Gå til innhold

problemer med printerdeling i samba

Anbefalte innlegg

Driver å setter opp printerdeling med samba på serveren min slik at de to WinXP maskinene i huset kan skrive ut på felles skriver. Har fra før brukt serveren som fildeler, og til dette fungerer samba fint. Skriveren er satt opp som en raw skriver i cups, og jeg kjører 'use client driver = yes' da det ikke eksisterer drivere til skriveren i Linux. Har også aktivert raw suport i cups med å aktivere to linjer i mime.types og mime.convs i /etc/cups.

Får nå instalert skriveren på klientene, men når jeg skal printe testsiden får jeg denne feilmeldingen. "Kunne ikke koble den delte skriveren til porten." i smbd.log dukker det ikke opp noen feilmeldinger enda loglevel = 3. Noe som tyder på et lokalt problem. (Printeren ble her instalert ved å åpne \\gateway\Oki i et vindu.)

Prøver jeg å gjøre det som beskrevet på samba.org ved å instalere skriveren lokalt for så å flytte den til serveren. Deretter prøver jeg å legge til en ny lokal port med adressen \\gateway\Oki, får da feilmelding om at porten allerede eksisterer, men kan ikke se den på listen. :cry:

Satt hele lørdag å strevet med dette problemet, så nå håper jeg at noen har fine forslag til hva jeg skal prøve videre.

[global]

local master = yes

domain master = yes

netbios name = gateway

workgroup = HOME

server string = Samba Server on Gateway

hosts allow = 192.168.1. 127.

security = share

null passwords = yes

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

interfaces = eth1

preferred master = auto

dns proxy = no

template shell = /bin/false

winbind use default domain = no

printcap name = CUPS

printing = CUPS

[printers]

comment = Printer Share

print command = lpr -r -P%p -o raw %s

printing = cups

printer admin = guest

public = yes

use client driver = yes

printable = yes

path = /var/spool/samba

[public]

comment = Public Stuff

path = /home/delt

public = yes

read only = no

[root@gateway cups]# rpm -q cups

cups-1.1.20-12.8.cc

[root@gateway cups]# rpm -q samba

samba-3.0.10-2.cc

Serveren er en clarkconnect box V.3.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd guiden på linuxguiden nå, men det vil fortsatt ikke virke. :(

Fulgt guiden nesten til punkt å prikke. (Eneste endringen var i smb.conf hvor jeg endret guest account = nfsnobody til nobody.)

Når jeg taster \\gateway\Oki får jeg opp windows sine guider som fører meg igjenom instalasjonen av driver. Men tiden det tokk fra jeg valgte driver til "skrivervinduet" dukket opp virket uendelig lang. Tiden det tokk å få opp egenskaper var i like måte alt for lang til å være normal.

Tok også en evighet (Les minutter) fra jeg trykket skriv ut testside til jeg fikk advarsel om at "Kunne ikke koble den delte skriveren til porten.

Ingenting i smbd.log og ingen logfil for klienten i /var/log/smb. :cry:

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar

Testet igjen i dag med både NIS, og windowsbrannmuren avslått. Samme resultat, bare raskere. Ting tokk så mye tid som det skal ta. Tingen var bare det at det gikk raskt å få feilmeldingen også når jeg hadde brannmuren på også. :hmm:

Lurer på om forskjellen mellom 11Mb trådløst og 100Mb kablet slo ut her? Skal teste dette nærmere etter jobb.

Så vidt jeg ser skal ikke brannmuren på ruterbox'en ha noen form for blokering inn mot LAN. (Men nå kjenner jeg ikke til iptables så godt heller...)

Lenke til kommentar

Dersom du får opp skriveren som delt når du går inn på "\\gateway\" med windows pc'n, men ikke får installert den, kan det tenkes at linux-boksen din ikke gir ut windows driveren til printeren over nettverket...

Windows lagrer driverne for forskjellige versjoner av windows når du deler en printer, slik at når noen prøver å installere den som nettverksprinter på en annen maskin får de tilsent driveren over nettverket og den blir automatisk installert.

Jeg griper etter halmstrå, men kan tenke meg at det kan være noe slikt som gjør at du ikke får installert skriveren på windows-maskinene. Kan være du må installere driveren på en annen måte... hvordan vet jeg ikke.

En annen ting du kan sjekke er om du greier å skrive ut en test-side gjennom CUPS...

Hmm... viss det ikke finnes en linux-driver for skriveren, så er det jo forståelig at du har et problem... Da vil det vel være lettere å dele printeren via en av Windows maskinene dine?

Lenke til kommentar
Dersom du får opp skriveren som delt når du går inn på "\\gateway\" med windows pc'n, men ikke får installert den, kan det tenkes at linux-boksen din ikke gir ut windows driveren til printeren over nettverket...

Windows lagrer driverne for forskjellige versjoner av windows når du deler en printer, slik at når noen prøver å installere den som nettverksprinter på en annen maskin får de tilsent driveren over nettverket og den blir automatisk installert.

Jeg griper etter halmstrå, men kan tenke meg at det kan være noe slikt som gjør at du ikke får installert skriveren på windows-maskinene. Kan være du må installere driveren på en annen måte... hvordan vet jeg ikke.

En annen ting du kan sjekke er om du greier å skrive ut en test-side gjennom CUPS...

Hmm... viss det ikke finnes en linux-driver for skriveren, så er det jo forståelig at du har et problem... Da vil det vel være lettere å dele printeren via en av Windows maskinene dine?

Om den brukes som en "raw mode" printer, er vel ikke det et problem...

Lenke til kommentar

Kjører skriveren i RAW modus ja. Noe som gjør at jeg ikke klarer å kjøre en testutskrift i fra CUPS. Derfor vet jeg ikke om feilen ligger i CUPS, Samba eller i WinXP.

Prøvde å fjerne CUPS helt nå, for å starte med en "ren" instalasjon. åpnet for RAW utskrifter i mime filene, men fortsat sier windows at den ikke kan koble til porten. :(

Driveren jeg bruker instalerer jeg lokalt, da jeg enda ikke har satt opp smb til å dele ut drivere. (Få til å skrive ut først...) Vet at den lokale driveren fungerer da jeg brukte denne da skriveren sto koblet lokalt til winXP maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...