Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er kjempe domt at kristne blir sett på som arogante og kjedelig.

Ganske merkelig, spesielt med tanke på at flere dyktige skuespillere er kristne...

ehm... skuespillere SPILLER andre mennesker, derfor vises det ikke noe merkelig på film. I virkeligheten kan de vær ganske sære, ta feks Tom Cruise og Mel Gibson.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest de 6 første sidene ble jeg lei, så dette blir ikke så mye om det som blir diskutert for øyeblikket, men istede mitt syn på saker og ting:

Jeg starter med gud: Hva er gud? Hvem er gud? For meg så er gud "det som startet alt" og kan godt gå under navnet "kraften" eller hjva annet man måtte finne på. Om det finnes en "overnaturlig" gud lar jeg være et åpet spørsmål til jeg dør, jeg tror at hvis gud og "himmelen" og slikt finnes, så er ikke det nødvendigvis et sted for de som tror, men for alle. Hvis det skal være noen form for kvotering så vil jeg tor at de som har gjort gode gjerninger i livet har en første rett, men tviler på at en almektig gud trenger å¨kvotere noe som helst da han er almektig og kan finne et "system" som fungerer unasett.

Men med gud slutter alt av det gudommelige jeg setter som et åpent spørsmål:

Kristendommen, Islam, Jødedommen:

Disse hiver jeg på båten som bare bløff. Gud og allah er den samme guden og jeg ser på de forskjellige religionene som forskjellige trosretninger.

Det er ingen hemlighet at alle skriftene fra disse religionene er menskeskapt og kan dermed sees på som tvilsomme. Det er nok heller ingen hemlighet at visse personer har klart å opparbeide seg ekstreme makt posisjoner ved hjelp av disse skriftene og at de personene også var de som satt sammen og forkynte skriftenes innhold.

Fortapelsen: Hvor tror dere den kom i fra? Antaglig et middel for å holde folket trofast til de religiøse lederne slik at de kunne beholde makta.

Hva hinduismen og budismen angår, vil jeg ikke gå nærmere innpå, for jeg kan ikke nok om dem til å gi noen god mening om noe som helst.

Sammendrag: Gud - kanskje

Reiligion = middel for makt.

Kan jo legge inn at mennesket har bevist at mennesket ikke var det første levende vesen på jorden og at det har vært andre og mye større dyr før som har vært jordas "herskere". Dette kapper jo beina av veldig mye av det religioner flest står for, og burde egentlig vært enden på kristendommen og sikkert mange andre.

Vil også legge inn litt om moral (som noen har nevnt på tilig i tråden):

Moral er mennskelig og er en medfødt evne til å skille mellom rett og galt. Jeg viste i hvetfall forskjellen på dette lenge før jeg viste at det fanes noe som het religion engang. Og kristene og andre religiøse som prøver å fortelle meg at moral stammer fra religion får meg nesten til å spy. Tenk å ha så lite tro på mennesket!! Desuuten er jo alle bibel tekster og tora ruller og koranen og you name it skrevet av mennesker og moral kan dermed ikke stamme fra annet enn mennesker.

Dessuten er jo ikke den kristene moralen så stor når bibelen hevder at mennesket er en synd i seg selv og må frelses. Bibelen menser altså at siden jeg er, er jeg en synd. For meg virker det som et lattelig og umoralsk syn på mennesket som bare har til hensikt å holde folk sterke i troen.

Men men , nå skal jeg legge emg, så får jeg håpe noen fikk noe nytte av skribleriet mitt så seint på natta. Skal ikke forundre meg om det hele er dårlig organisert og jeg ville bli meget overasket om leif ikke har vært innom en tur

:!:

Lenke til kommentar
På 100-tallet var mange skikkelig interisert i kristendommen, fordi de kristne hadde var så glade/barmhjertlige.(okey, dette blit sikkert diskutert. Men hørte en som sa det hverfall)

Kaller du tvangskristning for barmhjertighet. Mange måter å skjule de grusomme overgrepene kristne har gjort mellom århundrenes løp blant annet heksebrenning, fordømming og ulike forfølgelser :whistle:

Lenke til kommentar
Strider ikke dette mot termodynamikkens 2.lov? Den sier jo at universet eller et isolert system adskilt fra resten av universet utvikler seg mot stadig større grad av uorden (entropi).

Og hvis universet er uendelig gammelt burde det vel også hatt uendelig tid på seg til å utvikle total uorden, noe som jo ikke stemmer i den verden jeg lever i. Nå er det sommer og lettkledde babes som gjelder, og de er slett ikke i uorden :p

Som sagt, jeg er ingen ekspert på feltet.

Men jeg synes det blir "rart" om universet kun lever så og så lenge, og aldri oppstår igjen.. men hvem vet ;)

Uansett, hvordan BB oppstod og alt det der blir man bare gal av å tenke på :p

Hva var før BB? Hva var før DER igjen? Osv.

Og i det hele tatt.. hva er meningen med alt? Masse materie som flakser rundt i rommet, helt til alt slokner/kollapser og starter på nytt, eller ikke. Meningsløst? Ja. :p

*bli svimmel*

Zethyr: Alt tyder på det motsatte ennå ja. Men hvem vet hva som vil skje i de milliardene av årene som kommer? :)

Kanskje blir det The Big Rip (utvidelsen av universet har aksellerert til et punkt der ikke engang atomene klarer å holde sammen (hvis jeg har forstått det rett)), eller kanskje alt kollapser igjen. Eller den kjedelige veien, alt slokner og så blir det ikkeno mer.

Ingen vet ennå, men får håpe vitenskapen gjør noen fremskritt på det området i å forutse hva som kommer til å skje i milliardene av år fremover, i løpet av vår levetid (det er lov å håpe).

Lenke til kommentar
Jeg syns det er kjempe domt at kristne blir sett på som arogante og kjedelig.

Ganske merkelig, spesielt med tanke på at flere dyktige skuespillere er kristne...

ehm... skuespillere SPILLER andre mennesker, derfor vises det ikke noe merkelig på film. I virkeligheten kan de vær ganske sære, ta feks Tom Cruise og Mel Gibson.

Nesten alle rike folk er sære...

Lenke til kommentar

Blir så lei av folk som ikkje klarer tro på noe, og derfor skal de disse andres TRO!!

Og så skal de ha forklaring på ALT! Som om alt i bibelen er ment bostavelig!!

Bare fordi man ikkje klarer tro på annet en de man kan holde i handa. Så skal ingen andre ha grunn til å tro.!

Det er disse som kalles A4 mennesker, "den grå massen"..

Gud er mer en kraft, ingen person som sitter på en sky!

Og himmelen er ikkje oppå de skyene du har over hodet... PRØV å TENK!

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

The Norwegian Pikie, hvordan vet plutselig du alt dette? Er du allvitende? Har alle millionene av personer før deg simpelten tatt feil? Det virker som du mener dette...

Mener du man er et A4 menneske når man setter kritiske spørsmålstegn ved verdens' vedtatte religioner? Du vil kanskje heller tilbake til middelalderen, da kirken bestemte alt, og man ikke fikk stille spørsmålstegn ved troen for da ble man brent eller tatt av inkvisjonen? Satt på spissen, men du tar sikkert poenget som ethvert annet levende, tenkende menneske.

Lenke til kommentar
Blir så lei av folk som ikkje klarer tro på noe, og derfor skal de disse andres TRO!!

Bare fordi man ikkje klarer tro på annet en de man kan holde i handa. Så skal ingen andre ha grunn til å tro.!

Det handler ikke om å klare å tro på noe, det handler, som Decline sier i forrige post, om å sette kritiske spørsmål ved vårer religioner. Og hvem sier at "de" skal ha forklaring på alt? Hvilke forklaringer tenker du på?

Den måten du henger ut A4-mennesker som den grå massen her, blir jo akkurat det samme som at noen "A4-mennesker" skulle gått ut å forbannet de kristne for sin tro, og det er det fåtallet som gjør.

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar

For å ta dette litt videre...

Prøv å beskrive? Er det en "kraft" som har skapt universet? Lever vi i regi av noe som alleredet er bestemt av en "kraft"? Hvis Gud er så god og elsker alle mennesker på jorden, hvorfor eksisterer det naturkatastrofer i verden da? Hvorfor eksisterer det sult? Er det Guds vilje? Er det slikt han skapte verden? Har han ikke tenkt å gjøre noe med det?

Kunne fortsatt med slike spørsmål i evigheter... Kristendom og relgion generelt er for folk som ikke tror på det de faktisk ser. Det må være noe bak. Noe større. "Den grå massen" er folk som bare lever og aksepterer det de ser uten å tenke over _hvorfor_ ting er slik som de er. De personene som bare eksisterer uten å bli særlig lagt merke til. Akkurat som klokka; bare går og går...

Det finnes egentlig mange bra folk, som ikke er relgiøse. Som har en god samfunnsoppfattelse og som er klar over hva som skjer, hvorfor det skjer, og ikke minst; konsekvensene.

Av og til mener jeg at det faktisk er de relgiøse, de som liksom vet alt, som er de trangsynte. De ser jo bare en side av saken....

Lenke til kommentar

1. Jeg som ateist foretrekker å vite at noe eksisterer, fremfor å ha en ufysisk overbevisning om at det finnes som man ikke kan se. Jeg som ateist har ikke hensikt å disse andres tro, men jeg vil helst vite hvorfor de er så himmla overbevist om at det finnes en usynlig og nærmest ikke-eksisterende kraft som ikke kan gjør deg noe i det hele tatt..

2. Alt kan forklares, så hvorfor skal gud/jesus/himmel/helvete ikke kunne forklares matematisk eller fysisk? Siden alt dette med gud er så stort og flott, hvorfor nevner ikke bibelen noe vitenskapelig bevis på at denne boken faktisk skal være sann. Hvorfor kan ikke enkelte kristne forklare det åndelige med kristendommen fysisk, siden de tror jo at den eksisterer.

3. Hvem sa du?

4. Så hvor er alt dette flotte da hen? Gir bibelen svar på det? Hvordan kan man tenke seg til hvor noe er når man ikke kan se det?

Lenke til kommentar

Dette kan vi dikutere i mange tusen år. Som folk har gjort..

Men sjansen for at vi blir enige er 1 til ca 1000000000000000000000000 så tror ikkji vi gidder det.. :nei:

Men poenget er at å ha en felles tro kan hjelpe mange mennesker. Og da driter jeg i om jesus gjikk på vannet. Vist bare noen kan få livslyst eller et godt liv av enn felles tro..

Hvorfor er dere så nyskjerrige på dette vist dere er sikkre på at alt er tull..????

Dere er så sikkre på at bibelen/kristendommen er tull, så hvorfor bryr dere dere om det da.?

Vist det fører til et bedre liv for noen. Kan hele bibelen være dopapir for min del! :roll:

Det er opp til vert menneske å velge hva de vill tro/ikkj tro. Og det skal de uten at de blir hengt ut..

Og sorry til de A4 menneskene som eventuelt ble støtt.

Unnskyld..

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

Halla

2. Alt kan forklares, så hvorfor skal gud/jesus/himmel/helvete ikke kunne forklares matematisk eller fysisk? Siden alt dette med gud er så stort og flott, hvorfor nevner ikke bibelen noe vitenskapelig bevis på at denne boken faktisk skal være sann. Hvorfor kan ikke enkelte kristne forklare det åndelige med kristendommen fysisk, siden de tror jo at den eksisterer.

Hvorfor ikke kristendommen skal bevises er fordi, om kristendommen skulle kunne bevises hadde ikke menneskene hatt noe valg, da måtte de tro.

Men jeg tror at Gud vill at mennskene skal tro på han med fri vilje.

. Så hvor er alt dette flotte da hen? Gir bibelen svar på det? Hvordan kan man tenke seg til hvor noe er når man ikke kan se det?

Innen kristendommen ser folka forskjellig på hva bibelen betyr!

Jeg tror at bibelen er en veiviser til Gud/jesus.

Det er Gud/jesus jeg tror på, ikke bibelen. Selv om den er en smart bok.

Men så fins det jo kristne som tror på Bibelen, og tar det ganske bokstavelig, det blir vannsjelig.

Lenke til kommentar
.... at man ikke skal gjengjelde...

om det er smart eller ei kan diskuteres, dessuten står også rake motsetning oppført i bibelen. " øye for øye, tann for tann"

Der kommer man igjen til selvmotsigelser i denne boken, ikke akkurat så smart det heller nei..

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Poenget er at VI TENKER og VET (eller PRØVER å vite) - DU TROR!

Lenke til kommentar
Vel, vel. Blant annet støtter den jo slaveri, at kvinner skal tie, at man ikke skal gjengjelde og overnaturligheter. Ikke akkurat det jeg forbinder med ordet "smart

Bibelen støtter IKKE slaveri! Det har jeg aldri hørt før.(ikke noe argument)

men sjekk dette:

21 Ble du kalt som slave? La ikke det bekymre deg! Men kan du bli fri, så gjør heller bruk av det.

det var fra 1Kor 7,21

og dett:

Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud.

fra Gal 4,7

blandt annet.

Bibelen støtter at kvinner skal tie i forsamlinger

Autz. Det står faktisk noe om det jah. Men det står også verre ting som jeg ikke tar så seriøst. det er fordi det er over 2000 år siden bibelen er skrevet.

og hvorfor skal mange se det negative i bibelen/kristendommen?

Endret av jensemil
Lenke til kommentar

Støtter og støtter...

Dere slaver skal alltid lyde deres jordiske herrer, ikke bare forsøke å tekkes dem hver gang de ser dere. Lyd dem villig i kjærlighet til Herren og fordi dere vil glede ham.

9 Forman slaver til at de skal lyde sine herrer og gjøre sitt beste for å tilfredsstille dem. De må ikke si imot,

10 ikke stjele, men de skal i alle deler vise seg troverdige. På denne måten vil de skape et ønske hos folk om å tro på vår frelser og Gud,

Og bare fordi du ikke har hørt om det så er det ikke sant? Det er vel litt trangsynt eller hva?

edit:

Btw... det er de kristne som er A4-mennesker. A4 = normalt/vanlig, og å være kristne er å følge normalen/være konservativ.

Selvfølgelig klarer vi sære ateister å tro, men vi ser ingen grunn til å gjøre dette. Det er ingenting i noens hverdag som fører til at det er logisk å begynne å tro på noe høyere makter eller lignende.

Vitenskapen forklarer ganske mye, i motsetning til bibelen som ikke forklarer noenting, men bare sier at slik er det og ferdig med det. Det er dette som er forskjellen på å tro og å vite, de troende får alltid et forklaringsproblem.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Tom Cruise er scientolog (forferdelige greier) og Mel Gibson er med i en sær sekt som baserer seg på tidlig romersk katolsk kristendom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...