Gå til innhold

Super PC skal bygges igjen :D

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Da har det gått drøyt et år siden vi sist bygde en maskin sammen, og nå trenger jeg alle smarte hoder samlet slik at vi kan bygge en ny :D

Kravene er rett og slett: Kraftig sak for oss gutta. Maskinen vil bli bygd like etter sommeren, men jeg ønsker meg god oversikt over hva som er der ute.

Jeg trenger råd angående kabinett og ikke minst vannkjøling. Her skal det klokkes og herjes, nok til at 3dmark05 skal domineres og herjes med.

Slik ser det ut foreløbig:

Kabinett: ?

Vannkjøling: ?

Skjermer: Har full kontroll her, men blir et dual oppsett av noen nye 21" til høsten.

hovedkort: Socket 939 ?

Ram : 2 Gb. Har vurdert OCZ her mulig OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

PSU: OCZ PowerStream strømforsyning 600W

Cpu: AMD Athlon 64 X2 4800 ?

Det jeg ønsker å vite er når kommer AMD's nye platform, og når treffer sli 2 og de nye skjermkorta fra ati og nivida markedet?

Kan noen hjelpe meg med litt info der jeg her helt blank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FOrrige runde med Super-PC endte vel noe labert, var det ikke så? Pga. litt for mange barnesykdommer med nye teknologier, som i hovedkort og varmeproblemer, stemmer ikke det?

Mitt råd er derfor å enten smelle til med det hotteste som finnes på markedet et par uker fremover i tid, eller vente enda lenger til f.eks R520 fra Ati har vært på markedet en stund.

M2 til AMD blir vel ikke før ut i 2006?

Og så spørs det hva slags praktiske ting du kommer til å bruke PCen til, om det er mye multitasking og shit, eller bare spilling og lignende. Isåfall bør du kanskje vurdere FX-57 istedet for X2...

Forrige Super-PC ble jo bygget med en FX-53 og et 6800Ultra om jeg husker rett. Hvis du tenker på det hotteste som finnes idag, er det faktisk ikke så mye bedre enn akkurat dette, så derfor trengs det nøye planlegging om når ny PC skal kjøpes inn.

R520 er vel tiltenkt høst eller sent på året?

Lenke til kommentar

AMD skulle vel komme med plattform M2, med over 1000 pinner. Men dette tror jeg ikke blir før ut i 2006. Det er faktisk liv i Socket A ennå, så AMD har _litt_ mange baller i luften.

Hva med å fordele pengevannviddet litt over tid. Smelle til med en FX-57 når den kommer, et eller annet nForce4 Premium/Deluxe-hovedkort (Asus sitt med passiv chipset-kjøling....?), 2GB kvalitets-RAM og et Radeon X800XL? Så kan du vente på de kommende skjermkorten uten å ha blåst bort 4k til ingen nytte fordi det snart kommer noe hottere.

PowerColor Radeon X800XL har 2xDVI, noe som skulle være litt aktuelt for deg? ;)

Skjermer stoler jeg på at du klare å finne ut av. Kabinett, hva med Stacker? Ikke verdens stiligste, men stort, kraftig og god plass. Lian Li´s V1000 og V1100 osv virker rett og slett litt for trangt for vannkjøling. Det er så mye tull i bånn av kabinettet (BTX) som ikke er helt optimalisert for vannkjøling.

PSU: OCZ: :thumbup:

Lenke til kommentar
AMD skulle vel komme med plattform M2, med over 1000 pinner. Men dette tror jeg ikke blir før ut i 2006. Det er faktisk liv i Socket A ennå, så AMD har _litt_ mange baller i luften.

Hva med å fordele pengevannviddet litt over tid. Smelle til med en FX-57 når den kommer, et eller annet nForce4 Premium/Deluxe-hovedkort (Asus sitt med passiv chipset-kjøling....?), 2GB kvalitets-RAM og et Radeon X800XL? Så kan du vente på de kommende skjermkorten uten å ha blåst bort 4k til ingen nytte fordi det snart kommer noe hottere.

PowerColor Radeon X800XL har 2xDVI, noe som skulle være litt aktuelt for deg? ;)

Skjermer stoler jeg på at du klare å finne ut av. Kabinett, hva med Stacker? Ikke verdens stiligste, men stort, kraftig og god plass. Lian Li´s V1000 og V1100 osv virker rett og slett litt for trangt for vannkjøling. Det er så mye tull i bånn av kabinettet (BTX) som ikke er helt optimalisert for vannkjøling.

PSU: OCZ: :thumbup:

M2 kommer med 940 pinner for desktop og 1206 (?) for server.

Lenke til kommentar

Enig med Playmofetish. Det har skjedd overskende lite det siste året, produsentene slipper ikke ut produkter mer, de jobber bare på spreng for å få det beste.

Men du skulle få et fint lite ytelsehopp fra forrige PC (som du kanskje allerede har små-oppgradert :ermm:) med Athlon X2 og crossfire, men du må vente en måned eller to for at crossfire og slikt blir tilhjengelig.

I artikkelen vil vi som nevnt høre mer om hva pcen kan brukes til og fordelene med dobbelkjerne (som du vel kommer til å ende opp med ;)

Alle fanatikere kan realisere den våte drømmepcen gjennom Øyvinds lommebok. Bedre blir det ikke! :D

Lenke til kommentar

Så dere mener det rett og slett er meningsløst å bygge en ny super PC nå altså?

Jeg venter gjerne litt til, skal ta noen telefoner til uka siden jeg ligger på ryggen nyoperert, og høre hvem som stiller opp med deler til en slik en.

Takker for alle innspill. Trenger desperat tips på vannkjøling og kabinett. Cm Stacker er fint det, men mangler det lille ekstra :D

Lenke til kommentar
Så dere mener det rett og slett er meningsløst å bygge en ny super PC nå altså

KOmmer jo alltid noe nytt hele tiden, og den nye sokkelen til AMD og andre store produkter i vente blir sikkert forsinket, og du ender opp med å vente på ingen ting.

Hvis du legger X2 i handlekurven og så venter til Crossfire blir lansert, (nærmer seg veldig nå med kompatible GPUer og HK snart i butikkhyldene) så ser jeg ingen grunn til å kjøpe (bortsett fra summen åp vidunderet) :w00t:

Lenke til kommentar
Hei alle sammen. Da har det gått drøyt et år siden vi sist bygde en maskin sammen, og nå trenger jeg alle smarte hoder samlet slik at vi kan bygge en ny :D

Kravene er rett og slett: Kraftig sak for oss gutta. Maskinen vil bli bygd like etter sommeren, men jeg ønsker meg god oversikt over hva som er der ute.

Jeg trenger råd angående kabinett og ikke minst vannkjøling. Her skal det klokkes og herjes, nok til at 3dmark05 skal domineres og herjes med.

Slik ser det ut foreløbig:

Kabinett: ?

Vannkjøling: ?

Skjermer: Har full kontroll her, men blir et dual oppsett av noen nye 21" til høsten.

hovedkort: Socket 939 ?

Ram : 2 Gb. Har vurdert OCZ her mulig OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

PSU: OCZ PowerStream strømforsyning 600W

Cpu: AMD Athlon 64 X2 4800 ?

Det jeg ønsker å vite er når kommer AMD's nye platform, og når treffer sli 2 og de nye skjermkorta fra ati og nivida markedet?

Kan noen hjelpe meg med litt info der jeg her helt blank?

Kabinett: Hva med et Stacker , eller LianLi PCV2000B ?

Vannkjøling . Tja en BIE ll radiator , en Eheim pumpe og TDX blokk til cpu , blokk til grafikkort vil jo variere etter hvilket kort du velger .

Hovedkort: DFI NF4 SLI-DF

RAM: OCZ VX eller R-2 brikker, disse to er det råeste du får .

PSU. Den du har valgt er bra den, alternativet kan være Mist 500W.

CPU: Helt grei den vil jeg tro :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hva med å kjøre 2*1gig mouduler. Jeg vet crucial ballistix 4400 skal være blant de bedre i den klassen. Jeg vet ikke om 4*ocz vx er bedre eller ikke, men de blir uansett en varmeovn.

Edit: bare litt leif

Endret av StigK
Lenke til kommentar

jeg støtter OCZ psu, OCZ VX brikker og DFI hk av det som finnes nå. spes siden DFI hk takler X2 cpu'er (plus at det er det jeg har planer om selv framover, bare ikke X2 med det første...*titte i lommeboka* sukk... :hrm:)

når det gjelder skjermkort så er det bare så se hva tester sier om Crossfire vs sli 2. time will show. problemet med å vente på crossfire er at det kan bli vanskelig å finne bra hk med dette. sli 2 er vel bare driver da så det sku vel gå greit, så da er det jo et pluss for DFI :thumbup:

vannkjøling kan jeg ikke så mye om, og kabinett er hver sin smak. mene de lian li kabissene bygd for vannkjøling er jo nice da, og de er dype også, 59cm ellno

ps: jeg har hørt at twinmos har noen veldig bra 1gb brikker på markedet som liker å klokke høyt, dog ikke med like bra timings som VX da...

Lenke til kommentar
Så dere mener det rett og slett er meningsløst å bygge en ny super PC nå altså?

Jeg mener det er meningsløst å bygge en super PC i det hele tatt, ikke bare nå :hmm:

Mitt on topic tips er å hvertfall vente til nVidia og ATI kommer med de nye kortene sine og da er vi vel minst i sent August. Da bør vel også en lavt klokket X2 være i butikkene og til en litt bedre pris.

Etter n70/R520 skjer det sannsynligvis lite spennende før Conroe kommer sent i 2006. Det er vel lite spennende fra AMD sin side som er kjent bortsett fra en (ubetydelig?) socket oppgradering.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...