Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir titusenvis av afrikanere frelst hver dag i Afrika?

Hvor har du det fra? Jeg tror neppe jeg kan ta deg seriøst på bakgrunn av dine tidligere lite gjennomtenkte og feilaktige innlegg. Men , hvorfor viser gud ikke sin såkalte kjærlighet med å gi mat til de som sulter i Niger. Hva er vitsen med en gud som elsker deg, men kan ikke påvirke deg i det hele tatt. Det blir som å snakke til veggen; Ingenting skjer.

Hvorfor kan kristne tale andre språk såkalt tungetale?

Fordi de som kan såkalt tungetale enten er moden for innleggelse på psykiatrisk eller bare spiller. Fanatikere er ofte gode skuespillere. Det som kalles tungetale er rett og slett et dårlig forsøk på å vinne folks tillitt og virke overnaturlig.

Hvorfor kan kristne få nådegaven til å helberede?

Rettelse: Hvorfor kan naturen helberede kroppen?

Det sier seg selv at Gud, Jesus og Den hellige ånd finnes.

Hvorfor er det selvsagt?

Lenke til kommentar
Det sier seg selv at Gud, Jesus og Den hellige ånd finnes.

-----------------

For jeg er overbevist om at alt som står i bibelen er 100% sant.

Ja, såklart.

Det sier seg også selv at det er de usynlige rosa froskene som flytter rundt på ting så jeg ikke finner dem.

Kan du motbevise det? Neivel, da er det vel sant da.

Altså.. hør nå her "kenzky".

For det første: Hvor er bevisene dine for at bibelen stemmer 100%? Hvor er bevisene på at Gud skapte alt? Eller om du ikke har bevis, hvor er observasjonene som TYDER PÅ at det KAN være sant?

"Vi ateister" derimot (eller ihvertfall vi som ikke er HELT blinda pga. tro på en gud, det er nok mange kristne som også tror på vitenskapen, i motsetning til deg) har observasjoner som tyder på at VI har rett. At Big Bang var starten på universet sånn som vi kjenner det, ikke Gud. (greit nok, ingen vet hva som faktisk lagde BB, men det får komme en annen gang, og det er heller ikke relevant nå ettersom du sier du tror på bibelen 100%, og det vil si at du ikke tror på Big Bang i det hele tatt da det var Gud som skapte jorden ifølge deg.).

At jorden er flere milliarder år gammel, ikke noen tusen år.

At mennesker og alle andre skapninger kom til jorden gjennom evolusjon, ikke Gud.

Osv.

Dette er som sagt kun observasjoner, og det er vanskelig å faktisk bevise det 100% at det er sånn det er. MEN vi har ihvertfall NOE å stille opp med, i motsetning til noen kriste som kun har tomme ord å komme med, og ingen observasjoner/bevis å vise til (f.eks. som deg, som tror på at Gud bare vifta med armene så ble jorden til på noen dager).

Mange kristne sier at man ikke skal ta bibelen 100% bokstavelig. Jeg foreslår at du hører på dem, da veldig mye tyder på at bibelen ikke stemmer om du gjør det.

Lenke til kommentar
De kristne kan f.eks. påpeke at Jesus faktisk er en historisk person. Han har levd :)

Ja. Jeg sa heller ikke at hele bibelen var oppspinn. Jeg siktet mest på det med hvordan gud liksom skulle ha laget universet og alt det der (samt alle de andre mer eller mindre "utrolige" historiene om den store flommen etc.). Det ser jeg på som veldig lite trolig. VELDIG lite trolig.

Jeg vet også at Jesus har levd. Jeg tror derimot ikkeno på at det var noe SPESIELT med han, som at han var sønn av en gud eller at han hadde overnaturlige krefter.

Kanskje han hadde gode medisinske kunnskaper, og klarte å helbrede diverse sykdommer ved hjelp av disse kunnskapene? Og i ettertid har dette blitt blåst opp til at han visstnok kunne helbrede folk bare ved å røre ved dem.

En liten fisk blir større og større for hver gang den blir fortalt om vet du. :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
VI har rett. At Big Bang var starten på universet sånn som vi kjenner det, ikke Gud. (greit nok, ingen vet hva som faktisk lagde BB, men det får komme en annen gang, og det er heller ikke relevant nå ettersom du sier du tror på bibelen 100%, og det vil si at du ikke tror på Big Bang i det hele tatt da det var Gud som skapte jorden ifølge deg.).

Det står ingen ting i Bibelen om at Gud skapte universet og heller ikke jorda. Big bæng er ikke nevnt med et ord.

Lenke til kommentar

La oss ta et "dagligdags" problem istedenfor et så filosofisk problem for å illustrere hvor usannsynelig religion er.

La oss si at motoren på bilen din stopper.

Hvorfor stoppet motoren? Kan det være fordi den er tom for bensin? Kan det være fordi den er ødelagt? Kanskje den er for varm?

ELLER KAN DET VÆRE FORDI EN OND DEMON HAR SATT SEG INNI MOTOREN OG HINDRER DEN I Å FUNGERE?

Hvor mange vanlige folk er det som faktisk seriøst i det heletatt engang VURDERER denne løsning som en "gyldig" løsning? Siste forslag til løsning kan rett og slett utelukkes som en gyldig løsning fordi den ikke egentlig forklarer noe som helst, den forskyver problemer og er helt absurd på alle måter.

Hvorfor er det så annerledes med hvordan universet fungerer og ble til?

Lenke til kommentar

Fordi at motorstopp og universets skapelse er to helt forskjellige ting. Når en motor stopper er vi vant til at det er ett av de vanlige problemene, fordi vi har opplevd det før og derfor kan vi sannsynliggjøre at det er av de vanlige problemene.

når det gjelder universets skapelse har vi ingen ting som kan forklare oss hvordan dette skjedde, og dermed ingen som helst data som kan gi oss en logisk forklaring på dette.

nå må jeg si at Bibelen ikke sier noe om universets eller jordas skapelse.

Lenke til kommentar

Fordi at motorstopp og universets skapelse er to helt forskjellige ting. Når en motor stopper er vi vant til at det er ett av de vanlige problemene, fordi vi har opplevd det før og derfor kan vi sannsynliggjøre at det er av de vanlige problemene.

når det gjelder universets skapelse har vi ingen ting som kan forklare oss hvordan dette skjedde, og dermed ingen som helst data som kan gi oss en logisk forklaring på dette.

nå må jeg si at Bibelen ikke sier noe om universets eller jordas skapelse.

Jo, du har vitenskapen til å forklare deg alt om universet, selv om ikke vitenskapen kan forklare alt om universet enda så kan den forklare mer enn noen her gidder å lese seg til, noensinne, og det skal jeg love deg er SINNSYKT mye mer enn religion forklarer!

Vitenskap forklarer både hvordan universet fungerer OG hvordan motoren stopper, det er ingen forskjell, det er snakk om prinsippet her, du kan selvsagt ikke sammenligne hvordan en bilmotor fungerer med hvordan universet fungerer, men prinsippet for den fornuftige framgangsmåten er det samme!

Lenke til kommentar
Jo, du har vitenskapen til å forklare deg alt om universet, selv om ikke vitenskapen kan forklare alt om universet enda så kan den forklare mer enn noen her gidder å lese seg til, noensinne, og det skal jeg love deg er SINNSYKT mye mer enn religion forklarer!

Det forklarer kanskje mer på enkelte områder, men det viktigste i Bibelen handler faktisk om noe annet enn vitenskap. Om Bibelen skulle forklart alt, hadde den vært sinnsykt tykk og dere vitenskapstilbedere ville fortsatt ikke være fornøyd.

Vitenskap forklarer både hvordan universet fungerer OG hvordan motoren stopper, det er ingen forskjell, det er snakk om prinsippet her, du kan selvsagt ikke sammenligne hvordan en bilmotor fungerer med hvordan universet fungerer, men prinsippet for den fornuftige framgangsmåten er det samme!

Den fornuftige fremgangsmåten for hvordan universet forklares, faktisk. Siden vi ikke vet hvordan det fungerer og har oppstått, finnes det ikke noen fornuftig måte å forklare på.

Edit: leif

Endret av premium
Lenke til kommentar
Se denne filmen: Fingerprints of Creation (Proof Big Bang Theory is a Lie)

Det er funnet bevis på at Big Bang ikke kan ha skjedd.

I stedet for å gi oss navnet på en obskur, kristenfanatisk og, mest sannsynlig, ufattelig dårlig film, kan du ikke bare gi oss et lite referat av disse såkalte bevisene?

Lenke til kommentar
Den fornuftige fremgangsmåten for hvordan universet forklares, faktisk. Siden vi ikke vet hvordan det fungerer og har oppstått, finnes det ikke noen fornuftig måte å forklare på.

Vi vet ikke alt, men vi vet en del... dette i seg selv er grunnlag nok for en fornuftig forklaring. Det at du er så blind eller lite villig til å tilegne deg kunnskap til å forstå dette er en annen sak.

Universet er fantastisk, men ikke et mirakel.

Lenke til kommentar
Vi vet ikke alt, men vi vet en del... dette i seg selv er grunnlag nok for en fornuftig forklaring. Det at du er så blind eller lite villig til å tilegne deg kunnskap til å forstå dette er en annen sak.

Nei vi vet ikke alt, og ja vi vet en del. men det vi vet er ikke grunnlag til å gi en fornuftig forklaring på hvordan universet oppstod. hvis du mener noe annet er jeg mer enn villig til å høre den fornuftige forklaringen din.

Lenke til kommentar
Nei vi vet ikke alt, og ja vi vet en del. men det vi vet er ikke grunnlag til å gi en fornuftig forklaring på hvordan universet oppstod. hvis du mener noe annet er jeg mer enn villig til å høre den fornuftige forklaringen din.

Mener du da hvordan universet var før big bang og hva som eventuelt er utenfor? Dette er foreløpig umulig å svare på da vi vet at tid og rom oppstod med Big Bang og hjernen vår er ikke kapabel til å tenke seg til hva som kan ha vært før.

Vi kommer heller aldri til å finne ut hva som er utenfor universet ettersom dette har spredd seg i hvert fall så langt lyset har reist siden universets begynnelse. Vi kan aldri ta igjen lyset ettersom lysets hastighet er den ultimate hastighet og ikke mulig å overgå i dette universet.

Da blir spørsmålet fullstendig filosofisk og ubrukelig for både vitenskapen og religionsfanatikere.

Lenke til kommentar
Mener du da hvordan universet var før big bang og hva som eventuelt er utenfor?

jeg mener at siden vi ikke vet hvordan universet fungerer eller har oppstått, er det ikke noen fornuftig forklaring.

(vi kan forklare en del på hvordan det fungerer men ikke hvorfor det fungerer slik).

om vi da tar motoreksempelet til Corge, så kan vi ikke gi en fornuftig forklaring på hvorfor den stoppet om man ikke vet hvordan den virker, eller aldri har opplevd stopp før.

Lenke til kommentar

Så alle "problemer" du møter på som du ikke har en umiddelbar forklaring på, så er det slik å forstå at du i stedet for å søke en forklaring så bortforklarer du dette med "høyere makter"?

edit:

Vi vet heller ikke hvorfor liv i det hele tatt har giddet å oppstå, siden det ikke har noen mening i det hele tatt (nå snakker jeg ikke på et personlig plan, men på et generelt universelt plan). Selv om alt liv på hele jorden hadde blitt utryddet så hadde ikke dette hatt noen videre konsekvenser i universet og heller ikke i solsystemet.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...