Gå til innhold

Spørsmål om KVM Switch (DVI)

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Shuttle-maskin, som er tilkoblet en NEC 1760NX (DVI seff), og Logitech mus/tastatur koblet via USB (Mouseman Dual Optical og Ultra X). Jeg skal overta pappas gamle PowerMac G4, og tenker å ha denne på samme mus, tastatur og skjerm. Til dette må man ha en KVM Switch.

DENNE

I beskrivelsen står det KVM Switch med DVI, PS/2 og USB hub. Så lurer jeg da, kan det bli problemer med USB-mus og USB-tastatur koblet inn i denne switchen, og videre i både PC og Mac?

På andre KVM Switcher jeg har sett, står det enten f.eks "KVM Switch 2P, PS/2", eller "KVM Switch 2P, USB".

Da denne tydeligvis har PS/2 som hovedfunksjon til mus/tastatur, er jeg litt bekymret for at det ikke skal gå med USB. På baksiden av switchen er det en upload USB-port til hver klient (PC og Mac), og på fremsiden blir denne ene USB-kontakten splittet til to USB-kontakter. Mus og tastatur blir da i praksisk koblet til på en og samme USB-port på både PCen og Macen.

Hva mener dere? Kommer det til å gå?

Jeg håper bare det ikke blir for vanskelig å nyte Mac OS Tiger som en avkobling til Microshit av og til! ;)

Edit: La til et bilde av oppsettet med mine syke Paint-skills. Nei, jeg er ikke venstrehendt.

post-25-1118530623_thumb.jpg

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da denne tydeligvis har PS/2 som hovedfunksjon til mus/tastatur, er jeg litt bekymret for at det ikke skal gå med USB. På baksiden av switchen er det en upload USB-port til hver klient (PC og Mac), og på fremsiden blir denne ene USB-kontakten splittet til to USB-kontakter. Mus og tastatur blir da i praksisk koblet til på en og samme USB-port på både PCen og Macen.

Ja, med det antall porter og to porter til maskinene så kan jeg ikke se for meg noen annen funksjonalitet. Dersom det ikke var sånn som du ønsker deg så måtte jo den ene usbporten fra PCen bli direkte overført til en av utgangene og porten fra den andre maskinen bli vidreført dirkete til den andre porten. Hvis det var tilfelle så kan det ikke kalles en hub, men to skjøtesykker.

Siden de kaller det hub (norsk: nav) så må det bety at en maskin er knyttet til 2 porter (eller flere). Og da har ikke den andre maskin-tilkoblingen noen funksjon hvis det ikke er som du ønsker det skal være.

Ok, dette ble litt komplisert logikk, men kort oppsummert så er det ingen andre muligheter enn den du ønsker som gir noen mening. Det må altså være slik du ønsker det skal være.

En av grunnene til at de kaller det hub og ikke som en switch kan være at alle portene ikke har kontakt med hverandre. Du kan f.eks ikke sende noe inn musporten og ut tastaturporten. Eller inn tilkoblingen for den ene maskinen og ut den andre tilkoblingn for maskin. Jeg vet ikke, men det kan være grunnen til at de kaller det hub.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Simen1 :)

Bare for å rydde opp i eventuelle misforståelser:

Scenario 1, bruke Mac på mus, tastatur og skjerm:

Velg f.eks klient 1 med en trykknapp på switchen. Da er mus og tastatur koblet til hver sin USB-port foran på switchen. På baksiden går det kun en USB-utgang til USB på Mac. Kun DVI og USB-port som går til Mac er aktiv.

Scenario 2, bruke PC på mus, tastatur og skjerm:

Akkurat samme prinsipp, bare trykke f.eks klient 2 på switchen. Mus og tastatur på hver sin port inn til switchen, men på en port/kabel ut fra switchen til PC. Kun DVI og USB-port som går til PC er aktiv.

Mus og tastatur er da avhengig av å kunne overføre signal på samme kabel inn til PC/Mac. Dette burde da gå uten forstyrrelser? Mus og tastatur er vel forresten ikke avhengig av å få tilsendt data av noe slag, bare strøm? Det er da bare et signal som går fra musen/tastaturet, ikke noe tilbake?

Jeg regner vel med at dette skal gå bra, og det kommer til å bli en skikkelig stilig PC-pult, med Shuttle på venstre side, så NEC i midten, og Mac på høyre side! Gleder meg! Det kan også hende jeg bytter ut Shuttelen med et Cooler Master Stacker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...