Gå til innhold

Sprøstekt kylling i søt sur saus som på kinakroa

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvordan en lager sprøstekt kylling i søt sur saus, sånn som de pleier å ha på kinakroene....

Det er liksom et lag med noe sprøtt utenpå kyllingen, dere vet sikkert hva jeg mener.

Noen er også honning marinert, som er extra godt.

Jeg vil gjerne ha oppskriften på dette!! (hekta? ja!)

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg verken kineser eller kokk, men jeg vil tro at kyllingen først blir stekt i frityrgryte for å få den til å bli sprø utenpå, sånn som du beskriver. Er vel også mulig det benyttes noe slags pannering (riktig navn?), sånn som det er utenpå fiskepinnene.

Ang. saus, så er vel det enkleste bare å kjøpe en ferdig sur-søt saus :)

Lykke til! :p

Lenke til kommentar

Lag tempuradeig. Dypp så oppskårede kyllingbiter i denne og legg dem i frityrkokeren. voila!!!

Edit: En enkel tempuradeig lages av: egg, vann og hvetemel. Husk å ikke lage "deigen" for bløt. Den skal henge relativt godt fast på kjøttet.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg: 1 egg, 1/2 dl vann, mel tilsettes til deigen blir litt "tykkere" enn et vaffelrøre. Legger så kyllingbitene oppi deigen (Bitene er ca 2*2 cm). Lar dette ligge i frityrgryten til deigen begynner å bli gyllen (tar litt over 5 minutter på max). Min blir ihvertfall meget sprø og "luftig". Hører du ikke at det "knaser" når du setter tennene i den så har du nok ikke hatt den for lenge i oljen.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Jeg er kineser, og begge foreldrene mine er kokk...

Og kan si at det er driiiit enkelt å lage kyllingen / svinefileét osv...

Du har sikkert ingrediensene hjemme nå.

Sur-søt sauen derimot krever litt merkelige produkter deriblant eddik, ananas, appelsin osv... Men skulle jeg avsløre alt, så ville folk som oss vært out of business \o/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...