Gå til innhold

Ikkeeksisterende bærbare..

Tosh

Anbefalte innlegg

Mm, en ting som plager meg.. Jeg bor i norge.

Tenker å kjøpe meg bærbar nå. Jeg vil ha en som ser kul ut, har fet prosessor, 15" skjerm, geforce4, pluss firewire og wlan.. Så leser jeg diverse reviews på nettet, og finner ut at Toshibas 5105-serie har kommet bra ut av flere tester..

Ser på Toshibas norske sider, men ser ikke noe til den der, noe som tilsier at den ikke er lansert i norge (ennå). Spurte på diverse databutikker om de kunne skaffe, men de beklaget seg og sa det ikke var mulig, eller så så de bare dumt på meg.

Så fant jeg en annen pc.. Fujitsu Lifebook E-7110. Den ser også bra ut. Er temmelig lik 7010-modellen, men med 15"-skjerm. Mulig det er flere forskjeller også.. firewire, bluetooth, wlan? Anyway.. Fant ei sjappe som hadde fujitsu-siemens, og spurte om de kunne skaffe. Joda, de kunne skaffe "alle fujitu-siemens-modeller" .. Men etter en kjapp sjekk på websidene til leverandørene korrigerte han seg selv.. "alle fujitsu-siemens-modeller bortsett fra Lifebook E-7110".

Argh, jeg blir provosert.. Er det noen som vet om noen som kan skaffe nevnte modeller? .. evt vet noe om 5105-serien til Toshiba, eller lanseringsplaner for norge? :smile:

Edit: fix av typos :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Tosh på 2002-07-21 15:34 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Provosert???

Skal Hobbes forklare litt?:

Toshiba Usa og Toshiba Norge har ikke samme maskiner, men de er tilnærmet like. Hvis du går inn på Toshiba.no, vil du se en serie som heter 5100. Glupe hoder vil etterhvert skjønne at det lille 05 på slutten betyr at det er amerikansk. Naturlig nok selger ingen norske sjapper amerikanske laptoper når det finnes en euro versjon av den. Har selv siklet på 5105, og holder på å få den bestilt fra statene. Problemet er moms, og risiko (selger og frakt). Kan som sagt før få en 5105-701 til $2500 inkl. frakt.(www.notebooksavings.com) Da sender den den forsikret, og merket som gave. Første problem er at man må betale nesten 20k til USA uten å få noe i hånden. Tingen skal gjennom tollen, og hvis pakken skal være forsikret, må man oppgi verdien på forsendelsen. Det betyr moms. Denne kan man jo leve med, men.... Støtter deg fullt ut på at 5105 ser dritfet ut, og jeg vil siinsykt gjerne ha en. Hvis det er noen der ute som bestiller fra notebooksavings (de har 260+ på ebay), så si i fra hvordan det gikk, med betaling, moms og frakt. Send en mail til dem. De er ekstremt høflige!

Lenke til kommentar

Den toshiba modellen du snakker om var også tilgjengelig i Norge tidligere - har kontaktet Toshiba, og de har hatt problemer med å få levert nok, og mener de ikke har noen særlig mulighet for å få flere, dermed har de tatt den ut av listen på sine norske sider. Trist, men leit.

Lenke til kommentar

Fikk en mail fra Toshiba nå med svar på mailen jeg sendte dem med spørsmål om 5105-serien.

Fikk som svar at 5100(-503 og -603)-serien var den norske varianten av 5105-serien. Fikk vedlagt en pdf med mer informasjon, og da så jeg at det var den samme. Ut ifra det som sto på websida virka de litt forskjellige..

Damn, jeg må ta meg råd til den pc'n.. den har jo alt.. Bortsett fra bra batterilevetid. :grin:

Lenke til kommentar

De skaffer alt av toshiba, men et eks:

Satelite 5105-s701

Equipped with a Mobile Intel® Pentium® 4 Processor 1.80GHz - M , 512MB PC2100 DDR SDRAM, Toshiba Personal Theatre 15" UXGA active matrix display (1600 X 1200), NVIDIA® GeForce4™ 440 Go graphics controller with 64MB DDR VRAM, DVD/CD-RW multifunction drive, 60GB1 Hard drive, Yamaha Sound System featuring harman/kardon® Stereo Speakers with subwoofer, 10/100 Ethernet, V.90/56K modem, Wi-Fi™ (802.11b), cPad™ transparent touchpad, full function remote control and Windows XP Home Edition.

$2525 inkl. frakt, merket som gave

+$99 for 3 års internasjonal garanti

Lenke til kommentar

Det firmaet (Eller personen eller whatever) ligger nå iallfall i pluss på ebay-opplegget. Leser du kommentarene virker det nå som de aller fleste har positive erfaringer med det firmaet.. Og uansett, hvis ting ikke går som planlagt må det da vel være ett eller anna en kan gjøre.. har ebay noe med hva som skjer der?..

Menneh, en ting.. hva kan det blir når du sender den til norge da? .. 24% moms, toll, avgifter.. ?

$2500 blir jo bare en 18300 eller noe i den duren.. Å spare 20k på en pc kan jo være verdt en liten risiko.. :smile:

Lenke til kommentar

Liten bemerkning... Bagateller som er lett å overse, husk på strømadapteret som levers med ikke passer til norske forhold. Sjekk priser for tilsvarende norsk. Og evt. om kan bytte tastatur så du slipper bruke det amerikanske...

Lykke til med kjøpet! Høres jo greit ut :smile:

Andy

Lenke til kommentar

Mm, det tenkte jeg også på.. Tastatur.. Kan overleve med engelsk tastatur hvis jeg sparer 20k på pc'n.. selv om norsk hadde vært å foretrekke..

Og strømadapter bør vel alltids ordne seg..

Lenke til kommentar

Vi kan starte en thread med folk som vil skrive seg opp på toshiba 5105 bestillingsliste.. As we speak er det meg, deg og .. maxcpu? Hehe..

Og så kan vi maile toshiba og spørre om vi får et par tusen avslag på hver av dem i kvantumsrabatt.. *hoste* :smile:

Lenke til kommentar

Det gis kvantumsrabatt ved 5+ pc'er. Det jeg lurer litt på er tollen, og det jeg er redd for er å sende en sjekk på 18k til USA (eneste betalingsmåte de aksepterer). Strømomformer fås for en billig penge på Clas Ohlson. Tastaturet er det samme som det norske, men med forskjellige klistremerker på. Man kan dessuten bestille et norskt fra Toshiba Norge. Har spurt dem en del spørsmål, og legger ved en del av "chatten" her (Les fra bunnen og opp. Det er mer, men sikkert ikke av interesse for alle):

Discussion Thread

Response (Support Team) 07/21/2002 12:06 PM

Yes, unfortunately, we do not accept credit cards at this time.

Customer (XXX) 07/21/2002 12:00 PM

But with the payment: Is it totally impossible to pay with VISA or get an account number to pay too? (I've read the payment section on the site but....)

Response (Support Team) 07/21/2002 11:41 AM

Hi XXX,

We are not sure of the tax consequences, but the fact that it is marked as a gift should mean that no taxes are due, regardless of the value.

Customer (XXX) 07/21/2002 09:46 AM

But if you mark the package as a gift with $0 as value. Will I then have it properly insured? It would be much easier if I could pay with VISA or if I had an account number.

-XXX-

Response (Support Team) 07/20/2002 11:25 AM

You sure can!

Customer (XXX) 07/20/2002 11:16 AM

I see on toshiba.com that you can extend the warranty to three years for $99. Can I get that from you to?

-XXX-

Response (Support Team) 07/20/2002 09:18 AM

Hi XXX,

We insure every package for the valued of the computer, just in case that occurs. Thus, the shipping company would owe us a check, and allow us to reship another laptop. Let us know when you are ready to move forward, and we hope you are enjoying your weekend!

Customer (XXX) 07/20/2002 05:16 AM

I think you've convinced me now, but only one more thing. If the laptop gets smashed in the shipping and i get it in smaller parts. What shall I do then?

-XXX-

Response (Support Team) 07/19/2002 09:41 AM

Hi XXX,

That is completely understandable. As a family-owned business, we take the trust that our customers place in us quite seriously, and you will find that reflected in our eBay feeback rating as you pointed out. We are not sure what other assurances we can offer you, but we hope to have the opportunity to serve you!

Customer (XXX) 07/19/2002 06:16 AM

The only thing is that I'm a bit anxious to send all my earned money to USA. Do you have any guaranties that you not fool me so I can calm down? :smile: See that you have 260+ on ebay and that's nice, but..

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det opplegget her virker så verst jeg.. Hadde vært temmelig greit å finne ut 100% hva som skjer når den forsendelsen merket "gift" kommer gjennom tollen..

Hvis flere finner ut at dette er noe å satse på, lurer jeg på om jeg skal slenge meg med.. :smile:

Apropos strømadapter.. Er det snakk om en ting du setter på enden av kabelen før du smekker den i veggen, eller er det en kabel du bruker istedet for den som er med? ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...