Apanonar Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) Har en venninne som skal kjøpe seg bærbar, den skal brukest til interentt surfing og skriving av stiler, film titting i ny og ne er ikkje utelukket men heller ikkje topp prioritet. . Den skal vere lett og liten og god batteri tid. 40 GB hd 512 MB ram 12" 1200*800 oppløsning + G553 D1600 15" 60GB 512MB WLAN CDRW/DVD på Multicom Opp i mot 10k, men ikke over! Tar i mot alle tips med takk. Endret 11. juni 2005 av Apanonar Lenke til kommentar
marzhal Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Dell har kanskje brukande pcer. Starter fra 6.000,-. Her kan du også velge kva du vil ha med (ram, hd, osv.) Lenke til kommentar
atLind Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) Zepto Znote 120SL ser bra ut. Liten og lett. Ligger riktignok litt over 10k men e til gjengjeld bare 1.19kg (med batteri) www.zepto.no Endret 11. juni 2005 av Nazgrel Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 Prisen kan ikke vere over 10k. Absolutt høyeste pris. Har sett litt på Dell, men batteri tid er dårlig, og maskina kommer til å vere vekke i frå vegg kontakt en del. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Har du vurdert Mac? En 12" iBook tror jeg havner i "Liten og lett studiebærbar"-kategorien, jeg kjøpte en til dama for to/tre mnd siden (hun går på UiO) og du får veeeldig mye for pengene dersom du kjøper den billigste iBooken! Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) Ibooken er et reelt valg, du får da en god wannabe-ultraportabel for ca 8000kr. 12" PC med bra nok batteri kommer fort på 10-14k. Å skaffe en skikkelig Centrinomaskin til rundt 8k er også litt vanskelig, de heller og mot 10k+, men du kan ta en titt på aopen sine 1556/1557-varianter som de fleste butikker selger, kanskje du finner en rettet mot studenter. De har som regel 15" skjerm og er endel tyngre, men jeg har ikke noe problem med min 1557. Pass på å ikke kaste deg over billigste PCen du finner, bare for å oppdage at batteriet holder knappe 2 timer og viftene går konstant, bedre å bruke en tusenlapp eller to mer og få en PC som varer lengre, både i batteritid og levetid. Edit: Denne er en fin en http://www.psdata.no/ps.asp?it=108683 Endret 11. juni 2005 av brsseb Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 iBook burde ihvertfall falle i smak hos venninna.. liten og "søt".. Men Tundra`en var jo en fin fin pc det og. Får snakka me ho å sjå om ho er villig til å ofre noen høvdinger til fordel for litt ekstra. Men hva syns dere om den bærbare jeg fant på Multicom? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (...er hun en dreven PC-bruker?) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) ot: hva med å lage egen kategori for "hjelp, jeg skal ha ny ....... bærbar" under bærbare datamaskiner delen av forumet, slik som amobil har? det finnes jo 10 slike postinger pr.dag nå for tiden. ellers så er jo både ibm 50r og hp 6110 til rundt 6000kr hos komplett og mpx helt greie maskiner med god batteri, greit design og stillegående Endret 11. juni 2005 av modellmakt Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 (...er hun en dreven PC-bruker?) Nei, hun kommer nok til å spørre om hjelp om det er noe får å si det sånn. Så di store specs`a trenger hun ikke. Bare det at hun har en lett liten pc som er god batteri tid på og har ok skjerm til film er hun fornøyd Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (...er hun en dreven PC-bruker?) Nei, hun kommer nok til å spørre om hjelp om det er noe får å si det sånn. Så di store specs`a trenger hun ikke. Bare det at hun har en lett liten pc som er god batteri tid på og har ok skjerm til film er hun fornøyd For en som ikke er særlig erfaren hva gjelder PC er jo Mac et ganske bra valg - ting er som regel enklere på Mac i tillegg til at (nesten) alt fungerer uten å måtte "tweake" (huffda, teit ordvalg) noe særlig. Macer er også generelt sett bedre egnet til å motstå idiot-feil (á la "oisann, der mistet jeg hele stilen min) - og dersom venninnen din har en iPod blir hun sikkert glad for en maskin som er "i slekt" med Podden hennes! Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 (...er hun en dreven PC-bruker?) Nei, hun kommer nok til å spørre om hjelp om det er noe får å si det sånn. Så di store specs`a trenger hun ikke. Bare det at hun har en lett liten pc som er god batteri tid på og har ok skjerm til film er hun fornøyd For en som ikke er særlig erfaren hva gjelder PC er jo Mac et ganske bra valg - ting er som regel enklere på Mac i tillegg til at (nesten) alt fungerer uten å måtte "tweake" (huffda, teit ordvalg) noe særlig. Macer er også generelt sett bedre egnet til å motstå idiot-feil (á la "oisann, der mistet jeg hele stilen min) - og dersom venninnen din har en iPod blir hun sikkert glad for en maskin som er "i slekt" med Podden hennes! Ja er enig med deg der. Men hvordan er det med å installere windows relaterte program på Mac? Har ingen erfaring med Mac Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Ja er enig med deg der. Men hvordan er det med å installere windows relaterte program på Mac? Har ingen erfaring med Mac Windows relaterte programmer? Mener du Microsoft programvare? Kan du utdype litt mer? Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) F.eks office pakken, eller msn for den del. EDIT: har VIRKELIG ikke peiling på dette området... Endret 11. juni 2005 av Apanonar Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Vel, det er jo en annen plattform så Windows-programvare vil ikke fungerer sånn helt uten videre på en Mac (og vice versa). Det som *egentlig* differensierer en Mac fra en PC m/Windows er operativsystemet, en 12" iBook vil komme med Mac OS (Mac OS X "Tiger" er vel den siste versjonen), i tillegg til dette selges alle Macene (per i dag) med en såkalt "PowerPC" prosessor - men om ett år vil man sannsynligvis kunne få tak i de første Macene med Intel prosessor. Den siste vesentlige forskjellen er vel den at det (per i dag) *kun* er Apple som leverer maskiner med Mac OS. Velger man å kjøpe en Mac velger man også å kjøpe en maskin fra en produsent som *virkelig* prioriterer brukeropplevelsen, å åpne en eske med en splitter ny Mac er bare noe som må oppleves - Apple fokuserer virkelig på detaljer! Som jeg nevnte innledningsvis vil ikke Windows-programvare fungerer på en Mac "rett ut fra boksen" - heldigvis finnes det masssse programvare for Mac, dersom du ikke har prøvd Microsoft Office på en Mac så anbefaler jeg deg å løpe ned til nærmeste Macforhandler... MSN Messenger finnes selvf. også for Mac, anbefaler deg at du tar en titt på mac1.no evt. spør i forumet der da de har mye mer peiling enn meg. Konklusjonen blir vel den at en Mac er en ypperlig maskin som passer folk som ikke stiller spesielle krav til maskinen sin annet enn at ting skal se bra ut, og at ting skal funke. Mac = sexy. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Tror nok ibooken er et godt og rimelig valg ja Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Skal tvinge på henne en Mac, dette har jeg lyst til å teste.. mn det står ingenting om batteri levetid på apple, rekner med at den er relativt stillegående..? mas mas mas... jeg vet.. Takker for all hjelp hittil... Lenke til kommentar
qwert Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 det står ingenting om batterilevetid på apple Min, om enn begrensede, 12" iBook-erfaring tilsier at den holder drøye tre timer som DVD-spiller og nesten fem som skrivemaskin om du dimmer ned skjermen litt. Lenke til kommentar
gnus Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 "Book med 12,1-tommers skjerm: 50 watt-timers litium-ionebatteri som gir opptil 6 timers brukstid før batteriet må lades (1)" fra http://www.apple.com/no/ibook/specs.html trur den ikke gir i fra seg en lyd. powerbooken min gjør hvertfall ikke det. Lenke til kommentar
Apanonar Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Takker for hjelp Skal nok få kjøpt en sånn til hun.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå