Jørnan Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg kom plutselig på at jeg har en "super" pc liggende med Windows 3.1 Det hadde vært gøy å se hvor "bra" den er, men jeg må si det er litt vanskligere enn i XP. Så hvordan finner jeg ut hvor nye ram den har, prosessorhastighet og slike ting? (hvis det fantes den gangen ) Takker for svar Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Det er lenge siden jeg var inne på en win3.1 pc, men jeg mener å huske at du ikke kan finne de opplysningene du er ute etter fra windows. Du må nok inn i BIOS, eller følge med på skjermen under oppstart. Husk også at win3.1 ikke var et fullverdig OS, men lå oppå DOS, og du måtte starte windows manuelt dersom du ikke la inn i autoexec.bat at det skulle starte automatisk. Dersom du åpner kabinettet kan du jo også se på merkingen på prosessoren og rambrikkene. På den tiden var disse komponentene ofte godt merket i klartekst. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 Takk. Men kan jeg bruke BIOSen da? Trodde den bare startet automatisk opp her gang du startet på pc'en, og ikke kunne startes av deg manuelt. Men i såfall, hvordan gjør jeg det? Ev. går det ann å få frem slikt i MS DOS? (eller hva det heter) Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Takk. Men kan jeg bruke BIOSen da? Trodde den bare startet automatisk opp her gang du startet på pc'en, og ikke kunne startes av deg manuelt. Men i såfall, hvordan gjør jeg det? Ev. går det ann å få frem slikt i MS DOS? (eller hva det heter) Du kunne jo prøvd diverese knappekombinasjoner under oppstart. F.eks. trykk Fx tastene, altså f.eks. F12 osv. Har ikke peiling på om dette funker, men det er kanskje verdt et forsøk!? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 På de gamle Phenix biosene var det ihvertfall del-knappen som måtte trykkes inn under oppstart for å komme inn. Compaq har brukt F2 og F10. HP har brukt litt forskjellige funksjonstaster Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 jeg vet at hvis man skriver systeminfo i commando prompten i XP får man opp litt info om maskina og Ip o.l, men jeg er ikke sikker på om dette også funker i Win 3.1. det funker ikke i Win2k iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå