Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Se på cellene som en haug med folk som sammarbeider. Det sammarbeidet blir DEG, brytes sammarbeidet dør du. Mennesker fungerer som maskiner faktisk, elektriske signaler og signaler.

Når du dør går cellene i oppløsning og sammarbeidet fungerer ikke lenger, du forsvinner, slutter å eksistere.

Akkurat det jeg ville frem til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan godt hende at de første timene- dagene etter at du har blkitt erklært død, så kan man sikkert se sånn lystunneler og andre personer, men når man faktisk er helt død. Ja la oss si 1 uke eller to så er energien til kroppen/hjernen brukt opp så da kan ikke hjernen utføre flere små "opperasjoner" hvis man sammenligner det med en pc.

Når hjernen først dør, så er den steindød.

Lenke til kommentar
Det er også umulig at sjelen reiser til "gokk" fordi den har ingen energiskilde som gjør at den kan forflytte seg eller hva man nå mener den gjør! :no:

Ikke umulig. kommer jo ann på hva sjelen er det.

Kanskje det finnes mer enn det man kan se?

De som har opplevd at de har vært døde i noen minutter og så væknet igjen har da sannsynlighvis ikke mistet alt blodet/energien til hjernen og dermed kunne hjernen  utføre besluttninger/opperasjoner! :w00t:

Eller er dette bare en bortforklaring på det som egentlig skjedde?

Se på cellene som en haug med folk som sammarbeider. Det sammarbeidet blir DEG, brytes sammarbeidet dør du. Mennesker fungerer som maskiner faktisk, elektriske signaler og signaler.

Når du dør går cellene i oppløsning og sammarbeidet fungerer ikke lenger, du forsvinner, slutter å eksistere.

Har maskiner en sjel?

For meg er detter forskjellen mellom mennersker og maskiner.

Og selv om kroppen slutter å fungere kan vel sjelen bestå?

Lenke til kommentar

En maskin kan aldri bli levende. Det hadde vært konge hvis det hadde vært mulig å lage levende roboter som lignet på f.eks Edward Scissorhands.

En maskin vil aldri kunne føle, eller tenke, det er nesten teknologisk mulig å lage roboter med kunstige følelser, og kunstige tanker. Organisk liv har ekte følelser, og ekte tanker. Derfor blir det ikke riktig å sammenligne mennesker og maskiner.

Lenke til kommentar
Og selv om kroppen slutter å fungere kan vel sjelen bestå?

Tanker og det som skjer i hjernen er fysisk. Når du tenker er det impulser som går gjennom hjernen. Når du driver mye med en ting, lages det fysisk nye koblinger som forsterker denne egenskapen.

Hva er sjelen?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden snakker dere om at sjelen trenger "energi" og hjerne?

Sjelen er det samme som bevistheten. Impulsene i hjernen gjør oss i stand til å utføre ting nødvendig for å leve.

Sjelen er ikke noe spøkelsesting som svever ut av kroppen, det er elektriske impulser i hjernen. Ettersom det er slik mennesket er oppbygd er det teoretisk mulig å lage roboter som er helt like mennesker, men det er så ekstremt mye detaljer som skal til at det ville vært vanskelig(DNA, celler osv.)

Det er ikke så komplisert som folk vil ha det til.

Lenke til kommentar

Nå ble det plutselig en del å svare for her..

Nesten alle som er født før 1930 er homofober/rasister. Det har ingenting med relgion å gjøre.

Så vidt jeg veit oppsto kristendommen i år 0, ikke 1930. Jeg mente generelt i verden, ikke kun her i Norge. Og om du mente at JEG sa at "alt det destruktive i dagens samfunn nedstammer fra relgion" så har jeg verken sagt eller ment det.

De som er fordomsfulle i dag, er de som gir f... i skolen, begynner å ruse seg på narkotikka som 12-åringer osv. Jeg har aldri møtt noen som kan plasseres i denne kategorien som ikke er ateist.

Greit, så har du ikke det. Men det har faktisk jeg. En gutt på skolen (kan ikke akkurat påstå at jeg kjenner han, men jeg kjenner mange av vennene hans), er kristen. Mer kristen enn "alle andre", om du forstår hva jeg mener. Han blir faktisk kalt "Jesus" til tider pga det, men det er på ingen måte ment som noe negativt. Denne gutten har prøvd litt av hvert og røyker hasj som en slags "hobby". Flere i gjengen han henger med er også kristne, så kom ikke her og si at det kun er ateister som tyr til narkotika e.l.

-Konklusjon: stoffmisbruk e.l har ingen sammenheng med om du er religiøs eller ikke.

Fordommer er en mennesketanke, det har ikke hatt noen plass i religion i det hele tatt, husk, ingen guder skrev de religiøse bøkene, mennesker har, dermed er det mennesker som tolker det, derfor er det fordommer som kommer fra mennesker selv, å si noe annet er bare en svak unnskyldning. 

Det der er meget godt sagt. Jeg ser du har misstolket noe av det jeg skrev, for det var faktisk noe av det samme som du skrev her jeg ville fram til. Religiøse ser på bøkene sine som hellige. Som guds ord osv, osv. Men det var menneskene selv som skrev dem. Derfor mener jeg at man må ta det som står der med "ei klype salt".

Og til dette med religion og moral; se nå på paven som er katolikk. I hvor mange år har det ikke vært forbudt å bruke prevansjon? Hvor mange menneskeliv har gått tapt på grunn av følger som HIV og AIDS? Homofili er også veldig sentralt. Hvem bestemte at det ikke skulle være lov å forelske seg i en med samme kjønn? Slike ting. Og til deg som påsto at jeg var i mot nestekjærlighet, fred og alt det der så ja, jeg sa jeg er i mot mye av det kirka står for.

Takk for meg.

Lenke til kommentar

-Konklusjon: stoffmisbruk e.l har ingen sammenheng med om du er religiøs eller ikke.

Det var ikke bare stoffmisbruk jeg snakket om. I land der Canabis er lovlig blir det røyk av alt fra prester til bondeknøler. Poenget mitt er at de som får 1,1 i snitt, mobber, begynner å røyke som 10-åringer, begynner med Canabis som 11-åringer og sprøyter og det som verre er som 12-åringer alltid er ateister.

Lenke til kommentar

Er heller ikke kristen eller religiøs i noen forstand (selv om jeg hyler ut et herregud i ny og ne ;) ), men har vært oppe i mang en diskusjon med religiøse. Å diskutere religion er interessant og lærerikt, men også rimelig håpløst etter min mening. Man kan ikke legge frem beviser for eller imot om det finnes en guddommelig makt og vil dermed være like langt uansett hvor lenge man diskuterer. Dersom noen velger å tro på en religion så må dem få lov til det, ihvertfall i Norge. Vi er et fritt land der man kan mene og tro det man vil. Det som bekymrer meg litt er at religionen er såpass implementert i styret av landet som det er. For en som meg, som ikke er troende, så kaldsvetter jeg nærmest med tanke på at nesten samtlige ledere i verden i stor grad får sin inspirasjon av overtro og guder. Mange vil sikkert si at det har gått bra til nå og at religion har mye positivt, og det skal jeg være enig i. Men prinsippet i seg selv synes jeg er hårreisende. Jeg var ofte i kirken som barn i forbindelse med jul, påske, brullup, begravelser og lignende tilstelninger og hørte prester leste fine ord fra bibelen. Merkelig at dem aldri leste opp noe av det som ikke var fullt så fint? Oppfordrer alle til å finne en bibel og lese litt i den på sengekanten. Nye testamentet er nokså mildt, men det gamle vil få deg til virkelig å sperre opp øynenen. Jeg ble ihvertfall overrasket og begynte å lure på om alle kristne virkelig har lest hva som står der? Støtter virkelig Bondeviken dette? Det står om avstraffelser og regler som er helt høl i huet, og dersom dem ikke støtter dette.......hvorfor ikke? Er dem bare enig i noe av det som står i bibelen og hvordan finner dem ut hva som stemmer og ikke stemmer?

Som en sa tidligere her i forumet så er bibelen skrevet av mennesker. Hvorfor tror noen på historier som er skrevet av mennesker for så mange år siden? Hva er det som får oss til å tro at dette er sant og at vi bør underkaste oss fullstendig? I dag så finnes det så mange varianter til kristendom at jeg synes det blir for dumt. Det finnes haugevis med sekter som alle prøver å overbevise oss om at DEM har svaret! Det finnes "profeter" som ber deg legge handa på TV'en for å bli frisk, som ber deg gi avkall på jordisk gods for å tjene herren (og gi alt det "betydningsløse" godset til dem selv merkelig nok!? ;) ), og mange andre. Dem sloss om de beste sendetidene i statene for å redde oss uvitende. Er vel ikke lenge til noen av disse predikantene blir statsledere.....

Man har i Norge hatt kristendomsundervisning i "alle" år. Dette for at barn og ungdom skal lære den "rette" troen. Hadde jeg vært en liten smule mer skeptisk så ville jeg kalt det hjernevasking. I dag så kaller man det visstnok religionsundervisning, men fortsatt så er den kristne lære dominerende. At vi lærer religion i skolen er fint, men på en informativ måte. Gi oss heller kunnskapen om religion så vi kan ta våre egne valg......ikke omvendt! Jeg har en guttunge på 8 år som spurte meg om vi kom til himmelen når vi dør, for det hadde læreren sagt til dem. Dem hadde blitt forklart at der ville dem møte jesus, gud +++ og alle var glade og lykkelige. Makan til pølsevev skal man lete lenge etter, og jeg skulle ønske jeg selv hadde hatt et ord med i laget når det gjaldt hvilken religion min sønn skal tro på.

Det er kanskje en grunn til at man kaller det Kirke og Undervisningsdepartementet......la dem få det inn med morsmelka...

I dag så sliter jeg med å se forskjell på religion og politikk og det er ikke uten grunn.

Noen påstår at selv om jeg er ateist så lever jeg etter de 10 bud. Uten dem så hadde jeg stjålet, slått i hel, løyet, vært utro og gud vet hva. Makan til tøv. Skal vedde min siste skjorte på at folk i steinalderen levde mer sivilisert enn det vi gjør i dag. Dessuten så lever jeg ikke etter de 10 bud. Jeg har stjålet og løyet flere ganger, og når det gjelder kristne så tror jeg neppe dem er noen bedre.

Ei venninne av meg (kristen) fortalte meg at hun likte å tro, og at hun syntes synd på meg som ikke hadde noe å tro på. Hun var virkelig lei seg på mine vegne og jeg kunne ikke annet enn å le. At jeg ikke tror på noen form for religion er ikke et bevist valg fra min side, men at det for meg er like umulig å tro på det som å tro jeg kan fly. MEN.....jeg tror på noe! At jeg ikke er troende i religiøs sammenheng er ikke dermed sagt at jeg springer rundt uten mål og mening. Jeg vil det samme i livet som alle andre kristne og religiøse med visse modifikasjoner. Dersom noe går galt eller riktig så er det på grunn av noe jeg har gjort og ikke på grunn av Guds innvirkning. Jeg forventer ikke å komme til himmelen når jeg dør....den tid den sorg:) I mine øyne så finnes ikke Guds vilje......kun min egen. Og skulle noe skje uten min innblanding så er det slikt som skjer. En prest sa i en begravelse jeg var i at det var Guds vilje at min tante skulle dø og reise til himmelen. I mitt stille sinn så tenkte jeg at isåfall så kan han ryke og reise! Fakta var at hun døde fordi hun røykte mye og var halvfull av kreft. Det er ihvertfall den forklaringen jeg har mest tiltro til så kan de troende tro hva dem vil.

hmmm.......ble mye dette....hva var spørsmålet nå igjen..... ? ;)

Lenke til kommentar

-Konklusjon: stoffmisbruk e.l  har ingen sammenheng med om du er religiøs eller ikke.

Det var ikke bare stoffmisbruk jeg snakket om. I land der Canabis er lovlig blir det røyk av alt fra prester til bondeknøler. Poenget mitt er at de som får 1,1 i snitt, mobber, begynner å røyke som 10-åringer, begynner med Canabis som 11-åringer og sprøyter og det som verre er som 12-åringer alltid er ateister.

Selv om en person har et dårlig liv, betyr ikke det at personen er ateist. Skjønner ikke helt poenget ditt her. Tror nok du må prøve å forklare det litt bedre, om det er noe annet du mener liksom.

Lenke til kommentar

Hva grunnlag har du for å si det?

De aller fleste gangsta dopbrukende kriminelle i USA er kristne, hvordan forklarer du det?

Jeg har heller ikke sett noen "undersøkelser" som bygger opp under påstandene dine. Påstår du da at alle kristne er gode mennesker som verken er kriminelle eller bruker dop? Da har du et utrolig svart/hvitt syn på verden, og også et veldig feil syn.

Beklager å ødelegge kristne er helt kongen paraden din... :roll:

Lenke til kommentar

Nå blir jeg nødt til å si "det samme" som SBS, og da tar jeg samme gutten som eksempel jeg. For han driver med litt av hvert og nei, karakterene hans er nok ikke særlig høye. Han er faktisk av den typen som gir helt faen i alt. Sånne ting er helt uavhenging av religion, som jeg sa i stad.

Å diskutere religion er interessant og lærerikt, men også rimelig håpløst etter min mening. Man kan ikke legge frem beviser for eller imot om det finnes en guddommelig makt og vil dermed være like langt uansett hvor lenge man diskuterer. Dersom noen velger å tro på en religion så må dem få lov til det, ihvertfall i Norge. Vi er et fritt land der man kan mene og tro det man vil.

Det der var lurt sagt. For meningen med det jeg skriver er så visst ikke å få noen kristne til å slutte og tro. Men jeg skjønner at det kanskje virker sånn, for jeg har opplevd flere ganger at kristne nesten presser på meg sin tro og sier "sånn er det". Men det er nettopp det; det blir opp til hver enkelt hva man tror. Begge mine foreldre er kristne (i hvert fall til en viss grad), men det hadde ingen betyning for meg og det jeg tror.

Når vi først er inne på det å overbevise folk, eller presse troen sin på noen må jeg få komme med en episode her i vår. Jeg var i kirka for å se de Kristelige konfirmantene i og med at mange av vennene mine skulle konfirmeres.

Så, under sermonien skulle presten holde en tale da han kom med denne uttalelsen; "Det er mange der ute som har mistet en del av seg selv. Nemlig de som ikke tror. Men det skal nok ende bra for de også, fordi det er så mange kristne som ber for dem."

Jeg ble veldig sjokkert da jeg hørte dette, for han snakket om "oss andre" som om vi ikke skulle være fullverdige mennesker og han tok det som en selvfølge at alle som satt og hørte på var kristne. Mulig jeg overreagerer her, men jeg mener nå at jeg det ikke skal være noen menneskeranking i det hele tatt og i hvert fall ikke på grunnlag av religion.

Endret av nienor
Lenke til kommentar
* masse kloke ord *

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Jeg har ikke noe problem med at folk tror på Gud, Allah eller hvem det måtte være de tror på, men jeg synes skoler, politikk og lignende bør holdes FRITT for religion av noe slag.

Forresten, meget bra innlegg. :)

Lenke til kommentar
Så, under sermonien skulle presten holde en tale da han kom med denne uttalelsen; "Det er mange der ute som har mistet en del av seg selv. Nemlig de som ikke tror. Men det skal nok ende bra for de også, fordi det er så mange kristne som ber for dem."

Jeg ble veldig sjokkert da jeg hørte dette, for han snakket om "oss andre" som om vi ikke skulle være fullverdige mennesker og han tok det som en selvfølge at alle som satt og hørte på var kristne. Mulig jeg overreagerer her, men jeg mener nå at jeg det ikke skal være noen menneskeranking i det hele tatt og i hvert fall ikke på grunnlag av religion.

Jeg synes absolutt du ikke overreagerer.

Hadde jeg vært i din situasjon, så vet ikke jeg om jeg kunne klart å holde meg fra å ta et par alvorsord med den presten som sa det. :p

Det at han antydet at vi som ikke tror på Gud er mindreverdige er absolutt å gå langt over streken.

Lenke til kommentar

De aller fleste gangsta dopbrukende kriminelle i USA er kristne, hvordan forklarer du det?

87 prosent av alle i USA er troende... Spesielt i Ghettoene er relgion populært. De eneste kristne jeg i skrivende stundt kommer på som har misbrukt sterkere saker enn Canabis er 50 Cent, J.C Van Damme og Robin Williams. Ingen av dem bruker noen narkotiske stoffer lenger, førstnevnte drikker ikke alkohol lenger en gang...

Hvis man spør en av de som gir f... i skolen osv i Norge om hva han tror på, svarer han bare at kun idioter tror osv.

Lenke til kommentar

superseven: De som du snakker om identifiserer seg ikke som kristne(fordi å ikke være kristen er "kult"), men det trenger ikke bety at de nødvendigvis har tenkt dette nøye igjennom og har konkludert med at det ikke finnes en gud. (selv om det også kan være tilfellet, men vil ikke tro at det alltid er det...)

Lenke til kommentar
Man har i Norge hatt kristendomsundervisning i "alle" år. Dette for at barn og ungdom skal lære den "rette" troen. Hadde jeg vært en liten smule mer skeptisk så ville jeg kalt det hjernevasking. I dag så kaller man det visstnok religionsundervisning, men fortsatt så er den kristne lære dominerende. At vi lærer religion i skolen er fint, men på en informativ måte. Gi oss heller kunnskapen om religion så vi kan ta våre egne valg......ikke omvendt! Jeg har en guttunge på 8 år som spurte meg om vi kom til himmelen når vi dør, for det hadde læreren sagt til dem. Dem hadde blitt forklart at der ville dem møte jesus, gud +++ og alle var glade og lykkelige. Makan til pølsevev skal man lete lenge etter, og jeg skulle ønske jeg selv hadde hatt et ord med i laget når det gjaldt hvilken religion min sønn skal tro på.

Det er kanskje en grunn til at man kaller det Kirke og Undervisningsdepartementet......la dem få det inn med morsmelka...

Helt enig. Har helt siden 4 klasse erget meg over at KRL er kun Kristendom og rene misjonsfaget. Hvor mange ganger har vi lært å tenke selv og bestemme selv i KRL? Aldri. Hvor mange ganger har vi lest bibelen/tekster om bibelen? UTALLIG. Hvor mange har vi lest tekster fra andre religioner? Kan telles på en hånd. Vekk med KRL faget og diskriminering av andre religioner...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hva gjør at kristendommen er den største religionen i verden? Fenger det folk at de kan bli tilgitt uansett hva de gjør? Er det derfor alle blir lurt til å tro på noe som ikke finnes? slik at de kan bli tilgitt når de har gjort noe dumt? Kristendommen virker som en religion som lever på de "snille" rettningslinjene sine. Man trenger ikke å be 5 ganger daglig for å være med. for gud tilgir jo deg uansett! ikke sant?

Det er jo tydlig at alle prester/misjonærer osv gjør alt for å få deg til å tro på gud. man hører jo alltid godord som: "Ja gud vet hvordan du har det, Om du lar han komme til deg kan du finne fred i sinnet." andre går så langt at de sier "om du ikke tror på gud kommer du til helvette!" snakk om utpressing!

Er det så sannsynlig at Jesus gikk rundt på jorden og gjorde vann om til vin? eller at han kunne mate en hau med folk ved hjelp av bare noe fisk og brød? En av mine teorier er iallfall at han gikk over en liten sølebytt. og at disiplene skrøt over hva han hadde gjort. (selfølgelig ble bare "sjøen" større og større. Som i alle fiskehistorier)

Det er dessuten vitenskaplig bevist at det ikke finnes noen himmel! Ikke noe helvete heller (utenom svigermors truser). Så hvor kommer man egentlig når man er død? Tydligvis[/b] ikke til himmelen!

Noen som har noen andre argumenter?

Det er EN eneste ting som man ikke kan bli tilgitt for: Hvis man tar dyrets merke, som man i de siste tider vil kreve for å kjøpe og selge.

Hvordan vet du at kristendommen bare er oppspinn? Verken du, eller noen andre, kan bevise det.

Når det gjelder det at Gud tilgir deg uansett; Man skal ikke misbruke nåden heller, og bare fortsette fordi "Gud har tilgitt meg, så jeg kan bare fortsette".

Utpressing? Det er sannheten, og den trenger jammen meg verden å få høre.

Jeg vil gjerne vite hvor du har fra at det er vitenskapelig bevist at det ikke finnes en himmel og helvete. Vitenskapen kan ikke bevise det. Himmel og helvete er nok en annen dimensjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...