Gå til innhold

Får ikke koblet til noen ting til min gamle bærbar

31137

Anbefalte innlegg

Har en gammel Acer(modellnavn kommer senere) som hadde ekstern diskettstasjon og cd-rom en gang i tiden. Dessverre har min onkel rotet bort dette. Kunne tenkt meg å koblet til et lagringsmedia til data'en for å kunne bruke den til skriving og kalender. Har prøvd å koble til to stk USB-stick og et par MP3-spillere, uten at dette har funket!

Grunnen til det er nok at maskinen bruker Windows 95 :blush:

Har altså usb inngang. Finnes det noen måte å få koblet meg inn på PC'n??

Hvis dere trenger mer info for å finne en løsning, så er det bare å rope ut!

- Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, det er utrolig vanskelig å tilpasse nye komponenter med gamle operativsystemer/maskiner. Som oftest ender det i dyre overganger, masse driverkluss og kjempedyre RAM-oppgraderinger, eller ny maskin.

Du kan ikke vurdere å legge inn et nyere operativsystem? 98SE hadde jo hjulpet litt på driver-problematikk, og selvfølgelig Windows XP dersom

denne maskinen klarer det i det hele tatt.

Eller hva med Linux? Der kan man jo få tilpasset ganske beskjedne maskinvarekrav.

Lenke til kommentar
Uff, det er utrolig vanskelig å tilpasse nye komponenter med gamle operativsystemer/maskiner. Som oftest ender det i dyre overganger, masse driverkluss og kjempedyre RAM-oppgraderinger, eller ny maskin.

Du kan ikke vurdere å legge inn et nyere operativsystem? 98SE hadde jo hjulpet litt på driver-problematikk, og selvfølgelig Windows XP dersom

denne maskinen klarer det i det hele tatt.

Eller hva med Linux? Der kan man jo få tilpasset ganske beskjedne maskinvarekrav.

Problemet er jo at jeg har noen mulighet til å koble meg til PC'en for øyeblikket, så jeg får ikke lagt inn noe nytt operativsystem ;)

Men Win98 CD'en ligger jo i hylla rett ved bærbar PC'n, så får jeg koblet til en CD'stasjon eller no, så blir det nytt OS

Lenke til kommentar

Har maskinen printer-port? Da kan du overføre installasjonsfilene fra CDen via en laplink-kabel fra annen maskin, og deretter kjøre installasjonen fra lokal disk.

Du må self. ha drivere til dette også, men er det ikke en funksjon som heter direkte kabeloverføring e.l. i Win95? Pleier å ligge under Tilbehør.

Hvis ikke så kan du laste ned driverne for dette via modemet, det er ikke store filer.

En annen mulighet er å ta ut disken, sette den i en annen laptop, og slik overføre installasjonsfilene til disken. Alternativt kan den settes i en stasjonær maskin med en spesiell overgang som du får kjøpt billig (2.5" til 3.5" kabel).

Lenke til kommentar
Har maskinen printer-port? Da kan du overføre installasjonsfilene fra CDen via en laplink-kabel fra annen maskin, og deretter kjøre installasjonen fra lokal disk.

Du må self. ha drivere til dette også, men er det ikke en funksjon som heter direkte kabeloverføring e.l. i Win95? Pleier å ligge under Tilbehør.

Hvis ikke så kan du laste ned driverne for dette via modemet, det er ikke store filer.

En annen mulighet er å ta ut disken, sette den i en annen laptop, og slik overføre installasjonsfilene til disken. Alternativt kan den settes i en stasjonær maskin med en spesiell overgang som du får kjøpt billig (2.5" til 3.5" kabel).

Hmm.. Men først skulle jeg ha tatt back-up av noen word-filer. Kan jeg bruke laplink-kabelen til dette også? Dersom dette funker, vil jeg kunne komme meg godt på vei.

Men når det gjelder installasjon av nytt OS, så må jeg vel slette det gamle OS'et. Hvordan vil jeg da få bootet fra laplink-kabelen, slik at jeg booter det nye OS'et uten et gammelt OS?

Ang modemet, hva skal jeg koble til der? Koble til vanlig telefon-kontakt? Har jo aldri hatt modem her i huset :ermm:

Det funker vel ikke å ta ut disken, også installere OS gjennom en annet PC gjør det? Altså sette inn en ferdig disk med OS??

Lenke til kommentar

Hvis du har en laplink kabel:

1. Kopier win 98 Inst mappen i en ny mappe (eks: c:\win98), fordel om du ikke bruker mer en 8 bokstaver i mappenavn her.

2 Boot opp i DOS modus med Win95 inst.

3. Slett alt på disken bortsett fra win98 mappen.

4. cd win98, setup.exe

Da skulle du komme i mål. Har gjort akkurat det samme på noen gamle laptp'er med ødelagt CD-ROM.

Lenke til kommentar

Nettopp.

Du kopierer ikke OS, men installasjonsfilene fra CDen, enten med laplink, eller ved å sette harddisken i en annen maskin. Installasjonen kjøres deretter fra harddisken istedet for fra CDen.

Dersom du bruke sistenevnte metode, så kan du samtidig slette det som skal slettes fra harddisken når den står i den andre maskinen. Og ta backup også, selvfølgelig.

Laplink-kabelen kan også brukes til å ta backup. Hastigheten er vel omtrent som ISDN.

Modemet kan plugges i en vanlig, analog tlf.linje.

Endret av twb
Lenke til kommentar

Begynner å forstå hvor dere vil hen nå, måtte bare ha det inn med teskje.

Virker som en meget grei måte å få gjort dette på ihvertfall.

Laplink-kabel hvor får jeg kjøpte dette, og pris? Samme gjelder 2,5" til 3,5" kabel?

Lenke til kommentar
hmm.. noen som vet om noen butikker i trondheimsområdet som kan ha slikt? gamle komplett??

Clas Ohlson har laplink kabel til 59.- (City Syd og Solsiden)

Datakjeden (i lokalene til gamle komplett i Fjordgata) har 2,5->3,5 adapter 159.-

Lenke til kommentar
hmm.. noen som vet om noen butikker i trondheimsområdet som kan ha slikt? gamle komplett??

Clas Ohlson har laplink kabel til 59.- (City Syd og Solsiden)

Datakjeden (i lokalene til gamle komplett i Fjordgata) har 2,5->3,5 adapter 159.-

Argh.. Var jo nettopp innom Clas Ohlson(solsiden) og spurte etter disse to, men de sa at de ikke hadde.

Så at de hadde på digitalimpuls også, så det ordner seg nok.

Lenke til kommentar

I dag stakk jeg en tur på ClasOhlson, siden jeg fant en slik greie.

Kjøpte den, og tenkte at nå ordnet ting seg. Men dengang ei. "Kontakten" fra harddisken i min bærbar PC, passet ikke overens med adapteret. Adapteret bestod av to rekker(lik ATA-66 pluggen), mens min bærbar harddisk bestod av EN rekke som var noen millimeter lengre!

Noen som skjønner hvor feilen ligger??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...