Skrollan Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 hvordan kan jeg koble en vifte på en usbkontakt??? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Vel, en USBport gir ut 5 volt men en vanlig vifte kjører som regel på 12 volt! Men det går alikevel, bare kanskje ikke så fort.. Uansett er det bare å kappe av den røde og svarte ledningen på en USBledning, kobla på vifta på den røde og den svarte ledningen i USBkabelen og voilà! Hvis det var det du tenkte på, og ikke motor? Lenke til kommentar
sigen Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Kan vel koble den til to USB-porter, og få 10V, så går vifta på nesten full hastighet? (USB-HUB løser problemet med for korte ledninger og for få USB-porter ) Lenke til kommentar
Skrollan Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 deet var det jeg tenkte på ja... Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBPCICON3PIN http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBPCICON4PIN Lenke til kommentar
Skrollan Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 takk natrium tenkte ikke på eksterne kontakter Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBPCICON3PIN Den funker bra. Har en sånn. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Vil ikke de begrense hvor mange Volt hver vifte får? F.eks. at du har plugget i 4 vifter, så blir det 12V/4vifter=3V pr. vifte? Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Vil ikke de begrense hvor mange Volt hver vifte får? F.eks. at du har plugget i 4 vifter, så blir det 12V/4vifter=3V pr. vifte? Altså, det burde det, men virker ikke sånn. F.eks: Jeg har 1 S-ATA-kabel som først møter 120GB harddisk, så 6600GT-kortet mitt, der er det en splittkabel som jeg bruker 1 kald katode og en vifte på. Uten nedsatt strømstyrke, merkelig nok. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Vil ikke de begrense hvor mange Volt hver vifte får? F.eks. at du har plugget i 4 vifter, så blir det 12V/4vifter=3V pr. vifte? Altså, det burde det, men virker ikke sånn. F.eks: Jeg har 1 S-ATA-kabel som først møter 120GB harddisk, så 6600GT-kortet mitt, der er det en splittkabel som jeg bruker 1 kald katode og en vifte på. Uten nedsatt strømstyrke, merkelig nok. Kjekt å vite. Gjør det litt letter på mitt prosjekt og da (når det en gang begynner igjen) Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Det er ikke sånn det funker.. Skal jeg dra frem Ohms-lov? Men, dette blir koblet i Paralell, og ikke i Serie.. I Serie, blir strømmen og spenningen fordelt utover alt du kobler på.. F.eks en juletre-slynge, når 1 lampe går, går ALLE lampene. Fordi strømmen går igjennom wolframtråden inni lampen. Grunnen til at disse ikke er på 230 volt, og at de IKKE har transformator, er fordi, hvis man har 16 pærer, tar man 230 (som er spenningen i lysnettet) delt på 16 (som er antall pærer) og man får ett svar på 14.375 Volt. Da vet man at man skal ha pærer som tåler 14 volt. Hvis det er koblet i paralell, blir ikke strømmen og spenningen fordelt på hver "forbruker", og det er derfor man må ha strømforsyning til disse juletreslyngene som har paralellkoblede pærer.. fordi i en paralellkobling er strømmen lik over hele koblingen. Altså, 230 volt over vær pære. Det jeg da vil frem til, er at når man kobler vifter og neonlys eller hva de måtte være, husk på og IKKE koble i serie, men koble i paralell. Koblingsskjema er vedlagt, KUN for å illustrere, ikke klag på "skill'en" EDIT: Skrivefeil her, liksom? Endret 12. juni 2005 av Mammuten Lenke til kommentar
Pels Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=250366 Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Vil ikke de begrense hvor mange Volt hver vifte får? F.eks. at du har plugget i 4 vifter, så blir det 12V/4vifter=3V pr. vifte? Altså, det burde det, men virker ikke sånn. F.eks: Jeg har 1 S-ATA-kabel som først møter 120GB harddisk, så 6600GT-kortet mitt, der er det en splittkabel som jeg bruker 1 kald katode og en vifte på. Uten nedsatt strømstyrke, merkelig nok. Ser at endel ikke vet helt åssen elektronikken fungerer Ikke ekkelt ment. Men Mammuten drar en liten leksjon så går det bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå