Gå til innhold

Hvordan er botene/den kunstige intelligensen nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen gi meg en liten omtale på hvordan botene/den kunstige intelligensen er nå? For øyeblikket har jeg ikke maskinvare til å teste spillet, og jeg blir muligens å drive med litt modifisering på den så snart jeg får mulighet. :)

du som er moderator burde da vite bedre enn å skrive en slik post

 

PS: bare for å være litt vanskelig, hvilke spill mener du :p

Lenke til kommentar
PS: bare for å være litt vanskelig, hvilke spill mener du :p

 

Hvis du hadde fulgt med i noen av de andre topics'a, hadde du skjønt det ;)

Han spurte om det samme i en annen topic om Battlefield 2 demoen.

skjønte hvlke spill han mente då, men bare for å være litt lovlig vanskelig :p

Lenke til kommentar
PS: bare for å være litt vanskelig, hvilke spill mener du :p

 

Hvis du hadde fulgt med i noen av de andre topics'a, hadde du skjønt det ;)

Han spurte om det samme i en annen topic om Battlefield 2 demoen.

skjønte hvlke spill han mente då, men bare for å være litt lovlig vanskelig :p

Jaok, daså.

Lenke til kommentar

Bedre enn i Vietnam med at de f.eks gir forespørsel om pickup, men gir så beskjed "denied", etter omstendighetene.

Ellers så kan en ikke skryte så altfor mye og legger merke til at det ikke er jobbet så altfor mye med dem. Står en i veien, blir en overjørt med en gang.

Lenke til kommentar

Botene er kanskje såvidt hakket bedre en originale BF, men ikke mye. Har sett endel ganger at de ikke engang angriper hverandre når fienden er i nærheten. Av en eller annen idiotisk grunn virker det også som om de foretrekker å bruke kniv til å drepe med. En gang så jeg to bot-motstandere som skulle cappe et flagg. Ingen skjøt på hverandre de bare løp rundt, inntil de trakk fram kniven helt samtidig. Så angrep de hverandre og begge ble drept likt. Det var som å se et speilbilde av hva den ene gjorde. Latterlig.

En annen svært irriterende ting er at de er helt elendige tl å kjøre. Dersom noe kommer i veien så pløyer de det rett ned (inklusive eget lag) eller så blir de svært forvirret og begynner et merksnodig forsøk på å rygge frem og tilbake.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Tja, jeg vil si den er veldig varierende...

 

Noen ganger skinner den gjennom og fungerer bra, men ofte er den helt horribel...

 

Bilkjøringen virker som den er laget for å bruke lengst mulig tid på å komme kortest mulig. Og hvis den kommer på en rett strekning, så rygger den gjerne inn i en annen bil, enn å kjøre rett til nærmeste basen.

 

Men de har forbedret base angrepene i forhold til BF1942.

Lenke til kommentar

Botene er ikke så intelligense som dere tror de er.

 

rem ----- Host 
rem ---------------------------------------------------------------------------- 

rem radius 45, centre -636/92/-31
aiPathfinding.createMap Infantry
aiPathfinding.map.maxSlope 30
aiPathfinding.map.headClearance 1.9
aiPathfinding.map.radius 0.25
aiPathfinding.map.allowedHeightDiff 2.5

aiPathfinding.createMap Vehicle
aiPathfinding.map.maxSlope 20
aiPathfinding.map.headClearance 3.5
aiPathfinding.map.radius 3.5
aiPathfinding.map.allowedHeightDiff 5.0

aiPathfinding.maxWaterDepth 0.7

aiPathfinding.traceMap Infantry

rem ----------------------------------------------------------------------------

********rem*******rad
rem *******************
rem ** Default stuff **
rem *******************

rem ** Create Conditions **

aiStrategy.createConstantCondition basicEnemyCPCond Crisp EqualGreater Enemy ControlPoint 1
rem aiStrategy.setConditionStrength Required
aiStrategy.setConditionStrength Advisory

aiStrategy.createConstantCondition basicNeutralCPCond Crisp EqualGreater Friendly NumberOfNeutralAreas 1
rem aiStrategy.setConditionStrength Required
aiStrategy.setConditionStrength Advisory

aiStrategy.createConstantCondition noEnemyCond Crisp Equal Enemy ControlPoint 0
aiStrategy.setConditionStrength Required

aiStrategy.createConstantCondition noNeutralCond Crisp Equal Friendly NumberOfNeutralAreas 0
aiStrategy.setConditionStrength Required

rem *** Create Prerequisites ***

aiStrategy.createPrerequisite basicEnemyPrereq
aiStrategy.addCondition basicEnemyCPCond    20.0
aiStrategy.addCondition basicNeutralCPCond  20.0

rem aiStrategy.createPrerequisite basicNeutralPrereq
rem aiStrategy.addCondition basicNeutralCPCond  20.0

aiStrategy.createPrerequisite guardPrereq
aiStrategy.addCondition noEnemyCond   2.0
aiStrategy.addCondition noNeutralCond   2.0

rem *** Create Strategies ***

aiStrategy.createStrategy basicGuard
aiStrategy.Aggression 0
aiStrategy.NumberOfAttacks 0
aiStrategy.NumberOfDefences 4
aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      10.0 Owned
aiStrategy.setPrerequisite guardPrereq

aiStrategy.createStrategy basicAttackEnemy
aiStrategy.Aggression 1
aiStrategy.NumberOfAttacks 3
aiStrategy.NumberOfDefences 0
aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      10.0 Hostile
aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      12.0 Neutral
aiStrategy.setPrerequisite basicEnemyPrereq

rem aiStrategy.createStrategy basicAttackNeutral
rem aiStrategy.Aggression 1
rem aiStrategy.NumberOfAttacks 3
rem aiStrategy.NumberOfDefences 0
rem aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      10.0 Hostile
rem aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      12.0 Neutral
rem aiStrategy.setPrerequisite basicNeutralPrereq

aiStrategy.createStrategy basicDefend
aiStrategy.Aggression 0
aiStrategy.NumberOfAttacks 1
aiStrategy.NumberOfDefences 3
aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      10.0 Hostile
aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      20.0 Neutral
aiStrategy.setPrerequisite basicPrereq

Endret av chakl
Lenke til kommentar

Strategiene her gjør ikke no annet enn å sette variabler for terskelnivået for AI'en (hvis du ikke skjønner den setningen: Jeg kan forklare eksempel under). Det viser NULL OG ABSOLUTT INGENTING om hva AI'en gjør eller koden bak.

 

Eksempel ovenfra:

aiStrategy.createStrategy basicAttackEnemy

aiStrategy.Aggression 1

aiStrategy.NumberOfAttacks 3

aiStrategy.NumberOfDefences 0

aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      10.0 Hostile

aiStrategy.setStrategicObjectsModifier ControlPoint      12.0 Neutral

Ok.. første linja lager bare "basicAttackEnemy"

Linje 2 sier bare at terskel for aggressjon skal være 1.

Linje 3 sier kun "NumberOfAttacks 3", om det er angrep mot et kontrollpunkt eller flere, vet vi ikke. Den bare sier, antall angrep 3. Whatever that is, skjønner?

Linje 4 sier 0 i forsvar, men dette er jo gjetning for oss.

De to siste linjene gir to variabler (10.0 og 12.0) som betyr svært lite for oss som leser her, men for AI'en kan det være forskjellen på bot og.. vel.. aimbot ;)

 

Så dere skjønner, det skriptet der (jeg kaller det skript, iallefall), vil kun gi spillet litt informasjon om hvor tøff ai'en skal være. Ikkeno mer. Den forteller ikke hvor bottene skal løpe, om det skal skyte med pistol eller rifle eller snike seg opp og sløye deg som en fisk med kniven. :D

Lenke til kommentar
Har testet demoen nå, og botene har fått en enrm oppgradering fra de forrige spillene i serien etter min mening.

Godt å høre. Jeg får ikke spilt spillet over nett på veldig lenge og da er jeg avhengig av botene for litt god underholdning. Demoen tester jeg på fredag. huuu som jeg gleder meg!

 

Hvor smart er AIen da? Er de uforutsigbare, jeg liker når boter er uforutsigbare. Eller at de skifter taktikk når de ser at en metode ikke virker.

Lenke til kommentar

- I nærkamp skifter de til kniv (botene er ganske gode med kniv)

- På "hard" gir botene deg en skikkelig god utfordring

- Har vært borti tilfeller der de faktisk flanker deg

- Botene har mye bedre styring over samtlige kjøretøy inkl fly og helikopter

- De er ganske gode til å kaste grenater

- De er ikke bare tilfeldige mål som løper fritt rundt på banen

- De følger dine ordre (som regel)

- De danner egne grupper

- Commander mode greier de også å anvende på en brukbar måte

- Sanitetet gjennoppliver deg

- Enginerer gir deg mer ammo

 

osv..

Lenke til kommentar
- Botene har mye bedre styring over samtlige kjøretøy inkl fly og helikopter

Hvordan vet du dette?

De kjører fortsatt som noen komplette idioter i min demo. Følg med når en Humwee begynner med den latterlige ryggingen sin. Det virker som om de blir helt forvirret dersom du kommer foran dem med feks. en tanks. slik at de ikke kan kjøre i rett linje lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...