Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mer uthastighet fra Telenor! Skriv under.

Anbefalte innlegg

Adsl klarer max ca 890 Kbit\s upload, og linja blir ustabil lenge før det.

Mener du brutto da eller?

Og hvorfor skulle den bli ustabil? Mener du at det ikke er mulig med stabil (ADSL) linje på rundt 890kbit/s (edit: oppstøm)?

890kb brutto ja. Og hvis du får så mye enten så bor du 100m fra sentralen eller så har du kobber som er fin og feit. Og det er det ikke mye av i norge.

Ustabil ? Alt fra pakketap til at modemet prøver å synce seg med dslam i sentralen på en hastighet som den ikke klarer. For å ta det enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JA, uthastigheten på ADSL er en vits.

På tide det blir gjort noe med det.

Man blir jo tvunget til og velge SDSL i dette landet hvis man vil gjøre noe kreativt.

Som feks, kjøre en webserver.

Det må du. Uthastighet er overvudert, og er som regel ratiow*ores som skriker etter uthastighet på adsl.

Webserver fungerer like bra på 256 som på 400. Om du har tenkt å kjøre en produksjonsserver, altså en server noen hundre\tusen brukere skal ha tilgang til, så er du bare teit.

Den største og beste grunnen at uploaden holdes kunstig lav er pga eksisterende infrastruktur. Så du har 2 valg, enten max upload eller veldig stabil linje. Jeg vet hva jeg ville valgt.

Webserver fungerer like bra på 256 som på 400? hehe, du vet rett og slett ikke hva du snakker om gjør du?

Når jeg snakker om kreative løsninger så tenker jeg ikke bare på webserver.

Spillserver, IRC-bots, mailserver, ftp server ++

Kom ikke og si at du kan kjøre en webserver samtidig som du spiller online og noen andre browser webben din med en 256 eller 400 utlinje..

Spillopplevelsen din blir høy ping, og de som browser nettet ditt føler at han er på en modemlinje.

Infrastruktur? Hvorfor kjører Nextgentel, DirectConnect + you name it uthastighet på opptil 800kb/s?

Og det er stabilt som juling, Og de LEIER linja hos Telenor.

Lenke til kommentar

Bytt ISP om du ikke liker telenor, så enkelt er det :) Om telenor mister mange kunder, så må de jo gjøre noe for å få de tilbake!

Men jeg skriver gjerne under fordet, sånn i tilfelle telenor skulle skjønne at vi også liker uthastighet :yes:

Edit:

261 underskrifter. Noen flere må vel skrive under om telenor i det hele tatt skal vurdere saken....

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
JA, uthastigheten på ADSL er en vits.

På tide det blir gjort noe med det.

Man blir jo tvunget til og velge SDSL i dette landet hvis man vil gjøre noe kreativt.

Som feks, kjøre en webserver.

Det må du. Uthastighet er overvudert, og er som regel ratiow*ores som skriker etter uthastighet på adsl.

Webserver fungerer like bra på 256 som på 400. Om du har tenkt å kjøre en produksjonsserver, altså en server noen hundre\tusen brukere skal ha tilgang til, så er du bare teit.

Den største og beste grunnen at uploaden holdes kunstig lav er pga eksisterende infrastruktur. Så du har 2 valg, enten max upload eller veldig stabil linje. Jeg vet hva jeg ville valgt.

Webserver fungerer like bra på 256 som på 400? hehe, du vet rett og slett ikke hva du snakker om gjør du?

Kom ikke og si at du kan kjøre en webserver samtidig som du spiller online og noen andre browser webben din med en 256 eller 400 utlinje..

Spillopplevelsen din blir høy ping, og de som browser nettet ditt føler at han er på en modemlinje.

Infrastruktur? Hvorfor kjører Nextgentel, DirectConnect + you name it uthastighet på opptil 800kb/s?

Alle de som lever så høy uthastighet, har egen infrastruktur / dslam i sentralene .. Ingen som leverer på telenor sine linjer, gir mer en Telenor selv.. det sier seg i grunn selv :)

Lenke til kommentar
Joa, men 400?

Just one word - lol  :whistle:

Nei, ikke 400. 512.

Dessuten, min linje er stabil på 832, så at linjen skal bli ustabil langt før 890 stemmer nok ikke... Og jeg har forøvrig elendig tlf linje.

Og har forøvrig nesten 2000 m til sentralen.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
4000/400 er telenors max linje.

4000/400 er netto hastigheter. DirectConnect oppgir brutto hastigheter. Telenor leverer 512 ut i brutto hastighet. Så DirectConnect gjör bare det Telenor har fått kjeft for hele tiden, og oppgir hastighet uten å ta höyde for overhead.

Lenke til kommentar

Ja, Telenor har nok klart å skape litt forvirring etter at de begynte å oppgi nettohastigheter både inn og ut (tar høyde for overhead begge veier, som TEE er inne på), samt runde av til pene tall. Så lenge flere andre internettleverandører oppgir hastighetene på den gamle måten (netto inn/brutto ut), kan sammenligninger fort bli misvisende. Bare ta en titt på f.eks. telepriser.no, så vil du se en salig blanding av brutto og netto uthastigheter. Start.no, som videreselger Telenors linjer, er et av selskapene som oppgir hastighetene på den gamle måten.

4000/400 tilsvarer 4096/512

2000/300 tilsvarer 2048/384

1000/200 tilsvarer 1024/256

Jeg synes det er greit å få opplyst bruttohastighetene også, så lenge det åpenbart ikke er enighet om hvordan nettohastigheten skal beregnes/avrundes. F.eks.:

3072/448 hos Start.no tilsvarer 3000/360 hos Tele2, mens Telenor oppgir dette som 3000/350 (en mellomhastighet de tilbyr enkelte som ikke når helt opp til 4000/400 pga. tekniske begrensninger).

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at selv de beste ISP'ene kun tilbyr 640 kbit/s upload.

Vil du mer hastighet, får du bytte ISP. Det gjorde jeg.

Kan du si meg kilden til den opplysningen? Jeg vil gjerne se hvem som skriver at ADSL klarar max 890Kbit\s :)

Lenke til kommentar

4000/400 er netto hastigheter. DirectConnect oppgir brutto hastigheter. Telenor leverer 512 ut i brutto hastighet. Så DirectConnect gjör bare det Telenor har fått kjeft for hele tiden, og oppgir hastighet uten å ta höyde for overhead.

Har 2048/448 hos DirectConnect for øyeblikket.

Og det er nøyaktig den farten jeg får på diverse tester. Faktisk ofte over 2100 inn.

Jeg blir oppgradert til 4000/512 den 20 Juni, så jeg regner virkelig med og få 512 ut.

640kbit/s er den oppgitte max utfarten til ADSL over POTS, men i det siste har man klart og presse ut mere. Ny teknologi osv.

DirectConnect bruker et annet system en andre ISP'er. Som ifølge dem skal gi mere stabile og raskere linjer.

I fjor var de det første i landet med den teknologien, ikke spørr hva den innebærer.

Fikk vite dette hos en leverandør av DC.

EDIT: leif...

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Mener du brutto da eller?

Og hvorfor skulle den bli ustabil? Mener du at det ikke er mulig med stabil (ADSL) linje på rundt 890kbit/s (edit: oppstøm)?

890kb brutto ja. Og hvis du får så mye enten så bor du 100m fra sentralen eller så har du kobber som er fin og feit. Og det er det ikke mye av i norge.

Ustabil ? Alt fra pakketap til at modemet prøver å synce seg med dslam i sentralen på en hastighet som den ikke klarer. For å ta det enkelt.

Det er jo bare piss, men jeg antar at det er din mening og at du ikke fremlegger det som fakta.

Lenke til kommentar

Har 2048/448 hos DirectConnect for øyeblikket.

Og det er nøyaktig den farten jeg får på diverse tester. Faktisk ofte over 2100 inn.

Jeg blir oppgradert til 4000/512 den 20 Juni, så jeg regner virkelig med og få 512 ut.

640kbit/s er den oppgitte max utfarten til ADSL over POTS, men i det siste har man klart og presse ut mere. Ny teknologi osv.

DirectConnect bruker et annet system en andre ISP'er. Som ifølge dem skal gi mere stabile og raskere linjer.

I fjor var de det første i landet med den teknologien, ikke spørr hva den innebærer.

Fikk vite dette hos en leverandør av DC.

EDIT: leif...

Det er nøyaktig den farten du får på div tester FORDI de kompanserer for overhead når de setter begrensningene.

F.eks så setter Telenor på sitt 4 mbit abn 4800/512 (sånn ca), slik at du skal oppleve en hastighet på 4000/400. Dette pga overhead.

Derfor kan du iblant virke som om du får høyre hastighet enn det du egentlig har.

Merkelig om ikke DirectConnect gjør på akkurat samme måte. De kompanserer for overhead på nedlasting men ikke på opplasting.

Telenor er vel den første (ihvertfall av de større) ISP'ene som faktisk "kompanserer" for overhead både på inn og ut.

Så nei, du vil ikke oppleve 512 ut, men du vill få 512 ut, så lenge DirectConnect ikke kompanserer for overhead. Vanskelig? :p

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent kjører NGT ega utstyr og sånt fra Trondheim og sør, dette har jo endel og si for hvilken hastighet de kan levere. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke kilden, men gjengs fakta er at ADSL teknologien ikke klarer mer enn omlag 900 kbit/sec upload. Dette er max for denne teknologien, og da tviler jeg sterkt på om du får lastet ned med noe særlig hastighet samtidig. Det tilbys også 768 kbit/sec noen steder, med da under optimale forhold.

Max upload-hastighet som tilbys innen ADSL i Norge er 640 Kbit/sec, og dette har sin grunn, grunnet lusen infrastruktur mange steder. Dersom hastigheten blir stort høyere enn dette, går det på bekosting av ustabil linje, og høyere tap av nedlasthastighet, selv ved full duplex.

En slags kilde

ADSL

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Spillserver - på adsl ? wtf ..

IRC-bots - er for unger. irssi er tingen

mailserver - check

ftp server ++ - check

web server - check

+ 3 maskiner til i nettverket mitt som brukes konstant.

Funka fint på 1024 \ 256 linje fint , fordi hele greia var lek og lær. Har 640 - overhead fra BC nå. Hadde jeg tenkt å ha noe ut av det, så hadde jeg bestillt 2mbit shdsl og hatt det som bruksserver.

Vil du ha mer ut hastighet, grav dypere i lomma, simpelt er det.

Min linje er 3000\640 på 2480 meter ca. Kabelkvaliteten er forferdelig. Max som ble testet er 3710 ca og 760 ut. Uten overhead. Som sagt noen har flaks og ligger i et bra område, og får bra adsl, og enda bedre adsl2+. Jeg gjør det ikke. Fram til jeg flytter da

:tease:

Men klager jeg ? Nei, for jeg kjenner folk som får ikke engang 512kbit ned, ikke å snakke om noen ut hastighet.

Endret av pine
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke kilden, men gjengs fakta er at ADSL teknologien ikke klarer mer enn omlag 900 kbit/sec upload. Dette er max for denne teknologien, og da tviler jeg sterkt på om du får lastet ned med noe særlig hastighet samtidig. Det tilbys også 768 kbit/sec noen steder, med da under optimale forhold.

Max upload-hastighet som tilbys innen ADSL i Norge er 640 Kbit/sec, og dette har sin grunn, grunnet lusen infrastruktur mange steder. Dersom hastigheten blir stort høyere enn dette, går det på bekosting av ustabil linje, og høyere tap av nedlasthastighet, selv ved full duplex.

En slags kilde

ADSL

Hva mener du med "selv ved full duplex"?

ADSL er jo full duplex, uansett hvordan du vender og vrir på det?

Lenke til kommentar
Spillserver - på adsl ? wtf ..

IRC-bots - er for unger. irssi er tingen

mailserver - check

ftp server ++ - check

web server - check

+ 3 maskiner til i nettverket mitt som brukes konstant.

Funka fint på 1024 \ 256 linje fint , fordi hele greia var lek og lær. Har 640 - overhead fra BC nå. Hadde jeg tenkt å ha noe ut av det, så hadde jeg bestillt 2mbit shdsl og hatt det som bruksserver.

Spillserver på ADSL X/640 er ikke noe problem

IRC bots er ikke for unger. irssi? wtf!

mailserver på 256 utlinje... jaja kansje, men mottar du en stor fil mens du bruker linje til noe annet, er du fucked. 256 er ikke nok imo til og bruke QOS.

ftp server, ok på 256 hvis du synes det er greit og vente ei uke på og sende.

web server - no friggin way!

Hvordan du får alt dette til og funke smooth med 3 til maskiner i nettverk som kjører konstant, med 256 utlinje er meg et mysterium.

Du har kansje ikke så store krav? :)

Har selv 3 maskiner som suser og går 24/7 på 2048/448 linja + et par laptoper som brukes iblant.

Og synes ikke akkurat det gir noen akseptable resultater.

Derimot hadde det vært til stor hjelp med en utlinje på 700-800kb/s.

Da har man jo noe og gå på med QOS.

Lenke til kommentar

En slags kilde

ADSL

Hva mener du med "selv ved full duplex"?

ADSL er jo full duplex, uansett hvordan du vender og vrir på det?

Ja, forsåvidt.

Nå mente jeg egentlig full duplex innen modem og utstyr. Ved max linjebelastning med opp og nedstrøm må man beregne ca 5-10 % tap i henhold til max linjekapasitet, ved full duplex. Eller noe sånt. Dette er vel en sticky her et sted.

Øk den tillate oppstrømmen til over 786 kbit/sec, og man må beregne seg tap opptil 50-80 % med full duplex, og også ustabil linje ***dersom*** man skulle sitte med halv-duplex utstyr. Av en eller annen grunn.

Jeg bare dekker for alle muligheter her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...