Gå til innhold

Finnes det tal på tap som følge av piratkopiering?


Zeph

Anbefalte innlegg

Las ein stad i dag at ei torrentfil til eit spel hadde blitt lasta ned 60 000 ganger, ikkje nødvendig å nevne navn. Om du ganger dette med 400 pr stk blir det 27 millionar, og det er berre eitt spel, på ein P2P-metode. Om du legg saman all piratkopiering, musikk, software, spel osv...blir det ekstremt store summar til slutt.

 

Finnes det estimerte tal på tap noko plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heilt sikkert at de fleste som laster ned dette spillet ikke ville gjort dette om de hadde måtte betale 400 kr for det, derfor vil regnestykket du skisserte være FEIL.

 

Dette er problemet til film/spill/plate-bransjen, at de ser på antall nedlastninger, og får så dollartegn i øyene på hvor mye penger de taper...

 

I stedet, tenk på hva "piratnedlastninger" betyr i markedsføring, i SPARTE kroner for selskapene? Kanskje skulle vi ta oss betalt hver gang vi fortalte om et spill eller en film vi likte? Hvordan ser da regnestykket ut?

 

Tenk nå på verdens rikeste mann - Bill Gates - hvor hadde han vært om ikke alle kopierte ms-dos (pirat), slik at dette programmet ble dominerende, og alle spill og programmer måtte tilpasses ms-dos (og senere windows), til stor forargelse for mac/ibm og de andre?

Lenke til kommentar
Las ein stad i dag at ei torrentfil til eit spel hadde blitt lasta ned 60 000 ganger, ikkje nødvendig å nevne navn. Om du ganger dette med 400 pr stk blir det 27 millionar, og det er berre eitt spel, på ein P2P-metode. Om du legg saman all piratkopiering, musikk, software, spel osv...blir det ekstremt store summar til slutt.

 

Finnes det estimerte tal på tap noko plass?

Sikkert, men det slike estimater tar ikke med seg det faktum at piratkopiering faktisk også fører til mersalg. Mange "slemme" personer som piratkopierer f eks musikk kommer bort i musikk som de sannsynligvis ikke ville kommet bort i, og når de da en vakker dag ser et nytt album i butikken kjøper de dette. Dette kan godt også være i utlandet, fordi musikken ikke er tilgjengelig i det landet personen kommer fra.

 

Når det er sagt, jeg oppfordrer ikke på noen måte til piratkopiering, men jeg skulle gjerne sett at såvel platebransjen som filmbransjen fikk opp øynene for dette.

Lenke til kommentar

Uansett om dei hadde kjøpt det eller ei er det på ein måte eit tap for produsenten, mitt regnestykke er ikkje korrrekt nei, men at det blir store summar er det ingen tvil om.

 

Det er forståelig at det jobbes aktivt mot piratkopiering når det tross alt er snakk om store summar.

Lenke til kommentar
Uansett om dei hadde kjøpt det eller ei er det på ein måte eit tap for produsenten, mitt regnestykke er ikkje korrrekt nei, men at det blir store summar er det ingen tvil om.

 

Det er forståelig at det jobbes aktivt mot piratkopiering når det tross alt er snakk om store summar.

Ja, det er snakk om tap her også. Noen tanker som sikkert er litt på kanten av det enkelte vil akseptere:

 

1. Det er strengt tatt ikke snakk om tap dersom personen som skaffer seg piratkopien ikke ville kjøpt produktet i en situasjon hvor piratkopiering var umulig.

 

2. Direkte og Indirekte inntekter/mersalg må også tas med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg ikke akkurat sagt "tap" her, for de mister ikke penger. Det man heller kan si er at man sannsynligvis har lavere inntekter pga piratkopiering.

 

Det de fleste slike overslag gjør feil er å si at 1 nedlastning betyr 1 mindre salg (og derfor mindre inntekter, og derfor "tap"). Noe som er langt fra bevist.

Lenke til kommentar

Ok, la oss si at det ikke ble lastet ned 60.000 kopier av spillet men at det heller ikke ble kjøpt 60.000 flere kopier av den grunn.

 

En kudos som mange følger når de laster ned eller "prøver" ting på nettet er at hvis det er verdt pengene så kjøper man det som regel, hvis la oss si 20% av de 60.000 etter å ha lastet ned spillet hadde funnet ut at de ønsker å kjøpe det så vil dette generere 12.000 Nye salg a 500kr altså merinntekter på 6000000kr uten noen form for markedsføring eller mellomledd. Man kan dra regnestykket lenger ved å dele inntektene på antall kopier nedlastet og da finner man ut at hver nedlasting tjente selskapet 100kr på.

 

Hvis man ønsker å regne ytterligere på det så tar man den totale omsettning spillet håver inn og deler på totalt kopier i omløp, jeg kom fram til en ca sum på faktisk 399Kr pr spill.

 

Men som sagt = ingen nedlasting = ingen merinntekter.

 

Desuten så er det noe som forarger produsentene noe forbasket med nedlasting og det er at kravene til kvalitet blir mye høyere, lager de noe møkk så risikerer de at alle vet hvor dårlig programmet/spillet/musikken/whatever er før de har hatt det ute på markedet lenge.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tror programvareprodusentene skjønner at piratkopiering lønner seg fordi det fungerer som en reklame/markedsføring for produktene. Hvorfor lager ellers alle demoer som lett kan crackes?

 

Hva ønsker Microsoft seg? At 95% piratkopierer i Asia, eller at 95% bruker Linux. Det først vil jeg anta, siden verden da blir mer Windows-standardisert og ikke trenger å innrette seg etter brukere av andre plattformer.

Lenke til kommentar
Hva ønsker Microsoft seg? At 95% piratkopierer i Asia, eller at 95% bruker Linux. Det først vil jeg anta, siden verden da blir mer Windows-standardisert og ikke trenger å innrette seg etter brukere av andre plattformer.

Nettopp.

 

Var poenget mitt i første innlegg ("alle" kopierte ms-dos før i tiden...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...