Gå til innhold

Hjelp: End day disk lifetime 14.juni. (S.M.A.R.T)

Anbefalte innlegg

Hjelp!! :ohmy:

Installerte nylig to programmer som overvåker helsa til harddiskene mine.

Installerte de just for fun til å begynne med.

Jeg har :

#1.Samsung 40GB 5200rpm IDE

Kjøpt hos psdata som demovare for 2mnd siden

#2WD Caviar 200GB 2mb 7200rpm cache. IDE

1år gammel , mye brukt

#3WD Caviar 200GB 8mb cache. 7200rpm IDE

2mnd gammel

#4WD Raptor 74GB 10000rpm SATA

1år gammel

Program #1

HDDlife Pro 2.1.53

Dette programmet rapporterte følgende.

Disk #1 - 100% helse

Disk #2 - 46% Helse

Disk #3 - 49% helse

Disk #4 - 75% helse

Nå nylig har den justert disk #2 til 53% og disk #3 til 84%

program #2

Siguardian Lite 1.6

Dette programmet kunne etter 2dagers bruk fortelle at det har beregnet at disk#2 vil feile den 14.Juni :ermm:

Diskene er for tiden montert i en "3-pack" i et lian li kabinett.

(Raptoren er på ferie for øyeblikket :cool: )

Diskene kjøles av en saktegående papst vifte.

Disk #1 holder 24C

Disk #2 holder 33C

Disk #3 holder 41C

(Såfremt målingene stemmer)

Altså , nå er jeg litt redd her , Jeg har masse ting på den disken som jeg ikke vil se ødelagt.

Er disse programmene til å stole på eller er det svada???

Jeg tar hjertens imot anbefalinger fra folk som har peiling! :w00t:

EDIT:Skriblefeil

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg litt skeptisk til slike programmer.

Begge programmene tar utgangspunkt i SMART. Jeg har lasta ned Data Lifeguard Tools fra Western og prøvd dette på mine harddisker. I en oppsummering der står det at min Raptor og WD2500PD ikke er SMART kompatible. Spørsmålet er da hvordan de programmene over kan ta utgangspunkt i SMART for å analysere og overvåke diskenes helse.

Raptoren er forøvrig produsert Mars 2004.

Lenke til kommentar

Dette stemmer nesten garantert ikke. 2 dager er ikke nok til å slå fast at disken slutter å virke den 14. Juni, det tar lenger tid å slå fast en ca. dato. Men du bør nok allikevel ta backup av den disken det er snakk om, sånn for sikkerhetsskyld

Lenke til kommentar

Slike programmer trenger mange dager for å få oversikt over diskenes helse.

Jeg har en disk som har vært så syk det siste året at bios stopper for å advare meg om at disken er nesten død. Den virker fortsatt!

(Bruker den bare for å se hvor lenge den varer. Har selvsagt ingen viktige data på den.)

Lenke til kommentar

Programmene er langt fra presist den første tiden, smart-attributter skifter litt opp og ned. La oss si en attribut går ned fra 100 til 99 10 minutter etter du installerer det, så tenker programmet "hmm, attributen går ned 1 per 10 minutt, forsetter det slik dør disken om 10 minutt".

Essensen er at slike programmers hovedjobb er å si når attributtene er kritisk lave, dødsdatoen er bare et estimat, som ikke gir et ordentlig bilde, ihvertfall før flere måneder med overvåkning har gått.

AtW

Lenke til kommentar

Oki! :thumbup:

Roer ned pulsen litt nå jeg da.... :)

Men som anbefalt skal jeg ta en backup av den kritiske 200GB harddisken.

Skulle harddisken min dø den 14.Juni så får dere vite det! hehe

EDIT: Hva er det disse attributtene regnes ut av? har harddisken sensorer som føler slitasjen , eller.....

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Oki! :thumbup:

Roer ned pulsen litt nå jeg da.... :)

Men som anbefalt skal jeg ta en backup av den kritiske 200GB harddisken.

Skulle harddisken min dø den 14.Juni så får dere vite det! hehe

EDIT: Hva er det disse attributtene regnes ut av? har harddisken sensorer som føler slitasjen , eller.....

Harddisker overvåker en rekke attributer, feks hvor mange skrivefeil den får, dårlige sectorer, hvor lang tide den bruker på å spinne opp osv. De har sikkert undersøkt endel disker, og funnet ut når disse dtaene når et visst nivå, så er disken nærme ved å gå istykker. Men sensoren er i selve disken ja, og den sender denne informasjonen bla til bios.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har en disk som har vært så syk det siste året at bios stopper for å advare meg om at disken er nesten død. Den virker fortsatt!

Har en slik jeg også. Kommer opp melding hver gang maskinen startes om at disken er syk og må skiftes ut, men den virker fortsatt etter 1 1/4 år. :D

Lenke til kommentar

Jeg trodde nå faktisk at smart-records ble lagret på disken. Når jeg f.eks kjører HUTIL til Samsung så kan jeg hente opp log over hvilke SMART-attributes som har exceeded threshold.

Uansett var det ikke overraskende at WD-diskene begynte å synge litt på siste verset i følge programmet ditt :p

Lenke til kommentar
Jeg trodde nå faktisk at smart-records ble lagret på disken. Når jeg f.eks kjører HUTIL til Samsung så kan jeg hente opp log over hvilke SMART-attributes som har exceeded threshold.

Uansett var det ikke overraskende at WD-diskene begynte å synge litt på siste verset i følge programmet ditt :p

Ja, er det noen som har sagt noe annet? Men på disken lagres vel bare nåværende verdi, threshold, max verdi og verste registrerte verdi.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...