Gå til innhold

Hvordan sjekke hvor "bra" 3.1 er?

Anbefalte innlegg

Jeg kom plutselig på at jeg har en "super" pc liggende med Windows 3.1 Det hadde vært gøy å se hvor "bra" den er, men jeg må si det er litt vanskligere enn i XP. Så hvordan finner jeg ut hvor nye ram den har, prosessorhastighet og slike ting? (hvis det fantes den gangen :p )

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden jeg var inne på en win3.1 pc, men jeg mener å huske at du ikke kan finne de opplysningene du er ute etter fra windows. Du må nok inn i BIOS, eller følge med på skjermen under oppstart.

Husk også at win3.1 ikke var et fullverdig OS, men lå oppå DOS, og du måtte starte windows manuelt dersom du ikke la inn i autoexec.bat at det skulle starte automatisk.

Dersom du åpner kabinettet kan du jo også se på merkingen på prosessoren og rambrikkene. På den tiden var disse komponentene ofte godt merket i klartekst.

Lenke til kommentar

Takk. Men kan jeg bruke BIOSen da? Trodde den bare startet automatisk opp her gang du startet på pc'en, og ikke kunne startes av deg manuelt. Men i såfall, hvordan gjør jeg det?

Ev. går det ann å få frem slikt i MS DOS? (eller hva det heter) :)

Lenke til kommentar
Takk. Men kan jeg bruke BIOSen da? Trodde den bare startet automatisk opp her gang du startet på pc'en, og ikke kunne startes av deg manuelt. Men i såfall, hvordan gjør jeg det?

Ev. går det ann å få frem slikt i MS DOS? (eller hva det heter) :)

Du kunne jo prøvd diverese knappekombinasjoner under oppstart. F.eks. trykk Fx tastene, altså f.eks. F12 osv.

Har ikke peiling på om dette funker, men det er kanskje verdt et forsøk!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...