Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Hvorfor må vi avstå fra sex før ekteskapet om han uansett tilgir oss?

Det står at man ikke skal ha sex utenom forhold, og være trofast mot sin kjæreste.

Når det gjelder dette med tilgivelse: Hvis en far sier til sin 4 år gamle sønn at han skal bruke hjelm når han sykler, og sønnen ikke gjør det, blir selvfølgelig faren irritert, men faren tilgir han allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå bør mange her inne roe seg ned et lite hakk. Å kalle hverandres påstander for piss, og annen drittslening, kan føre til at tråden stenges. Og DET ønsker vi vel ikke?

Men fakta er da at det er piss når det tilfører nada til en diskusjon og bare setter spørsmålstegn og "negativt fortegn" på andres påstander uten å ta tak i argumentene og skape sine egne argumenter.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så lite troverdig med "Gud og co" da?

Alt... Det har bare rot i menneskehetens ønske om at det skal være noe større enn de selv, noe større enn hverdagen og verden som sådan. Det er akkurat samme tankegangen som går for de som tror at intelligent liv fra verdensrommet besøker/kommer til å besøke jorden. De ønsker at noe ekstraordinært skal skje, noe utenfor deres fatteevne.

Gud er bare menneskers oppspinn akkurat som drager, troll, nisser og andre fantasiskapninger. Eneste forskjellen er at de kristne har gjort gud uangripelig ved å si at de ikke går an å bevise denne skapningens eksistens, at den er evig mektig og noe mye mer enn oss mennesker. De fleste har funnet ut at drager og troll ikke eksisterer, men det er litt verre med en usynlig gud som ikke deltar i vår verden i det hele tatt.

Dette er da min teori...

Det dummeste jeg har lest i hele dag.^^

Drager , troll og nisser er jo eventyr (din dassbørste) :p

Derimot bibelen er historie. Skrevet over lengre tid. :D

At du tørr i det hele tatt å påstå at mennesker har oppfunnet gud , skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det vil si at det finnes mange dumme personer i verden. Er vel en grunn til at det er flertall av relgiøse mennesker ? Har du faktisk lest bibelen i det hele tatt , be til gud å spørre om svar ? tviler sterkt. Så kom med konstruktiv kritikk , hvis du først skal kritisere relgion. :hrm:

Btw, din teori er feil.

Det at man sier at Gud er oppfunnet av menneskene kommer av at man har observert at mange av faktorene som blir forklart i bibelen e.l. er fenomener man har/hadde vanskelig for å forklare med vitenskap. Det er enkelt å finne på en forklaring for å ha noe å støtte seg til.

Lenke til kommentar
Drager , troll og nisser er jo eventyr (din dassbørste) :p

Derimot bibelen er historie. Skrevet over lengre tid. :D

At du tørr i det hele tatt å påstå at mennesker har oppfunnet gud , skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det vil si at det finnes mange dumme personer i verden. tviler sterkt. Så kom med konstruktiv kritikk , hvis du først skal kritisere relgion. :hrm:

Vel, her har vi nok av de skråsikre kristne som tror de har rett.

Bibelen har historie ja, men særdeles mye feil, selvmotsigelser og generelle missforståelser. For eksempel når iserallittene inntok Kanaan, beskriver bibelen at det var et blodig affære. Arkeologer har kommet fram til at bibelen beskrivelse er 100%

.

Hva er det som gjør at det er mer sannsynlig at gud finnes enn at det finnes tusser/troll? For alt vi vet kan de være like usynlige som gud og eksistere :ermm:

Er vel en grunn til at det er flertall av relgiøse mennesker ?

Tvangskristning noen? :whistle:

Har du faktisk lest bibelen i det hele tatt , be til gud å spørre om svar

Vel, har prøvd å rope "gud, vis deg ellers fortsetter jeg å være ateist. Fikk ingen svar eller noe hint. Angående bibelen er det en bok full av feil, overtro og selvmotsigelser som virker veldig lite troverdig

Btw, din teori er feil.

Fordi det strider mot eventyrboka? What makes you so sure? Enkelte kristne er forferdelig manipulerte, hjernevasket og forferdelig sikre.

Lenke til kommentar
Er jo akkurat det, når du lærer opp et barn med kristendom så blir det ikke noe valg.

Barn skal kunne vokse opp til tenårene uten at en gladkristen idiot skal hjernevaske ham med en tullebok.

De har et valg. Jeg er oppvokst med kristendom (moderat mengde) og en stund valgte jeg å ikke tro. Senere skiftet jeg mening igjen.

Ja det kan jeg tenke meg.. dessuten har jeg ikke sagt at det kun går på oppdragelse, en må se på den vitenskapentlige siden også(linkene.) Det går på hvor mye en er åpen for religion, men for storparten vil en kristen oppdragelse bli det en oppfatter som "slik det er."

Er kristne idioter nå? Det kan ikke være annet en lav IQ som får folk til å påstå sånnt.

En som oppdrar barnet slik, er det samme som å ta fra dem det valget de har til å velge om ikke de fysisk(hjernen) sett er ateiskt/ikketroende. Så ja, om en gjør slik er en idiot..traff jeg en nerve?

Dessuten er det ikke alle så er så sterkt kristne at de faktisk gjør "kristne ting" for og med barnet i oppveksten men holder det som en personlig oppfatning, og da heller gi barnet et valg, frihet til å velge.

Idiot = lav intelligens. påvis den lave intelligensen!

Alle foreldre lærer barna om hva som er rett og galt. Uansett blir barna påvirket av foreldrene. Hva slags barn blir det om man ikke lærer barna det?

Barn lærer av foreldrene og gjør ofte det de gjør. Om man ikke oppdrar barna kristlig, vil de sannsynligvis ikke bli kristne.

Og man har et valg så lenge alternativer blir presentert.

Du vil nok istedet "hjernevaske" barn til å tro at det ikke finnes en Gud.

Nei jeg trenger faktisk ikke gjøre som dere kristne. Jeg kommer faktisk ikke til å si en døyt til barn/barna mine om "hva som er rett" men informere om hva som er av religioner og trosretninger, så en dag kan de ta valget med å finne ut selv hva de mener er best.

Bare fordi jeg er imot den kristne måten, trenger jeg ikke gjøre igjen med samme mynt, som da vil ramme barn.

Din personlige oppfatning kommer uansett til å påvirke egne barn sterkere enn andres oppfatninger.

Lenke til kommentar
Alle foreldre lærer barna om hva som er rett og galt. Uansett blir barna påvirket av foreldrene. Hva slags barn blir det om man ikke lærer barna det?

Ikke lærer? les en gang til, jeg vil informere dem. Du MÅ ikke lære dem noe, la dem ta et eget valg.

Din personlige oppfatning kommer uansett til å påvirke egne barn sterkere enn andres oppfatninger.

Evnt. jeg kommer ikke til å si hva jeg personlig tror før de er eldre. Du oppfører deg som de må læres eller "hjernevaskes" på en eller annen måte uansett, virker ikke som du fatter et barn faktisk kan tenke selv.

Og man har et valg så lenge alternativer blir presentert.

Som jeg da sa jeg ville gi barna, gjennom å informere.

Lenke til kommentar
En annen ting med Gud... hvis han er så god og snill, hvorfor må vi da BE om at han skal være god og snill? Hvorfor må vi lovprise han med sanger og gå i kirken hver søndag? Hvorfor må vi avstå fra sex før ekteskapet om han uansett tilgir oss? Hvorfor må vi til enhver tid følge hans regler?

Han (evt. hun) virker mer som en maktsyk psykopat, enn en snill makt som hjelper oss mennesker.

Må man lovprise og gå i kirken hver søndag? hvor har du det fra?

Og det med å be: hvor har du det fra at han blir god og snill av det.

men jeg tipper du også ville bli litt gladere om du fikk litt positiv respons?

Til diskusjonen om Guds eksistens... det kan verken bekreftes eller avbekreftes at han/hun eksisterer. Men det samme kan man si om spøkelser... personlig tror jeg mer på spøkelser og romvesener enn Gud... fordi nære venner av meg har sett både det ene og det andre, mens ingen har sett Gud (selv ikke mine kristne venner eller min bestemor som er kristen). Nå skal det sies at jeg ikke tror på spøkelser og romvesener heller, men jeg ser det som mer troverdig at dette finnes enn at det finnes en "gudsperson", som styrer alt liv på jorden.

Jeg tror ikke det finnes en gudsperson som styrer alt liv på jorda. Jeg tror at vi kan velge selv hva vi vil gjøre. Ellers hadde det nok ikke funnes ondskap.

Men tenk på dette: Hva med din egen eksistens? tror du på deg selv? Kanskje eksisterer du ikke i det hele tatt, du bare tror det. Og alt du ser eksisterer egentlig ikke. osv.

Er det mer troverdig at vi eksisterer enn at Gud eksisterer?

Lenke til kommentar
Ikke lærer? les en gang til, jeg vil informere dem. Du MÅ ikke lære dem noe, la dem ta et eget valg.

man lærer da av informasjon.

Og ikke lær dem at det er galt å drepe! la de ta valget selv! :roll:

Evnt. jeg kommer ikke til å si hva jeg personlig tror før de er eldre. Du oppfører deg som de må læres eller "hjernevaskes" på en eller annen måte uansett, virker ikke som du fatter et barn faktisk kan tenke selv.

Om du ikke "hjernevasker" dem på en eller annen måte, kommer garantert noen andre til å gjøre det. og de kan tenke, men de trenger noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Men tenk på dette: Hva med din egen eksistens? tror du på deg selv? Kanskje eksisterer du ikke i det hele tatt, du bare tror det. Og alt du ser eksisterer egentlig ikke. osv.

Er det mer troverdig at vi eksisterer enn at Gud eksisterer?

Har lurt på dette også jeg... kanskje dette bare er en slags "drøm", at ingen andre enn meg f.eks eksisterer, at alle andre bare er innbilning. Ingen ting er sikkert, men jeg tror på meg selv fordi jeg ser meg selv og føler meg selv. Jeg tror også på mine venner og familie fordi jeg kan se de.

Jeg har aldri sett Gud, men jeg har sett meg selv og mine venner og familie. Derfor mener jeg det er mer troverdig at vi eksisterer enn at Gud eksisterer.

Lenke til kommentar
man lærer da av informasjon.

Og ikke lær dem at det er galt å drepe! la de ta valget selv! :roll:

Nå er du bare tåpelig

Om du ikke "hjernevasker" dem på en eller annen måte, kommer garantert noen andre til å gjøre det.

Mm, sikker en busemann som skal lure dem til helvete under sengen deres.

og de kan tenke, men de trenger noe å tenke på.

SOM ER DERFOR JEG GIR DEM INFORMASJON OM RELIGION og trosretninger, slik at de kan tenke på det å danne sin egen mening.

---------

-Dette gjør samme nytten som å slå en tilbakestående død hest

Lenke til kommentar

Sånn tankegang kan man virkelig bli svimmel av. Hva er egentlig meningen med alt? Hva er.. alt? Hvorfor er det sånn og sånn? :p

Uansett..

Paradokset med det du sa der: Hvordan kan DU tro at du finnes hvis du faktisk ikke finnes? Du må jo faktisk eksistere for å tro det.

Just a thought.

Lenke til kommentar
Når det gjelder dette med tilgivelse: Hvis en far sier til sin 4 år gamle sønn at han skal bruke hjelm når han sykler, og sønnen ikke gjør det, blir selvfølgelig faren irritert, men faren tilgir han allikevel.

Gullkorn! Her oppsummerer du perfekt den rolle kristendommen (og andre religioner) har i dagens samfunn: en rolle der den forsøker å være far til en 4 år gammel sønn, nemlig menneskeheten. Nå er imidlertid saken den at i år 2005 er ikke menneskeheten lenger en fireåring. Vi har vokst opp, og religionen har forspilt sin formynderskapsrolle.

Tusen takk for det du sa, jeg hadde aldri komt på en bedre måte å si det på selv!

Edit: Og ja, jeg er klar over at du står på motsatt side i denne diskusjonen. Du trenger ikke poengtere at du ikke mente det slik jeg ser det.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Hva med å eventuelt drite i det spørsmålet og bare leve livet. Finner ikke svar på det uansett.

Så du mener vi bør drite i spørsmål vi ikke forstår?

Kan godt hende vi ikke finner svar på det, men man kan ikke utelukke at vi faktisk gjør det.

Dessuten synes jeg det er litt interessant å spekulere i akkurat det der..

edit: glemte et par ord

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Tvangsinnmelde? når barnet ikke kan ta valg selv, vil det ikke være tvang.

foreldre må ta valg for barna sine. f.eks. om barna skal få is uten å spise maten sin. Om de blir store og ikke er fornøyd med ismengden er jo det trist.

Selvfølgelig må man ta visse valg for barna sine, det er del av det å oppdra et barn! Men når det kommer til PERSONLIG TRO, politisk standpunkt osv. - mener jeg at man skal vente med å ta et standpunkt FOR barnet om du KAN vente!! Hvorfor ikke???

(til einjen også...)

At du tørr i det hele tatt å påstå at mennesker har oppfunnet gud , skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det vil si at det finnes mange dumme personer i verden. Er vel en grunn til at det er flertall av relgiøse mennesker ?

Hva mener du med tør? Er det ikke ytringsfrihet lengre? Kommer den kristne inkvisjonen og tar oss alle eller kommer vi simplethen til helvete?

--- "religion er opium for folket" ---

Hvis gud er menneskeoppfunnet, hvorfor finnes det da så mange dumme mennesker, som du sier? Dette er jo en konklusjon du kommer med, kan du da forklare den? Som noen her sa før meg, så henger det jo sammen med tvangsinnføringen av kristendommen. Og da mente han nok da kristne misjonærer, prester, konger osv. brukte militær makt, tortur, osv. for å TVANGSinnføre en ny tro, for å fjerne den gamle troen de ikke likte. Her har du det demokratiske verdigrunnlaget til kristendommen fra begynnelsen av. Videre har nå denne religionen forankret seg inn i konservatismen, det har blitt en del av grunnstrukturen av samfunnene. Blir du født med kristne foreldre, vokser du opp blant kristne regler, verdier, normer, moral osv. Det MÅ påvirke deg på en eller annen måte. Heldigvis har vi med vitenskapen, særlig etter at Middelalderen, "The Dark Age", der kristendommens ondskap herjet, fått mer sekularisering, man trenger ikke lenger følge kristendommen for å bli akseptert blant alskens konger og lokale.

Så hvorfor skal man da være kristen? Vel, noen har spesielle, personlige grunner til å tro, mens andre enda har vokst opp i troen. Dette gjelder den vestlige verden. I østlige og sørlige land har ikke sekulariseringen nådd helt fram enda, velstanden er generelt dårlig (med unntak), katastrofer, sult, vanstyre osv. er grunner til å strekke hendene etter en drøm, en utopi. Som den utopiske sosialismen før Marx kom på banen.

Lenke til kommentar

Men en ting dere alle burde lære dere , bibelen ikke skal tolkes.

Bibelen er som den er , når man tolker bibelen så får man forskjellige meninger.

Det er vel fordi folk er rett og slett forskjellige. Kan tenke meg det er grunnen til at det finnes så mange relgioner i dag :roll: ?

For eksempel når iserallittene inntok Kanaan, beskriver bibelen at det var et blodig affære.

Tja du vet vel hvordan rykter oppstår ? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...