspakken Norman Internet Control.

Over står det følgende:

chello extreme er foreløpig kun tilgjengelig i Oslo, men resten av UPCs bredbåndsnett vil kunne tilby chello extreme i løpet av sommeren 2005. Første hjemleveringsdato for chello extreme-modem er 4. mai.

Dette vil imidlertid ikke være noe problem, ettersom leilighetene sannsynligvis vil stå ferdige etter jul.

----------------------

Vil Clarkconnect fungere med denne hardwaren, og hvordan skal det i såfall kobles opp?

Via-hovedkort med Dual LAN

Samsung 80GB harddisk

Har en TwinMOS 512-brikke liggende fra før.

Tror også kanskje det vil være nødvendig med en større switch enn 8-porter.

Jarbra

Edit: Bør også nevne at bygningen er av type funkis. Med andre ord: Det er mye betong o.l., så aksesspunktet må være rimelig kraftig.

For trådløst nettverk, kan du kjøpe et 3com accesspunkt(har god erfaring med det accesspunktet).

Tror du dette vil være kraftig nok?

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

En ClarkConnect eller SmoothWall-boks i samkjøring med faste IP-adresser (om hver av leilighetene skal ha variable hastigheter - hvis ikke så kjører du bare DHCP-leasing på deres segment og eget opplegg for deg selv) bør gjøre jobben bra.

Jeg ville ikke ha gått for et standard accesspoint dog, kjør heller på med en litt mer bedriftsvennlig variant for å få god nok dekning.

Lenke til kommentar

Hva med denne?

Er en test av den her, og det virker som den kom ganske greit ut.

Forresten: Hastighetsbegrensning føler jeg er et must. Er utrolig kjedelig for alle de andre om èn person bruker alle ressurser til f.eks. Wares.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Den ser veldig bra ut faktisk, jeg har også lest en del tester av den og jeg tror den vil kunne fungere bra hos deg, spesielt pga. muligheten for å øke signalstyrken.

Hastighetsbegrensning kan du også oppnå med Smoothwall/ClarkConnect, som uansett er kjekt, så kan du sette opp proxy og en hel del annet snadder.

Lenke til kommentar

Flotters! Og dersom noen får utrolig dårlig signal, kan det brukes en nødløsning i form av kabel eller en slik.

Vedlegg: De to nederste etasjene eksisterer pr. i dag. Huset skal ekspanderes oppover, med et "trappetårn" ved siden av bygget. I den nederste delen (Hele første etasje, og halve andre etasje) er det pr. i dag bilverksted, og vi vil benytte oss av spesiell lyddempning for å eliminere all støy nedenfra.

Jeg er redd for at lyddemningen vil påvirke signalet i en negativ grad, og dette vil kanskje bli et problem når garasjen/verkstedet skal bygges om til "studioleiligheter".

PS: Beklager dårlig kvalitet, men jeg hadde ingen scanner tilgjengelig.

post-61-1118673957_thumb.jpg

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Bare et tips; om du uansett skal bygge nytt så kan det være like greit å bare trekke kabler til hver av leilighetene. Du vil da oppnå en mer stabil link og leilighetene kan averteres med "inkluderer bredbånd". Det siste du trenger er fire leieboere som for det første ikke aner hva trådløst nettverk er, men som heller ikke vet hvordan de skal plukke opp signalet/hvilket nettverkskort de skal kjøpe og som klager når signalet detter ut mens de spiller Counter-Strike eller laster ned MP3'er. :)

Lenke til kommentar

Som transistorbass sier, et kablet nettverk er like greit når du først skal bygge om , vil tro at en elektrikker ikke tar mye for å legge en cat6-kabel når han først holder på. dette er også dønn stabilt! trådløst kan faktisk sniffes og utnyttes!

Lenke til kommentar

Planen er at det meste skal bygges selv, unntatt hovedstrukturen i bygget. Så innvendige installasjoner skal gjøres selv, og det skal etter planen legges nettverkskabel i veggen. Vi har også en tilsynsfører som ser at byggingen gjøres etter nødvendige foreskrifter.

Problemet med kabel er at den nederste delen av bygget eksisterer pr. i dag, og kabel-legging ned dit er omtrent en umulighet. Vi snakker store mengder armert betong.

Jeg vil også ha en litt mer fleksibel løsning, slik at man f.eks. lett kan koble seg opp med bærbare maskiner o.l.

Så jeg tror nok det blir løsningen: Er krysning mellom trådløst (kryptert) internett, og kabel - så de rett og slett kan velge selv.

Hjertelig takk for alle innspill.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Forresten: Hastighetsbegrensning føler jeg er et must. Er utrolig kjedelig for alle de andre om èn person bruker alle ressurser til f.eks. Wares.

Håper du tar høyde for at noen selv ønsker og holde seg med linje slik at det ligger kabler eller det er klargjort for strekking av kabler til de respektive leiligheter.

Lenke til kommentar

Håper du tar høyde for at noen selv ønsker og holde seg med linje slik at det ligger kabler eller det er klargjort for strekking av kabler til de respektive leiligheter.

Selvfølgelig. Dette er bare et tilbud vi vil gi til leieboerne - uten ekstra kostnader. Om de selv ønsker å ha en egen linje, skal ikke dette være noe problem.

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha et trådløst nettverk anbefaler jeg en Linksys WRT54G eller GS boks. Siden det trådløse nettverket skal strekke seg utover alle leilighetene så trenger man kraftig sendestyrke. Dersom man legger inn en uoffesiell firmware på routeren (sveasoft, hyperwrt, dd-wrt, openwrt etc) så vil man kunne booste fra 28mW til 251mW. "Vanlige" trådløse routere fra 3Com osv har en sendestyrke på rundt 30-70mW.

Linksysen kan også konfigureres med QoS, VLAN's og mye mye mer.

Endret av melsom
Lenke til kommentar
Dersom du skal ha et trådløst nettverk anbefaler jeg en Linksys WRT54G eller GS boks. Siden det trådløse nettverket skal strekke seg utover alle leilighetene så trenger man kraftig sendestyrke. Dersom man legger inn en uoffesiell firmware på routeren (sveasoft, hyperwrt, dd-wrt, openwrt etc) så vil man kunne booste fra 28mW til 251mW. "Vanlige" trådløse routere fra 3Com osv har en sendestyrke på rundt 30-70mW.

Linksysen kan også konfigureres med QoS, VLAN's og mye mye mer.

Vil ikke dette være skadelig? Øker man sendestyrken så mye, må det vel skape problemer?

Jeg prioriterer å leve som et friskt individ, fremfor å ha stor sendestyrke.

post-61-1118840597_thumb.jpg

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...