Gå til innhold

Lager egen foto side

Anbefalte innlegg

Så er tabell og css/div-diskusjonen i gang igjen ja.:roll:

Om siden: Velger ikke å kritisere koden, det har andre gjort og hvis jeg gjør det får jeg en eller annen bedreviter på nakken. :whistle:

Egentlig et fint utgangspunkt, skulle ønske at siden var litt mer nett, kompakt og ikke så "heavy" hvis du skjønner. Likte ikke helt layouten, men grafikken var relativt akseptabel. Prøv å lag en side som er litt smalere (rundt 600-700px) mer kompakt og kanskje bruke litt tøffere/sterkere farger feks svart, rød, hvit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo galt! Skjønner du ikke det?

Selv om det går an å kjøre på venstresida av veien gjør man ikke det. For en gang kommer det til å krasje. (knalleksemplifisering)

Problemet er at folk (noen, ofte folk som ikke henger på wds delen) mener at man skal starte med tabeller. Tabeller trenger ikke engang nevnes når man gir tips om hvordan å starte med webdesign. Behovet for en tabell kommer gjerne litt senere. År og dag siden jeg trengte tabell.

Noen vil bli tiltrukket mer av enkelte og det samme gjelder websider.

Vi snakker om folk med et trent øye når det gjelder webdesign. Formsans osv spiller en stor rolle, noe som ikke gjelder like sterkt når det kommer til kvinner eller menn.

Min teori er at mange nøyer seg med det de får (kvinner). Vi skal gi kritikk sånn at sida blir seende ut som Jennifer Lopez' rumpe (bruk et annet eksempel hvis dette ikke tilfredstiller deg). :p

Lenke til kommentar

Vel jeg tror denne tråden har ramlet helt ut. Design har ingenting med tabeller å gjøre. Sidne jeg lager er ikke egnet for mobil uansett (så det var en som nevnte dette) siden det hovedsaklig skal være tunge bilder på siden. Så jo, tabeller fungerer helt greit om noen skulle mene noe annet må akkuratt dette være dems problem. Jeg spurte i hovedsak om selve design layout eksl html/css/tabeller osv osv, og dette har ingenting med css eller tabeller å gjøre, selv om noen hardnakket måtte mene dette. Noen har som hobby å henge seg opp i urelevante ting noe som er skjedd på denne tråden.

Så jeg tror vi kan la det være med det, ikke noe poeng å trekke denne tråden videre egentlig ;)

Lenke til kommentar
Vel jeg tror denne tråden har ramlet helt ut. Design har ingenting med tabeller å gjøre. Sidne jeg lager er ikke egnet for mobil uansett (så det var en som nevnte dette) siden det hovedsaklig skal være tunge bilder på siden. Så jo, tabeller fungerer helt greit om noen skulle mene noe annet må akkuratt dette være dems problem. Jeg spurte i hovedsak om selve design layout eksl html/css/tabeller osv osv, og dette har ingenting med css eller tabeller å gjøre, selv om noen hardnakket måtte mene dette. Noen har som hobby å henge seg opp i urelevante ting noe som er skjedd på denne tråden.

Så jeg tror vi kan la det være med det, ikke noe poeng å trekke denne tråden videre egentlig ;)

Jeg gidder ikke mer enn å sitere deg selv.

og i den forbindelse vil jeg ha tilbakemeldinger på jobben som er gjort så langt.

Tåler du ikke kritikk, ikke be om det heller. Jeg er ikke sur, eller en person med lysten til å henge ut folk. Men jeg har sett folk motta kritikk bedre enn deg.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg og SoloNo er like når det gjelder tankegang på en side. Men dere som sitter her og kritiserer koder som fungerer og i tillegg sier det er feil. Alt utvikler seg. Og da må dere godta at noen liker det gamle systemet ennå.

Blir som biler. Noen liker gamle biler istedenfor nye biler. I tillegg har de bedre kunnskaper om bilene og mulighetene å gjøre noe med dem selv.

Så Ingardj jeg tviler ikke på at du kan dette faget. Med design og webprogrammering. Men en ting kan jeg si til deg du er dårlig til. Det gjelder å lage kommentarer som er smaklig og akseptable å godta både for de som ønsker tilbakemelding og for de som skal følge tråden. Er det ting du er uenig i legg dem frem på en spiselig måte. Slik at noen lærer av det og kanskje får lysten til å gjøre noe med det.

Du liker ikke ikke tabell layout websider og sier det er direkte feil. Hva med å si noe som:

" det med tabeller og layout bygd på det er på tur ut og en gammel måte å lage websider på. En annen måte å gjøre det på er å bruke "Div" tag'er som stiles med CSS. Det er enkelt og ikke så vanskelig å lære seg". (og eventuelt en link til hvordan du kan lære deg det).

Med ett slik innlegg tirrer du kanskje interessen hos den som ønsker svar og tilbakemeldinger. I stedenfor å si at det som han har brukt i lang tid er direkte feil. Noe som ikke er sant. Og som bruker i tillegg behersker. Med ett slikt innlegg som det jeg skrev blir det enn vinn, vinn situasjon. Bruker lærer kanskje seg den nye måten i tillegg til at du har gjort det slikt at flere bruker "riktig" måte (som du kaller det) å lage websider på.

Med hilsen:

kimthoma

Lenke til kommentar

kimthoma: Jeg syns det er du som regelrett tråkker i gjørma her nå. Hva mener du med å komme her og bagatellisere bruken av tabeller og sammenligne det med at noen liker gamle biler og andre liker nye? Utvikleren lager ikke siden for seg selv. (- Men det er du selv som bruker bilen, ingen andre.)

Mannen i gata driter i om du bruker tabeller eller divs, men ikke konsekvensene av dette. Da tenker jeg lastetid, brukervennlighet, tilgjengelighet og mye annet som nok er ukjent for deg.

Er blitt ganske lei av at du sitter der og duller med trådstarter. For å ta et argument som du bruker ganske mye: Brukte kanskje læreren din si «dette er så fint så» selv om det du lagde sugde? Du duller verre enn en nybakt mor.

Lenke til kommentar

Hvis en nettleser ikke klarer å lese tabeller så bør den byttes ut da du vil få problemer med å lese de fleste sidene på nett pr i dag.

Ingardj:

Dette viser bare til inkompetanse :thumbup:

Har jeg forstått det riktig så er det nettleseren til mobiltelefoner som sliter med tabeller, vel dette er 0 problem som sagt tidligere siden dette ikke er en side utviklet for mobiltelefon :w00t:

@kimthoma

:love: endelig en som skjønner noe her inne :thumbup:

Dere kan argumentere så mye dere vill inne på denne tråden det samme var i sin tid med frames, og kommer snart til å være med div også. Div er egentlig en gammel måte å lage nettside på men som er inn igjen nå, kanskje pga mobiler.

Men innen webutvikling/design er det ikke noen måte som er feil eller riktig så lenge det fungerer.

De fleste her inne virker nesten som fanatikre. Trekker likhetstrekk mellom bruken av windows og linux, for ikke si mac. Vel alle ting har sine svakheter :tease:

Nå er klokken 08:28 på morgenen og det erpå tide å komme seg tilbake til kaffekoppen :eek:

Lenke til kommentar
Hvis en nettleser ikke klarer å lese tabeller så bør den byttes ut da du vil få problemer med å lese de fleste sidene på nett pr i dag.

Ingardj:

Dette viser bare til inkompetanse :thumbup:

Har jeg forstått det riktig så er det nettleseren til mobiltelefoner som sliter med tabeller, vel dette er 0 problem som sagt tidligere siden dette ikke er en side utviklet for mobiltelefon :w00t:

@kimthoma

Dere kan argumentere så mye dere vill inne på denne tråden det samme var i sin tid med frames, og kommer snart til å være med div også. Div er egentlig en gammel måte å lage nettside på men som er inn igjen nå, kanskje pga mobiler.

Men innen webutvikling/design er det ikke noen måte som er feil eller riktig så lenge det fungerer.

De fleste her inne virker nesten som fanatikre. Trekker likhetstrekk mellom bruken av windows og linux, for ikke si mac. Vel alle ting har sine svakheter :tease:

Nå er klokken 08:28 på morgenen og det erpå tide å komme seg tilbake til kaffekoppen :eek:

Endelig, jeg har funnet forumets mest irriterende bruker.

Så du forstod ikke det jeg skrev. Ignorerte du det faktum at du hadde tatt feil hele tida? Ville du ikke vite at du faktisk ba om kritikk til alt?

Dra dere selv ut av rompa på hverandre og godta at dette ikke fungerer lengre. Hvis du ikke er villig til å motta krtikk på en ordentlig måte, kan du dra hit.

Sida di kunne vært pen, men jeg oppfordrer deg til å gjøre grafikken mindre kornete, lage deg en skikkelig meny (ja, det gjøres via css og lister, men det vil du vel ikke vite noe av) og gå vekk fra tabeller da de overhodet ikke har noe der å gjøre.

Dette (angående css og en ikke-tabell-basert kode) har vi fortalt utallige mennesker her på forumet, og jeg vil påstå at samtlige faktisk forstod at det er folk med kunnskaper de snakker med. Derretter tok de dette til seg og brukte css. ALLE jeg vet om mener fast bestemt at overgangen fra tabeller til CSS var noe av det beste de har gjort innen webdesign på lenge.

CSS gjør kodigna MYE enklere og endring på utseende blir en drøm! Hva har du feks tenkt til å gjøre den dagen sidene skal redesignes? Du vil antageligvis rive deg i håret fordi du var så dum.

Lenke til kommentar
@kimthoma

Han "skjønner" det fordi han er enig med deg. Er det god nok grunn til å si at han har rett bare på grunn av at han har bortimot samme ståsted som deg?

Tenk om verden hadde vært slik. Ting er bare rett fordi du mener at det er rett.

Lenke til kommentar
@kimthoma

:love: endelig en som skjønner noe her inne  :thumbup:

Han "skjønner" det fordi han er enig med deg. Er det god nok grunn til å si at han har rett bare på grunn av at han har bortimot samme ståsted som deg?

Tenk om verden hadde vært slik. Ting er bare rett fordi du mener at det er rett.

Sa ikke at det var rett, men sa heller ikke at det var feil. Det er andre brukere her inne som snakker om rett og feil. Det er ikke noe feil med bruken av <table> tag. Det er heller ikke feil å bruke <div> tag. Men man må ikke bli så ensporet at man bare kan si at det jeg gjør er rett. Jeg ba om en tilbakemelding på selve designet layout ikke selve html'n og dette kommer frem i første innlegg, eller noen har misforstått det.

At man bli sett på som forumets mest irriterende fyr fordi man ikke jobber akkuratt slik de har bestemt seg for er riktig.

Kritikken på selve designet har jeg tatt til meg, og mye er allerede forandret på dette. Men i forhold til html gjør jeg dette slik jeg anser det for greiest å gjøre det. Jeg henter inn elementene via asp, så evt redesign bli ikke noe problem i ettertid :)

Som sagt så styrer jeg unna all kritikk som går på annet enn det jeg har bedt om, dette fordi designet er kun klargjort i photoshop og plassert inn i tabell og lastet opp :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skal gi meg etter dette, men du skrev jo

Jeg skal altså lage en side hvor jeg legger ut de siste bildene jeg har tatt osv, og i den forbindelse vil jeg ha tilbakemeldinger på jobben som er gjort så langt.

Sa ikke at det var rett, men sa heller ikke at det var feil. Det er andre brukere her inne som snakker om rett og feil. Det er ikke noe feil med bruken av <table> tag.

Men kjære deg, hører du ikke hva vi sier. Tabeller kan være en en fin ting det, men du bruker dem feil. Ja, feil.

Lenke til kommentar
Jeg skal gi meg etter dette, men du skrev jo

Jeg skal altså lage en side hvor jeg legger ut de siste bildene jeg har tatt osv, og i den forbindelse vil jeg ha tilbakemeldinger på jobben som er gjort så langt.

Sa ikke at det var rett, men sa heller ikke at det var feil. Det er andre brukere her inne som snakker om rett og feil. Det er ikke noe feil med bruken av <table> tag.

Men kjære deg, hører du ikke hva vi sier. Tabeller kan være en en fin ting det, men du bruker dem feil. Ja, feil.

Og den eneste jobben som er gjort er å legge ut slice av designet :)

Mangel på eller liten vilje til å forstå, jeg vet ikke men ett eller annet mangler her inne. kanskje en del argumenterer uten å ha lest hele tråden. Det er jo forståelig for det er ingen konstruktiv tråd på noen måte. Jeg har forklart det hele flere ganger at det er kun design elementene som er lagt ut fremdeles henger folk seg opp i HTML koden.. Ikke for å være vrang men jeg opplever at her inne skal man følge en bestet retningslinje ellers så er det feil, og et så snevert syn vil ikke bringe nytenkning eller kreativitet frem. Jeg tar til meg kritikk på det jeg har spurt etter fordi det gir meg svar, men kritikk på html gir jeg blanke f i for det er ikke gjort noe html bortsett fra å vise elementene på en nogelunde riktig plass.

Nå kan dere bruke tråden til å argumentere for hva dere mener er riktig eller feil mens jeg legger tråden død for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Mangel på eller liten vilje til å forstå, jeg vet ikke men ett eller annet mangler her inne.

Deg i et nøtteskall.

(...) og et så snevert syn vil ikke bringe nytenkning eller kreativitet frem.
Hvorvidt du bruker CSS eller tabeller har ingenting med kreativiteten din å gjøre.

Jeg tar til meg kritikk på det jeg har spurt etter fordi det gir meg svar, men kritikk på html gir jeg blanke f i for det er ikke gjort noe html bortsett fra å vise elementene på en nogelunde riktig plass.
1 Du spurte om tilbakemeldinger (på generell basis), og kode er da en naturlig del.

2 Kanskje det er på tide du begynner å bry deg litt om koden bak. Du vil ha, men vil ikke gi noe for det.

Lenke til kommentar

Dette blir siste innlegget mitt i denne tråden. For de som fortsatt argumenterer og sier at noen ting er direkte feil. Vennligst lær dere å lese postene mer nøye. Hvis ikke kan dere slutte å kritisere. Kan nevne to ting her og nå!

Jeg har ikke sagt at bruken av tabell er den beste måten å lage en hjemmeside på! Men JA det fungerer. Mange liker å bruke tabell layout. For å si det enkelt. Når jeg besøker en internett side er jeg ikke interessert i hvordan den er laget. Det viktigste er at den viser det innholdet som er der. Tabell layout gjør dette i dag som det gjorde for 10 år siden.

Hvis dere kun bruker internett sider for å finne ut hvordan den er kodet har vel dere ikke bruk for internett? Internett sprer informasjon. Det er dens oppgave.

Dere synes sikkert det er fryktlig når dere ser en side bygd på tabeller. Pga at dere har mer kunnskaper om hvordan en side bør lages. Men det er ikke alle der ute som legger så mye vekt på kodingen som dere kanskje har gjort. De er interessert å få spredd "budskapet" sitt. Hvis dere ikke skjønner det blir det vankelig for dere fremover i livet. Ikke alltid man kan basere seg på det beste. Av og til må en ta ett valg og bruke en mellomting.

Med vennlig hilsen:

kimthoma

Lenke til kommentar

Akkurat denne dullinga vi er så jævla lei av her inne, kimthoma.

Jeg har ikke sagt at bruken av tabell er den beste måten å lage en hjemmeside på! Men JA det fungerer. Mange liker å bruke tabell layout. For å si det enkelt. Når jeg besøker en internett side er jeg ikke interessert i hvordan den er laget. Det viktigste er at den viser det innholdet som er der. Tabell layout gjør dette i dag som det gjorde for 10 år siden.
Akkurat at du sier dette, og «liberaliserer» (jada, det er lov blablabla.) bruken av tabeller er det vi reagerer på. Hvorfor si det om han like greit kan lære seg å gjøre det skikkelig?

Hvis dere kun bruker internett sider for å finne ut hvordan den er kodet har vel dere ikke bruk for internett? Internett sprer informasjon. Det er dens oppgave.
Og hvordan skulle internett så spre informasjon uten koden som ligger bak?

Herlighet, kimthoma - en ting er din uvitenhet, en annen ting er at atpåtil absolutt skal forsvare bruken av tabeller fordi det fungerer. Vær så snill å sette deg litt inn i hva du sier.

Nå ser det ikke ut som noe synker inn hos noen av dere, og det er virkelig synd. SoloNo: Det ser ut som du har en seriøs porteføljeside/whatever på gang, og jeg syns det er trist at du - når du først lager denne - ikke engang gidder å sette deg litt inn i hvordan ting fungerer.

Og kimthoma: Tabeller er ingen mellomting. Tabeller er 1995.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Og den eneste jobben som er gjort er å legge ut slice av designet :)

Mangel på eller liten vilje til å forstå, jeg vet ikke men ett eller annet mangler her inne. kanskje en del argumenterer uten å ha lest hele tråden. Det er jo forståelig for det er ingen konstruktiv tråd på noen måte. Jeg har forklart det hele flere ganger at det er kun design elementene som er lagt ut fremdeles henger folk seg opp i HTML koden.. Ikke for å være vrang men jeg opplever at her inne skal man følge en bestet retningslinje ellers så er det feil, og et så snevert syn vil ikke bringe nytenkning eller kreativitet frem. Jeg tar til meg kritikk på det jeg har spurt etter fordi det gir meg svar, men kritikk på html gir jeg blanke f i for det er ikke gjort noe html bortsett fra å vise elementene på en nogelunde riktig plass.

Nå kan dere bruke tråden til å argumentere for hva dere mener er riktig eller feil mens jeg legger tråden død for mitt vedkommende.

Ooog det skulle vite fra hvada?

Du driter på draget, for å si det sånn..

Jeg ville bare fortelle deg om CSS og hvorfor du ikke skal bruke tabeller feil. Menmen. Ta et skritt tilbake i utviklinga, deg om det (nå så).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...