Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?


Anbefalte innlegg

likferd: her er vel protestanter/katolikker delt. Protestantene mener at gode gjerninger er bortkastet, men en opriktig tro er veien til himmelen. Katolikkene (som også er kristne) mener at man må gjøre gode gjerninger, skrifte, og betale for å komme inn i Guds rike.

Er du helt sikker på at katolikker KREVER skrifte osv.? Jeg trodde dette bare var ritualer på linje med nattverd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likferd: her er vel protestanter/katolikker delt. Protestantene mener at gode gjerninger er bortkastet, men en opriktig tro er veien til himmelen. Katolikkene (som også er kristne) mener at man må gjøre gode gjerninger, skrifte, og betale for å komme inn i Guds rike.

Er du helt sikker på at katolikker KREVER skrifte osv.? Jeg trodde dette bare var ritualer på linje med nattverd.

Mindre slike "ritualer" -> større sjanser for å komme til helvete + lengre tid i skjærsilden hvis man kommer til himmelen.

Lenke til kommentar
likferd: her er vel protestanter/katolikker delt. Protestantene mener at gode gjerninger er bortkastet, men en opriktig tro er veien til himmelen. Katolikkene (som også er kristne) mener at man må gjøre gode gjerninger, skrifte, og betale for å komme inn i Guds rike.

Er du helt sikker på at katolikker KREVER skrifte osv.? Jeg trodde dette bare var ritualer på linje med nattverd.

Mindre slike "ritualer" -> større sjanser for å komme til helvete + lengre tid i skjærsilden hvis man kommer til himmelen.

Skjærsilden :blink:

 

Da visste jeg mindre om katolismen enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
skjærsilden,  purgatoriet, iflg. den rom.-kat. lære en lutringsprosess som de frelste sjeler må gjennomgå før oppstandelsen. Et viktig trekk ved s. er at pinen kan forkortes ved sjelemesser og egne el. andres gode gjerninger. Læren om s. stammer fra middelalderen.

 

se forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Purgatory

Det står feil i quoten din, det er Dante som oppfant Skjærsilden, så den er ikke akseptert av teologer og mytologer generelt.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Det står feil i quoten din, det er Dante som oppfant Skjærsilden, så den er ikke akseptert av teologer og mytologer generelt.

De brukte kanskje ikke navnet "Skjærsilden" før 1254, da man ordnet litt opp i saker og ting, men konseptet var vitterlig på plass fra før. Kan du vennligst lese det første store avsnittet i wiki, se på det som mitt argument i saken, og så vende tilbake og komme med motargumenter?

Lenke til kommentar
Det står feil i quoten din, det er Dante som oppfant Skjærsilden, så den er ikke akseptert av teologer og mytologer generelt.

De brukte kanskje ikke navnet "Skjærsilden" før 1254, da man ordnet litt opp i saker og ting, men konseptet var vitterlig på plass fra før. Kan du vennligst lese det første store avsnittet i wiki, se på det som mitt argument i saken, og så vende tilbake og komme med motargumenter?

Ideen var ikke mer enn en teori og minoritets ide før i så fall.

 

Konseptet og navnet og whatnot, blah.

Skjærilden er ikke akseptert i mytologi og teologi i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det hele blir litt for patetisk. Gud skal tilgi meg og mine, han overvåker det jeg gjør osv, osv. Jeg tror det var Bjørn Eidsvåg som sa dette under en konsert en gang, og merk dere at han er prest. "Noen mennesker går rundt og sier de er fulle av gud, men jeg har aldri sett noen som er så fulle av seg selv som dem". Han sa også at det blir litt feil med folk som sier de tror på bibelen. For hva tror de egentlig på da? En haug med bokstaver?

Jeg var ikke selv på denne konserten, så jeg har fått det gjenfortalt. Jeg er fult klar over at dette ikke er ordrett hva han sa.

 

Selv er jeg ateist, og valgte derfor borgerlig konfirmasjon. Ja, jeg er døpt og står nok fortsatt oppført som medlem i statskirken. Det blir vel snart tid for at jeg skal melde meg ut, i og med at jeg er sterkt i mot mye av det kirka står for.

Og det hele med bibelen, har man noen gang tenkt på hvor mange år siden det er den ble skrevet? Det som var "riktig" da er ikke "riktig" nå. Vi må tolke det vi leser ut i fra den tid det ble skrevet, mener jeg. Dessuten har den blitt oversatt og omskrevet så mange ganger at innholdet kanskje ikke er det samme i dag som det en gang var. Hva om noen bare har funnet opp det hele? Lurt oss trill rundt.

 

Jeg mener, og tror, at the big bang startet det hele og at det ikke er mer komplisert enn det. Jeg skulle likt å høre noen forklare hva, eller hvem denne "gud" er. Og hvis noen lurer så er det med vilje jeg skriver liten g foran gud, fordi jeg ikke tror det finnes noe sånt.

 

Dessuten mener jeg at uten kristendommen, eller religioner generelt, ville det ikke vært så mange fordommer som det er i dag. Se på homofili for eksempel. Jeg fikk høre her om dagen at før kristendommen kom var det normalt med homofile. Folk hadde sex med alle slags kjønn, osv. Ikke veit jeg om det er sant, det er det ingen som veit.

:nei:

Lenke til kommentar
Jeg mener, og tror, at the big bang startet det hele og at det ikke er mer komplisert enn det.

Vel.. et sted må jo også Big Bang ha kommet ifra.

Men at det er noen overnaturlige greier (en eller annen gud) som lagde det, DET tror jeg absolutt ikke.

Noe lagde the big bang, men det finnes nok helt sikkert en naturlig forklaring på det også, som alt annet, selv om vi mennesker ennå ikke har klart å finne den.

Hvis jeg skulle gjette så ligger løsningen på den gåten rimelig langt frem i tid. :)

Lenke til kommentar
I hellas\Italia tror jeg det var, så var det normen med homofile. Bare se Aleksander(om det er det den heter) den er faktisk ikke så fjern fra virkeligheten.

Alexander filmen mener du, den er forferdelig dårlig.

 

Dessuten mener jeg at uten kristendommen, eller religioner generelt, ville det ikke vært så mange fordommer som det er i dag. Se på homofili for eksempel. Jeg fikk høre her om dagen at før kristendommen kom var det normalt med homofile. Folk hadde sex med alle slags kjønn, osv. Ikke veit jeg om det er sant, det er det ingen som veit.

Hah, så du tror det, bare drøm videre, uten religion, som vi faktisk trenger å tenke oss om, så ville vi ikke hatt moralitet i det hele tatt, bare en gjeng med løsunger som tenker at alt er den sterkestes rett, det der er en umulig ønskedrøm fra de som ikke forstår seg på det som er utenfor rekkevidde.

 

Fordommer er en mennesketanke, det har ikke hatt noen plass i religion i det hele tatt, husk, ingen guder skrev de religiøse bøkene, mennesker har, dermed er det mennesker som tolker det, derfor er det fordommer som kommer fra mennesker selv, å si noe annet er bare en svak unnskyldning. :realmad:

Endret av Samael
Lenke til kommentar

Hvor sansynlig er det at alle datamaskiner og mennesker stammer fra en stor planet som eksploderte (BigBang). Personlig tror jeg at Gud alltid har vært, er, og vil alltid være! Det er bevist at en person ved navn Jesus eksisterte, men det er ikkje bevist at han vant over døden og stod opp igjen. Som kristen tror jeg på dette. I Bibelen står det at vi ikke skal skjønne alt, men tro. Dersom man tror at Jesus stod opp fra døden og for opp til himmelen, kommer man selv til himmelen. Dersom man fornekter dette, kommer man til helvete. Jeg skjønner ikke alt selv, men jeg velger å tro. Jeg syns det er mer sannsylig at Gud skapte jorden og alt som er her, enn at det hele skjedde med et stort smell. Et annet eksempel: syns du det er sannsynlig at du stammer ifra en 2 cm lang makk som levde under vann? Get over it, lizzom!

Lenke til kommentar
Hah, så du tror det, bare drøm videre, uten religion, som vi faktisk trenger å tenke oss om, så ville vi ikke hatt moralitet i det hele tatt, bare en gjeng med løsunger som tenker at alt er den sterkestes rett, det der er en umulig ønskedrøm fra de som ikke forstår seg på det som er utenfor rekkevidde.

Som du sier, mennesker skrev de religiøse bøkene. Hvor stammer da moraliteten din fra? menneskene.

 

Et annet eksempel: syns du det er sannsynlig at du stammer ifra en 2 cm lang makk som levde under vann? Get over it, lizzom!

Det der kaller jeg å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar
Dessuten mener jeg at uten kristendommen, eller religioner generelt, ville det ikke vært så mange fordommer som det er i dag. Se på homofili for eksempel. Jeg fikk høre her om dagen at før kristendommen kom var det normalt med homofile. Folk hadde sex med alle slags kjønn, osv. Ikke veit jeg om det er sant, det er det ingen som veit.

:nei:

Før kristendommens tid, druknet de homser i myrer...

 

Nesten alle som er født før 1930 er homofober/rasister. Det har ingenting med relgion å gjøre.

 

De som er fordomsfulle i dag, er de som gir f... i skolen, begynner å ruse seg på narkotikka som 12-åringer osv. Jeg har aldri møtt noen som kan plasseres i denne kategorien som ikke er ateist.

 

Det var forresten en kvinne som var leder for en amerikansk ateist-organisasjon som ikke ville ha noe med sønnen å gjøre fordi sønnen ble kristen. At kvinnen ble drept av tre personer som var annsatt i organisasjonen hennes gjorde ikke saken bedre...

 

Edit: Jeg hater ikke ateister, men at alt det destruktive i dagens samfunn nedstammer fra relgion er bare pisspreik!

 

Det har vært voldelige personer fra kristendommen, som f.eks Hitler, men han hadde gjort som han gjorde enten han hadde vært kristen, muslim, ateist, eller Zoroastrianist, for den saks skyld.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

De som ruser seg og all den dritt er ateister forsi de innser at ingen gud finnes! Det betyr ikke at de aldri har vært kristne, men at de enten blir automatisk kalt ateist eller så går de bort ifra gud fordi de ser at ingen gud som vil hjelpe dem! :tease:

 

Kristendommen forråtner livene sine! :mad:

Jeg hadde ledd hvis jeg hadde sett kriste,mens de er døde og at de får vite at det ikke finnes noe liv etter døden. :whistle:

 

Når du dør så blir det nesten som å sove bare uten drømmer! Det er det samme som skjer, hjernen skrur seg av og du merker ingenverdens ting. Det er jo så logisk som bare det så jeg skjønner ikke hvorfor det er å diskutere!

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det blir vel snart tid for at jeg skal melde meg ut, i og med at jeg er sterkt i mot mye av det kirka står for

 

Så du er mot:

 

Nestekjærlighet

Hjelpe de svakestilte

Likestilling

Godhet

Fred

Alle mulige etiske regler

 

Det blir for dumt å si noe sånt. Katolske kirka kan jeg være enig i deg med at har sine svakheter, som at ikke kvinner og homofile kan være prester, at du kan kjøpe deg syndforlatelse ol. Men alle de etiske reglene vi har i sammfundet i dag, hvor kommer de fra? Jo, kirken og biblen.

Endret av Tubbytazz
Lenke til kommentar
Så du er mot:

 

Nestekjærlighet

Hjelpe de svakestilte

Likestilling

Godhet

Fred

Alle mulige etiske regler

 

Det blir for dumt å si noe sånt. Katolske kirka kan jeg være enig i deg med at har sine svakheter, som at ikke kvinner og homofile kan være prester, at du kan kjøpe deg syndforlatelse ol. Men alle de etiske reglene vi har i sammfundet i dag, hvor kommer de fra? Jo, kirken og biblen.

Han skrev han var imot _mye_ av det krika står for :roll:

 

Edit: Normer og regler sitter nok inne fra før kristendommens tid, selv om kristendommen tok med en del det og.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Jeg hadde ledd hvis jeg hadde sett kriste,mens de er døde og at de får vite at det ikke finnes noe liv etter døden. :whistle:

 

Jasså. Hva er så morsomt med det da?

 

Når du dør så blir det nesten som å sove bare uten drømmer! Det er det samme som skjer, hjernen skrur seg av og du merker ingenverdens ting. Det er jo så logisk som bare det så jeg skjønner ikke hvorfor det er å diskutere!

 

Fortell meg nå hva som er så logisk med det du sier.

 

mange har faktisk opplevd ting mens hjernen har vært "slått av". (møtt Onkel Per osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...