Simen1 Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Er det noen som kan fort fortelle meg forskjellen på disse skrivertypene? Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Kommer ann på volumet av det du skriver ut og i hvilket format og det er i farger eller svart hvitt osv. Skriver du ut kun noen sider per uke så kan du sikkert fint klare deg med en blekksriver der du enkelt kan skrive ut i både i svart/hvitt og fine farger. Laserskriver er mer beregnet for store volum med utskrifter, hvis man skriver ut kansje 100 sider i svart/hvitt hver uke så vil det selvsagt lønne seg med laser. Det finnes også fargelaser, men prisen på disse er høy, så bør man store behov. Går selvsagt også og kombinere en blekkskriver (fargeutskrifter) og laserskriver til raske utskrifter. Det finnes også relativ billige lasereskrivere også. Kommer helt ann på bruken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2002 Skriveren vil nok bli brukt ganske mye, men sansynligvis ikke så mye som 100 sider/uke. Hva gir best utskrift-kvalitet? Er fargelaser veldig dyrt? Hvor billige er de billigste sorthvitt-laserene? (Tenkte å bruke ca 2-3.000 på skriver) Er det sånn at blekk-utskrifter ødelegges om man søler litt vann på de men at laser-utskrifter holder seg? Er driftskostnadene veldig mye lavere med laserskriver? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Quote: Den 2002-07-21 16:46, Simen1 skrev:(Tenkte å bruke ca 2-3.000 på skriver) Da bør du kjøpe blekk, blekkskrivere i den prisklassen skriver ca 10 sider/min med tekst så det burde holde til litt heavy hjemmebruk også + at du kan lage fotoutskrifter. Det kan du definitivt ikke med en laserskriver til 3k... ville kjøpt Canon eller Epson. Lenke til kommentar
Prof. Balle Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 et annet poeng med laser skriver er utskrift kostnader. en s/h side fra en blekkskriver koster fort 1,5-2kr per side, en side fra laser skriver typisk under 30 øre. du får en OK HP Laserjet 1000W hos komplett 2500,- Så spørmålet er må du ha farger? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 anbefaler laser. greit når du printer ut bla. manualer i pdf format. du finner billige oki skrivere på qxl Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Quote: MailMan13 skrev (2002-07-21 16:57): Quote: Den 2002-07-21 16:46, Simen1 skrev: (Tenkte å bruke ca 2-3.000 på skriver) Da bør du kjøpe blekk, blekkskrivere i den prisklassen skriver ca 10 sider/min med tekst så det burde holde til litt heavy hjemmebruk også + at du kan lage fotoutskrifter. Det kan du definitivt ikke med en laserskriver til 3k... ville kjøpt Canon eller Epson. Ja støtter dette forslaget. Har en gammel plekkskriver fra canon som eg er meget fornøyd med, Den er ikke så rask som de nye men den gjør jobben enda. (BJC-620) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Epson eller HP. Du får en meget bra, stillegående, kjapp blekkskriver med fargeutskrifter i fotokvalitet til 2500-3000 kroner fra en av disse produsentene. Mulig Canon og andre merker er bra også, men jeg har ikke mye erfaring med andre merker enn Epson og HP. Be butikken om prøveutskrifter fra de forskjellige skriverne hvis de har mulighet til det. Uansett... du gjør ikke mye feil om du går for en Epson eller HP til 2-3000. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Hvis du har behov for fargeutskrifter, så kommer du ikke utenom å kjøpe blekkskriver for det beløpet du nevner. Problemet med blekkskrivere er driftsutgiftene som er 5 til 10 ganger så høye for sort/hvit. Fargeutskrifter kan koste opptil 15 kroner per side, mer hvis du bruker spesialpapir. Vær oppmerksom på at de billigste blekkskriverene har de høyeste driftsutgiftene. Har du kun et minimalt behov for fargeutskrifter, så foreslår jeg at du kjøper en laserskriver OG en billig blekkskriver. Jeg tittet innom Elkjop sine nettsider for å sjekke prisene nå. Du får laserskriver fra 2300 kroner og blekkskriver fra 200 kroner. Har du et behov for å skrive ut foto med god og varig kvalitet, kommer du ikke utenom en dyrere blekkskriver. Sørg for å kjøpe en skriver med separate fargepatroner for farvene rødt, gult, blått og svart. Dette holder driftsutgiftene nede. Kanskje du kan du kjøpe en brukt laser fra en nettauksjon i tillegg? :wink: Du skriver ikke hvilket operativsystem du bruker. Hvis du skal bruke skriveren under Linux, så er det ikke alle skriver som kan brukes. En liste over skrivere som linux fungerer med finner du her: http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/printers.html. Står skriveren ikke på listen, sjekk om produsenten har driver. Trenger du tips om modeller, så har PCWorld testet både blekk- og laserskrivere her: http://www.pcworld.no/tester/kategori.cfm?kat=20 Lenke til kommentar
born_yesterday Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Jeg tror det er behov for en liten oppklaring her, jeg... Utskriftskostnadene er svært variable, det avhenger av hva som skrives ut (tekst, grafikk, farger mm.), og på hvilket medie du skriver ut. Dette gjelder både blekk- og laserskrivere. Det blir helt feil å si at en blekkutskrift på et A4 ark koster 10 ganger så mye som på en laser! Det brukes en standard for å beregne kostnadene ved utskrift, som tar utgangspunkt i 5% dekning (sort tekst og enkle sorte diagrammer) på et A4 ark. Dersom man sammenlikner de to teknologiene (laser og blekk), er det ikke store forskjellene i kostnadene. Begynner man å snakke om fargeutskrifter må man ta dette enda lengre. Hva koster en fargelaser og fargeblekkskriver i innkjøp, hvilke oppløsninger kjører de (dette gir utslag i kvaliteten på utskriften), og hvilke kostnader er det på papir som er egnet for høy oppløsning og eventuelt fotogjengivelse? Til personlig bruk som du beskriver, vil jeg uten tvil anbefale en god blekkskriver. Har selv (blandt annet) en Canon S750, som er kapabel til å skrive 20 sider i minuttet (med 5% dekning), har muligheter til å gjengi grafikk (også foto) med svært høy kvalitet, og hvor hver av de fire fargepatronene kan byttes uavhengig av hverandre. Denne skriveren har et skriverhode uavhengig av fargepatronene, i motsetning til HP, Lexmark og Epson, noe som gjør at kostnadene til en ny fargepatron begrenser seg til max. 120 kr (Elkjøp-pris), mot 3-500 for tilsvarende fra de andre leverandørene. Ønsker du å få ut ekstra mye av utskriftene dine, velger du ark tilpasset de spesielle utskriftene. Fotoark har et belegg som gjør at blekket trekker svært raskt inn, og beskyttes mot vannpåvirkning, og får en glans man er vant til fra tradisjonell filmfremkalling. Disse er langt dyrere enn ordinært kopipapir, men dersom du ønsker å få ut et flott bilde, er det kanskje ikke så galt med en totalkostnad på 20-30 kr. for en fullside (A4) (sammenlikne dette med hva fotobutikken tar for å kopiere til samme størrelse). Toner til lasere er i en helt annen prisgruppe (800+), og gir ut fra min erfaring langt dårligere utskriftskvalitet. Canons skrivere S520 og S750 er begge testvinnere hos TV2, PC World og Dinside, der kanm du lese mer. Veiledene priser på Canon S520 er 1800, mens den enda raskere S750 er priset til 2500. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Her var det såpass med feil at jeg må oppklare opplaringen. Quote: Den 2002-07-21 19:48, born_yesterday skrev:Det blir helt feil å si at en blekkutskrift på et A4 ark koster 10 ganger så mye som på en laser! Det brukes en standard for å beregne kostnadene ved utskrift, som tar utgangspunkt i 5% dekning (sort tekst og enkle sorte diagrammer) på et A4 ark. Dersom man sammenlikner de to teknologiene (laser og blekk), er det ikke store forskjellene i kostnadene. 10 ganger så dyre driftskostnader er ingen overdrivelse. De blekkskriverene som er dyrest i bruk (les billigst i innkjøp) har jeg sett i flere tester ligger på rundt 3 kroner per side. PCWorld har gjort en test av laserskrivere her: http://www.pcworld.no/tester/test.cfm?id=65. Den gir en utskriftskostnad per side på mellom 10 og 21 ØRE per side (http://www.pcworld.no/tester/artikkel.cfm?id=206). PCWorld har gjort en test av blekkskriver her: http://www.pcworld.no/tester/test.cfm?id=61. Den gir en utskriftskostnad per side på mellom 1,22 og 3,11 KRONER per side (http://www.pcworld.no/tester/artikkel.cfm?id=193). Etter det jeg har sett av testene i papirutgaven i PCWorld bruker de standardiserte tester. Quote: Denne skriveren har et skriverhode uavhengig av fargepatronene, i motsetning til HP, Lexmark og Epson, noe som gjør at kostnadene til en ny fargepatron begrenser seg til max. 120 kr (Elkjøp-pris), mot 3-500 for tilsvarende fra de andre leverandørene. Dette er en absurd sammenligning. Omtrent som å sammenligne prisen på 0,5 liter Coca-Cola med 1,5 liter Pepsi-Cola. De ulike skriverprodusentene og -modellene har ikke en standardisert utskriftsmengde i patronene, så hvor mange sider du får ut av patronen vil variere til dels sterkt. Det eneste som fungerer er å sammenligne utskriftskostnaden per side i standardiserte tester. Å ha skrivehode integrert i blekkpatronen kan også være en fordel. Dette fordi dette er omtrent den eneste slitedelen i en blekkskriver. Dette gjør at du ganske sikkert aldri får problemer med skrivehodet. Hva som er best, vet jeg ikke men skrivehoder varer ikke evig. Vurder selv. Quote: Ønsker du å få ut ekstra mye av utskriftene dine, velger du ark tilpasset de spesielle utskriftene. Fotoark har et belegg som gjør at blekket trekker svært raskt inn, og beskyttes mot vannpåvirkning, og får en glans man er vant til fra tradisjonell filmfremkalling. Disse er langt dyrere enn ordinært kopipapir, men dersom du ønsker å få ut et flott bilde, er det kanskje ikke så galt med en totalkostnad på 20-30 kr. for en fullside (A4) (sammenlikne dette med hva fotobutikken tar for å kopiere til samme størrelse). Dette er vel og bra for en mindre mengde fotoutskrifter. Er man LITT seriøs her kjøper man en spesialskriver som ofte er basert på sublimeringsteknologi. Quote: Toner til lasere er i en helt annen prisgruppe (800+), og gir ut fra min erfaring langt dårligere utskriftskvalitet. Dette er vel kanskje det mest absurde i hele "oppklaringen". Eksempler fra Komplett i dag: Svart toner til HP Color Laserjet for 3.000 sider, 106 kroner. Svart toner til HP 9000 serie for 30.000 sider, 3.140 kroner. Å sammenligne prisen på toner som gir fra 2.500 utskriftssider med blekkpatroner som gir 400-800 sider utskrift er absurd. Som sagt tidliger, det eneste fornuftige er å sammenligne kostnaden per side. Jeg beklager å måtte si det, men kunskapen/erfaringen dine om/med laserskrivere virker å være svært begrenset (born_yesterday? :wink:). Utskriftene på en moderne laserskriver har like god kvalitet som blekkskrivere. Jeg sier ikke at man SKAL kjøpe laserskriver, men har man lite eller intet behov for farger, så er laserskrivere å anbefale økonomisk. Har man behov for å skrive ut et fåtall fargesider i året som ikke trenger å holde fotokvalitet, kjøp en drittbillig blekkskriver i tillegg. Har du behov for et litt større antall fargeutskrifter og/eller fotoutskrifter med høy kvalitet, kjøp en litt dyrere blekkskriver. Punktum. "born_yesterday": Dette er ikke noe jeg har tatt ut av luften. Jeg har erfaring med IT-utstyr siden 1986, inklusiv alle typer skriverteknologier. Jeg liker også å lese tester, fordi jeg ofte får spørsmål om "hva skal jeg kjøpe". Da er mitt standardspørsmål "hva skal du bruke det til". Eksemplene jeg har gitt ovenfor kunne jeg duplisert mange ganger. Kan du dokumentere feil, vis gjerne til kilden så skal jeg se på de. Få sannheter varer evig i IT-bransjen. Puh, oppklaring er slitsomt. Måtte skrive alt 2 ganger, jeg "timet" ut i forumet og mistet alt! :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 Jeg har sett litt på Canon S520 og S750, og et par Epson-modeller. Det ser ut som om S520 tilbyr veldig mange interresante ting til en lav pris. (1644kr på itbutikken +frakt) Den har kant-til-kant utskrifter og lave driftskostnader (2,80 kr per A4 side med 82% dekning i følge dinside.no) Bilde-kvaliteten skal også være veldig bra. Ja, jeg tror jeg bestiller en sånn jeg.. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: Den 2002-07-22 12:11, Simen1 skrev:Jeg har sett litt på Canon S520 og S750, Ja, jeg tror jeg bestiller en sånn jeg.. Godt valg:) Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Jep kjøpte en Canon S750 for litt siden... og jeg blir bare mer og mer imponert! Lett å installere, støyer lite når man printer(bråker litt når den renser hodene..) og etter min mening rask! Men det beste med akkurat denne printeren er photokvaliteten... Helt vildt! MVH ZemteX Lenke til kommentar
LeD Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Jeg har hatt flere billige blekkskrivere gjennom årene. For en stund siden kjøpte jeg en meget bra Lexmark E322 laserskriver til noe over kr 3.000,-. Det har jeg ikke angret på. Fargeutskrift har jeg aldri hatt behov for. Slipper også å kjøpe blekk til 500,- en gang i måneden. Når du kjøper den billigste blekkskriveren på Elkjøp, må du være klar over at nytt blekk koster mer enn skriveren. :smile: At laserskrivere skriver mange ganger raskere enn blekkskrivere er jo også en grunn til å velge dem. LeD Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Hvis man skal skrive ut mye med blekkskriver, er dette en god løsning for å redusere kostnadsnivået drastisk ; http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=23528 http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=23403 Lenke til kommentar
born_yesterday Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 SofTest er ikke helt fornøyd med oppklaringen min, og har tydeligvis gjort en del research på dette feltet. Jeg stusser over at han velger å sammenlikne med ytterpunktene innen blekkskriverteknologien, dette blir som å sammenlikne den billigste laserskriveren med de dyreste blekkskriverene, uten å se på ytelser, kostnader og muligheter. Har derfor et behov (igjen) for å kommentere litt. La oss ta utgangspunkt i Canons S520, som er testet i PCWorld, se linken http://www.dinside.no/page/artf/29363.shtml. Denne skriveren koster får du fra kr. 1800,- på web-shoppene, den tilbyr inntil 14 sider i minuttet i sort/hvit, og inntil 9 sider med farger. Den har en oppløsning på 2400x1200 punkter, og kan skrive ut et foto på 20x25 cm til en kostnad på kr. 2.80 inkl. mva, eks. papir. Et foto i denne størrelsen utgjør langt mer enn 5% dekning, som var utgangspunktet i mitt tidligere innlegg. En sammenlikning (ja, jeg vet det blir feil når du tar utgangspunkt i en enkel sort/hvit skrivebordslaser, men jeg ønsker å trekke paralleller) En skriver som har tilnærmet samme ytelser som denne og som benytter seg av laser, er modeller som HP ColorJet 4550 basismodell. Kr. 18.000. Lexmarks motsvar må være modellen C720, til kr. 14.500,-. Dette er kun basismodeller, hvor du garantert må oppgradere internminnet i skriveren, da du ikke har mulighet til å skrive ut en fullside med grafikk med det minnet som leveres som standard. Disse to skriverene er de billigste skriverne disse produsentene har, med mulighet for fargeutskrift. Jeg må legge til at dagens blekkskrivere som oftest benytter seg av pc-ens internminne for å bufre utskriften (Windows printing system), så bufferet på selve skriveren er begrenset. Laserskrivere må som oftest ha alle data liggende i det interne minnet (eventuelt en harddisk) i skriveren, fordi når den først er i gang med å skrive ut, må hele arket gå gjennom prosessen med magnetisering, toner og fuser, en prosess som ikke kan pauses i påvente av resterende data fra pc-en. Og en sublimeringsskriver (Xerox/QMS/Tektronix) er rådyr i innkjøp og ikke minst i drift! Canons blekkpatroner til skriveren S520 inneholder 16 ml blekk, til kr. 110 hos Komplett data. HPs blekkassett til sammenliknbare skrivere (hvor du må bytte hele skrivehodet dersom én av fargene i den går tomt), koster kr. 410, og inneholder 30 ml blekk. Pris her også hentet fra Komplett data. At Canon velger å kjøre samme skriverhode og utskiftbare blekkpatroner (og at jeg ikke finner skriverhode som en erstatningsdel), tyder vel på at det er god kvalitet på skriverhodet, og at renseprosessen skriverne går gjennom gjør det mulig med mange utskrifter før slitasjen er merkbar. I SofTests sammenlikning med Coca-Cola og Pepsi-Cola, viser det seg da at man har en milliliterpris på kr. 6,88 med Canon blekk, og kr. 13,67 hos HP. Konklusjon: ”You can’t beat the feelin’”. Blekket sprøytes ut med 4-9 picoliter pr. punkt (avhengig av hva slags utskrift), både hos HP og Canon. Selv om HPs blekkassetter er vesentlig større i omfang, rommer de altså ikke mer enn snaut dobbelt så mye blekk, og det til en pris som er 3,7 ganger så høy. Det er for så vidt greit å sammenlikne prisen på utskrift pr. side basert på toner- og blekkforbruk Da kommer laserskriveren billigere fra det. Men ser du på kostnader over tid, får du kostnader på laserskriveren som du ikke har på en blekkskriver, nemlig deler som fuser, luftfiltre, valser mm. Dette er komponenter som må utstå langt høyere temperatur enn for eksempel en valse i en blekkskriver. Det er langt flere valser og tannhjul i en laser (mer avansert papirbane) enn i en blekkskriver, og prisen på en fuser er fra et par tusen og oppover. Jeg er enig i at laseren har sine fortrinn, deriblant at utskriften brennes på papiret, og derved er mer motstandsdyktig mot fuktighet. Skrivebordsmodellene er svært stillegående og små i størrelse. Men å kjøpe en laserskriver som primærskriver og en ”drittbillig” blekkskriver synes jeg blir helt feil. Skal man først skrive ut i farger, er det jo nettopp for å få frem et budskap utover det kjedelige i sort/hvitt. At fargene flyter ut (med et billig og dårlig skriverhode) og at fargepatronene stadig tørker inn fordi skriveren er uvirksom (og dermed må byttes ut) er ikke god økonomi. Anbefaler til tross for SofTests innlegg fremdeles fargeskrivere til personlig bruk, ut fra pris, ytelser, muligheter og lave driftskostnader. Og du, jeg er ikke helt ukjent i dette faget, jeg heller… Ha en fin kveld, alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå