goliatmo Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) sriver min første hjemmeside uten tabeller men jeg klarer ikke å farge på linkene mine (før de er besøkt). Før var det bare å sette det in i body tagen. men hvordan gjør jeg det nå(med css altså)? Endret 12. juni 2005 av goliatmo Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Når du først er i gang kan du lese litt på www.htmldog.com - så slipper vi å hjelpe deg med en så enkel ting. Det er alltid greit å sette seg litt inn i det man gjør. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 du må bruke css Så skriver du ganske enkelt a { color: green; } a:hover { color: blue; } da får du grønne linker med blå hover Ta en titt i oppslagsverket neste gang, mange gode resurser der Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Bare sånn for the record her (noen som var veldig uenige i mitt svar i en annen tråd): Du sier du lager din første side med CSS som layoutverktøy, og jeg mener da at du kanskje bør sette deg litt inn i nettopp CSS (og kanskje HTML) og hvordan disse fungerer. Det er ikke ment som noe angrep, men som hjelp. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Husk på :visited også, for besøkte linker a:visited { color: #123; } Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 deffinerer du a, deffinerer du også de andre. Så med mindre du skal ha en egen farge(har aldri hatt det tror jeg) er den unødvendig. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 deffinerer du a, deffinerer du også de andre.Så med mindre du skal ha en egen farge(har aldri hatt det tror jeg) er den unødvendig. Hmm, var ikke klar over at du definerte alle når du definerte bare a. Da er det nok unødvendig ja men båre for å gjøre han klar over det da Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 a går for alle, så hvis du bare definerer a, uten noe pseudoelement, så vil alle linker, besøkt, hover, aktiv og vanlig ha den fargen. Skal du ha bestemte farger på alle de forskjellige bruker du pseudoelementene :link for vanlig, :hover for hover, :active for farge ved klikk og :visited for besøkte linker. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Og dersom man skulle bruke et a element til anker, istedenfor å bruke en overskrift så kan man sette a[href] { for å ta alle de som faktisk HAR en link, og ikke bare en ID Om jeg ikke er HELT feil Mange fine selektorer man kan bruke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå