Gå til innhold

Hvilke komponenter bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere maskina mi i nær framtid. Makspris 10000.

Dette er det jeg trenger: hovedkort, prosessor, minne, skjermkort, harddisk og kjøler til CPU i tillegg til 3 kabinettvifter (80 mm).

Har lyst på en svært stillegående PC. Må nevnes at jeg har viftekontroll og et mercurykabinett fra før som jeg har tenkt å bruke.

Ellers vil jeg gjerne ha en 80 gb raptordisk som systemdisk, og en 939 prosessor. Minne må være stabilt og raskt. En annen større lagringsdisk er å foretrekke, men kan som sagt kjøpe til slikt etterhvert om sluttsummen blir for høy.

Grafikkort bør være PCI- express, men trenger ikke være så alt for dyrt (kanskje et 6600- kort, men disse begynner vel å bli utdaterte, eller tar jeg feil? :hmm: )-> max 2000-2500 her.

Maskinen skal i hovedsak brukes til arbeid; det betyr office, surfing, media->spiller mye musikk på PC(har et Audigy 2 fra før som gjør denne jobben bra :D ). Ellers bør den takle BF2 og kommende spill bra. Men hovedvekten bør legges på at den skal være stabil. Og nei, pentium er ikke et aktuelt tema!

Har en aspire 550 watt strømforsyning fra før bare for å ha nevnt det.

Kom med forslag.

Mvh. Øystein

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

Papst Kabinett vifte 80x80x25mm

PowerColor RadeonX800XL 256MB GDDR3 PCIe

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Zalman CPU Vifte

kr 11 167,00

fra Netshop. Lydløse kabinett vifter og cpuvifte. X800XL er bedre en 6600GT og er gir god i ytelse iforhold til pris.

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Zalman CPU Vifte

kr 11 167,00

fra Netshop. Lydløse kabinett vifter og cpuvifte. X800XL er bedre en 6600GT og er gir god i ytelse iforhold til pris.

Nettopp. Ser ikke dumt ut det der. Men er hovedkortet og minnet som du har satt opp kurrant? Og hvordan blir den kjøleløsninga du har valgt hvis jeg bestemmer meg for å klokke på et eller annet tidspunkt?

Ellers er det viktig å holde grensa på 10000. :yes:

Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED (kansje en 3000+ vil holde her)

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort(Kanje Gigabyte, som forføvrig er billigere)

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR(OZC 1024MB Dual Channel som er overklokke venlig)

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM (200GB holder til Vanlig office bruk)

Western Digital Raptor 74GB S-ATA (Holder da med 36GB ? eller)

Zalman CPU Vifte

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED (kansje en 3000+ vil holde her)

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort(Kanje Gigabyte, som forføvrig er billigere)

Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR(OZC 1024MB Dual Channel som er overklokke venlig)

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM (200GB holder til Vanlig office bruk)

Western Digital Raptor 74GB S-ATA (Holder da med 36GB ? eller)

Zalman CPU Vifte

Nope, må ha en 80 gb raptor. :thumbup:

Ellers er det forsåvidt greit at budsjettet overstiger 10 lapper så sagt jeg da får mye bedre ytelse for pengene enn om jeg velger komponenter til under 10 lapper.

La oss si at jeg har et slingringsmonn på +- 2000 kr, altså max 12000. Men da må 12000 forslaget gi langt bedre ytelse enn et til 10000. ;)

Når jeg tenker meg om er det viktig at jeg får bra spillytelse. Skal trossalt spille BF og Half- Life 2 med gode effekter og bra spillflyt.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
hemm... Dersom budsjettet skal overskues er det jo greit asså men. Hvorfor er det viktig med så stor sysdisk ?

Jeg skal som sagt ha et raskt system, derfor vil jeg ha en raptordisk. Grunnen til at jeg vil ha en 80gb- versjon er fordi jeg vil dele denne i 2 partisjoner, hvorav den ene er for windows og programmer og den andre for spill.

En større, ikke like hi-tech lagringsdisk trenger jeg for å lagre all mp3, film og installasjonsfiler (utgjør vel en 80- 90 gb). Denne trenger ikke samme ytelsen.

Men jeg tror jeg går for en AMD 64 3200+ cpu, nForce 4 Ultra hk, 80 gb raptor, minne til en 1500 kr, skjermkort til max 2500 kr og noen gode og stillegående vifter.

Jeg regner med at det blir en bra PC uansett hvordan oppsettet blir.

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar

Stenges for dårlig bruk av emnefeltet, se forøvrig sticky/annonsering.

Ved kjøp:

Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for AMD/Intel kan dette også med fordel inkluderes.

Døme på gode emnefelt:

•  

• Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett)

• Ny Stille-PC til 10000 kr.

• Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett).

Ved salg:

Er du ute etter pris på din gamle pc, pc deler kan du opplyse om alder og event. hvilke delere det gjelder. Du trenger ikke prøve å presse inn alle delene hvor du etterspørr pris, men det kan være en fordel å legge inn de som du forventer vil ha høyest verdi.

Døme:

•  

• Selge-PC: AMD 1Ghz, 256MB RAM, 180GB HD mm. 3år

• Selge-deler: 2x256MB Noname RAM, 120GB HD

• Selge-PC: Dell P4 2.4GHz 3 år gammel

Merk dog at dette er dømer, det en etterlyser er mer informasjon enn at du skal selge pc eller deler!

Du er alltid tjent med et informativt emnefelt slik at de som event. kan hjelpe deg finner den.

Minner forøvrig om forumreglene:

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...