Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?


Anbefalte innlegg

Utpressing? Det er sannheten, og den trenger jammen meg verden å få høre.

 

Nei det trenger vi så aldeles ikke høre. Det går en grense mellom utpressing og informasjon.

 

-Så lenge religion ikke er beviset så kan man ta det for å eksistere, blir bare tull å si at men "kan ikke bevise at det ikke eksisterer." Hvis det er slik det er så kan man bare finne på en haug med tull å si det er sant...nei vent, er jo slik religion er...

 

Er det noen jeg får lyst til å rundjule er det kristne som lærer barna om kristendommen fra de er født, det er hjernevasking! Det barna lærer fra voksne som små tar de som fakta, de har ikke muligheten til å bestemme eller vurdere selv om det er sant eller ikke. De skulle kunne vokse opp til tenårene og SÅ finne ut hvilke religion de skulle velge eller ikke.

 

Kristendommen som så mange andre er gode på dette, dåp, konfirmasjon og kirkebesøk, begynner fra de er små så har de nærmest ikke noe valg.

Endret av co2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Helt enig. Har helt siden 4 klasse erget meg over at KRL er kun Kristendom og rene misjonsfaget. Hvor mange ganger har vi lært å tenke selv og bestemme selv i KRL? Aldri. Hvor mange ganger har vi lest bibelen/tekster om bibelen? UTALLIG. Hvor mange har vi lest tekster fra andre religioner? Kan telles på en hånd. Vekk med KRL faget og diskriminering av andre religioner...

Helt enig!! :w00t:

KRL har ingenting i Norsk skole å gjøre, er man kristen så kan man gå på¨en egen skole for dette. Legg bort KRl og sats mer matte og kroppsøving! :w00t:

Lenke til kommentar
Hva gjør at kristendommen er den største religionen i verden? Fenger det folk at de kan bli tilgitt uansett hva de gjør? Er det derfor alle blir lurt til å tro på noe som ikke finnes? slik at de kan bli tilgitt når de har gjort noe dumt?  Kristendommen virker som en religion som lever på de "snille" rettningslinjene sine. Man trenger ikke å be 5 ganger daglig for å være med. for gud tilgir jo deg uansett! ikke sant?

 

Det er jo tydlig at alle prester/misjonærer osv gjør alt for å få deg til å tro på gud. man hører jo alltid godord som: "Ja gud vet hvordan du har det, Om du lar han komme til deg kan du finne fred i sinnet."  andre går så langt at de sier "om du ikke tror på gud kommer du til helvette!"  snakk om utpressing!

 

Er det så sannsynlig at Jesus gikk rundt på jorden og gjorde vann om til vin? eller at han kunne mate en hau med folk ved hjelp av bare noe fisk og brød?  En av mine teorier er iallfall at han gikk over en liten sølebytt. og at disiplene skrøt over hva han hadde gjort. (selfølgelig ble bare "sjøen" større og større. Som i alle fiskehistorier)

 

Det er dessuten vitenskaplig bevist at det ikke finnes noen himmel! Ikke noe helvete heller (utenom svigermors truser). Så hvor kommer man egentlig når man er død? Tydligvis[/b] ikke til himmelen!

 

Noen som har noen andre argumenter?

Jeg synes det er teit og ser heller ut som du "overkjører" oss kristne ved å si at det ikke finnes en gud etc...

 

Har du noen gang prøvd å være kristen?

 

"Man kan ikke vite om sjokoladen er god eller dårlig før man har smakt på den" sa en venn av meg...

 

Han har søren meg rett

 

Jeg smakte...Og den smakte godt :)

 

Derfor har jeg valgt å følge den tre-enige Gud...

 

------------------------------------------------------------------------

 

"om du ikke tror på gud kommer du til helvette!"  snakk om utpressing!

 

Det er det vel deg selv som bestemmer om du vil tro på eller ikke..

 

Det finnes mange "forskjellige" kristne..Kan ta meg tid til å nevne de jeg møter på i hverdagen min:

- De som tror på at jesus levde, og gjorde

- De som tror på den tre-enige Gud og ved å følge de ti bud

- De som tror på den tre-enige Gud og ved å ikke følge alle de ti bud

- De som gjør det fordi det er "greit". Helt OK liksom..

- De som er kristne men rett og slett ikke orker å i kirken/be osv

- De som er kristne og gjør "alt" de føler Gud vil

 

Vi kristne ser på himmel/jord/helvete på forskjellige måter..

 

Jeg synes himmelen til tider kan være fjern, og at den tre-enige Gud kanskje ikke eksisterer... Alt kan være fjernt og uforståelig...

Jeg tenker ofte på "Hvorfor ber jeg? Hvorfor tror jeg på himmelen?"

Da synes jeg det er godt å be og få svar...Ikke sånn "Vi finnes, tro på oss", men jeg får bare en god følelse av det..

 

For å avrunde litt hele denne lange delen jeg har sagt så vil jeg avslutte med å si at det å være kristen er topp, eller å tro på noe...Men for all del, bestem selv! :)

Lenke til kommentar
KRL burde være valg fag.

KRL = Kristendom, religion og livssyn.

Alt for mye kristendom, burde ha vært RL (Religion og livssyn)

Skolen i dag (Altså KRL) etter L97 består av 50% kristendom...

Restem er fordelt på andre religioner og livsyn :shrug:

 

Konklusjon: Det blir jo bare teit, da kommer vi inn på noe som heter likestilling! :w00t:

Lenke til kommentar
Tror du på liv etter døden?

Og om det du tror viser seg å være feil, noe en først finner ut når en dør, hva da?

Det der blir bare teit...

 

Det er bedre å tro også ta feil..

Enn å ikke tro å så ta feil...

 

Er nå min mening...

Å få folk til å tro med å bruke det der som begrunnelse er det ypperste av idioti, blir det samme som å bruke utpressning!

 

Like ubrukelig som de som tror, som en forsikring til de dør. Og om en gud i det hele tatt eksisterer, og han ikke ville ha sluppet noen inn fordi de ikke trodde på han når det eksisterer tusener av guder i hele verden og ingen bevis for noen av dem eller han så er han en forb*nn@ id*ot

 

Men dette er da min mening..

Endret av co2
Lenke til kommentar
Tror du på liv etter døden?

Og om det du tror viser seg å være feil, noe en først finner ut når en dør, hva da?

Det der blir bare teit...

 

Det er bedre å tro også ta feil..

Enn å ikke tro å så ta feil...

 

Er nå min mening...

Å få folk til å tro med å bruke det der som begrunnelse er det ypperste av idioti, blir det samme som å bruke utpressning!

 

Like ubrukelig som de som tror, som en forsikring til de dør. Og om en gud i det hele tatt eksisterer, og han ikke ville ha sluppet noen inn fordi de ikke trodde på han når det eksisterer tusener av guder i hele verden og ingen bevis for noen av dem eller han så er han en forb*nn@ id*ot

Det du sier der blir ivertfall teit da...

 

Enten så så du ikke den aller siste setningen min som motbeviser alt du sier om "utpressing"

 

Ellers så missforstod du meg.. :hrm:

Lenke til kommentar

At de kristne tror at en kommer enten til himmelen eller helvete er helt greit for meg..

MEN når de begynner å prøve å "skremme" folk til å tro på kristendommen ved å komme med noe sånn som "Hvis du ikke tror på Gud, havner du i Helvete.", da har de gått langt over streken etter min mening.

Tro på det dere ønsker, men ikke prøv å tvinge/overtale/skremme oss ikke-troende til å ha samme oppfatning som dere.

 

Forsåvidt er jeg enig at KRL kanskje bør gjøres om til RL. Hvorfor skal man lære spesielt mye om kristendom i forhold til andre religioner (som navnet tilsier)?

Greit nok, kristendommen er den religionen som er størst i Norge, men det mener jeg virkelig at ikke bør ha noe å si.

Lenke til kommentar
Å si det slik var for å vise hvordan enkelte kristne tenker, og hvor idiotisk og hvordan de tenker om de som ikke tror. "Jeg kommer til himmelen og dere er uvitende idioter som havner i helvette"

Vi kristne er forskjellige.

 

Personlig så har jeg aldri i mine 14 år opplevd at noen sier "tro på Gud ellers så kommer du til helvette"

 

Men hvis det er slik dere sier da, at "kristne" sier det hele tiden og dere ikke tror på himmel og helvette..

 

Hvorfor lar dere dere da skremm??? :hmm::nei:

Lenke til kommentar
Å si det slik var for å vise hvordan enkelte kristne tenker, og hvor idiotisk og hvordan de tenker om de som ikke tror. "Jeg kommer til himmelen og dere er uvitende idioter som havner i helvette"

Vi kristne er forskjellige.

 

Personlig så har jeg aldri i mine 14 år opplevd at noen sier "tro på Gud ellers så kommer du til helvette"

 

Men hvis det er slik dere sier da, at "kristne" sier det hele tiden og dere ikke tror på himmel og helvette..

 

Hvorfor lar dere dere da skremm??? :hmm::nei:

Såklart, alle er forskjellige.

Men det er ikke til å komme unna at det faktisk ER mange kristne som ser ned på oss ikke-kristne, og tror vi lever et mye verre liv enn dere fordi vi ikke tror på noen gud.

(dette er selvfølgelig, som du sikkert skjønner, bare tull.)

 

Det er nok mange kristne som lar oss tro på det vi vil selv også uten å se ned på oss som mindreverdige, men det finnes også mange av det motsatte.

Lenke til kommentar

Skolen i dag (Altså KRL) etter L97 består av 50% kristendom...

Restem er fordelt på andre religioner og livsyn :shrug:

 

Konklusjon: Det blir jo bare teit, da kommer vi inn på noe som heter likestilling! :w00t:

Hvor har du funnet ut at 50 % av skolen er kristne!! På min skole er det ca 75% som konfirmerte seg kirkelig, men er sikker på at det er kun maks 25% som er kristne. De tror ikke i det heletatt på gud og synes det er pisspreik. Det er noen få som tror at gud fins og holder borbøn osv..

 

De fleste av de 25% kristene tror karnsje at det finnes himmel og helvete.

50% er helt teit da!

Lenke til kommentar

Skolen i dag (Altså KRL) etter L97 består av 50% kristendom...

Restem er fordelt på andre religioner og livsyn  :shrug:

 

Konklusjon: Det blir jo bare teit, da kommer vi inn på noe som heter likestilling!  :w00t:

Hvor har du funnet ut at 50 % av skolen er kristne!! På min skole er det ca 75% som konfirmerte seg kirkelig, men er sikker på at det er kun maks 25% som er kristne. De tror ikke i det heletatt på gud og synes det er pisspreik. Det er noen få som tror at gud fins og holder borbøn osv..

 

De fleste av de 25% kristene tror karnsje at det finnes himmel og helvete.

50% er helt teit da!

Kanskje du skulle, som SBS sa: Lese innlegget...

 

Og ivertfall lese igjennom det når du først skal utale deg om det!! :hrm:

Lenke til kommentar

Skolen i dag (Altså KRL) etter L97 består av 50% kristendom...

Restem er fordelt på andre religioner og livsyn  :shrug:

 

Konklusjon: Det blir jo bare teit, da kommer vi inn på noe som heter likestilling!  :w00t:

Hvor har du funnet ut at 50 % av skolen er kristne!! På min skole er det ca 75% som konfirmerte seg kirkelig, men er sikker på at det er kun maks 25% som er kristne. De tror ikke i det heletatt på gud og synes det er pisspreik. Det er noen få som tror at gud fins og holder borbøn osv..

 

De fleste av de 25% kristene tror karnsje at det finnes himmel og helvete.

50% er helt teit da!

:!:

Det er bare sååå teit, dah!!! lolzor..,....,.

Hvor mange på skolensom er kristne har jeg ingen oversikt over, men at 50% av KRL-faget består av Kristendom etter Reform97 tror jeg på. Når jeg selv hadde det faget, var ca. nada mytologi, og kristendom var den religionen som tok overlegent mest tidsbruk og ressurser.

Lenke til kommentar

Personlig så har jeg ikke opplevd noen skremselspropaganda fra kristne. Har venner som er kristne som ikke kunne brydd seg mindre om hva jeg tror på (med mindre jeg ble satanist regner jeg med....hehe). Faktisk så ringte en kompis av meg her for ca 1 år siden og fortalte meg at han var blitt kristen og hadde sett lyset. Ettersom jeg aldri har lagt skjul på hva jeg mener om kristendommen og religion generelt så var han bekymret for hvordan dette ville påvirke vennskapet vårt(!) Jeg måtte jo innrømme at det kunne bli litt slitsomt dersom han ville forsøke å omvende meg i tide og utide, men bortsett fra det så hadde jeg ikke noe probemmer med det. Vi har selfølgelig diskutert kristendom og religion, men kun med formål å belyse hvorfor vi tror og vica versa. Ikke for å påvirke den andre. Har hatt mang en diskusjon på kveldstider og det har vært lærerikt og morsomt. Jeg har forklart ham at jeg er ikke troende og frem til jeg eventuelt ser lyset så vil det forbli slik. Dersom Gud er så glad i meg som de kristne vil ha det til så får han komme og si det personlig før jeg omvender hele livet mitt til å prise ham. Dette betyr imidlertid ikke at jeg ikke respekterer dem som er kristne. Dem må få tro på det dem vil. Når jeg kommer hjem til kristne så oppfører meg deretter ved for eksempel ikke å banne, er stille under borbønn etc. Koster meg ikke en kalori og skulle bare mangle..

Men selv om alt dette fungerer fint i praksis så stiller jeg allikevel spørsmål ved de troende. Ville dem vært kristne dersom størstedelen av religionsundervisningen var f.eks om buddhisme? Hva hvis det ikke var noen religionsundervisning........ville vi alle vært "fortapt"?

Misjonærer har hatt som en hovedoppgave i alle år å forkynne kristendommen til alle som vil høre (les: ikke klarer å løpe vekk ;) ). Hvorfor skal man få stammer og folkegrupper som har klart seg i tusen år uten denne lære til å plutselig omvende seg? Lurer på om livet dems egentlig ble noe bedre etter at dem ble omvendt?

 

Jeg får stort sett gått i fred og ro på gata uten å bli sjikanert av religiøse. De kristne er vel de som er mildest når det gjelder omvending, selv om jeg føler at noen av dem har medfølelse med oss som ikke har kommet inn i varmen. Hva kan man si? Dem får styre på som dem vil og tro hva dem vil så lenge dem respekterer meg like mye som jeg respekterer dem.

 

Uansett hvordan det ender så skulle jeg ønske at dem gjorde religion til noe man kunne velge. I alle årene jeg var på skole så ble kristendommen lagt frem som ren og skjær fakta! Ikke en eneste gang så spurte læreren meg om jeg virkelig trudde på dette! Det er dette som irriterer meg over alle støvelskaft og som jeg mener er helt feil i et demokrati som Norge. Ei jeg kjenner har ei datter i 8-10-års alderen som kom hjem etter at hun hadde lært litt kristendom. Etter å ha fått av seg sko og jakke så kunne hun forklare moren at hun hadde helt feil, og at frøkenen hadde forklart hvordan det lå sammen. Ettersom moren ikke visste hvor dem havnet når dem døde så kunne hun fortelle at dem var hos Gud alle som en......dvs....bortsett fra de slemme som ikke oppførte seg fint, dem havnet hos djevelen. Vi hadde alle en engel som passet på oss og som ville hjelpe oss dersom vi trengte hjelp. Vel.....ikke alle da.....man måtte gå i kirken, men det var ikke noe problem......det var gratis... Og frøkenen var sikker på at det var håp for mammaen også selv om hun ikke hadde hørt om Gud, og ettersom hun nå visste om Gud så var hun sikker på at alt var i orden.....

Nå regner jeg ikke med at dette er standard fremgangsmåten for skolen å gå frem, men i mine øyne så hadde denne frøkna langt på vei overgått hva som menes med undervisning. Neste morgen tok moren seg fri noen timer fra jobb, ble med jentungen til skolen og ba henne vise henne frøkenen. Nå var ikke jeg tilstede under samtalen, men ifølge moren så regnet hun ikke med noen flere episoder av den sorten.

 

Mener kristne at dette er ok? Å si at det er håp for foreldrene kun dersom dem tror på Gud? Jeg håper virkelig at dette var et unikt tilfelle av en overkristen frøken og ikke en normal fremgangsmåte i skolen.

 

Alle kristne er veldig oppsatt på at religion går på TRO og at man kan ikke bevise noe.........hvorfor pokker fremsettes det da som FAKTA i skolen for barn og ungdom? Når dem sier at dersom man tror på Gud så vil man komme til himmelen så glemmer man å legge til....."eehhh.....dvs dersom du tror at det jeg sier er riktig da, du skjønner....jeg har bare hørt noen andre har sagt det er sånn så det er ikke helt sikkert, men i følge kristendommen så stemmer det, men dersom du ikke tror på kristendommen så betyr det jo ingenting og...ehh.....ja"

 

Kanskje jeg skal lage min egen religion? Påstå at jeg har hatt et syn og at alle som ikke øyeblikkelig ikke gir alle pengene til meg vil havne i den dypeste avgrunn! Joda....temmelig søkt, men hey....dersom du mener at den er helt tullete så må jo jeg få kunne mene det samme om din?....ikke sant? Jeg kan godt skrive noen linjer om det dersom det gjør det mer "troende" ;) Faktisk så tror jeg hver enkelt av oss som ikke er tilknyttet noen kjent religion har vår egen lille religion. Vår selvbevisthet og samvittighet forteller oss hva som er rett og galt og hvordan vi bør fremstå for å få et best mulig liv. Neste gang jeg blir spurt om jeg er religiøs så tror jeg at jeg svarer "ja det er jeg og det føles godt det er og jeg kjenner varmen i hele kroppen over å være en sann troende. Desverre så er det ikke plass til noen av dere.........kun meg :p )

 

Blir litt avsporing her og der, men lar man tankene flyte litt så er det jaggu mye rart man kan tro på :D

 

Det beste hadde vært dersom man kunne velge et fag som het religion/livssyn. Når man begynte der så skulle man få beskjed om at dette var kunnskaper om forskjellige religioner og trossamfunn i verden. Ettersom ingenting er bygget på fakta så er det heller ingen prøver......er ingen som kan bevise rett eller galt. Man legger det mer opp som ren informasjon og med stor grad på diskusjon i klassen. Religion blir innført først på ungdomskolen.

 

Dette er nå bare mine meninger og erfaringer da......

Lenke til kommentar
Personlig så har jeg ikke opplevd noen skremselspropaganda fra kristne. Har venner som er kristne som ikke kunne brydd seg mindre om hva jeg tror på (med mindre jeg ble satanist regner jeg med....hehe). Faktisk så ringte en kompis av meg her for ca 1 år siden og fortalte meg at han var blitt kristen og hadde sett lyset. Ettersom jeg aldri har lagt skjul på hva jeg mener om kristendommen og religion generelt så var han bekymret for hvordan dette ville påvirke vennskapet vårt(!) Jeg måtte jo innrømme at det kunne bli litt slitsomt dersom han ville forsøke å omvende meg i tide og utide, men bortsett fra det så hadde jeg ikke noe probemmer med det. Vi har selfølgelig diskutert kristendom og religion, men kun med formål å belyse hvorfor vi tror og vica versa. Ikke for å påvirke den andre. Har hatt mang en diskusjon på kveldstider og det har vært lærerikt og morsomt. Jeg har forklart ham at jeg er ikke troende og frem til jeg eventuelt ser lyset så vil det forbli slik. Dersom Gud er så glad i meg som de kristne vil ha det til så får han komme og si det personlig før jeg omvender hele livet mitt til å prise ham. Dette betyr imidlertid ikke at jeg ikke respekterer dem som er kristne. Dem må få tro på det dem vil. Når jeg kommer hjem til kristne så oppfører meg deretter ved for eksempel ikke å banne, er stille under borbønn etc. Koster meg ikke en kalori og skulle bare mangle..

Men selv om alt dette fungerer fint i praksis så stiller jeg allikevel spørsmål ved de troende. Ville dem vært kristne dersom størstedelen av religionsundervisningen var f.eks om buddhisme? Hva hvis det ikke var noen religionsundervisning........ville vi alle vært "fortapt"?

Misjonærer har hatt som en hovedoppgave i alle år å forkynne kristendommen til alle som vil høre (les: ikke klarer å løpe vekk ;) ). Hvorfor skal man få stammer og folkegrupper som har klart seg i tusen år uten denne lære til å plutselig omvende seg? Lurer på om livet dems egentlig ble noe bedre etter at dem ble omvendt?

 

Jeg får stort sett gått i fred og ro på gata uten å bli sjikanert av religiøse. De kristne er vel de som er mildest når det gjelder omvending, selv om jeg føler at noen av dem har medfølelse med oss som ikke har kommet inn i varmen. Hva kan man si? Dem får styre på som dem vil og tro hva dem vil så lenge dem respekterer meg like mye som jeg respekterer dem.

 

Uansett hvordan det ender så skulle jeg ønske at dem gjorde religion til noe man kunne velge. I alle årene jeg var på skole så ble kristendommen lagt frem som ren og skjær fakta! Ikke en eneste gang så spurte læreren meg om jeg virkelig trudde på dette! Det er dette som irriterer meg over alle støvelskaft og som jeg mener er helt feil i et demokrati som Norge. Ei jeg kjenner har ei datter i 8-10-års alderen som kom hjem etter at hun hadde lært litt kristendom. Etter å ha fått av seg sko og jakke så kunne hun forklare moren at hun hadde helt feil, og at frøkenen hadde forklart hvordan det lå sammen. Ettersom moren ikke visste hvor dem havnet når dem døde så kunne hun fortelle at dem var hos Gud alle som en......dvs....bortsett fra de slemme som ikke oppførte seg fint, dem havnet hos djevelen. Vi hadde alle en engel som passet på oss og som ville hjelpe oss dersom vi trengte hjelp. Vel.....ikke alle da.....man måtte gå i kirken, men det var ikke noe problem......det var gratis... Og frøkenen var sikker på at det var håp for mammaen også selv om hun ikke hadde hørt om Gud, og ettersom hun nå visste om Gud så var hun sikker på at alt var i orden.....

Nå regner jeg ikke med at dette er standard fremgangsmåten for skolen å gå frem, men i mine øyne så hadde denne frøkna langt på vei overgått hva som menes med undervisning. Neste morgen tok moren seg fri noen timer fra jobb, ble med jentungen til skolen og ba henne vise henne frøkenen. Nå var ikke jeg tilstede under samtalen, men ifølge moren så regnet hun ikke med noen flere episoder av den sorten.

 

Mener kristne at dette er ok? Å si at det er håp for foreldrene kun dersom dem tror på Gud? Jeg håper virkelig at dette var et unikt tilfelle av en overkristen frøken og ikke en normal fremgangsmåte i skolen.

 

Alle kristne er veldig oppsatt på at religion går på TRO og at man kan ikke bevise noe.........hvorfor pokker fremsettes det da som FAKTA i skolen for barn og ungdom? Når dem sier at dersom man tror på Gud så vil man komme til himmelen så glemmer man å legge til....."eehhh.....dvs dersom du tror at det jeg sier er riktig da, du skjønner....jeg har bare hørt noen andre har sagt det er sånn så det er ikke helt sikkert, men i følge kristendommen så stemmer det, men dersom du ikke tror på kristendommen så betyr det jo ingenting og...ehh.....ja"

 

Kanskje jeg skal lage min egen religion? Påstå at jeg har hatt et syn og at alle som ikke øyeblikkelig ikke gir alle pengene til meg vil havne i den dypeste avgrunn! Joda....temmelig søkt, men hey....dersom du mener at den er helt tullete så må jo jeg få kunne mene det samme om din?....ikke sant? Jeg kan godt skrive noen linjer om det dersom det gjør det mer "troende" ;) Faktisk så tror jeg hver enkelt av oss som ikke er tilknyttet noen kjent religion har vår egen lille religion. Vår selvbevisthet og samvittighet forteller oss hva som er rett og galt og hvordan vi bør fremstå for å få et best mulig liv. Neste gang jeg blir spurt om jeg er religiøs så tror jeg at jeg svarer "ja det er jeg og det føles godt det er og jeg kjenner varmen i hele kroppen over å være en sann troende. Desverre så er det ikke plass til noen av dere.........kun meg :p )

 

Blir litt avsporing her og der, men lar man tankene flyte litt så er det jaggu mye rart man kan tro på :D

 

Det beste hadde vært dersom man kunne velge et fag som het religion/livssyn. Når man begynte der så skulle man få beskjed om at dette var kunnskaper om  forskjellige religioner og trossamfunn i verden. Ettersom ingenting er bygget på fakta så er det heller ingen prøver......er ingen som kan bevise rett eller galt. Man legger det mer opp som ren informasjon og med stor grad på diskusjon i klassen. Religion blir innført først på ungdomskolen.

 

Dette er nå bare mine meninger og erfaringer da......

Da vil jeg gjerne stille noen spørsmål og komme med noen komentarer til innlegget ditt... Kanskje jeg klarer å svare på noen av dem også... :hmm:

 

------------------------------------------

 

Dette betyr imidlertid ikke at jeg ikke respekterer dem som er kristne.

 

Respekterer du ikke kristne? :ermm:

-----------------------------------------

 

Hvorfor skal man få stammer og folkegrupper som har klart seg i tusen år uten denne lære til å plutselig omvende seg?

 

For å få hører om andre religioner akkurat som vi gjør i KRL (Altså om livsyn og religioner)

 

-----------------------------------------

 

Uansett hvordan det ender så skulle jeg ønske at dem gjorde religion til noe man kunne velge.

 

Slik er det jo... :whistle:

 

-----------------------------------------

 

I alle årene jeg var på skole så ble kristendommen lagt frem som ren og skjær fakta! Ikke en eneste gang så spurte læreren meg om jeg virkelig trudde på dette! Det er dette som irriterer meg over alle støvelskaft og som jeg mener er helt feil i et demokrati som Norge. Ei jeg kjenner har ei datter i 8-10-års alderen som kom hjem etter at hun hadde lært litt kristendom. Etter å ha fått av seg sko og jakke så kunne hun forklare moren at hun hadde helt feil, og at frøkenen hadde forklart hvordan det lå sammen. Ettersom moren ikke visste hvor dem havnet når dem døde så kunne hun fortelle at dem var hos Gud alle som en......dvs....bortsett fra de slemme som ikke oppførte seg fint, dem havnet hos djevelen. Vi hadde alle en engel som passet på oss og som ville hjelpe oss dersom vi trengte hjelp. Vel.....ikke alle da.....man måtte gå i kirken, men det var ikke noe problem......det var gratis... Og frøkenen var sikker på at det var håp for mammaen også selv om hun ikke hadde hørt om Gud, og ettersom hun nå visste om Gud så var hun sikker på at alt var i orden.....

 

Slik er jo selvfølgelig helt feil undervisningsmetode...

 

Det er faktisk ikke lov..

 

For det blir "skjult reklame" fremfor undervisning...

 

-----------------------------------------------

 

Mener kristne at dette er ok? Å si at det er håp for foreldrene kun dersom dem tror på Gud? Jeg håper virkelig at dette var et unikt tilfelle av en overkristen frøken og ikke en normal fremgangsmåte i skolen.

 

Dette mener jeg som kristen at IKKE er ok... Det er håp for alle, uansett religion, livssyn and whatever!

 

Og det er bare en overivrig overkristlis lærer som er dust i huet, et unntak med andre ord...

 

-----------------------------------------------

 

Alle kristne er veldig oppsatt på at religion går på TRO og at man kan ikke bevise noe.........hvorfor pokker fremsettes det da som FAKTA i skolen for barn og ungdom?

 

Slik står det ikke noe om i L97 at det skal være, for det skal det ikke...

 

-----------------------------------------------

 

Kanskje jeg skal lage min egen religion?

 

Hvorfor ikke...? :roll:

 

-----------------------------------------------

 

Det beste hadde vært dersom man kunne velge et fag som het religion/livssyn

 

Slik er det meningen at det skal bli hvis jeg ikke husker helt feil...

 

 

Edit: Dette ble veldig langt men jeg håper at det ble litt mere "forståelse" og at du fikk lit svar..! :)

 

Respekterer du meg, respekterer jeg deg...! :w00t:

Endret av DE1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...