Gå til innhold

Finner ikke Windows med Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

YESS!!!... jeg blir bare mer og mer overrasket over meg selv;)

....såklart uten deres hjelp hadde jeg ikke klart noe..

Grub funker... annet enn en ting....

Hvordan får jeg skrive rettighetene til /boot/grub/device.map?

det er en feil der inne... Som gjør at ingen av OSene booter...

(hd0)	/dev/hda
(hd1)	/dev/sda

den skal såklart byttes om sånn at det ser slik ut

(hd1)	/dev/hda
(hd0)	/dev/sda

Hvis ikke klarer den ikke å boote...

Jeg klarte å endre på d inne på grub slik at jeg fikk bootet, men det var bare midlertidig...

så tilbake til spørsmålet... hvordan får jeg skriverettigheter på /boot/grub/device.map?

Lenke til kommentar

okei.. d løste ikke problemet..

når jeg starter maskinen, og kommer inn på grub klarer jeg ikke å boote

problemet er at maskinen på en eller annen måte tror at windows og linux er lagret på disk 1

de er egentlig lagret på disk 0...

for at jeg skal greie å boote, må jeg trykke på C, så C en gang til.

så endre hd (1,1) (windows) til (0,1).... dette blir bare midlertidig... hvordan gjør jeg dette permanent??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det mulig å mounte en windows partisjon slik at den holder seg der permanent. må man mounte i /media/windows?

jeg har lyst å legge windowspartisjonene i en egen mappe

/windows

En annen ting jeg lurte på, er det mulig å gjøre min bruker om til root? slik at det ikke blir så j***** tungvindt hver eneste gang jeg skal lage en ny mappe/innstallere et program?

Lenke til kommentar

sudo fdisk -l og finn ut hvor windows hd din er

sudo mkdir /media/windows

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup

sudo gedit /etc/fstab

og legg til denne linjen i /etc/fstab nedenfor de linjene som allerede står der og bytt ut /dev/hda1 med den harddisken du vil mounte.

/dev/hda1 /media/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

lagre fstab og skriv

sudo mount -a i terminal.

Endret av kylefj
Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurte på, er det mulig å gjøre min bruker om til root? slik at det ikke blir så j***** tungvindt hver eneste gang jeg skal lage en ny mappe/innstallere et program?

Det går an... men hvorfor? Ideelt sett skal du bare lage mapper og herje rundt i hjemmeområdet ditt, og være SVÆRT forsiktig med alt du gjør utenom det. Derfor sudo-tingen. Man skal bevisst kjøre enkelte ting som root, og ikke fjerte rundt i root hele tiden.

Hvis du tenker på filbehandleren, så skriv bare "sudo nautilus" i en konsoll, og vips, så har du et filbehandlervindu med root-rettigheter.

http://www.linuxguiden.no/index.php/Root

Lenke til kommentar

Det er nok mulig, men det er en enorm sikkerhetsrisiko. Mapper skal uansett lages i hjemmemappen din, ikke i /, og er det så tungvindt å taste passordet sitt en gang for å komme inn i Synaptic?

Lenke til kommentar

Man gir ikke en vanlig bruker full tilgang til alle systemfiler, alle ressurser og katta til naboen.

Nettopp skillet mellom vanlige brukere og root er hva som gjør Unix-systemer sikre, sett i kontrast til Windows hvor vanlige brukere per default har full tilgang.

Hvis du som bruker ønsker å jobbe i kataloger utenfor hjemmeområdet så gir du brukeren din tilgang til de respektive kataloger.

For «dumme» filsystemer (uten filrettigheter) som fat32 så kan du spesifisere at en bestemt bruker eller gruppe skal eie den (og ha skrivetilgang), når du monterer det, eller i verste fall si at alle brukere skal ha skrivetilgang.

For kataloger og filer på andre filsystemer så kan du enkelt sette eier og rettigheter med chown og chmod.

F.eks har jeg reiserfs på alle lagringspartisjonene mine, og for å sette at min bruker skal være eier så pleier jeg å kjøre chown -R zyp /mnt/foo etter at jeg har opprettet dem (etter at de er montert).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har forstått alt med chown/mod osv... og med sudo su...

Problemet er at jeg har latt dpkg installere azureus... og når det skal oppdateres kommer det en error beskjed opp

...bruker ext3...

Endret av ACC65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...