Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Jeg tror neppe de som skrev bibelen ante noe om universet, big bang og vitenskap. Dessuten har bibelen en feil som går igjen og igjen: Ting som er fysisk umulig kan ikke skje. Sånn er det bare. Og det går ikke ann å heve seg over kvantefysikkens lover. Så enkelt er det. Det er ikke noe å diskutere.

For meg virker mange av underene i bibelen en usannsynlig oppskrytt vandrehistoire.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zethyr: Hva du tror er vel egentlig irrelevant. Saken er at kristne kan rettferdiggjøre en allmektig gud veldig enkelt, og å påstå at hvis man tror på big bang-teorien så kan man ikke tro på Gud er helt håpløst og tåpelig å si.

Hvis du er allmektig kan du gjøre alt. Gud er allmektig, så hvis han finnes så kan han diktere reglene for hvordan alt fungerer, og ferdig med det.

Har du kjennskap til Ockham's Razor forresten? Jeg støtter meg til den, men jeg vet ikke hva du gjør i slikt henseende.

Hva jeg gjør er totalt irrelevant, siden jeg rett og slett forklarer hvordan du og andre her ikke kan diktere hva slags kombinasjoner av religion og vitenskap folk skal tro på.

Endret av howzer
Lenke til kommentar
Zethyr: Hva du tror er vel egentlig irrelevant.

Saken er at kristne kan rettferdiggjøre en allmektig gud veldig enkelt, og å påstå at hvis man tror på big bang-teorien så kan man ikke tro på Gud er helt håpløst og tåpelig å si.

Hvis du er allmektig kan du gjøre alt. Gud er allmektig, så hvis han finnes så kan han diktere reglene for hvordan alt fungerer, og ferdig med det.

Har du kjennskap til Ockham's Razor forresten? Jeg støtter meg til den, men jeg vet ikke hva du gjør i slikt henseende.

Hva jeg gjør er totalt irrelevant, siden jeg rett og slett forklarer hvordan du og andre her ikke kan diktere hva slags kombinasjoner av religion og vitenskap folk skal tro på.

• Ja, personlig tro er fine greier.

• Jeg prøver bare å vise hvorfor en allmektig Gud er selvmotsigende, og jeg har aldri påstått at man ikke kan kombinere Gud og BB.

• Jeg er av en annen oppfatning, pga ovenfornevnte paradokser. Uansett er dette irrelevant. Hvis vi skal følge den logikken finnes det like mange guder som det finnes gale mennesker i verden. Hvis en rosa elefant er allmektig kan han diktere alt som skjer. Ja, hva så? Bevisbyrde er en fin ting.

• Ja, hva du gjør er totalt irrelevant, men Ockham's Razor vil knekke mange av argumentene dine.

Lenke til kommentar

...Saken er at kristne kan rettferdiggjøre en allmektig gud veldig enkelt, og å påstå at hvis man tror på big bang-teorien så kan man ikke tro på Gud er helt håpløst og tåpelig å si.

Ikke mer tåpelig enn å si at "Gud" bestemmer forholdet mellom partikler og antipartikler, noe han helt åpenbart ikke gjør med mindre alle forsøk på CERN er en stor løgn. Big Bang åpner ikke for at noen kan kontrollere utfallet, så og si at gud kan manipulere de fysiske lovene blir å si at han er direkte ansvarlig for alt det onde som skjer i verden og ikke minst var det han som var ansvarlig for tjernobyl og windscale-ulykkene siden han enkelt kunne bryte alle fysiske lover og hindre det uungåelige: Ukontrollert spalting av uran.

Kristne må gjerne få si at gud er allmektig og at gud startet det hele, men absolutt ingenting tyder på at gud har blandet seg inn i prosessen etter "skapelsen" av den første energien i universet, hvis vi nå ser bort ifra at heller ingenting tyder på at det virkelig har vært en "begynnelse" på eksistensen av universet.

Lenke til kommentar
Ikke mer tåpelig enn å si at "Gud" bestemmer forholdet mellom partikler og antipartikler, noe han helt åpenbart ikke gjør med mindre alle forsøk på CERN er en stor løgn.

Slett ikke. De som tror på Gud tror selvsagt at han nettopp har skapt alt rundt oss, inkludert naturlovene vi er bundet av. Gud selv er ikke nødvendigvis bundet av disse lovene.

Lenke til kommentar
Ikke mer tåpelig enn å si at "Gud" bestemmer forholdet mellom partikler og antipartikler, noe han helt åpenbart ikke gjør med mindre alle forsøk på CERN er en stor løgn.

Slett ikke. De som tror på Gud tror selvsagt at han nettopp har skapt alt rundt oss, inkludert naturlovene vi er bundet av. Gud selv er ikke nødvendigvis bundet av disse lovene.

Men igjen så finnes det ingen eksempler på at en gudommelig kraft har gjort noe som strider mot de grunnleggende fysiske lovene, og dermed er det lett å avfeie den guden bibelen beskriver, som en bløff.

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe de som skrev bibelen ante noe om universet, big bang og vitenskap. Dessuten har bibelen en feil som går igjen og igjen: Ting som er fysisk umulig kan ikke skje. Sånn er det bare. Og det går ikke ann å heve seg over kvantefysikkens lover. Så enkelt er det. Det er ikke noe å diskutere.

For meg virker mange av underene i bibelen en usannsynlig oppskrytt vandrehistoire.

Men hvordan forklarer du da Big Bang, når fysikkens lover ikke skal bli brutt?

Lenke til kommentar

På sett og hvis så forklarer jo bare Big Bang hva som skjedde i universets første år, ikke hva eller hvordan universet ble skapt. Man kan jo anta at kvantefysikkens lover ganske enkelt ble skapt i det Big Bang startet....

Lenke til kommentar

Dette er ikke så fryktelig komlisert. En allmektig gud kan gjøre hva pokker han vil, og uansett hvordan dere prøver å argumentere med rasjonelle argumenter eller idiotiske kommentarer, så kan man bruke det at han er allmektig til å (bort)forklare hva det måtte være.

Derfor kan kristne helt fint kombinere big bang og gudstro, eller hva dere nå kommer med av dårlige argumenter for å overbevise meg om at folk ikke tror på det de tror på.

Lenke til kommentar
En allmektig gud kan gjøre hva pokker han vil, og uansett hvordan dere prøver å argumentere med rasjonelle argumenter eller idiotiske kommentarer

180px-Crybaby.png

:D

-Men uansett, det blir litt synd igrunn at det ikke er littegrann "bevissthet" etter døden, for da kunne dere sett at det ikke er slik.

Det blir feil å si at "jaja, vi finner det ut når vi dør," når du dør så opphører du å eksistere, du vil egentlig aldri finne ut noe som helst.

Lenke til kommentar
-Men uansett, det blir litt synd igrunn at det ikke er littegrann "bevissthet" etter døden, for da kunne dere sett at det ikke er slik.

Det blir feil å si at "jaja, vi finner det ut når vi dør," når du dør så opphører du å eksistere, du vil egentlig aldri finne ut noe som helst.

Når fant du dette ut? Tviler for at du har opplevd det du skriver.

Lenke til kommentar

Han fant det ikke ut, han vet det ikke heller, men han tror det siden all vitenskap og logikk indikerer at det han sier stemmer.

Hva tror du? Det motsatte p.g.a. én pseudo-vitenskap-bok?

Lenke til kommentar

Jeg er bare skuffet over at jeg aldri kommer til å kunne se på dere, peke, le og si "HVA SA JEG!"

-Når en dør=ingenting, det er ikke som å sove, det er INGENTING

:ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg er bare skuffet over at jeg aldri kommer til å kunne se på dere, peke, le og si "HVA SA JEG!"

-Når en dør=ingenting, det er ikke som å sove, det er INGENTING

:ohmy:

Det er egentlig ganske håpløst, ved alt som er relatert til religion vil religiøse bare si, "jeg velger å tro på X, X kan ikke motbevises", og det tragiske er at det stemmer, religion er pseudo-vitenskap og kan rett og slett ikke motbevises.

Personlig synes jeg ikke bare den kvaliteten at noe ER pseudo-vitenskap gjør det fornuftig å Tro på.

Lenke til kommentar

På sett og hvis så forklarer jo bare Big Bang hva som skjedde i universets første år, ikke hva eller hvordan universet ble skapt. Man kan jo anta at kvantefysikkens lover ganske enkelt ble skapt i det Big Bang startet....

Joa, men da kan også religiøse mennesker si at gud skapte reglene og vi er like langt, hehe.

- - -

Personlig ser jeg ikke noe problem med at gud skulle kunne lage en sten som ingen kunne løfte, men at han selv klarer og løfte den, tror ikke gud kan regnes som et individ og han eksisterer mest sansynlig om faktum utenfor tid og rom.

Og.. Ingen regler uten unntak ;)

Lenke til kommentar

Hvordan kan kvantefysikkens lover ble brutt i The Big Bang? Hvem har fortalt deg det?

Big Bang er en såkalt stor eksplosjon er der enorme mengder energi kolliderte med hverandre. etter en tid ble denne energien avkjølt og planetene ble sannsynligvis skapt av restene av energien.

Lenke til kommentar

Hallo!

Slå opp i bibelen eller les på bibelen.no om Noahs ark, det finner du her: 1. Mosebok kapittel 6.

Se deretter på dette:

Noahs ark funn 1

Noahs ark funn 2

Noahs ark funn 3

Her er litt om vannet som strømmet ut fra fjellet:

Se her!

P.S: Darwin ble drevet av djevelen til å fundere å tenke på hvordan jorden ble til, DERFOR fant han opp Big Bang teorien. Men det som rett å slett skjedde like før han døde var at han fant ut at Big Bang teorien ikke kunne skjedd fordi han visste det måtte være noe større enn det DERFOR omvendte han seg til kristendommen.

Kan noen ateister svare på dette?

Endret av kenzky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...