Gå til innhold

Coop pc, varme problem

Anbefalte innlegg

Hei alle HW-folk!

Jeg har en Coop pc av nyeste sorten (kjøpt i vår), men den sliter med flere nye spill. Den låser seg nemlig i splinter cell 3 og chronickles of riddick.

Jeg har en mistanke om varmeproblem, siden jeg kan spille mye lengre hvis jeg åpner døra på kabinettet eller slår ned på grafikkinnstillingene (særlig å gå fra shader 3.0 til 1.1 ser ut til å ha veldig stor effekt).

I World of warcraft hakker det ofte som pokker og vifta går for fullt 100% av tida!

CPU-temp ligger på 60grader idle og noe mer under load... :scared:

GPU ligger på 53grader idle.

Noen andre som opplever noe lignende?

Vil ikke spandere ny cpuvifte til 3-500kr, men det er veldig tidkrevende å sende den på service også. Service er estimert til 10 arbeidsdager (2 uker!!).

Noen smarte folk her, med ide'er?

Edit: glemte å si at Coop-pc'en generelt er mye tregere enn pc'en jeg bruker selv. Dette tyder vel på at CPU'en er så varm at den klokker seg ned, siden min pc i utgangspunktet er dårligere?

COOP'en:

3,4Ghz pentium 4

512mb ram

6610 XL

Min maskin:

XP 2500@2,1

1024 ram

9800pro

Endret av blackninja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tilfelle noe skulle skje mens jeg gjorde dette, vil jeg risikere å miste garantien og måtte kjøpe ny(e) deler av egen lommebok....

Selv om det ikke skjer noe, risikerer jeg å miste garantien hvis de oppdager at kjølepasta'en er byttet ut.

Ringt forresten support og spurte om jeg kunne få skriftlig tillatelse for å sjekke CPU og kjølepasta, men fikk avslag. Garantien ville gå fløyten av å i hele tatt åpne pc'en.

Mon tro om de i hele tatt har brukt kjølepasta... Kanskje de har glemt å ha på... :hmm:

Hvis andre som har denne pc'en ikke har slike problemer, vet jeg at problemet er kun med min pc.

Noen som vet hva sjansene er for å få en erstatningspc mens pc'en min er på rep?

Lenke til kommentar
Har du kabinettvifter?

Det er faktisk ikke kabinettvifter i denne pc'en.. :no:

Eneste utluftingen er gjennom strømforsyninga.....

Når man selger en pc, må man jo regne med at en del av kundene skal spille på den. Gjerne i mer enn 2 timer også. Merkelig at de da ikke har annen utlufting i pc'en :S

Lenke til kommentar
Garantien ville gå fløyten av å i hele tatt åpne pc'en.

Hvordan skal de sjekke sånt ?

Neida, det ville være umulig å sjekke...

Men i tilfelle det skjedde noe mens jeg holdt på inni pc'en, så kan jeg ha fått problemer med garantien... Måtte være svært uheldig da..

Skal se om jeg ikke skal se på den kjølern litt. Kan ikke skifte kjølepasta da, siden det lett merkes :(

Lenke til kommentar

Bare en liten heads up... Garanti har omtrent ingen ting å si...Det kan bare gi fordeler utover det man allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven... Så mitt tips er at har du rimelig peil så er det ikke noe problem å ta av kjøleren å sjekke, evt ta på ny kjølepasta. Dersom pcen slutter å virke må det bevises at det er på grunn av din handlig at den ikke virker for at de ikke skal reparere den gratis. Garantien kan du godt miste, men du vil fortsatt ha reklamasjonsrett!

Lenke til kommentar

Men hvis det står i bruksanvisning eller liknende at man ikke skal åpne pc'en, er det vel sånn at det er feil bruk av pc'en. Reklamasjon gjelder vel ikke ved feil bruk av produktet? Uansett vil jeg da måtte krangle en del med firmaet.

Får se om jeg gjør det. Snakket med support og de regnet 10 arbeidsdager (2 uker) til retur, pluss frakt fram og tilbake. Dette er jo betydelig lengre enn de 7 dagene som må til for å få erstatningsvare i mellomtiden. Hvis bare de kostnadene firmaet har med å få tak i en erstatningsvare ikke er urimelig, kan jeg få en annen maskin mens min (familiens) er på verksted. Det eliminerer mesteparten av problemene med retur.

Lenke til kommentar

Bare fordi de sier det gjør ikke at det blir "ulovlig"... Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, så det er ikke noe de kan gjøre med alikevel. Det å få erstatningspc mens den andre er på service tror jeg er å håpe på litt mye... Blir ihvertfall veldig imponert hvis de sender det!

Lenke til kommentar

Å bygge en PC med noenlunde ytelse i dag, uten en ekstra vifte utover den i strømforsyninga er rein og skjær idioti.

Drit i garantien. Dersom det er plass til en ekstra vifte i kabinettet så sett inn en. Dersom det ikkje er plass, kjøp et kabinett med god plass og god luftgjennomstrømning og flytt alle delene over i det nye kabinettet.

Men sjekk først om hovedkortet følger ATX-standarden ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke plass til ekstra vifter, desverre.

Siden det ikke egentlig er min maskin, men familiens, bruker jeg den kun i helgene og orker derfor ikke investere noe særlig penger i den (nytt kabinett, ny kjøler osv).

Har nå tenkt å prøve å få tak i den erstatningspc'en da...

Det jeg er litt skeptisk på nå er om det rommet medion tester pc'ene på holder samme temperatur som rommet pc'en står i nå. Siden datarommet her i huset er temmelig lite, øker temperaturen raskt. Hvis temperaturen er "bare" 20grader i verkstedet deres, vil de jo ikke kunne få samme temperaturene som jeg får her hjemme og dermed kanskje ikke få pc'en til å låse seg like ofte...

Edit: Sender medion en epost idag, slenger ut en post om hva jeg får som svar.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar
Har du kabinettvifter?

Det er faktisk ikke kabinettvifter i denne pc'en.. :no:

Eneste utluftingen er gjennom strømforsyninga.....

Når man selger en pc, må man jo regne med at en del av kundene skal spille på den. Gjerne i mer enn 2 timer også. Merkelig at de da ikke har annen utlufting i pc'en :S

3.4 Preschot uten kabinettvifter!?

Lenke til kommentar

Har coop selv, vil gjette på at du har for lite minne til å spille nye spill uten hakking o.l. Opplevde selv hakking i Doom3 m/ 512 MB, oppgraderte til 1 GB RAM og hakkingen forsvant.

Har 58-59 C på CPU v/ idle (CPU-vifte 0-800 rpm), 60-65 C ved max.load (vifte 4500 rpm). Aldri over 65 C. Denne PCen er designet for å stå i stuer/større rom med normal romtemperatur, så hvis du har over 30 C i rommet kan det nok gi utslag på CPU/GPU-temp.

Lenke til kommentar

Jon67:

Romtemp er ikke på noe mer enn max 25-26grader..

Mangel på minne skal jo ikke få pc'en til å låse seg da! Skal uansett oppgradere med litt mer minne etterhvert. Likevel synes jeg at world of warcraft burde gjøre med grei fps, selv med bare 512mb ram.

b0nna:

Ja, det stemmer. Prescott 3,4GHz uten kabinettvifter.... :ohmy:

Hefla:

Frykter akkurat det, jeg også. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det.

Noen som har spilt splinter cell 3 eller chronickles of riddick med coop-pc?

Lenke til kommentar

Noen som har spilt splinter cell 3 eller chronickles of riddick med coop-pc?

Nei, men denne testen med X850XT-PE og 6800Ultra viser at både SC3 og CoR er meget krevende spill (særlig SC3):

http://hardocp.com/article.html?art=NzYwLDc=

Hvis du har kjørt spillene med for høye kvalitetsinnstillinger kan det hende at det låser seg av den grunn, har opplevd det samme i Doom3. Vil anta at grafikkortet på coopPCen (6610XL) klarer disse spillene på middels innstillinger, avhengig av skjermoppløsning. Skjermkortet kan også overklokkes nesten 25%. Antar du har oppdaterte ForceWare-drivere (72.13 e.l.).

Du kan jo kjøre noen benchmarks for å se om systemet yter som forventet. Får ca. 3500 i 3DMark05 med overklokket skjermkort (core 500, vram 1000), og 4700 i PCMark04.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...