Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grats!

Hvilke?

5911869[/snapback]

Amun ja, de som du anbefalte i posten på forrige side!

Hvor lang tid vil det sånn ca. ta før den kommer? Vil det bli litt forsinkelser pga. påskeferie?

5913331[/snapback]

Joda, det visste jeg, men er det thin, medium eller powerful? :p

Det pleier å ta rundt 3-5 arbeidsdager (spørs hvor du bor), dvs at de ikke gjør noe på helligdager, så de kommer nok ikke til å sende det før til tirsdag kan jeg tenke meg.

Hey, dere trommiser - jeg kan _ikke_ spille trommer, men jeg driver og skal programmere noen på en låt. I den forbindelsen hadde jeg et par spørsmål om hvordan trommer spilles:

- Når man tar en (hm, jeg aner ikke hva det heter..) "roll" over tamene, med flere slag per tam før man går over på neste, vil man da slå hardere på det første slaget og så ha løsere anslag på følgende slag, eller er styrken konstant, eller stigende ?

- Ved frenetisk bruk av dobbeltpedal, vil man som oftest slå løsere på skarp/cymbaler? Og hvordan er det med basstrommeslagene, er de som oftest løsere enn når man bare bruker èn fot?

Altså, en roll kan være så uendelig mye, men de spilles stort sett med samme styrke og fart, men hvis en trommis avslutter en sang med en roll kan det hende den sakner og blir løsere (Se Dream Theater - Metropolis pt. 1)

Ang det med dobbelbass er det uvanlig å slå løsere på skarp/cymbal, stortromma høres like godt selvom, men har hørt om en type Axis pedaler (ikke longboard) som bare er beregnet på trigging, da er det ikke ordentlige skinn på basstrommene, men en slags netting. Pedalene gir ikke noe som helst kraft, men man kan spille veldig fort og siden de blir trigga har det ikke noe å si. (Å trigge trommene betyr at det ikke er trommene i seg selv som lager lyden, men de blir sendt gjennom et system og kommer ut av høytallere så man kan velge vilken lyd man vil ha selv).

Lenke til kommentar
Altså, en roll kan være så uendelig mye, men de spilles stort sett med samme styrke og fart, men hvis en trommis avslutter en sang med en roll kan det hende den sakner og blir løsere (Se Dream Theater - Metropolis pt. 1)

Ang det med dobbelbass er det uvanlig å slå løsere på skarp/cymbal, stortromma høres like godt selvom, men har hørt om en type Axis pedaler (ikke longboard) som bare er beregnet på trigging, da er det ikke ordentlige skinn på basstrommene, men en slags netting. Pedalene gir ikke noe som helst kraft, men man kan spille veldig fort og siden de blir trigga har det ikke noe å si. (Å trigge trommene betyr at det ikke er trommene i seg selv som lager lyden, men de blir sendt gjennom et system og kommer ut av høytallere så man kan velge vilken lyd man vil ha selv).

5913471[/snapback]

Ok, så når jeg lager tamrollene, så er det bare å køle på med samme intensitet på alle slagene på alle slagene?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en trommemaskin som har samplet hver tromme/cymbal med en haug forskjellige intensiteter. Derfor er det litt interessant å vite hvordan jeg skal gjøre det for å få det til å høres mest mulig "ekte" ut. Blir jo litt vèl unaturlig om alt går på full pinne igjennom hele låta..?

Når det gjelder dobbeltpedalgreia, så lurte jeg bare på om det kom naturlig, altså at man konsentrerte seg så mye om å holde takten på basstrommen at man ville slå litt løsere selv om man egentlig ikke hadde tenkt å gjøre det?

Lenke til kommentar

har ikke så veldig peiling selv, men jeg antar at det er forskjellig fra trommis til trommis...

Jeg kjøpte de du foreslo: 16" Amun Thin Crash og 18" Amun Medium Crash :)

Okey, jeg hadde forventa at det skulle ta 1-2 uker, så det er ikke så veldig dårlig tid for meg(hvis du tar sånn ca. rett) :)

Lenke til kommentar

Ok, men kan jo hende jeg tar feil og, men får se :)

Sånn du mente ja, nei, det kan kanskje hende for helt nybegynnere, men tror ingen som er average -> gjør det...

Hvis det du mener med full pine gjennom hele låta er at man spiller like høyt gjnneom hele sangen så ja, man gjør det, men det kan høres svakere ut hvis man spiller litt roligere grooves etc.

Men spørs jo helt hva slags musikk/sang det er snakk om :)

Lenke til kommentar

Steike! Det der var et digg sett, men hvordan er den tammen? 12x6... :hmm:

5913471[/snapback]

Når det gjelder dobbeltpedalgreia, så lurte jeg bare på om det kom naturlig, altså at man konsentrerte seg så mye om å holde takten på basstrommen at man ville slå litt løsere selv om man egentlig ikke hadde tenkt å gjøre det?

5913522[/snapback]

MGS3, det var til denne posten jeg henviste til der ;)

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...