Gå til innhold

Trenger hjelp med ASUS A8N-SLI Deluxe!?


Anbefalte innlegg

God morgen..

 

Jeg har fått et lite problem med Hovedkortet mitt (ASUS A8N-SLI Deluxe).

Det ser ut som at Chipset vifta, eller den lille viften som sitter på Hovedkortet under skjermkortet bare stopper....

 

Jeg har heldigvis en viftestyring som sier ifra med en pipelyd, tanken har streifet meg at det var viftestyringa som tar over viften men da jeg koblet den fra skjedde det samme..

Nå tørr jeg ikke å gå fra pcn fordi jeg er redd for at det er noe som skal fucke seg opp..

 

Noen som veit hvordan jeg kan få fiksa dette?

litt irriterende at den stopper vært 5min, også må jeg bare så vidt ta på den sånn at den startet på nytt :dontgetit:

 

 

-håper på svar-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange som har dette problemet, den viften er rett og slett dårlig. Den stopper, eller begynner og lage skrapelyder.

I følge Asus har de laget en ny modell av denne viften, men da jeg var i kontakt med komplett vedrørende min vifte sa de at de var klar over dette, men at de ikke hadde fått noen nye, og at det sannsyneligvis ville ta lang tid pga treg levering fra Asus. (Om dette er sannheten for alle butikker aner jeg ikke)

Jeg fikk i alle fall tilsendt en ny (lik) vifte uten spørsmål fra komplett, så slapp og ta ut og sende inn hk.

 

Hvis du søker litt på forumet ser du også at mange har byttet denne viften med en passiv Zalman kjøler også. Det ser ut til og gå bra for de jeg har hørt om i alle fall. Men da anbefaler jeg at du sørger for god luftflyt i kabinettet.

Selv har jeg satt inn vannkjøling og er kvitt problemet en gang for alle. :)

 

Edit; He he, om du søker på "vepsen" finner du diverse tråder om temaet, den er populært omtalt som vepsen her på forum :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
hansakebab Skrevet 12/06/2005 : 13:08

  så jeg må ta ut hovedkortet og bytte vifta?

 

Ja, dvs du trenger ikke ta ut hovedkortet hvis du får tilsendt en ny vifte som jeg fikk. Da tar du bare en avbiter og klipper toppen av de svarte plastpinnene. Da kan du dra av viften, dytte resten av pinnene gjennom hullet og ut på baksiden. (om de blir liggende under hk gjør heller ikke noe, de er plast, og harmløse)

Den nye viften kommer med nye festepinner og fjærer.

 

Om du velger dette, eller passiv må du nesten avgjøre selv, det eneste jeg kan si er at mange har gjort dette. Men jeg har også hørt om brente northbridger, så det er viss gamble involvert. En liten ting som er verdt og merke seg, er at temperaturen du leser av i Probe eller lign ikke er temperaturen på chipset. Så anbefaler og kjenne på den med fingeren om du går for passiv. Fester du den skikkelig, og den ikke er brenn varm er det sannsyneligvis greit.

 

Forresten anbefaler jeg deg og ikke gå fra maskinen om den er litt tvilsom, jeg koblet av min (som del av et eksperiment) og den ble så varm at jeg brant meg i løpet av under 2min. :whistle:

Lenke til kommentar

Har Tsunami kabinettet og skiftet ut vifta med Zalman sin passive. Ingen varmeproblemer. Det er fult mulig å skifte den ut uten å ta ut hovedkortet. Tok ei tang og dro litt hardt i de svarte plastpinnene. Zalman er det bare å trykke på plass.

Har også skiftet ut viftene i babinettet med noen mer stillegående. ;)

Lenke til kommentar

Selv har jeg satt inn vannkjøling og er kvitt problemet en gang for alle. :)

 

Hvilket vannkjølings system kjører du? Jeg tror jeg kommer til å kjøpe Zalman Vannkjølingsett, men er litt usikker, klarer dette å kjøle både CPU, Chipset, og grafikkort?

 

:hmm:

 

EDIT: Lurer på om dette var en avsporing, Beklager, bør muligens slettes?

Endret av Tommeliten
Lenke til kommentar
hansakebab Skrevet 12/06/2005 : 22:44

  Er denne fin??

Ja, det er den de fleste som går for passiv bruker.

og

 

Denne ??

Ja, det regnes vel for å være den beste kjølepastaen. Om du ikke har dette som hobby kan du også kjøpe en mindre forpakning. Trenger veldig lite, tynt tynt lag ;)

 

Tommeliten Skrevet 12/06/2005 : 22:28

Hvilket vannkjølings system kjører du? Jeg tror jeg kommer til å kjøpe Zalman Vannkjølingsett, men er litt usikker, klarer dette å kjøle både CPU, Chipset, og grafikkort?

Jeg bruker løse komponeter, Eheim 1048, Swiftech, AC 120. Men pr i dag har jeg ikke vann på cpu. Det går an, men med den lille radiatoren jeg har må viften på den i så fall kjøre ganske fort. Som jeg har det nå kjører jeg "kontoroppgaver" uten vifte på, og får ved spilling klokket skjermkortet "det lille ekstra" pga kaldere vann uten cpu i kretsen.

Så inntil jeg har en større radiator lar jeg det være sånn.

Er ikke sikker på merket på chipsetblokka, men det er vel den billigste blokka de har på Microplex, hadde den liggende, og den funker fint og er liten (se bilde)

 

Jeg vet ikke hvordan Zalman vannsettet er, men er ganske sikker på at den vil klare den jobben. Men du må nok regne med litt høyere vann- temperatur, northbridge på dette hk produserer relativt mye varme.

Lenke til kommentar
hansakebab Skrevet 18/06/2005 : 16:50

  hvordan veit jeg om den kjøler bra nok?

 

jeg tok litt kjølepasta over northbridge brikka (sølv flaten) og satte på zalmanen!

 

men den var veldig varm etter 5min...

 

39 grader sirka og den stiger, hva skal jeg gjøre for å få den til en levere temp? 

Om den kjøler bra nok kan du i grunn ikke VITE :whistle:

Som nevnt er heller ikke tempen i Probe målt direkte på kjærnen, så om det er den du referer til blir det litt feil. Probe ligger rundt 40 grader hos de fleste, så det i seg selv er ikke unormalt. Om du har målt 40 grader med et termometer er det jo uansett ikke en kritisk høy temperatur.

Hvis du satte dette sammen riktig, og som du sier; tynt lag kjølepasta på kjærnen, så er det ikke så mye mer man kan gjøre annet enn og sørge for god luftsirkulasjon rundt Zalman.

 

Det er jo etterhvert ganske mange som har satt inn en slik Zalman, og for de fleste virker det til å fungere bra. Helt personlig er jeg litt skeptisk da denne northbridgen åpenbart produserer mye varme (og jeg er glad i klokking, ikke så glad i vifter..)

Hvis du ser på Asus sin egne vifteløse løsning (A8N-sli Premium) ser man at de har brukt en heatpipe slik at NB indirekte blir kjølt av cpu viften. Dette har jo selvfølgelig også med og gjøre at det er lite plass i området.

 

Så om du kjenner at Zalman er veldig varm med fingeren, ville jeg laget en ordning med vifte som blåser litt på den. Enten med en egen vifte, eller som jeg har sett noen her har laget, et system der skjermkortviften er med og kjøle northbridgen. Er nok ikke så mye "vind" som skal til før det hjelper en god del.

Lenke til kommentar

Eller så kan du gå for en vannkjølingsløsning. Jeg har Mist Tsunami-settet, og kjøpte løst en A C Twinplex chipsettkjøler.

 

Det skal ikke stikkes under en stol at det blir trangt i forhold til skjermkortet, men jeg har fått det til å passe - med et par millimeters klaring. Det finnes flere typer chipsettkjølere (Danger Den osv), det beste er vel å få tak i en med vanninntaket på siden. Du kan imidlertid avskrive SLI - det krasjer med den andre PCIe slotten, på mitt MSI A8N Diamond. (Som jeg tror ikke har så ulik board layout med Asus A8N Sli Deluxe).

 

Hadde også et DFI NF4 SLI DR (returnert til Netshop, defekt), der var det virkelig god klaring til skjermkortet (Gainward 6800 Ultra).

 

Kjølingsmessig sett ble jeg svært fornøyd med løsningen. Den er selvfølgelig dyrere enn en passiv Zalman-kjøler, men du tenker kanskje på vannkjøling uansett ?

Lenke til kommentar
Futen Skrevet 19/06/2005 : 13:49

Kjølingsmessig sett ble jeg svært fornøyd med løsningen. Den er selvfølgelig dyrere enn en passiv Zalman-kjøler, men du tenker kanskje på vannkjøling uansett ?

Vet ikke om du har lest tråden?

Trådstarter har ikke sagt noe om vann, han ha nettopp kjøpt en Zalman. Men det var en annen som brakte det på banen. Hvis du ser på den blokka på bildet et et av mine tidligere innlegg ser du forøvrig vannblokk som ikke kommer i veien for skjermkortene. :)

Lenke til kommentar

Hvor har du kjøpt den hen ? Den så ut til å være lav og fin, ja. Ser at Microplex har fått inn samme kjøler som jeg har, men med niplene på siden. Den var ikke å få tak i på den tid jeg kjøpte Tsunamien.

 

Og ja, jeg hadde ikke fått med meg at trådstarter hadde gått for passiv Zalman.

Lenke til kommentar
hansakebab Skrevet 19/06/2005 : 21:29

  hmm

 

hvor kan jeg få kjøpt nye skruer (sånne svarte med fjær) de som man skal klippe av?

 

er redd jeg hadde på for lite kjølepasta, hadde 50grader da jeg spilte BF2... jeg kan jo borre noe i bunden av kabinettet så jeg kan sette på en ekstra vifte som blåser på zalmanen!? 

Hmm, ja slike pinner lurer jeg også litt på hvor man får tak i. Har aldri sett det noe sted, selv om det går an å bruke de om igjen er de jo litt "engangsaktig" :ermm: .

I værste fall, om du ikke får tak i nye, må du ta ut hk for å få de ut hele. Det er som du sikkert har sett små mothaker under hk som skal klemmes sammen.

 

Men syns nesten det er rart om du har hatt for lite pasta på, er veldig lite som skal til. Er bare for å fylle evnt ujevnheter i kjøler/kjærne (og det er det ikke mye av...) Hvis du kjenner at selve kjøleren er "for" varm er det god kontakt, så sånn sett er det et sunnhetstegn hvis Zalman er varm.

 

Futen Skrevet 19/06/2005 : 15:03

  Hvor har du kjøpt den hen ? Den så ut til å være lav og fin, ja. Ser at Microplex har fått inn samme kjøler som jeg har, men med niplene på siden. Den var ikke å få tak i på den tid jeg kjøpte Tsunamien.

 

Og ja, jeg hadde ikke fått med meg at trådstarter hadde gått for passiv Zalman. 

He he, trådstarter er kanskje nærmere og ville ha vannkjøling enn noen gang akkurat nå da...

 

Den chipset-blokka var noe jeg kjøpte mer eller mindre feilaktig på Microplex til en P4, men som aldri ble brukt. (tilkoblingen er 3/8) Den kostet bare 200 Kr.

Den har jo vist seg og være nærmest perfekt til dette hk, bygger mindre enn vepsen selv! Men er ikke sikker på om de har de der fortsatt. Jeg mener og huske de heter Coolance et eller annet.. :innocent:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg hadde kjølepasta rett over selve kjernen, ikke på sidene eller noe!

 

da jeg prøvde å ta på kjølern så var den ganske varm, sånn ubehagli varm...

jeg kan prøve å ringe komplett i morra å høre om de har noen skruer til sånt!?

 

Men er det sånn at jeg kan spille nå uten å være for bekymra?

Lenke til kommentar

Jeg har festet min kjøler med vanlige bolter og muttere, de svarte pinnene som holdt den gamle viften fast ble ødelagt under demonteringen.

 

Naturligvis må du være ytterst forsiktig under strammingen, da det ikker er noen fjærer til å dempe for presset. Skrur du for mye, knuser du kjernen. Jeg fant et greit kompromiss mellom det å skru den fast, og ikke å dra i for hardt.

 

Demonterer du hovedkortet kan du klemme sammen mothakene på pinnene med fingrene, eller et verktøy som ikke lett lager riper. Det går printbaner rett ved hullet pinnene sitter i, jeg brukte tang på den ene, glapp festet og dro borti. Det ble en ripe over flere av banene, men det gikk heldigvis bra (så langt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...