-mAdz- Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Religion er et resultat av frykt. Krrm . . og sånne teorier er et resultat av å ikke tenke. Så dine teorier er så mye bedre? Faktisk så er det å si at religion er et resultat av frykt, en veldig god teori, om du kan kalle det.. Det er nok ingen teori, bare en tanke som stemmer veldig godt med hva som er virkeligheten.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Er jo viktig å tenke på at mennesket faktisk er klar over at de skal dø helt fra de er ganske unge. Det er jo ikke umulig at tanken om at det kom et liv etter døden gjorde det enklere å takle at man alle skulle dø en gang. Sånt er jo ikke enkel kost for et menneskesinn.. Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Relgion er som du sier Samael, ofte et svar på det vi ikke har svar på. Synes det blir for dumt når folk fulstendig, 100% avskriver alt som heter Gud, og gudommelge ting. Man kan heller ikke si at kristendomen bare er noe humbug. Noe må jo ha skapt det første? Åssen kan noe bare oppstå? Hvorfor skal "akkurat" den kristne guden ha skapt verden, hvorfor ikke den islamske og de hinduistiske gudene. Hvorfor er dere kristne så overbevist om at akkurat deres gud har skapt verden? Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Relgion er som du sier Samael, ofte et svar på det vi ikke har svar på. Synes det blir for dumt når folk fulstendig, 100% avskriver alt som heter Gud, og gudommelge ting. Man kan heller ikke si at kristendomen bare er noe humbug. Noe må jo ha skapt det første? Åssen kan noe bare oppstå? Hvorfor skal "akkurat" den kristne guden ha skapt verden, hvorfor ikke den islamske og de hinduistiske gudene. Hvorfor er dere kristne så overbevist om at akkurat deres gud har skapt verden? Fordi de er overbevist om at det er deres gud(er) som har skapt verden. Hvis en kristen mann hadde trodd at Allah hadde skapt verden, ville han vært muslim. Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Relgion er som du sier Samael, ofte et svar på det vi ikke har svar på. Synes det blir for dumt når folk fulstendig, 100% avskriver alt som heter Gud, og gudommelge ting. Man kan heller ikke si at kristendomen bare er noe humbug. Noe må jo ha skapt det første? Åssen kan noe bare oppstå? Hvorfor skal "akkurat" den kristne guden ha skapt verden, hvorfor ikke den islamske og de hinduistiske gudene. Hvorfor er dere kristne så overbevist om at akkurat deres gud har skapt verden? Fordi de er overbevist om at det er deres gud(er) som har skapt verden. Hvis en kristen mann hadde trodd at Allah hadde skapt verden, ville han vært muslim. Je, men det er ikke det som er problemstillingen! Hvorfor er det slik at kristne så veldig tror at det er deres Gud som har skapt verden? Det var ikke akkurat noe som tilførte diskusjonen noe veldig mye, det innlegget der! Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Religion ja.. det er no snodige greier. Her er ihvertfall "min" teori: Hvordan kristendommen ble til: For lenge siden så visste ikke folk så mye om universet og jorden generelt, og andre ting som folk i dag får inn med teskje fra barneskolen. Folk trodde jorda var flat, og at jorden var i sentrum av universet. Bare for å ta et eksempel. Og ingen visste såklart hvordan jorda ble til. Så folk begynte å tenke på disse sakene. Hvordan ble jorden til? Hvordan ble liv til på jorden? Det var jo ingen måte på den tiden at de kunne finne ut dette, så det utviklet seg diverse "teorier" om dette, bl.a. det med at det var en allmektig skikkelse (a.k.a. Gud) som "skapte" jorden. "Her har vi løsningen folkens! Spre den ut til folket.". Folk var jo ganske overtroiske før, så det var nok ikke den vanskeligste sak i verden å få folk til å tro dette, spesielt ikke om det var noen i høyere posisjoner (ledere av noe slag) som formidlet "nyhetene". Så.. det er min teori om begynnelsen på kristendommen. Bibelen: Ja, så var det den berømmelige bibelen. Min teori er ihvertfall at dette rett og slett er en stor samling vandrerhistorier. Første utgaven inneholdt kanskje kun noen få historier, som kom når kristendommen ankom verden, for eksempel på hvordan jorden/universet kom til, og sånne ting som skulle være forklaringen på noen av de store spørsmålene. Etter det har det rett og slett blitt lagt til nye historier. For eksempel når noen opplevde noe de ikke kunne forklare, så skrev de det ned i Bibelen. Og sånn fortsatte det. Så jeg tror at bibelen inneholder: Sanne historier (ting som faktisk skjedde), sanne historier med visse modifikasjoner og overdrivelser (som f.eks. at Jesus angivelig skal kunne helbrede mennesker bare ved å ta på de), eventyr som visstnok skal forklare ting og tang som folk ikke forstod på den tiden (for eksempel det med hvordan jorden ble til), og helt rene eventyr som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Altså en aldri så liten blanding med andre ord. Jesus: Jesus har nok de fleste hørt om: Han som det meste av kristendommen handler om. Jeg tror det har levd en "Jesus". Foreldrene var antageligvis overbevist om at dette var Guds barn. Han ble oppdratt i den troen, og hvorfor skulle han da tro noe annet enn at han faktisk var det når det er det han har lært opp igjennom tidene? Og: var det ikke også sånn at han Josef-karen ikke var faren? Kan da mora hatt et lite sidesprang, og at det med at sønnen var guds barn rett og slett var en løgn for å skjule dette? Utroskap var vel rett og slett straffbart med døden på den tiden, var det ikke? Dette er forsåvidt bare en mulighet, kan også være andre forklaringer på hvorfor de trodde at Jesus var guds barn. Det har vel også blitt forska på det med den berømte Julestjerna som skal ha lyst rimelig kraftig på den tiden. Jeg så et TV-program om dette en gang for en stund siden hvor de kom frem til en vitenskapelig forklaring på hva julestjernen var og hvordan den kunne lyse såpass sterkt som det er beskrevet. Husker desverre ikke så veldig mye av den dokumentaren nå, da det er en stund siden jeg så den og fikk heller ikke med meg hele (switchet tilfeldig over på kanalen hvor den gikk) Jeg tror ikke han var noe spesiell med tanke på overnaturlige krefter eller noe slik. Istedet tror jeg han var meget kunnskapsrik når det gjelder legekunnskaper og medisiner. Det kan være en forklaring på hvordan han angivelig skulle klare å helbrede en del mennesker (denne delen kan også være rett og slett en sterk overdrivelse, men jeg tror det har en rot av sannhet, og at det at han var dyktig når det gjelder medisinske kunnskaper kan være en forklaring på dette). Nyhetene om at han helbreder mennesker ved hjelp av sine legekunnskaper kan jo spre seg, og ut ifra det kan det komme rykter og historier som kanskje ikke er sanne. Og etterhvert som ryktene og historiene om den utrolige Jesus sprer seg, dukker det opp fler og fler utrolige historier som ikke er sanne. Flommen: Den flommen som visstnok skulle ha oversvømt hele jorden trenger ikke være mer enn en relativt stor flom, men lokal, ikke global som det blir hevdet. Folk på den tiden uten teknologien vi har i dag kunne vel ikke vite hva som skjedde i resten av verden, slik at de visste at hele jorden var oversvømt? Når store landområder der de bodde er oversvømt så var det nok lett å tro at det også var sånn i resten av verden. Dette er ihvertfall min teori om hvordan kristendommen faktisk oppstod. Trenger ikke å være sånn det skjedde, men det kan jo være en mulighet. Så.. er kristendommen fleip eller fakta? Jeg vil si begge deler. Noen eventyr, noe fakta, og noen (les: mye) overdrivelser. Men sannheten er vel egentlig at vi strengt tatt ikke vet dette, og er heller umulig å motbevise den. Om jeg tror på noen gud? Nei. Det gjør jeg ikke, og kommer nok heller ikke til å gjøre det i fremtiden. Jeg tror heller på naturlige forklaringer på ting og tang enn at en Gud står bak alt som skjer. Det er masse vi ikke forstår, men jeg synes ikke at Gud bør være "forklaringa", ettersom det bare er en annen måte å si "jeg vet ikke" på (mener jeg). Lenke til kommentar
Samael Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Religion er et resultat av frykt. Krrm . . og sånne teorier er et resultat av å ikke tenke. Så dine teorier er så mye bedre? Faktisk så er det å si at religion er et resultat av frykt, en veldig god teori, om du kan kalle det.. Det er nok ingen teori, bare en tanke som stemmer veldig godt med hva som er virkeligheten.. En god teori, nei, aldri i svarte antikrist sin nazi helvete, hah. Og eh, teorier, jeg, si en ting jeg har sagt her som er en teori. Ingen virkelighet det der. Hvorfor skal "akkurat" den kristne guden ha skapt verden, hvorfor ikke den islamske og de hinduistiske gudene. Hvorfor er dere kristne så overbevist om at akkurat deres gud har skapt verden? Kanskje fordi at den kristne guden er allmektig, og den Islamske og den Kristne guden er i prinsippet den samme Guden. Allah og Jahve er samme gud. Min teori er ihvertfall at dette rett og slett er en stor samling vandrerhistorier.Første utgaven inneholdt kanskje kun noen få historier, som kom når kristendommen ankom verden, for eksempel på hvordan jorden/universet kom til, og sånne ting som skulle være forklaringen på noen av de store spørsmålene. Men det er nettopp det Bibelen er, det var ikke Gud som skrev den, alle Kristne med litt IQ vet at det ikke var han som skrev den . Film, eventyr og fantasi-bøker er fiktive verk. Vel, de kommer fra samme kilde som religion og myter. Er jo viktig å tenke på at mennesket faktisk er klar over at de skal dø helt fra de er ganske unge. Det er jo ikke umulig at tanken om at det kom et liv etter døden gjorde det enklere å takle at man alle skulle dø en gang. Sånt er jo ikke enkel kost for et men. Heh, jeg er ikke redd for å dø, er du ? Men sannheten er vel egentlig at vi strengt tatt ikke vet dette, og er heller umulig å motbevise den. Enig med deg der, er visst mange som glemmer det, Gud kan jo gjøre seg ikke "synlig" hvis han vil, vi skal jo bli gode på egen hånd :!: . Selvfølgelig kan det diskuteres . Poenget mitt var at bibelen og Ringenes Herre ikke er SÅ forskjellig. Hadde den blitt skrevet for 2000 år siden hadde det garantert vært noen som hadde sett på den som sin bibel/hellige bok. (Det er jo de godes kamp mot de onde, og vi følger selvfølgelig den gode siden, og den gode siden går seirende ut av det hele.) Seff kan det diskuteres, hehe. Er nok riktig det du sier, jeg kan vedde på at om noen hundre år så er det folk som tror at det i Ringenes Herre faktisk har skjedd, på lik linje med Kristne og sånt i dag, folk som er kjent med kvanteteorien er nok enig med meg der. Men jeg tror nok det finnes Sauronister og Melkorister allerede, men det skal nok bli vanskelig for dem å forklare hvordan de ikke er slemme, hehe.\ Endret 16. juni 2005 av Samael Lenke til kommentar
co2 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Heh, jeg er ikke redd for å dø, er du ? ok, det der var bare barnslig. Ikke minst det å bruke religion som en forsikring for når du dør, slik at du kommer der "tilfelle" det skulle eksistere. Drit å dra med senere liv, det er dette som gjelder og som en skal gjøre noe ut av. Lenke til kommentar
Samael Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Heh, jeg er ikke redd for å dø, er du ? ok, det der var bare barnslig. Ikke minst det å bruke religion som en forsikring for når du dør, slik at du kommer der "tilfelle" det skulle eksistere. Drit å dra med senere liv, det er dette som gjelder og som en skal gjøre noe ut av. Hvorfor er det barnslig, jeg er ikke redd for å dø, hverken med eller uten noe etterliv. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Å si det slik er som å si "Jeg tror på Gud, jeg kommer til himmelen og du ikke" til en ateist, men om det ikke var meningen så beklager jeg Lenke til kommentar
Samael Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Å si det slik er som å si "Jeg tror på Gud, jeg kommer til himmelen og du ikke" til en ateist, men om det ikke var meningen så beklager jeg Det var ikke det jeg mente, jeg bare mente at jeg ikke er redd for å dø, ikke bare på religiøst grunnlag, dessuten, bare fordi at jeg er kristen så betyr ikke det at jeg er selvskrevet til Himmelen, og jeg synes ikke engang at jeg fortjener å komme til Himmelen, ihvertfall ikke mer enn andre. Jeg sa jo dessuten ingenting . . . hmm, er det noe du er redd for ? Endret 16. juni 2005 av Samael Lenke til kommentar
co2 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 blir bare provosert av kristne, uansett hva de sier Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Relgion er som du sier Samael, ofte et svar på det vi ikke har svar på. Synes det blir for dumt når folk fulstendig, 100% avskriver alt som heter Gud, og gudommelge ting. Man kan heller ikke si at kristendomen bare er noe humbug. Noe må jo ha skapt det første? Åssen kan noe bare oppstå? Hvorfor skal "akkurat" den kristne guden ha skapt verden, hvorfor ikke den islamske og de hinduistiske gudene. Hvorfor er dere kristne så overbevist om at akkurat deres gud har skapt verden? Fordi de er overbevist om at det er deres gud(er) som har skapt verden. Hvis en kristen mann hadde trodd at Allah hadde skapt verden, ville han vært muslim. Je, men det er ikke det som er problemstillingen! Hvorfor er det slik at kristne så veldig tror at det er deres Gud som har skapt verden? Det var ikke akkurat noe som tilførte diskusjonen noe veldig mye, det innlegget der! Herregud! De fleste relgioner (inkl. Kristendommen) mener at deres Gud(er) er den almekige. Den er den/de ENESTE!. Ergo, siden det ikke er noen andre Guder, så er jo deres Gud den eneste som har gjort det? Er da vel ikke så vanskelig å forstå? blir bare provosert av kristne, uansett hva de sier og sånne innleg som det der, gjør MEG provosert! Herregud hva slags 14iss inlegg er det? Du blir provosert fordi noen mener noe du kansje synes er abstrakt eller uvirkelig? Folk har forsjellige meninger og relgion. For å gi deg noe som kansje er en tankevekker: Hva skapte den første materien, som skapte The Big Bang? Hvor stammet den fra? Og hva lagde den? Og hva lagde den igjen, osv.... (sorry, blir bare så engasjert av slike tråder. Håper jeg ikke har tråkket på for mange tær) Endret 16. juni 2005 av Tubbytazz Lenke til kommentar
co2 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 og hive på en smiley hjelper tydeligvis ikke på å vise useriøsiteten min Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 og hive på en smiley hjelper tydeligvis ikke på å vise useriøsiteten min Beklager.... Har en tendens til å fyre opp under bagateller Lenke til kommentar
co2 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 For å gi deg noe som kansje er en tankevekker: Hva skapte den første materien, som skapte The Big Bang? Hvor stammet den fra? Og hva lagde den? Og hva lagde den igjen, osv.... Vel det er akkurat der du har kristendommen fra, uvitenhet. Vitenskapen, da spesielt med universet og slikt er ufattelig vanskelig å forstå, og det å vite hvor alt stammer fra er ikke mulig for oss å forstå. Da har vi noen som finner på et svar, kristne. De som tror på det vitenskapelige vil heller nøye seg med å sette svaret på "hold" ettersom vi ikke vet det ennå, om vi noen gang vil. Det er uansett ikke viktig, for det har ikke noe å si for oss, livet vårt er HER og NÅ. Kan vel drite i hvordan ting oppstod. Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Å si det slik er som å si "Jeg tror på Gud, jeg kommer til himmelen og du ikke" til en ateist, men om det ikke var meningen så beklager jeg Det var ikke det jeg mente, jeg bare mente at jeg ikke er redd for å dø, ikke bare på religiøst grunnlag, dessuten, bare fordi at jeg er kristen så betyr ikke det at jeg er selvskrevet til Himmelen, og jeg synes ikke engang at jeg fortjener å komme til Himmelen, ihvertfall ikke mer enn andre. Jeg sa jo dessuten ingenting . . . hmm, er det noe du er redd for ? Og du som er kristen burde vel kanskje visst litt mer om religionen din... No Offense, det måtte bare ut... Lenke til kommentar
Samael Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Å si det slik er som å si "Jeg tror på Gud, jeg kommer til himmelen og du ikke" til en ateist, men om det ikke var meningen så beklager jeg Det var ikke det jeg mente, jeg bare mente at jeg ikke er redd for å dø, ikke bare på religiøst grunnlag, dessuten, bare fordi at jeg er kristen så betyr ikke det at jeg er selvskrevet til Himmelen, og jeg synes ikke engang at jeg fortjener å komme til Himmelen, ihvertfall ikke mer enn andre. Jeg sa jo dessuten ingenting . . . hmm, er det noe du er redd for ? Og du som er kristen burde vel kanskje visst litt mer om religionen din... No Offense, det måtte bare ut... Og hva er det du mener med det, er det noe jeg trenger å vite som jeg ikke vet kanskje. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Å si det slik er som å si "Jeg tror på Gud, jeg kommer til himmelen og du ikke" til en ateist, men om det ikke var meningen så beklager jeg Det var ikke det jeg mente, jeg bare mente at jeg ikke er redd for å dø, ikke bare på religiøst grunnlag, dessuten, bare fordi at jeg er kristen så betyr ikke det at jeg er selvskrevet til Himmelen, og jeg synes ikke engang at jeg fortjener å komme til Himmelen, ihvertfall ikke mer enn andre. Jeg sa jo dessuten ingenting . . . hmm, er det noe du er redd for ? Og du som er kristen burde vel kanskje visst litt mer om religionen din... No Offense, det måtte bare ut... Og hva er det du mener med det, er det noe jeg trenger å vite som jeg ikke vet kanskje. Hva han mener er at selve grunnsteinen i kristendommen er at om du tror på jesus som din frelser, kommer du til himmelen. Du kan ikke være kristen uten å tro på Jesus, ergo du kan ikke være kristen uten å komme til himmelen. Edit: for å klargjøre litt mer. Ifølge den kristne tro, gjør det ikke noe om du er massemorder, hitler og pedofil psykopat på en gang. Blir du frelst (dette er da å ha en oppriktig tro på Jesus som frelser) kommer du til himmelen. Lærer de ikke bort om kristendommen på skolen nå til dags? Endret 18. juni 2005 av likferd Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 likferd: her er vel protestanter/katolikker delt. Protestantene mener at gode gjerninger er bortkastet, men en opriktig tro er veien til himmelen. Katolikkene (som også er kristne) mener at man må gjøre gode gjerninger, skrifte, og betale for å komme inn i Guds rike. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå