Gå til innhold

Nytt skjermkort nå? Eller vente?

Panz3r

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fryktlig lyst på et nytt skjermkort, har et ATI Radeon 9800 Atlantis, det lagger en del for meg i det nye spillet BF2.

Burde jeg kjøpe nytt skjermkort nå? Eller burde jeg vente litt? Tilfelle det er en ny serie på gang eller et nytt "Monsterkort"

Hva sier dere?

-Panz3r

Endret av Panz3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer alltid noe bedre ;)

Nei, etter min mening kjøpes HW når det trengs :thumbup:

Det er også billigere å kjøpe kort som ikke er kommet rett fra tegnebordet og heller oppdatere oftere enn å kjøpe det absolutt råeste som er akkurat når det kommer...

Lenke til kommentar

ja..jeg har også det kortet..men det lagger ikke i BF2 for meg da..men nå spiller jeg på medium settings...og bare singleplayer foreløpig da.

Men jeg skal nok ha meg et nytt et selv..for å kunne spille BF2 med alt på high og beste oppløsning 1200x 9xx

Tror det blir x800xt pe på meg....man kan sikkert få kort til 500kr mindre som er helt fint. Men 500kr i prisforskjell gjør ikke noe for meg..jeg må uansett ut med rundt 3k....og da spiller ikke 500kr fra eller til noen som helst rolle.

Lenke til kommentar

Ja, det kommer jo ALLTID noe nytt. Utviklingen er kontinuerlig, idet noe kommer på markedet, er neste generasjon igjen "like rundt hjørnet". Som P-in-P sier: kjøp HW når det trengs. Nå som X800 har modnet, er X800XL er godt kjøp :thumbup: Hvis det blir for dyrt, er GeForce 6600GT meget bra, rimeligere alternativ.

Lenke til kommentar
Tenkt på å kjøpe ATI Radeon X850XT PE

Det er jo drømmekortet for mange, det er råbra, men jeg forstår ærlig talt ikke at folk kjøper det (eller 6800U). Hvor mange FPS trenger man, liksom? Det koster vel omtrent dobbelt så mye som X800XL, og når det kommer spill der ytelsesforskjellen virkelig blir gjeldende, får du nyere generasjoner skjermkort med tilsvarende ytelse til mye lavere pris. For 5-6 år siden kostet en PentiumII 450HMz prosessor dobbelt så mye som en 400MHz. Ble det noen gang verdt det?

Edit: Må presisere at jeg snakker om AGP-kort her. Et X850XTPE PCIe-kort vil nok tåle flere HW-oppgraderinger, og er derfor mye mer saklig å kjøpe.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Tok en titt på dette skjermkortet. Der så jeg:

Perifere / grensesnittenheter CD-ROM, 300 W-strømforsyning, ekstra strømkontakt :eek:

Når jeg skal regne watt da, må jeg regne med 300 watt fra skjermkort pluss watten fra alt det andre i PCen min??! Det blir i så fall mye Watt!!!

Endret av Panz3r
Lenke til kommentar

for meg betyr pris/ytelse forholdet svært mye.

Og det er mulig at X800XT har det beste forholdet i så måte i dag. Men akkurat denne gangen tror jeg at jeg spytter i 500kr ekstra for å liksom komme opp blandt dem beste når det gjelder ytelse....

X800XT pe er nesten like godt som det beste som finens nå (X850xt pe) men det er hele 1000kr i forskjell....og det er en smule for mye hehe...

4k for et skjermkort er svært mye penger liksom...

Alle kortene blir sikkert billigere når den nye r520 brikken kommer..men dem faller sikkert ikke drastisk liksom. og dessuten så er det sikkert en 2-3 mnd til før dem er tilgjengelig for den vanlige mann..og det er jo 2-3 mnd med lav ytelse i spill som BF2..om man venter liksom...

Da betaler jeg heller 5-800kr mer for disse 2-3 mnd med optimal nytelse i BF2...

Jeg har vel egentlig innsett at jeg kjøper nytt skjermkort ca hvert 1.3 år...og det er jo greit nok det. Jeg har forsåvidt nok av penger. Det eneste jeg HATER er å kjøpe ting som er overpriset..slik som "de beste" kortene alltid er.

Om de nest beste kortene hadde lagt på 5k...tenker da på best pris/ytelse forhold..så hadde jeg nok kjøpt dem. Poenget er at jeg ikke kan leve med å kjøpe overprisete ting hehe

Lenke til kommentar

Watten er faktisk ikke så nøye, det er viktigere og se på hvor mye strømforsyningen har ut i 12V, men nå har det jeg så sånn at de gir mer watt totalt de som har mye på 12V :-). På de beste kortene idag anbefales det vel ca 20A på 12V. Og nei, den trekker ikke alene 300W, er nok bare det minste man kan ha hvis man skal kjøre den, men tror faktisk ikke alle 300W er sterke nok for det kortet du pekte til. Tror det er en god del som klarer seg med 300, og har ikke hørt om mange med 350 som har problemer, og du har jo alltids angrefrist skulle det gå dårlig (eller kjøpe en ny PSU).

PS: 20A på 12V er hvis man har flere HDer og kanskje 1-2 DVD/CD brennere etc. Med bare en DVD-rom og HD har man mer slingringsmonn :-)

-Heiper-

Lenke til kommentar
Alle kortene blir sikkert billigere når den nye r520 brikken kommer..men dem faller sikkert ikke drastisk liksom. og dessuten så er det sikkert en 2-3 mnd til før dem er tilgjengelig for den vanlige mann..og det er jo 2-3 mnd med lav ytelse i spill som BF2..om man venter liksom...

Da betaler jeg heller 5-800kr mer for disse 2-3 mnd med optimal nytelse i BF2...

Mener du forskjellen på X800XT og X850XTPE er så stor at det er verdt prisen - i forhold til BF2? Er selvsagt med på at 5-800 kr er verdt å bruke for å få ytelse i et slikt spill, men mener du at BF2 f.eks. blir uspillbart med et 6600GT?

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Nei, kortet i seg selv trenger ikke 300W. 300W er nødvendig for at kortet skal fungere bra sammen med andre komponenter. Alle nyere spreke skjermkort trenger også egen strømkontakt :)

edit: altfor sen :p

Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar
Mener du forskjellen på X800XT og X850XTPE er så stor at det er verdt prisen - i forhold til BF2? Er selvsagt med på at 5-800 kr er verdt å bruke for å få ytelse i et slikt spill, men mener du at BF2 f.eks. blir uspillbart med et 6600GT?

uff nei du missforsto!

forskjellen mellom X800XL og X800XT PE er verd 500kr mener jeg.

På ingen måte uspillbart med 6600GT...jeg spiller jo det selv med 9800Pro og GT kortet er sikkert 20-30% bedre enn 9800 Pro i BF2.

Mens X800XT PE er over dobbelt så bra som 9800Pro....

Akkurat BF2 ønsker jeg å spille med optimal ytelse for jeg kommer sannsynligvis til å spille det omtrent hver kveld i en 1-2 år...

Det som er saken er jo at X800XL er laget som en billig versjon. Mens X800XT PE er laget som en "super" versjon. Og siden det ikke er store forskjellen i pris og at inegn av disse kortene er priset til mer enn det dem er verd. så vil jeg helelr ha det beste...også med tanke på fremtidens spill.

Endret av gamer73
Lenke til kommentar

Halloen!

Jeg syntes absolutt at du skal kjøpe et nytt skjermkort akkurat nå som du trenger det! Jeg har selv nettopp kjøpt meg nytt skjermkort , men det trengte snart oppgradering... :cry:

Håper du blir fornøyd uansett... :)

Lenke til kommentar

Når man kjøper nytt skjermkort bør man egentlig kjøpe det som ligger tet oppunder toppmodellen..da vil man få mest igjen for pengene sine..

OG..man trenger ikke kjøpe nytt for om tidligst et halvt år..normalt 1 år

Endret av gamer73
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...