Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gjøre understellsbehandling selv

Anbefalte innlegg

Vurderer å gjøre deler av understellsbehandlingen selv, er det noen som har tips eller vet om noen sider på nettet som omhandler metoder og midler?

Det jeg skal gjøre i første omgang, er å skrape rent hjulhusene bak, her er det tjukke lag med gammel tectyl og noe overflaterust under. Jeg tror jeg skal bruke owatrol på overflaterusta, men jeg er litt usikker på hvilke produkter jeg skal bruke over. :hmm: Har lest at man skal bruke "tynnstoff" først og så det tjukkere svarte over. Jeg har ikke tilgang til sprøyte/kompressor, så jeg vil nødvendigvis måtte bruke kost, ev. produkter på sprayboks (dyrt?). Tips mottas. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er snakk om at du SKAL ha det 100%, så kan du jo prøve produktene på Biltema...

Du må hvert fall ta et stemjern/hoggjern å skrape vekk all den gamle tectylen først, for så pensle på Owatrol, og så ny tectyl ;)

Men prøv å få tak i tectyl på spray, tipper prisen er 100-150 kroner boksen og det er det verdt :thumbup:

Edit: Trykkleif

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
.....her er det tjukke lag med gammel tectyl og noe overflaterust under.

Etter å ha tilbrakt fire timer med renskraping av hjulhus kan jeg modifisere denne påstanden litt. :( På enkelte steder (Les: i venstre hjulhus mot kanalen) var det et område på 10-15 cm med "dobbeltsidig overflaterust", det vil si gjennomrust. :cry: Derfor bærer det nok en gang av gårde til rustsveisng. I høyre hjulhus var det sveisa før en gang, dette visste jeg om. I disse områdene, i toppen av hjulhuset, og på innsidene av hjulbuene var det overflaterust som nå har blitt dynka med owatrol.

Pluggen:

Bilen skal heretter bare brukes som entusiastbil om sommeren, derfor vil den ikke utsettes for hverken snø, slaps eller veisalt. Regner med at jeg tar mye av understellsbehandlinga sjøl, hulromsbehandlinga setter jeg bort til et verksted.

Angående produkter: Jeg har oppdaget at Europris fører Tectyl-produkter! Nøyaktig hva de har, vet jeg ikke, men det skal undersøkes. Regner med at de leverer til konkurransedyktige priser. :cool:

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Ja da er jo saken grei...

Er jo bare å prøve produktene på noe først å se om de er noe, for da taper du nok ikke så mye ;)

Hadde vært fint om du kommer med en raport til oss ;)

Er jo noen som bare vil ha på litt tectyl for å få bilen til å holde over vinteren å thats it :whistle:

Bare for å stimulere nysgjerrigheta litt...

Hva slags bil er det snakk om?

Lenke til kommentar

Det er go'bilen, en Lada 1500 S (2103) 1980-modell. ;) Den er påkostet ganske mye siden jeg kjøpte den for 2 år siden. Det siste var rustsveising og ny lakk for 1 måned siden, men så var det altså mer rust enn jeg visste om (det skal presiseres at det likevel ikke er snakk om mye. Nå skal jeg ha den opp på bukk for å være helt sikker på at jeg finner alt denne gangen. Det skal byttes tverrvange foran på passasjersiden, dessuten skal det som tidligere nevnt sveises litt i v. hjulhus bak.

Det begynner å bli få av disse bilene, så jeg har bestemt meg for å få denne skikkelig fin. Er så heldig å ha fått kontakt med en pensjonert oppretter som har drevet på siden 1959. Han kan faget sitt, og gjør nydelig jobb. Dessuten har han humane priser. :thumbup: Kommer med oppdateringer.

post-134-1118698849_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...