Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Var på Sagevik idag..De hadde ikke noen av de trommene som jeg hadde lyst å se mer på, men de hadde et forslag til meg, nemlig Pearl ELX/EXR. Men han som hjalp meg var ikke til tilstrekkelig til hjelp med spørsmålene mine om disse typene, så jeg prøver her:

Hva er hovedforkjellen mellom disse to, og hvilket tre er de laget av? Har noen noen erfaringer med lyd/kvalitet osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg ville ikke valgt de settene, om ikke du får et veeeldig godt tilbud på de. Men skal komme tilbake til det etterhvert... Hovedforskjellen mellom ELX og EXR er at ELX har lakkering direkte på treverket, slik at treet "skinner" i gjennom, ser litt mer "proft" ut. EXR har cover over alle trommene (i plast tror jeg? ikke helt 100% sikker der) i eksotiske farger. Hvis du spiller mye utpå og er redd for å scratche finishen på trommene, så er EXR det beste valget, for med de kan du bare bytte ut coveret seinere. Tar du vare på trommene og synes det er bedre med et sett som kanskje virker litt mer "high-end", så er det nok bedre med ELX. Men mange av EXR settene ser veldig bra ut! De har akkurat samme byggekvalitet og treverk i seg.

Hvorfor jeg ikke ville valgt de... treverket. De lages i 100% "poplar" tre. Nå skal ikke jeg komme å si at man ikke kan få de settene til å høres bra ut, for det kan man helt klart med gode skinn og stemming. Det er bare det at man har mulighet til å få mye bedre, mer "proff" lyd slik du hører i de fleste opptak og ellers rundt om, hos de andre konkurrentene som har trommer med 100% birch eller maple til samme pris. Der kommer de inn de som er nevnt før, Sonor Force 2005/3005, Mapex M Birch/Pro-M, Gretch Catalina Birch/Maple, Tama Superstar, Pacific FX/CX. Nå kan sikkert de som har Pearl Export sett eller liker de godt komme å si: "jamen, det birch og maple treet i de setta der er annenrangs tre, ikke på høyde med det som brukes i proff sett". Og det er til dels sant. Men greia er at forskjellen mellom første og annenrangs tre i disse typene har i de aller fleste tilfeller kun med utseendet å gjøre. Det er også derfor Tama har valgt å produsere Superstar settene sine med et ytre og et indre lag med "basswood" tre, for at de skal se bedre ut rett og slett. Lydkarakteristikken er så og si identisk. Velger du da et sett av de andre store merkene jeg ramset opp, er du ellers også garantert god konstruksjon og god hardware.

Ble litt mye her, men håper du skjønner hva jeg ville fram til. Man kan rett og slett få bedre lyd ut av de andre settene, i allefall etter min mening og sikkert veldig mange andres. Ellers så tror jeg også at om litt vil Export serien bli oppgradert med bedre treverk for å konkurrere med de andre, og da er det i grunn litt synd å kjøpe et Export sett nå, synes jeg, med mindre du kan få tak i de veldig billig.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

^ Enig, hvis du først skal bruke litt penger på et nytt sett ville jeg kun gått for de som er 100% maple eller birch (Superstar er jo gode trommer, men helt rene maple/birch låter bedre imo).

Og Sonor Force 2005 ligger i ca samme pris som Superstar og EXR/ELX (er kanskje litt billigere tilogmed).

Lenke til kommentar

Det var jo en god forklaring :)

Prisen på en shell pack var 13.500 tror jeg, husker ikke helt 100%

Men det var på en av typene, husker ikke hviklet av dem det var.. Den andre typen var en 4-piece som, sammen med en tam-tam utenom, kostet 12/13.000

Tror ikke jeg bruker så veldig mye energi på og se innom disse trommene uansett..

Det var synd de ikke hadde noen sonor force inne! Hadde gledet meg til å se på dem!

De hadde uansett en annen type sett fra Sonor, husker ikke hva de het, men kunne se at de var like dem i kjerka her. De var "bilige". Butikken hadde også noen andre Pearl trommer på utstilling, Joey Jordison sine, til en rimelig pris..

Dessuten hadde de også Gretch Catalina sett der, til en rimelig pris..Nå husker jeg selvfølgelig ikke hvor mye det var da..

Lenke til kommentar

Ville aldri i verden gitt 13.500 for en ELX shell pack i alle fall. For å si det sånn, standard EX (den billigste av Export setta) skal ligge på rundt 7-8000, og du får samme lyd av de som på ELX, bare at ELX ser litt bedre ut. That's it.

Du får ta en litt bedre kikk en gang seinere da! De burde sikkert kunne skaffe noen av de settene også hvis de fører merker som Sonor osv. Kanskje problematisk hvis du vil prøve de først men.... jeg ville i allefall styrt unna Export per i dag. Pearl lager bra trommer, Sessions, Masters, Reference og Masterworks er knallsett, er egentlig kun i Export linja de ligger litt etter de andre shellmessig synes jeg. Er det ikke mulig å skaffe de andre i din lokale butikk, ville jeg heller tatt skrittet og bestilt fra nett. Gjør det mye selv, og har aldri hatt problemer med det. men det er nå opp til hver og en. Er jo fint å ha et sted å gå til der man kan klage hvis noe ikke er som det skal også. Men er fint å ha muligheten til å bestille akkurat det du vil ha, i den fargen du vil ha, uten å måtte ta hensyn til alle mulige varianter og "gode tilbud" en selger kommer med, som ofte går mest på hva butikken "tjener mest" på å selge deg. I alle fall min mening da :)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

okey, har nå bestemt meg for å kjøpe Meinl Amun 16" og 18" crash. (Andre cymbalene kan vente..kommer nok til å kjøpe dem etter jeg har sett hvordan crashene er)

Har endelig fått en liste over det jeg har nå, bedre sent en aldri..

CB Drums heter merket, men vet ikke om det er lønn eller bjørk eller noe annet. Bruker Remo skinn på noen, og noe annet på noen trommer(men skal ha kun et merke på de nye!)

Trommer

12", 13" og 16" toms

14" snare

22" bass tromme

Cymbaler

17" ride

10" splash

15" hi-hat.

Har ikke målt høyden på trommene...

Hvis jeg nå bestiller Sonor 3005, får jeg det som står, eller kan jeg velge av størrelsen på tomene? Hadde vært fint med en forandring(Noe jeg får uansett, for jeg ser shellpacken er på 22"x17,5" basstromme, 10"x9", 12"x10" og 14"x12" samt en 14"x5" treskarp)

og hva med finishen, velger jeg den mens jeg bestiller, eller blir den hvit?

Hvis jeg ikke tar helt feil så husker jeg at du har tenkt å kjøpe dette settet, Zpr?

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

CB drums er vel ganske vanlige nybegynnersett det i grunn, men er nok sannynlig lagd av noe billig tre, phillipine mahogany/basswood eller noe slikt.

Stemmer at jeg kommer til å skaffe meg 3005 sett ja :). Så fort jeg får solgt Rockstar settet i alle fall. De har endel forskjellige shellpacks å velge mellom i 3005 linja: "Stage 1" (22/12/13/16), "Stage 2" (22/10/12/16), "Fusion 1" (22/10/12/14) "Fusion 2" (20/10/12/14). Hovedforskjellen der er jo at Fusion settene kommer med hengende gulvtam, og kan fåes med 20" bass. Selv kommer jeg til å gå for "Stage 2", synes det er best å ha gulvtam på bein (også større gulvtam=kraftigere lyd, bedre om du spiller hard musikk som skal høres igjennom lydbildet. min mening of course :) )

, og 10 + 12 er i grunn de perfekte rack toms, 12" og 13" blir ofte litt for likt lydmessig, og også litt vanskeligere å stemme de til å låte bra.

Du skal kunne velge finish på forhånd, men hvor hadde du tenkt å bestille i fra? Hos noen har de kanskje bare et par farger på lager, og må bestille andre inn. Det skal ikke ta mange ukene hvertfall, de lages i store kvantaer uansett, må bare få de sendt til Norge først. Hvis du hadde tenkt å bestille fra f.eks. tabs.no, så er jeg ikke helt sikker på hvordan du gjør det med fargebestilling hvis du bare skal trykke "kjøp" på de produktene der. Ville sendt de en mail eller ringt de og lagt inn bestilling på den måten, så skal du få akkurat den fargen og oppsett du vil ha.

Selv så bestiller jeg trommene fra www.thomann.de , tysk nettbutikk. Fikk det andre settet mitt tilsendt derfra (Starclassic Performer), og veldig fornøyd med servicen der. Kan også slippe den norske momsen når jeg sender de til firmaet som eies av bestefaren min, så blir mye billigere sånn sett for min del... Men har du ikke den muligheten, så virker tabs.no til å ha veldig gode priser, og får o også Meinl cymbaler derfra...

Lenke til kommentar

Stage 2 høres fristende ut for min del også faktisk! For da litt foranding også.

Ettersom Rockstar settet ditt sannsynligvis er bedre enn mine CB, og du har tenkt på 3005 settet, burde jeg ikke bli altfor skuffet over det, eller?

Har ikke snakket med foreldrene om hvor å kjøpe i fra.. Jeg blir nødt til å snakke med dem uansett, for de nøler veldig med og kjøpe fra nettet, ikke noe med service å gjøre, men de kan ikke stole på om kredittnr. kan bli lekket ut, eller noe sånt. Men ingen dum ide og ringe til dem, og bestille sånn heller, de vil nok like det bedre.

Da blir det kansje Sonor på meg da!

Lenke til kommentar

Ja, du kan vel også ta det på oppkrav skulle jeg tro, slik at det kommer på postkontoret, du betaler og sjekker ting der. Vet ikke om det lar seg gjøre med så store ting som et trommesett, noen kompanier krever kanskje å levere de på døra, men det er nå hvertfall en mulighet. På www.tabs.no så tror jeg du må enten gjøre det slik, eller forhåndsbetale, dvs. overføre penger til deres konto først fra bank/nettbank. Tror ikke de en gang har direkte kredittkort-betaling der, alt må skje via bankoverføring. Og det er jo ikke noe "skummelt"...

Rockstar er nok bedre enn CB ja, skal nok kunne si det. Det er like så god lyd i de som Export settene jeg prøvde på den tida jeg kjøpte de. Men når jeg nå vil ha et enda "bedre" sett, går jeg for Sonor 3005. Anbefales! Men kan også være en ide og se på Mapex Pro M, de er i grunn samme sett, blir lagd på samme fabrikk, hadde det ikke vært for at stedet jeg kjøper fra ikke selger Mapex, så er det faktisk mulig jeg hadde gått for de i stedet... Så er hvertfall verdt en kikk de også.

Lenke til kommentar

Nice, takk for linken! Liker de hvite setta også... bare lurer på om det blir litt vel "80'ies" style å gå for et slikt dobbelbass sett. De ser nok sikkert bedre ut på scenen da men. Har fortsatt ikke gått helt bort i fra White Sparkle heller. Skal btw ha "visning" på settet i morra, en fyr som kommer og vil titte på det. Med litt flaks kanskje jeg får solgt det :)

Lenke til kommentar

Hey, dere trommiser - jeg kan _ikke_ spille trommer, men jeg driver og skal programmere noen på en låt. I den forbindelsen hadde jeg et par spørsmål om hvordan trommer spilles:

- Når man tar en (hm, jeg aner ikke hva det heter..) "roll" over tamene, med flere slag per tam før man går over på neste, vil man da slå hardere på det første slaget og så ha løsere anslag på følgende slag, eller er styrken konstant, eller stigende ?

- Ved frenetisk bruk av dobbeltpedal, vil man som oftest slå løsere på skarp/cymbaler? Og hvordan er det med basstrommeslagene, er de som oftest løsere enn når man bare bruker èn fot?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...