Gå til innhold

Kristendom, Fleip eller fakta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir så lei av folk som ikkje klarer tro på noe, og derfor skal de disse andres TRO!!

Og så skal de ha forklaring på ALT! Som om alt i bibelen er ment bostavelig!!

Bare fordi man ikkje klarer tro på annet en de man kan holde i handa. Så skal ingen andre ha grunn til å tro.!

 

Det er disse som kalles A4 mennesker, "den grå massen"..

 

Gud er mer en kraft, ingen person som sitter på en sky!

Og himmelen er ikkje oppå de skyene du har over hodet... PRØV å TENK!

 

Poenget er at VI TENKER og VET (eller PRØVER å vite) - DU TROR!

Vet du alt du. Kjekt.. Kan du da gi meg et bevis på at Alt i bibelen er tull??

 

Det er bevist at NOE av det i bibelen er sant. Beskrivelser av slag og diverse...

 

Og hvem sa at en kristen står for og tror på alt i bibelen.??

Jeg tror, eller nærmest håper på en/et gud..

 

BTW: A4 menneske, er besrivelse av et menneske som lever et kjedelig liv, uten beskymringer og hendelser. Uten og tenke videre enn dit fysikken sier stopp....

 

Men svaret på religion er Induvidulisme. Uansett hva noen sier, vil mange ikkje tro, og mange tro. Det er det vakre med Kristendommen. Det er totalt frivelig.

 

PS! Kan noen forsklare hvorfor det er i den "Vestlig verden" Religion betyr mindre og mindre..??

I U-land tror nesten alle av befolkningen.

Og hvorfor blir mange helt Plutselig religiøse..??

Lenke til kommentar

Må si at mange av de jeg har møtt av kristne er sånn at de faktisk overhode ikke tenker lengre enn dit fysikken sier stopp, med mindre det har med gud å gjøre... Tror du skal være svært forsiktig med å si at ikke-relegiøse er A4. Selv så tenker jeg ofte lengre enn fysikken, men det gjør jo ikke at kristendommen automatisk blir det rette. En klok man sa en gang: "Det er ikke det at jeg er så sikker på at vitenskapen er rett, men det at jeg er så sikker på at det andre er feil... " (eller noe i den dur, husker det ikke helt, husker ikke navnet på fyren heller.... men poenget består :p)

 

NOE av bibelen er sant ja? Ja, da er kanskje AKKURAT det sant da, trenger ikke bety at alt annet er sant. Finnes hels sikkert noe sant i Koranen også....

 

Men er enig i en ting ja, svart på relegion er individualisme. Mitt intrykk er at mange kristne vil at alle skal tro det samme som dem, ha samme moral som dem osv. I mine øyne så er organisert relegion rake motsetningen av individualisme. Dette som er hovedproblemet med kristendommen og andre relegioner, den går ut på at dem har rett, de går til himmelen, de er syndfrie(pga jesus vettu), osv.... mens alle andre havner i helvete...

 

I den vestlige verden så er både levestandard og kunnskapsnivå høyt. I u-land så er begge lavere. Det er ingen ukjent sak at i fattigere områder så blomstrer relegion i større grad og er gjerne mer ekstrem, bare se på midtøsten. Tror det har noe med at folk som har det vanskelig(lav levestandard) har lett for å finne noe å tro på.

 

Selv så ser jeg ikke noe galt med relegion i seg selv, det er bare organiseringen av den som er så skummel, dvs. organisert relegion. Organisert relegion er for meg et maktmiddel. Folk må gjerne finne noe å tro på, men må det virkelige føre til at de følger (i noen tilfeller: blindt) etter diverse relegiøse ledere? Som sagt, folk må gjerne ha noe å tro på, men i disse organiserte relegionene så ser en ofte så tydelig at disse ofte mister/evt. svekker egenskapent til å tenke selvstendig og gjør de utroligste ting fordi den relegiøse lederen deres bad dem om det og sa at det var "gud's vilje".

 

PS: En del her er satt på spissen så ikke ta alt så for bokstavelig.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Det er bevist at NOE av det i bibelen er sant. Beskrivelser av slag og diverse...

Noe i det gamle testamentet ja, men det er nok ikke mye.

Det finnes til og med en teori om hvordan de folka kryssa det vannet for en del år siden(Ja, det vannet vekk fra egypt). Den teorien er 100% vitenskapelig, og den høres for meg veldig vanntett ut, så sorry gamærn, ingen klem i år! (Finner den ikke på nettet, men den sto i illvit for noen år siden.)

BTW: A4 menneske, er besrivelse av et menneske som lever et kjedelig liv, uten beskymringer og hendelser. Uten og tenke videre enn dit fysikken sier stopp....

Det du sier er at vi som ikke er kristne ikke kan tenke kreativt? Intreressant.
Lenke til kommentar
Det som forundrer meg er at folk som har vært innbitte ateister plutselig har blitt kristne, men at nesten ingen går fra å være kristen til ateist i voksen alder...

Du har telt?

 

Nei, det har du ikke. Det er bare det at du hører om de som "ser lyset" og får galt inntrykk.

Jeg heller ikke akkurat telt, men jeg vet for min del om flere som har gått vekk fra kristendommen, gjerne i voksen alder, enn folk som har "funnet Jesus" e.l. Jeg vil tro det jevner seg noenlunde ut, selv med misjoneringen de kristne holder på med.

Lenke til kommentar
BTW: A4 menneske, er besrivelse av et menneske som lever et kjedelig liv, uten beskymringer og hendelser. Uten og tenke videre enn dit fysikken sier stopp....

Hvordan kan du da kalle alle ateister A4-mennesker? Jeg har et svært variert og morsomt liv, men jeg trenger da vitterlig ikke å tro på en eller anne gud(eller guder) for å få til dette.

 

Og fysikken sier faktisk ikke stopp, så det er en veldig tåpelig beskrivelse. De fleste jeg kjenner som har trodd i større eller mindre grad har gått helt vekk fra kristendommen/islam/osv når de har blitt eldre. _Ingen_ har gått andre veien.

 

De som "finner jesus" er forøvrig som oftest kriminelle, narkomane, fattige, folk som har opplevd kraftige traumer, etc.

 

Fattigdom avler religion fordi religion lokker med håp.

Lenke til kommentar
BTW: A4 menneske, er besrivelse av et menneske som lever et kjedelig liv, uten beskymringer og hendelser. Uten og tenke videre enn dit fysikken sier stopp....

Hvordan kan du da kalle alle ateister A4-mennesker? Jeg har et svært variert og morsomt liv, men jeg trenger da vitterlig ikke å tro på en eller anne gud(eller guder) for å få til dette.

 

Og fysikken sier faktisk ikke stopp, så det er en veldig tåpelig beskrivelse. De fleste jeg kjenner som har trodd i større eller mindre grad har gått helt vekk fra kristendommen/islam/osv når de har blitt eldre. _Ingen_ har gått andre veien.

 

De som "finner jesus" er forøvrig som oftest kriminelle, narkomane, fattige, folk som har opplevd kraftige traumer, etc.

 

Fattigdom avler religion fordi religion lokker med håp.

 

Hvor står det at ateister er A4 mennesker.. ? (Er de, de kjedelige?) :hmm:

Om folk tror er en privatsak...

Og ingen av mine bestevenner tror. jeg dømmer ikkje folk etter tro.!

Har ikkje sagt at man må tro for å ha et bra liv.. Mange lever lykkelig uten tro..

Men mange også uten tro.

 

Induvidalisme!! Thats the key.

Om bibelen er uinnteresagt, men noen mennesker tror. Det gjør dem glade og Det er bra!

Noen har det bra uten tro. Det er også like bra... :yes:

 

Det er jo egentlig logisk at flere i den Vestlig verden ikkje tror. ettersom vi har bra liv, uten større poblemer (vanligvis).

Og dermed ikkje trenger noen tro...

For vist man ser i U-land. Så tror mesteparten av befolkningen i stor eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Blir så lei av folk som ikkje klarer tro på noe, og derfor skal de disse andres TRO!!

Og så skal de ha forklaring på ALT! Som om alt i bibelen er ment bostavelig!!

Bare fordi man ikkje klarer tro på annet en de man kan holde i handa. Så skal ingen andre ha grunn til å tro.!

 

Det er disse som kalles A4 mennesker, "den grå massen"..

Vel... vet ikke helt hva annet som kan tolkes ut av ditt tidligere innlegg

Lenke til kommentar
Vet du alt du.

Nei. Som du ser skrev jeg "vet eller prøver å vite". Dessuten trenger ikke enkeltmennesker vite alt, så lenge vi har et system for forståelse og for å kunne stole på folk som faktisk vet noe innen et område. Vitenskapen fungerer sånn. Ganske kjekt å kunne basere seg på fakta, egentlig. Du burde prøve det en gang.

 

Kan du da gi meg et bevis på at Alt i bibelen er tull??
Nei, og det er heller ikke noe som påligger meg i denne diskusjonen. Som er blitt stadfestet hundrevis av ganger i dette forumet og ellers i samfunnet, ligger bevisbyden hos den som kommer med en påstand. Påstår du "A", er det du som må bevise "A", ikke jeg som må bevise "ikke A".

Positive eksistenspåstander er nesten aldri motbeviselige - dvs. negative eksistenspåstander er nesten alltid umulig å bevise - og bærer derfor ingen verdi.

Nok en gang: Den som påstår noe, har bevisbyrden. Er du uenig i dette, kan du først som sist fraskrive deg å bli tatt seriøst av dine medmennesker.

 

Det er bevist at NOE av det i bibelen er sant. Beskrivelser av slag og diverse...
Det er sant. Det hjelper imidlertid ikke for resten av innholdet. Selv om forfatter- og utgiverinformasjonen i Ringenes Herre er sann, er ikke resten av boken det.

 

Og hvem sa at en kristen står for og tror på alt i bibelen.??
Hvem setter definisjonen da? Vanskelig å diskutere et tema når dere hele tiden kan redefinere dere selv.

 

BTW: A4 menneske, er besrivelse av et menneske som lever et kjedelig liv, uten beskymringer og hendelser. Uten og tenke videre enn dit fysikken sier stopp....
Jeg tror du tar deg litt vann over hodet når du kommer med påstander om hvordan jeg tenker, eller hva jeg tenker på. Jeg har aldri sagt at jeg eller andre ateister ikke tenker/drømmer utover det beviselige og det vitenskapen støtter. Det er imidlertid stor forskjell på å tenke og faktisk å tro og leve etter.

Fantasi og grubling er flotte greier, men når dagen er over har en ingenting annet enn det som faktisk er. Det ser ut til at du har problemer med å skille mellom fantasi og virkelighet. Dette er noe som går igjen hos religiøse mennesker.

 

Men svaret på religion er Induvidulisme. Uansett hva noen sier, vil mange ikkje tro, og mange tro. Det er det vakre med Kristendommen. Det er totalt frivelig.
Troens frivillighet er ikke en egenskap iboende kristendommen. Troens frivillighet er en egenskap av det frie, demokratiske samfunn vi lever i, som heldigvis ikke kontrollerer folks tro og tanker.

 

PS! Kan noen forsklare hvorfor det er i den "Vestlig verden" Religion betyr mindre og mindre..??
Ferre og ferre er troende i den vestlige verden. Hva er det du lurer på? Det er fakta, i hvert fall for Norges del. Ferre og ferre opplyser i undersøkelser at de er religiøse.

Lurte du kanskje på hvorfor det er slik? Vel, jeg kan jo ikke svare for andre - selv har jeg vært ikketroende hele mitt liv. Jeg ville imidlertid anta at den synkende graden av religiøsitet i vesten har sine røtter i et generelt sett mer opplyst samfunn med en høyere grad av utdanning blant folk flest. Vitenskapen når sterkere ut til flere og flere, og i dens lys forsvinner tusser, troll og tro (i religiøs forstand).

 

I U-land tror nesten alle av befolkningen.
Jfr. det jeg sa over: I u-land er utdanningsnivået lavere. I kombinasjon med dette er hverdagen jevnt over mye hardere, og folk trenger kanskje et håp og klamre seg til i vanskelige tider. Jeg forstår dem godt. Det hadde vært kjekt om en kunne klamret seg til noe overnaturlig når ting er vanskelig - men at ting er kjekt er bare ikke nok for å innføre dets eksistens. Dagdrømmer, dagdrømmer.

 

Og hvorfor blir mange helt Plutselig religiøse..??
Godt spørsmål. En krise i livet, kanskje?
Lenke til kommentar

Blir så lei av folk som ikkje klarer tro på noe, og derfor skal de disse andres TRO!!

Og så skal de ha forklaring på ALT! Som om alt i bibelen er ment bostavelig!!

Bare fordi man ikkje klarer tro på annet en de man kan holde i handa. Så skal ingen andre ha grunn til å tro.!

 

Det er disse som kalles A4 mennesker, "den grå massen"..

 

Gud er mer en kraft, ingen person som sitter på en sky!

Og himmelen er ikkje oppå de skyene du har over hodet... PRØV å TENK!

 

--------------------------------------------------------------

 

Slike diskusjoner som dette er i grunnen ganske så håpløse, men morsomt er det. Jeg blir faktisk ganske så provosert av slike påstander som du her spyr ut.

Dersom du virkelig står inne for at en stor andel av verdens befolkning ikke "klarer å tro på noe", må du simpelthen revurdere ditt syn på mennesker. Mitt tips vil være at du kommer deg ut i arbeidslivet og at du derfra går over i en rolle som en som kan lytte på sine medmennesker. I forhold til disse andre synspunktene dine kommer det frem unektelig mange bra svar fra andre, så jeg lar det bli med dette ene tipset. Lykke til.

Endret av kidstar
Lenke til kommentar

Halla

 

Nei, det har du ikke. Det er bare det at du hører om de som "ser lyset" og får galt inntrykk.

Jeg heller ikke akkurat telt, men jeg vet for min del om flere som har gått vekk fra kristendommen, gjerne i voksen alder, enn folk som har "funnet Jesus" e.l. Jeg vil tro det jevner seg noenlunde ut, selv med misjoneringen de kristne holder på med.

 

Man kan si at det noen her driver med er Omvendt misjon. Prøver å få folk vekk fra Jesus.

 

Det som er teit(synes jeg) er folk som bare prøver å finne feil og teite ting i bibelen, når de virkelig ikke har lest i Bibelen.

 

PS! Kan noen forsklare hvorfor det er i den "Vestlig verden" Religion betyr mindre og mindre..??

 

Vi som har: Penger, mat, klær, venner, lover og diverse andre ting tror at vi greier oss alene. (mange tror det) Det går sikkert fint det, hvis man tror på Jesus trenger man ikke å få noe bedre matrielt liv. Men hva sjer etter døden?

 

En her sa noe sånt:

Når jeg dør, er jeg død, og da sjer det ikke noe mer.

 

Men åssen kan man vite sånt? Er ikke livet litt for verden litt for perfekt til å bare leve 80 år?

 

Finn det posetive i kristendommen!

Lenke til kommentar
Finn det posetive i kristendommen!

Hmm... Eh... Nei, nei det stemmer, NEI!

 

Jeg for min del hadde vært superduper fornøyd om jeg etter ca 85 år bare døde. Gjerne etter at jeg hadde oppdaget det siste primtall elller lignende bragd da. Å ha navnet mitt i historiebøkene som vil leses av en hel bråta folk, gjennom en hel bråta år betyr nok mer for meg en å tusle rund i en hage å spise rips.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Men åssen kan man vite sånt?  Er ikke livet litt for verden litt for perfekt til å bare leve 80 år?

Vi har ikke bevis for noe annet, og må dermed anta det enkleste, nemlig at det ikke er noe mer. Dersom bevis for noe mer enn ingenting etter døden legges frem, må selvfølgelig ståstedet revurderes.

 

 

 

"We are to admit no more causes of natural things than such as are both true and sufficient to explain their appearances" sa den godeste Newton da han på sin måte uttrykte Ockham's Razor. Jeg sier ikke at "Newtons ord er lov", men tenk over det utsagnet (eller andre formuleringer av Ockham's Razor) - det er jo en GENIAL leveregel!

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Ok da. :)

 

Vet du alt du.

Nei. Som du ser skrev jeg "vet eller prøver å vite". Dessuten trenger ikke enkeltmennesker vite alt, så lenge vi har et system for forståelse og for å kunne stole på folk som faktisk vet noe innen et område. Vitenskapen fungerer sånn. Ganske kjekt å kunne basere seg på fakta, egentlig. Du burde prøve det en gang.

 

Ja det er kjek med fakta når det gjelder DNA og atomer, eller bevis i andre saker. Men religion er på langt vei noe mentalt, noe mennesker føler. Ikkje noe du kan måle og veie.

 

Kan du da gi meg et bevis på at Alt i bibelen er tull??
Nei, og det er heller ikke noe som påligger meg i denne diskusjonen. Som er blitt stadfestet hundrevis av ganger i dette forumet og ellers i samfunnet, ligger bevisbyden hos den som kommer med en påstand. Påstår du "A", er det du som må bevise "A", ikke jeg som må bevise "ikke A".

Positive eksistenspåstander er nesten aldri motbeviselige - dvs. negative eksistenspåstander er nesten alltid umulig å bevise - og bærer derfor ingen verdi.

Nok en gang: Den som påstår noe, har bevisbyrden. Er du uenig i dette, kan du først som sist fraskrive deg å bli tatt seriøst av dine medmennesker.

 

Ja du har rett i at den som påstår noe skal bevise det(A). Men hva skal jeg bevise at mange tusen mennesker tror på en gud...? Skal jeg hente ned den "guden" til deg/dere..?

 

 

Det er bevist at NOE av det i bibelen er sant. Beskrivelser av slag og diverse...
Det er sant. Det hjelper imidlertid ikke for resten av innholdet. Selv om forfatter- og utgiverinformasjonen i Ringenes Herre er sann, er ikke resten av boken det.

 

Mitt poeng var at ikkje hele bibelen er tull, men jeg sa ikkje at ALT er ordrett og sant.. Jeg tror ikkje på alt.. Det er bare de fanatiske kristne som gjør det. Og det er jeg IKKJE!!

 

Og hvem sa at en kristen står for og tror på alt i bibelen.??
Hvem setter definisjonen da? Vanskelig å diskutere et tema når dere hele tiden kan redefinere dere selv.

 

Dere!? Alle kristne er ikkji like. Noen tror helt og holdent på alt. Jeg tror, eller håper på noe av det. Ikkje alle er så "naive" at de tror det sitter en gammel man på en sky og tryller.!

 

BTW: A4 menneske, er besrivelse av et menneske som lever et kjedelig liv, uten beskymringer og hendelser. Uten og tenke videre enn dit fysikken sier stopp....
Jeg tror du tar deg litt vann over hodet når du kommer med påstander om hvordan jeg tenker, eller hva jeg tenker på. Jeg har aldri sagt at jeg eller andre ateister ikke tenker/drømmer utover det beviselige og det vitenskapen støtter. Det er imidlertid stor forskjell på å tenke og faktisk å tro og leve etter.

Fantasi og grubling er flotte greier, men når dagen er over har en ingenting annet enn det som faktisk er. Det ser ut til at du har problemer med å skille mellom fantasi og virkelighet. Dette er noe som går igjen hos religiøse mennesker.

 

Det at Ateister og A4 mennesker er det samme blei feil.. Da tar jeg alle under en kamm.. Ikkje bedre enn visse andre.

Vist du tror jeg går kostant og tenker på Gud, eller går i kirka hver søndag tar du feil. sist jeg var i kirka hvar det begravelse. Religiøse mennesker er ikkje navie.!

Selv om du ser det slik virker det som....

 

 

Men svaret på religion er Induvidulisme. Uansett hva noen sier, vil mange ikkje tro, og mange tro. Det er det vakre med Kristendommen. Det er totalt frivelig.
Troens frivillighet er ikke en egenskap iboende kristendommen. Troens frivillighet er en egenskap av det frie, demokratiske samfunn vi lever i, som heldigvis ikke kontrollerer folks tro og tanker.

 

Ja, ja helt sikkert. Sa ikkje at det bare gjald kristendommen, eller kommer der fra. Men at det også er i kristendommen.

 

PS! Kan noen forsklare hvorfor det er i den "Vestlig verden" Religion betyr mindre og mindre..??
Ferre og ferre er troende i den vestlige verden. Hva er det du lurer på? Det er fakta, i hvert fall for Norges del. Ferre og ferre opplyser i undersøkelser at de er religiøse.

Lurte du kanskje på hvorfor det er slik? Vel, jeg kan jo ikke svare for andre - selv har jeg vært ikketroende hele mitt liv. Jeg ville imidlertid anta at den synkende graden av religiøsitet i vesten har sine røtter i et generelt sett mer opplyst samfunn med en høyere grad av utdanning blant folk flest. Vitenskapen når sterkere ut til flere og flere, og i dens lys forsvinner tusser, troll og tro (i religiøs forstand).

 

Her har du nokk rett, men hvem som har rett får vi vell ikkje vite, før vi dør..

 

I U-land tror nesten alle av befolkningen.
Jfr. det jeg sa over: I u-land er utdanningsnivået lavere. I kombinasjon med dette er hverdagen jevnt over mye hardere, og folk trenger kanskje et håp og klamre seg til i vanskelige tider. Jeg forstår dem godt. Det hadde vært kjekt om en kunne klamret seg til noe overnaturlig når ting er vanskelig - men at ting er kjekt er bare ikke nok for å innføre dets eksistens. Dagdrømmer, dagdrømmer.

 

Ja.. Enig. Men nå ymter du nesten om at alle religiøse er svake mennesker som er redd for vanskeligheter. Det liker jeg dårlig. Selv om det sikkert er rett i noen tilfeller.

 

Og hvorfor blir mange helt Plutselig religiøse..??
Godt spørsmål. En krise i livet, kanskje?

 

Du har nokk rett. Man opplever noe vondt og vil ha en "motvekt" noen velger religion, noen andre ting..

 

Se der svarte jeg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...