War Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) * 7 sider med banning og grove ord slettet av moderator * Hei, i dag var jeg ute og kjørte min flotte volvo 240 stasjonsvogn fra 1985. Først fikk jeg problemer med å starte den, men trillet den i gang og kjørte i 30 min. Så begynnte oljelampa å lyse og fortere enn et olja lyn skrudde jeg av motoren og kjørte inn til siden. Det siste jeg hørte var at motoren stoppet med en naturlig lyd. Åpnet panseret og tok av registerreimdekkselet og fant reimen uten å overdrive i 1000 biter. Det jeg klarte å dra ut var ene halvdelen av reimen tynn som en tråd, 3mm og frynset opp. Den har mer enn ryket av, den må ha vært forferdelig slitt eller blitt oppkappet da den røyk. Kan jeg nå bare bytte til en ny reim og prøve å starte opp? Har ikke kjørt motoren siden den falt av, hørte iallefall ingen ulyder da den stoppet. Bare til å slakke en hjul og slenge på den nye og stramme hjulet igjen . Så starte opp? "Ved skifte av kamakselrem bør også spennrullen skiftes" Noe løst og lett)? Endret 11. juni 2005 av War Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Tenker du på vannpumpa som strammer den? Er vel dynamo'en du bruker som "strammer" på denne... Den skal være å bare løsne, sette på ny, å så stramme. Kan være ting er litt omrokert etter stoppen, så ville fått sjekka om alt er som det skal Lenke til kommentar
War Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Meg og en skiftenøkkel skal sjekke om alt er som det skal? Om den ikke vil starte etter reimbytte skal den vrakes, dette er på en måte bilens siste kjangse. Den har neppe vært byttet siden 300.000km jeg tok en kikk på den da jeg kjøpte bilen for 1 mnd siden. da så reimen helt fin ut, stram tykk ,ny og solid ut. Trur den må ha sklidd av jeg, eller kommet borti noe. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Det kan nok hende ja, så gi den litt juling hvis det ikke fyrer på første Lykke til Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Det skjer ikke noe med 240-motoren når reima ryker. Er såpass god avstand mellom stempeltoppen og ventilene at det bare er å montere ny reim og dure videre. Slik var det i hvert fall da reima røk på bilen til faren min, en 240 GLE med B230A. Lenke til kommentar
tvåførti Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Det skjer ikke noe med 240-motoren når reima ryker. Er såpass god avstand mellom stempeltoppen og ventilene at det bare er å montere ny reim og dure videre. Slik var det i hvert fall da reima røk på bilen til faren min, en 240 GLE med B230A. Dette stemmer ikke på alle 240 motorene, kun noen få. b 230 a skal det egentlig ikke gå på, men man kan jo ha flaks. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Tenker du på vannpumpa som strammer den?Er vel dynamo'en du bruker som "strammer" på denne... Den skal være å bare løsne, sette på ny, å så stramme. Registerreima har vel ingenting å gjøre innom dynamo og vannpumpe. Det er viftereima det. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Dette med at det ikke gjør noe om reima ryker, veit jeg bare gjelder på B23A, som jeg har.. Mulig det går på B23E også, men de ahr vel forskjellig topp.. Men har du B23A, så kan du ryke den mens du kjører uten at det gjør noe edit: Men, siden du har en '85 modell, så har nok ikke du det.. Endret 12. juni 2005 av ZyreX Lenke til kommentar
tvåførti Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Sjekka i Haynesboka nå, den kan ryke på b 23 uten at det gjør noe, men ikke på b 230 Lenke til kommentar
War Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) YV1245231F1 YV1 = Volvo 245 = Modell 23 = (Motor) B200K 1 = (Girkasse) M45, manuell 4-trinns F = (Årstall) 1985 1 = (Fabrikk) Sverige, Gøteborg Det betyr død eller levende stempler og ventiler etter havariet? Håper på positivt svar. Endret 12. juni 2005 av War Lenke til kommentar
tvåførti Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg mistenker at det er havarert, men det går jo an å sjekke det. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Føler ikke for å skru opp allvedren, Jeg har verken bil til å taue eller noe sted å gjøre det. NY reim- starte eller vrake. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hvor langt har bilen gått? Er det dokumentert at reg reima er skiftet? Normalt så holder de 60 000km men det varierer fra merke til merke... Lenke til kommentar
War Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Den har gått 300.000 og det er ingen dok om service, bare på olje etter 15.000 osv. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Skiftet reim i dag, men det er bare merke på 1 av 3 tannhjul, Noen som har en volvo og vet hvor merke på tannhjul nr 2 skal stå? Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Uansett, burde du alltid skifte registerreim etter kjøp av en bil.. Seff, etterpåklokskap.. Har ikke særlig lyst til å begynne å skru av dekslet og sånn på bilen, men jeg ska se i haynes-boka mi når je gkommer hjem.. se om jeg får scanna inn noe kjekt.. Lenke til kommentar
otis Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Du har vel ikke doble kammer på bilen din? Hvis ikke så er det kanskje bare vann pumpen som er igjen av de 3? Å da, betyr det ingenting hvordan vannpumpen står i forhold til resten av tannhjulene. Men hvis det ikke er sånn, så vet jeg ikke. Har aldri skrudd på Volvo, nesten da... Lenke til kommentar
War Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 (endret) Bilen er død ^23+e Hvor mye kan man selge nye vinterdekk for ? Får man solgt sommerdekk? med godt mønster. Endret 14. juni 2005 av War Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Så synd 1000 for vinterdekkene, og 500 for sommerdekkene? Vet ikke helt.. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Noooo! Nå ble jeg lei meg, tenkte endelig en til her på forumet med 240.. Varte ikke lenge, nei.. Sitter her på jobben nå med haynes-boka, tenkte je skulle scanne inn den sia du trengte.. Skaff en ny motor da, av samme type.. Jeg veit om en B230K her jeg bor.. Ikke så dyrt liksom.. jaja.. *kose på B23A-motoren sin* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå