Gå til innhold

7V istedenfor 12V


vegge

Anbefalte innlegg

Delta Black Label vifta mi (46,5db) lager for mye lyd. Tenkte jeg skulle kjøre den på 7V istedenfor 12V. Har sett et par slike web-sider som omhandler dette, men de er alle på engelsk og jeg får ikke helt med meg hva jeg må gjøre.

 

Kan noen forklare dette på enkel norsk??

 

Utfra deltavifta mi går en rød/svart/blå ledning. Denne har jeg ved hjelp av en 3-4 pins adapter koblet direkte til strømforsyninga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytt den svarte - jord til vifta - ut på plassen til den røde lederen (5V) i adapteret.

Når du flytter jord til vifta til +5V får du 7V på vifta (12-5). Låsen på "pinnene" i vifta er i front - sett inn en liten flat trekker og bøy inn låsene så du får trekke ut "pinnen"/ledningen på baksida og slik bytte plass.

Den blå ledningen fra vifta ender vel ingen plass på adapteret? Er vel giverledningen for å lese O/min i Bios eller på kontrollprogram som viser temperaturer og viftetilstander i operativsyst?

Lenke til kommentar

Dessverre er jeg fortsatt ikke helt med på hvilke ledninger som skal hvor. Derfor har jeg lagt ut et bilde av pc-en min (med alle ledningene o.l.), slik at det kanskje blir lettere å forklare.

 

Håper noen gidder å ta seg tid til å sjekke opp; http://havegg.has.it (klikk på linken data - deretter linken "12V --> 7V")

 

_________________

Håvard Vegge

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2001-11-26 18:19 ]

Lenke til kommentar

Det var ikke så lett å se det på bildet ditt.

Du ser at den tynne røde ledningen går til gul (+12v) og den tynne sorte går til sort (0v)flytt den bort på den røde (+5v) du kan gjøre dette ved å ta ut den sorte slik HAG forklarte eller kapp den av og sett den fast på den røde ledingen med en strøm tyv. En liten plast sak du får kjøpt på alle bildele butikker.

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg cpu-vifta på 7V (istedenfor 12V) Det var overhodet ikke en vanskelig operasjon, men jeg trengte en skikkelig forklaring (takk til bl.a. Harry Gravdal)

 

Idle-temperaturen har steget rundt 4ºC, og load-temperaturen rundt 7ºC. Dette er riktignok bare

omtrentlige verdier, men poenget er at temperaturen ikke stiger sååå veldig mye. Støyen er i hvert fall senket betraktelig! :smile:

 

Har lagt ut bilder, forklaringer og resultater på hjemmesiden min hvis noen er interessert...

 

http://havegg.has.it - klikk på linken "Data", deretter "12V --> 7V"

Lenke til kommentar
Quote:


On 2001-12-02 15:33, havegg skrev:

Nå kjører jeg cpu-vifta på 7V (istedenfor 12V) Det var overhodet ikke en vanskelig operasjon, men jeg trengte en skikkelig forklaring (takk til bl.a. Harry Gravdal)


Idle-temperaturen har steget rundt 4ºC, og load-temperaturen rundt 7ºC. Dette er riktignok bare

omtrentlige verdier, men poenget er at temperaturen ikke stiger sååå veldig mye. Støyen er i hvert fall senket betraktelig! :smile:


Har lagt ut bilder, forklaringer og resultater på hjemmesiden min hvis noen er interessert...


for enda mindre støy kan du kjøre den på 5 V også!

hvor mye støyer den nå? sammenlignet med andre?


- klikk på linken "Data", deretter "12V --> 7V"



Lenke til kommentar

Idletemperaturen er rundt 50ºC, så jeg kjører ikke vifta ned på 5V ennå.

 

Jeg kan ikke si akkurat hvor mye den støyer i forhold til "andre". Støyen har sunket betydelig, men jeg hører den fortsatt.

Den verste støyen fra kassa kommer nå i midlertidig når jeg setter i en cd-rom i DVD-spilleren. 16x DVD... sviver godt!

 

Hadde jeg visst hvordan jeg setter inn bilder her på forumet, så hadde jeg postet et bilde av et 3-4 pins adapter. (hvordan legger man inn bilder her på forumet?)

http://www.microplex.no /kabler/strøm/"Adapter, 3- til 4-pins kabel" ligger det et bilde.

 

Ellers har jeg jo bl.a. avbildet et 3-4 pins adapter på hjemmesiden min... ("mellom" 2. og 3.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...