Ṱormod Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 P.S: Darwin ble drevet av djevelen til å fundere å tenke på hvordan jorden ble til, DERFOR fant han opp Big Bang teorien. Men det som rett å slett skjedde like før han døde var at han fant ut at Big Bang teorien ikke kunne skjedd fordi han visste det måtte være noe større enn det DERFOR omvendte han seg til kristendommen. Kan noen ateister svare på dette? Det avsnittet er så lite gjennomtenkt og viser at forfatteren av innlegget har forferdelig lite kompetanse på området. For det første: Darwin lagde IKKE Big Bang teorien. Hvor i granskauen har du det fra? Darwin lagde evolusjonsteorien. Snakk om god bakgrunnsinformasjon du har. For det andre: Darwin foraktet både bibelen og kristendommen fordi han mente at mye av bibelen er feil. Det der med djevelen er så fanatisk og oppdiktet at det er lite vits å svare på. Når jeg er inne på det så er det løgn at darwin trakk sine teorier tilbake før han døde. For det tredje: Big Bang teorien ble oppdaget og utviklet på grunnlag av Albert Einsteins relativitesteori fra 1910. Selve teorien ble laget av Vesto Slipher og senere Carl Wilhelm Wirtz. Senere kom Edwin Hubble, som klarte til en viss grad å bevise at teorien var sann. På grunnlag av at hubble fant ut at universet utvidet seg, lagde han en lov som sier at Universet utvider seg hele tiden. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 -Men uansett, det blir litt synd igrunn at det ikke er littegrann "bevissthet" etter døden, for da kunne dere sett at det ikke er slik. Hvem er "dere"? Kanskje du skulle følge med i timen før du tillegger folk meninger. Jeg legger fram hvordan jeg mener ting er på samme måte som kristne sier himmelen eksisterer. Om dere sutrer så veldig om det å tro på noe uten å bli kritisert så ikke gjør det selv. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Nå kommer du med antakelser om hva jeg tror eller ikke tror på. Dette er useriøst, og ikke minst irrelevant. Igjen, slutt å tillegge folk meninger. Forhold deg til saken, og ikke bruk billige triks for å slippe å måtte argumentere saklig. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 kenzky: Hvor gammel er du? Hihihi, det var dagens beste historie, i hvert fall. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Nå kommer du med antakelser om hva jeg tror eller ikke tror på. Dette er useriøst, og ikke minst irrelevant. Igjen, slutt å tillegge folk meninger. Forhold deg til saken, og ikke bruk billige triks for å slippe å måtte argumentere saklig. Jeg skrev etter hva jeg mener..tror Det blir det samme som når kristne snakker om 'livet' etter døden, om du ikke er kristen så dr*ter jeg i det. Det blir visa versa Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) P.S: Darwin ble drevet av djevelen til å fundere å tenke på hvordan jorden ble til, DERFOR fant han opp Big Bang teorien. Men det som rett å slett skjedde like før han døde var at han fant ut at Big Bang teorien ikke kunne skjedd fordi han visste det måtte være noe større enn det DERFOR omvendte han seg til kristendommen. Hvis du har en mer sannsynlig forklaring, så er du selvsagt velkommen til å dele den med oss. Mens vi likevel svinger innom Darwin så kan du vel forklare hva som gjør mennesket til et "hellig" vesen. Som jeg ser det er ikke mennesket noe annet enn et dyr som har utviklet seg til det vi er i dag. Videre hadde det vært interessant å vite menneskets rolle i universet. Jeg er overbevist om at solsystemet vårt ikke engang er en fugledritt på jupiters overflate: Når menneskene dør ut vil livet fortsette, helt upåvirket, andre steder i universet. Kan noen ateister svare på dette? Den store syndefloden er selvsagt bare noe tøys. Det er ingenting som tyder på at hele jorden ble oversvømt over dagen. Sannsynligvis er historien basert på en lokal hendelse som har blitt blåst opp til det uendelige. Uansett så skulle iallefall jeg vært interessert i å vite hvordan Noah klarte å bygge et så stort skip av TRE. Ikke bare ville han måtte feie ned hele amerikajungelen - skipet ville blitt så inni helvetes rævsprekken tungt at det ville vært umulig å sjøsette, og om det hadde vært mulig så ville skipet sannsynligvis kollapset ved første møte med en stor bølge. Men altså, vi vet jo at bibelskriverne var glimrende ingienører... Endret 2. august 2005 av Manuel Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 P.S: Darwin ble drevet av djevelen til å fundere å tenke på hvordan jorden ble til, DERFOR fant han opp Big Bang teorien. Men det som rett å slett skjedde like før han døde var at han fant ut at Big Bang teorien ikke kunne skjedd fordi han visste det måtte være noe større enn det DERFOR omvendte han seg til kristendommen. Kan noen ateister svare på dette? Heh-heh. Jo, det du skriver er helt korrekt (!). Er bare spent på hvor du får meddelt slik enestående informasjon? Lenke til kommentar
kenzky Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 P.S: Darwin ble drevet av djevelen til å fundere å tenke på hvordan jorden ble til, DERFOR fant han opp Big Bang teorien. Men det som rett å slett skjedde like før han døde var at han fant ut at Big Bang teorien ikke kunne skjedd fordi han visste det måtte være noe større enn det DERFOR omvendte han seg til kristendommen. Kan noen ateister svare på dette? Heh-heh. Jo, det du skriver er helt korrekt (!). Er bare spent på hvor du får meddelt slik enestående informasjon? Bra NOEN støtter meg. Lenke til kommentar
kenzky Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hvorfor blir titusenvis av afrikanere frelst hver dag i Afrika? Hvorfor kan kristne tale andre språk såkalt tungetale? Hvorfor kan kristne få nådegaven til å helberede? Det sier seg selv at Gud, Jesus og Den hellige ånd finnes. Lenke til kommentar
corge Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 kenzky, er du religiøs, eller tuller du? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Det sier seg selv at Gud, Jesus og Den hellige ånd finnes. En muslim kan bruke samme "bevisførsel" og si at det ikke er noen tvil om at Allah finnes. Tar han feil og i så fall hvorfor? Lenke til kommentar
some_one Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Dette er ikke personlig kenzky. Men det er på grunn av deg og andre med slike oppfattniger at jeg er ateist, og at jeg føler et hat mot reiligioner, spesiellt kristendom (siden det er den religionen jeg merker mest i daglilivet). Å si at Darwin ble drevet at av djevlen, er å gå imot det morderne og sviliserte mennesker har tatt som en selfølge i snart 100 år. Det hadde også vært fint om du hadde noen beviser....(selv om jeg tviler på at de finnes) Og som andre har påpekt hadde ikke Darwin så mye med Big Bnag terien å gjøre. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hvorfor kan kristne få nådegaven til å helberede? Kristne er ikke alene om det, hvordan forklarer du det? Lenke til kommentar
kenzky Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Det er mange spørsmål som sviver over hodene våres, men tror du på noe må du tro. Og jeg velge å tro på kristendommen, og prise jesus kristus i all tid. For jeg er overbevist om at alt som står i bibelen er 100% sant. Dere må tro på hva dere vil, men Gud elsker alle like høyt, og han gir ikke opp letinga etter dere ateister o.l. , Han elsker oss! Lenke til kommentar
corge Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Det er mange spørsmål som sviver over hodene våres, men tror du på noe må du tro. Og jeg velge å tro på kristendommen, og prise jesus kristus i all tid. For jeg er overbevist om at alt som står i bibelen er 100% sant. Dere må tro på hva dere vil, men Gud elsker alle like høyt, og han gir ikke opp letinga etter dere ateister o.l. , Han elsker oss! Du kan ikke tro på noe bare pga. en god og varm følelse, det blir fullstendig feil. Som med alle andre problemer må du bruke fornuften, og for å unngå og komme til feil konklusjon må en bruke logikken. Hvis du gjør dette vil du komme fram til at religion er langt mindre sannsynelig at stemmer enn vitenskapen. Vitenskap og religion går _ikke_ hånd i hånd, religion er pseudo-vitenskap. Hvordan kan du tro på en bok som ikke inneholder annet enn logiske feil og gamle myter? Endret 2. august 2005 av corge Lenke til kommentar
corge Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Senere kom Edwin Hubble, som klarte til en viss grad å bevise at teorien var sann. Du kan ikke bevise en vitenskapelig teori, den kan bare falsifiseres. Ellers: bra innlegg, enig med deg. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hvorfor blir titusenvis av afrikanere frelst hver dag i Afrika? Hjernevasket mener du? Hvis ikke så lever de pga. medisiner utviklet av mennesker gjennom forsking Hvorfor kan kristne tale andre språk såkalt tungetale? Jaså? Hva skiller "tungetale" fra produktet av f.eks høyt alkoholinntak og hemmet taleevne, eller imitasjon av gurglelyder? Hvorfor kan kristne få nådegaven til å helberede? Det er ikke mulig å helbrede vha. berøring eller bønn. Ingen helbredelser har blitt vitenskapelig dokumentert, og alt snakket om elektromagnetisme er selvsagt bare tøys med mindre den som helbreder har kraftige spenningskilder eller bevegelige (og kraftige) magneter i nærheten. Det er mulig at hjernen kan kontrollere egen kropp utover de "vanlige" funksjonene, f.eks ved å (til dels) bevisst kan påvirke stoffskiftet, men dette er ikke å regne som overnaturlig. Eksempler på helbredelse viser ikke noe annet enn at viljen til å tro er sterk hos mange. Selv etter å ha fått prognosen "uhelbredelig sykdom" er det ifølge statistikk gitt at et bestemt antall personer avviker fra prognosen. Videre vil et visst antall av disse statistisk sett vært i kontakt med en healer. Siden personen ble a) frisk og b) gikk til en healer, vil det derfor være rimelig for denne personen å koble disse helt uavhengige hendelsene sammen. Så, tenk deg en situasjon hvor personen med den "uhelbredelige sykdommen" spiser mye Snickers. Siden personen ble frisk, og Snickers-inntaket var usedvanlig høyt ville man vha. samme resonnement konkludere med at Snickers er en vidunderkur mot en bestemt sykdom. Begge disse situasjonene er i prinsippet helt like: Hverken healere eller Snickers har noen dokumentert effekt, men siden pasienten vil tro noe annet vil logikk og vitenskap bli oversett. Det sier seg selv at Gud, Jesus og Den hellige ånd finnes. Jeg foreslår at du faktisk leser hele tråden før du kommer med en så bastant påstand. For meg står det veldig tydelig at de troende ikke har klart å bevise at gud eksisterer - enda mindre når påstander om guds eksistens møter saklig kritikk. Lenke til kommentar
corge Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Problemet her er at, så lenge vi ateister ikke kan falsifisere at det finnes en Gud, så velger de religiøse å tro at Gud finnes. Problemet er uløselig siden religion er pseudo-vitenskap og pseudo-vitenskap har en veldig fin egenskap som er del av dens definisjon: pseudo-vitenskap er ikke-falsifiserbart! Uansett hvor mange observasjoner, logikk og matematikk som _antyder_ (det beviser ingenting) at religion ikke stemmer og at vitenskapen er en bedre forklaring så hjelper det ikke. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg selv gidder å prøve og snakke fornuft til religiøse, det er jo som å snakke til en stein. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Det er ikke mulig å helbrede vha. berøring eller bønn. Vel, min mor vil nok ikke si seg helt enig i det. Da hun var i tenårene hadde hun store problemer med det ene kneet. Legene klarte ikke å fikse det og hun plagdes med knærne noen år fremover helt til noen sa at hun kunne prøve å gå til en healer. Da healeren hadde gjort sitt var problemene borte på dagen og slik har det vært siden den dagen. Det var ikke voksesmerter. Men hun sover nå, så jeg kan ikke spørre henne om det var noe jeg hadde glemt Og vi er heller ikke "superkristne", men er vel mer "passiv-kristne". Finnes sikkert noen andre ord for det, men dere skjønner sikkert. Lenke til kommentar
corge Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Det er ikke mulig å helbrede vha. berøring eller bønn. Vel, min mor vil nok ikke si seg helt enig i det. Da hun var i tenårene hadde hun store problemer med det ene kneet. Legene klarte ikke å fikse det og hun plagdes med knærne noen år fremover helt til noen sa at hun kunne prøve å gå til en healer. Da healeren hadde gjort sitt var problemene borte på dagen og slik har det vært siden den dagen. Det var ikke voksesmerter. Men hun sover nå, så jeg kan ikke spørre henne om det var noe jeg hadde glemt Og vi er heller ikke "superkristne", men er vel mer "passiv-kristne". Finnes sikkert noen andre ord for det, men dere skjønner sikkert. Det at healeren faktisk gjorde noe magisk som gjorde at hun ble frisk er absurd i mine øyne. Realistiske forklaringer som ikke impliserer at noe magisk har foregått er mye enklere og dermed å foretrekke. OR. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå