Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Det står feil i quoten din, det er Dante som oppfant Skjærsilden, så den er ikke akseptert av teologer og mytologer generelt.

De brukte kanskje ikke navnet "Skjærsilden" før 1254, da man ordnet litt opp i saker og ting, men konseptet var vitterlig på plass fra før. Kan du vennligst lese det første store avsnittet i wiki, se på det som mitt argument i saken, og så vende tilbake og komme med motargumenter?

Ideen var ikke mer enn en teori og minoritets ide før i så fall.

Konseptet og navnet og whatnot, blah.

Skjærilden er ikke akseptert i mytologi og teologi i det hele tatt.

"Proof"? Hvis du ser i wiki, er det referanser til skjærildliknende fenomener mange steder, og da velger jeg å tro på det helt til du kommer med motbeviser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hææ hva mener du premium, med at mange har faktisk opplevd ting mens hjernen har vært "slått av". (møtt Onkel Per osv.)

Mener du at det er flere som har mot onkelen sin mens de var døde!

Da jeg mente var at det var det samme som å dø som det var å drømme, bare at du ikke kunne drømme noe eks som en natt man ikke drømmer en veildig veldig dyp søvn! Alt blir sort ok!?

Lenke til kommentar

Finnes et par uforklarige ting som styrker tanken på at det er noe etter døden :

*Personer som har vært erklært klinisk død har kommet tilbake etter 5-10min (har hørt også tilfeller der de har våknet i morguen/likstua).

Felles har alle disse menneskene å ha sett et hvitt lys i en slags form for tunnel, mange følte også en overveldende ro og hørte en utrolig vakker musikk som ikke kunne beskrives.

Andre forteller historier om venner og bekjente som ba dem vende tilbake fordi det ikke var tiden dems enda.

*Har selv opplevd en noe snodig episode når jeg var syk og hadde ca 41C I feber, hadde en liten prat med gud og spurte hvorfor i helvete vi menneskene var så idioter som vi var, fikk vist et ganske så bra svar også men husker jo selvsagt ikke hva han sa :( , sannsynligvis så hallusinerte jeg, men jeg husker at jeg var og svevde ovenfor kroppen (ikke dau, bare en out off body experience).

Men uansett så betyr ikke dette at jeg velger å tro på en eller annen religion, jeg mener det er greit å vite at det muligens er noe der, men hva som venter har jeg rett og slett ikke peiling på og jeg får heller ta det på sparken. Shit happens you know ;)

Lenke til kommentar
Hææ hva mener du premium, med at mange har faktisk opplevd ting mens hjernen har vært "slått av". (møtt Onkel Per osv.)

Mener du at det er flere som har mot onkelen sin mens de var døde!

Da jeg mente var at det var det samme som å dø som det var å drømme, bare at du ikke kunne drømme noe eks som en natt man ikke drømmer en veildig veldig dyp søvn! Alt blir sort ok!?

jeg kunne svart på dette, men ser at Malvado forklarte dette ganske godt.

Da jeg mente var  at det var det samme som å dø som det var å drømme, bare at du ikke kunne drømme noe eks som en natt man ikke drømmer en veildig veldig dyp søvn! Alt blir sort ok!?

Ja, men poenget mitt er at dette kan man jo egentlig ikke vite. (med mindre man er død)

og jeg ser fortsatt ikke logikken i at alt blir svart.

Lenke til kommentar
Felles har alle disse menneskene å ha sett et hvitt lys i en slags form for tunnel, mange følte også en overveldende ro og hørte en utrolig vakker musikk som ikke kunne beskrives.

Dette har vel blitt forklart av leger. I allefall lystunnellen. Jeg husker ikke helt hva det var, men det kan ha hatt noe med hallusinasjoner når hjernen får for lite oksygen el.l.

Hva blir det da? Hvis det ikke er noe etter døden, så blir det jo ikke svart. Alt skrus av. Det er ingenting.

Lenke til kommentar
Ja, men poenget mitt er at dette kan man jo egentlig ikke vite. (med mindre man er død)

Og i mangel på informasjon og observasjoner kan en da slutte en hvilken som helst konklusjon som passer en? Slik fungerer det virkelig bare ikke...

Lenke til kommentar

Og i mangel på informasjon og observasjoner kan en da slutte en hvilken som helst konklusjon som passer en? Slik fungerer det virkelig bare ikke...

Det er vel en del av menneskelig adferd. Vi plasserer det uvisse og det vi ikke kan vite i et mønster som føles rett. Skulle vi avfeid all informasjon som ikke er vitenskapelig bevist og kunne forklares 100% av vitenskapelig forskning hadde vi hatt en rimelig merkelig hverdag.

Lenke til kommentar

Dette har vel blitt forklart av leger. I allefall lystunnellen. Jeg husker ikke helt hva det var, men det kan ha hatt noe med hallusinasjoner når hjernen får for lite oksygen el.l.

Forklart/bortforklart.

Hva blir det da? Hvis det ikke er noe etter døden, så blir det jo ikke svart. Alt skrus av. Det er ingenting.

ingenting synes å være et vanskelig begrep å forstå.

hva er ingenting?

vel, enkelte har visst sluttet en konklusjon om at alt blir svart. Hvilke observasjoner har de?

Lenke til kommentar
Det er vel en del av menneskelig adferd. Vi plasserer det uvisse og det vi ikke kan vite i et mønster som føles rett. Skulle vi avfeid all informasjon som ikke er vitenskapelig bevist og kunne forklares 100% av vitenskapelig forskning hadde vi hatt en rimelig merkelig hverdag.

Om man går dypt nok, kan ingenting forklares vitenskapelig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder tunnelsyn så er det forklart utifra en leges synspunkt og utifra vitenskapelige observasjoner, men når det gjelder døden så finnes et par punkter som man må ta for seg :

*Kroppen mister en masse som ikke kan forklares på noe viss, det er ikke 21g som en film sier men en annen verdi som er langt lavere. Men det finnes altså ikke noen vitenskapelig forklaring pr dags dato på denne verdien.

*Det har vært flere uforklarige "gjennopplivninger" der mennesker som har vært død i alt fra 5min (klinisk død) til flere dager plutselig har kommet tilbake til livet. Disse personene skulle under alle omstendighetene være død, og lidde heller ikke av en sykdom som for eksempel "skinndød", ergo heller ikke noen fornuftig forklaring, hvis man da ikke eventuelt ser på muligheten for regenerasjon og en slags dvale stadium som ikke vises på EKG/Hjernefrekvensen.

Selv om mye av dette eventuelt kan forklares så er det litt rart at de fleste som beskriver en nær døden opplevelse, eller de som kommer tilbake etter å ha vært død kan fortelle om mange opplevelser og inntrykk. Hvordan kan det forklares for eksempel at man hører himmelsk musikk som er fryktelig vakker (endorfiner?), at man har lange samtaler med bekjente og slektninger og at man føler seg trygg og hjemme der?

Så, jeg tror at det er noe etter livet, hva som kommer det vet jeg ikke, men det kan ikke være verre enn å dø ;)

Lenke til kommentar
*Kroppen mister en masse som ikke kan forklares på noe viss, det er ikke 21g som en film sier men en annen verdi som er langt lavere. Men det finnes altså ikke noen vitenskapelig forklaring pr dags dato på denne verdien.

det er pga. dehydrering/uttørking. han som oppdaget det innrømmet at det var bare tull.

Lenke til kommentar
Det har vært flere uforklarige "gjennopplivninger" der mennesker som har vært død i alt fra 5min (klinisk død) til flere dager plutselig har kommet tilbake til livet.

Eksempler? Jeg har hørt om historier der man ikke har gjort en god nok jobb, og vedkommende er ikke død i det hele tatt.

Selv om mye av dette eventuelt kan forklares så er det litt rart at de fleste som beskriver en nær døden opplevelse, eller de som kommer tilbake etter å ha vært død kan fortelle om mange opplevelser og inntrykk. Hvordan kan det forklares for eksempel at man hører himmelsk musikk som er fryktelig vakker (endorfiner?), at man har lange samtaler med bekjente og slektninger og at man føler seg trygg og hjemme der?

Dette er vel en kombinasjon mellom faktorer som at hjernen fungerer likt hos folk, og at man har en forventning om hva man opplever "etter døden" basert på hva man har hørt om fra andre.

Lenke til kommentar

Om man går dypt nok, kan ingenting forklares vitenskapelig.

...og heller ikke relegiøst

:shrug:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Premium : Neida, det er heller ikke denne uttørringen jeg tenker på, det er en veldig liten vekt som forlater kroppen i dødsøyeblikket, og når man ser bort fra alle vitenskapelige faktorer som kan bekreftes så har man da ikke et godt svar på hva dette er.

howzer : Det meste kommer fra et spansk blad jeg abbonerte på når jeg bodde i spania, det heter Mas alla og er jo kanskje ikke verdens mest seriøse blad, blir noe alla The Inquirer for oss data nerder. Når det gjelder dokumentasjon på disse dauingene som kommer tilbake til livet så vil jeg tro at de fleste sykehus innehar et par rapporter om folk som har kommet tilbake fra de døde og du har sikkert rett med at det har mye å gjøre med dårlig legearbeid. Men i noen få tilfeller så finnes det rett og slett ingen god forklaring på disse fenomenene.

Lenke til kommentar

Skulle vi trodd på og tatt hensyn til det som IKKE er vitenskapelig bevist, ville hverdagen vært langt merkeligere. Jeg ser for meg byer i panikk etter rykter om angrep av usynlige rosa drapselefanter.

Lenke til kommentar
Hvor sansynlig er det at alle datamaskiner og mennesker stammer fra en stor planet som eksploderte (BigBang).

Etter min mening, langt mer sannsynlig enn at en eller annen gud en dag bare "skapte" jorden og universet.

PS: Jeg tror du bør sette deg litt mer inn i teorien om The Big Bang før du uttaler deg om akkurat det. Det var absolutt ingen planet som eksploderte.

Lenke til kommentar
Skulle vi trodd på og tatt hensyn til det som IKKE er vitenskapelig bevist, ville hverdagen vært langt merkeligere. Jeg ser for meg byer i panikk etter rykter om angrep av usynlige rosa drapselefanter.

He he he.

Selvsagt skal man ta alt med en klype salt, det samme som for eksempel vitenskapelige resultater da di i mange tilfeller ikke alltid er helt til å stole på.

Tror nå ikke på alt som skjer, men har hatt mine erfaringer med det "ukjente" for å si det sånn og etter det så vil jeg påstå at det paranormale er en virkelighet :

*Telekinesis.

*Telepati.

*Andre dimensjoner/paralele dimensjoner.

*Prediksjoner : se framtiden og fortiden.

*Sjette sans.

*Spøkelser.

Lenke til kommentar

Angående det at noen ser onkelen sin elller liknende. Det kan godt hende at de første timene- dagene etter at du har blkitt erklært død, så kan man sikkert se sånn lystunneler og andre personer, men når man faktisk er helt død. Ja la oss si 1 uke eller to så er energien til kroppen/hjernen brukt opp så da kan ikke hjernen utføre flere små "opperasjoner" hvis man sammenligner det med en pc.

Når den energien er borte så er det fysisk umulig å se noe som helst (altså svart)!

;)

Det er også umulig at sjelen reiser til "gokk" fordi den har ingen energiskilde som gjør at den kan forflytte seg eller hva man nå mener den gjør! :no:

De som har opplevd at de har vært døde i noen minutter og så væknet igjen har da sannsynlighvis ikke mistet alt blodet/energien til hjernen og dermed kunne hjernen utføre besluttninger/opperasjoner! :w00t:

Lenke til kommentar

Se på cellene som en haug med folk som sammarbeider. Det sammarbeidet blir DEG, brytes sammarbeidet dør du. Mennesker fungerer som maskiner faktisk, elektriske signaler og signaler.

Når du dør går cellene i oppløsning og sammarbeidet fungerer ikke lenger, du forsvinner, slutter å eksistere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...