Gå til innhold

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ojsann, en kar som vil ha nytt sett gitt! :D

Vel, du må faktisk bestemme en del selv før vi kan hjelpe deg noe videre, f.eks størrelser, hvor mange trommer du skal ha (shellpack, dobbelbass sett, jazz trio sett etc), om du vil ha maple, birch eller kanskje en blanding.

Men kan jo godt ta utgangs punkt i noe for deg, hvis du skal både ha cymbaler, en shellpack + hardware har jeg et eksempel (hentet fra tabs.no som jeg mener er den beste norske nettbutikken for trommeutstyr):

Det første som burde prioriteres er cymbaler, en billig tromme kan låte bra med god stemming og et bra skinn. Men cymbaler vil alltid låte likt og det er IKKE smart å kjøpe billig cymbaler.

Men heldigvis for alle oss som ikke er stinn av penger finnes det et utrolig tysk cymbalmerke som kalles Meinl.

Disse har et vidt spekter av forskjellige serier, men alle seriene er ca 33% billigere enn seriene til Zildjian, Sabian, Paiste i samme klasse.

Selv har jeg et rent Meinl Amun oppsett (med unntak av en Meinl Classic Power Bell), og jeg er utrolig fornøyd. De låter noe likt som A-Customs og AA/AAX men er en god del billigere.

Hvis jeg skal foreslå ett opsett ville det vært:

14" Amun Medium hats(perfekte allround hats) : http://www.tabs.no/produkter/trommer/cymba...-hihat-med.html 2 125,-

16" Amun Thin Crash (Jeg sier thin der for Amun medium crashene er ganske "heavy" men hvis du bare spiller metal og hardere former for musikk kan medium passe bra): http://www.tabs.no/produkter/trommer/cymba...thin-crash.html 1 485,-

18" Amun Medium Crash (syns to thin blir vel, litt for thin): http://www.tabs.no/produkter/trommer/cymba...-med-crash.html 1 796,-

20" Amun Heavy Ride (hvis du liker en ride med fin og klar ping med en kraftfull bell er denne noe for deg): http://www.tabs.no/produkter/trommer/cymba...-powf-ride.html 2 259,-

Det skulle bli ca 7 655,- for cymbalene.

Så var det trommene, her vil jeg foreslå Sonor Force 3005 som er et intermeditate -> pro kit som låter helt utrolig. Det er 9 lags 100% maple (lønn), finishene er utrolige (spesielt white og black sparkle) og hardwaren er god.

5 trommers sett med 22"x17,5" basstromme, 10"x9", 12"x10" og 14"x12" tommer samt 14"x5" treskarp. Inklusive dobbel tomholder, enkel tomholder, multiclamp og 5-delers stativsett. (pedal, hi-hat stativ, skarp stativ og to galge stativer).

http://www.tabs.no/produkter/trommer/tromm...trommesett.html 11 436,-

Da mangler du bare et cymbalstativ, der jeg velger et enkelt Sonor stativ uten galge: http://www.tabs.no/storefront.php?pid=1675...=15&submit.y=11 524,-

Tilsammen skulle det da bli 19 614,-

Men det er uten frakt, nye skinn (som du burde skaffe, hvis du ikke allerede har fra før) eller stikker.

Du får ihvertfall et oppsett som ser utrolig bra ut, låter proft og ikke koster skjorta!

Lenke til kommentar

^^Henger meg på den! :) Tror faktisk frakt er gratis fra tabs.no når man bestiller over en viss sum også...

Vurderte Black Sparkle også, men har egentlig blitt litt lei svart nå, og siden jeg allerede har et sparkle sett, synes jeg egentlig det hadde vært best med en clean farge nå... Derfor har jeg egentlig (igjen, blir jo aldri ferdig med å bestemme meg her :p ) bestemt meg for Red Maple nå,med Honey Maple på en sterk andre plass... Tror egentlig det blir den som er mest tilgjengelig der og da, når jeg bestiller... Liker begge de fargene veldig godt.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Setter stor pris på hjelpen din, figure_02 men jeg burde kansje nevne det er noe jeg ikke trenger f.eks:

- Stikker

- Symbal-stativ(har allerede noen av disse, som jeg heller kan kjøpe nye av når disse blir veldig utslitt)

- Hi-hat(trenger strengt tatt ikke ny hi-hat, for jeg har en rimelig god allerde, men den er dog veldig gammel(kjøpte den brukt) men en ny hi-hat kommer nok uansett til å bli kjøt etter hvert som jeg eventuelt for nytt sett)

- Ride/Splash symbal(samme konseptet på disse to symbalene som på hi-haten)

- Skinner(har skinner på de trommene jeg har nå, men de er utslitt. Kan også spille litt i begynnelsen på de skinnene som følger med settet, bare får å bruke de opp liksom. Får bestemme hvilket skinner jeg skal kjøpe etter hvert her også)

Hmmm.. Birch eller Maple? Det er jeg usikker på selv, men etter å ha lest et inlegg fra en fyr på Pearl forumet så tenker jeg mest på Birch(Inlegget finner dere her: http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?t=133334) Men som sagt, ingenting er bestemt ennå! Jeg spiller rock/heavy/trash (Band som Nirvana, Metallica, Rush, Maiden og kansje noe DT av å til) så det er ut i fra dette at jeg tenker mest på Birch.

Igjen; tusen takk for hjelpen til nå, og håper denne informasjonen vil hjelpe dere til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Bare en ting først, "symbal" = cymbal , "skinner" = skinn (uansett om det er flertall. et trommeskinn, flere trommeskinn.). Vil ikke være nesevis eller noe sånn, bare følte å måtte si det, sorry :p

Birch er veldig bra det, og har fordelen med at det er litt billigere enn maple. Spiller du mye rock og hard musikk så er birch et veldig bra valg, og de funker veldig godt til opptak. Hvis ikke du trenger hardware, har en del stativer og cymbaler som kan brukes, ville jeg kanskje sett litt på Sonor S-Class Pro, Premier Artist Birch/Maple, Pearl Session SBX/SMX eller Tama Starclassic Performer. Sistnevnte er egentlig et proff-sett, har like så bra features som storebroren SC Maple, bare selges for mye billigere pga birch treverk, lages i ferdigfabrikert shellpacks osv. Spesielt om du bare er ute etter en nokså standard shellpack (5 trommers). Har du tenkt noe på størrelsen på settet du har lyst på? Vil du ha flere tammer enn de 3 som vanligvis følger med i en shellpack, blir det jo gjerne litt dyrere... Prøv å tenk deg ut hvor mange tammer/basstrommer etc. du har lyst på, sett et pristak, så bør vi kunne komme opp med en del gode valg...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Hmm...da har du jo råd til noe litt dyrere da, men istede for å kjøpe et dyrere birch sett enn 3005 (Performer, Artist etc) kan du jo også sjekke ut Sonor Force 2005, er billigere enn 3005, men akkurat samme bare at det er i bjørk. Så sparer du en del penger der og kan kanskje kjøpe dyrere cymbaler (ser ikke at det er no vits i siden Amun er en knall serie), men kan jo sjekke ut Byzance, MB10/20...

En annen ting, alle de banda du nevnte, alle trommisene der spiller på maple sett så ikke du kjøper bjørk fordi du tror at Lars Ulrich bruker det liksom :p

Men for all del, bjørk gir en veldig god og punchy lyd, og passer bra live og i studio osv.

Lenke til kommentar

Okey, Sonor Force 3005 eller 2005 og Meinl Amun cymbaler er altså deres "favoritt" forslag hvis jeg ikke vil bruke altfor mye over 20.000 ?

De du nevnte, Zpr (Pearl Session, Premier Artist Birch/Maple, og Sonor S-class pro) er altså litt dyrere? Er det noen forskjell på kvalitet o.l på disse settene, og finnes det en plass på nettet hvor jeg kan høre lyden på de(Eller band som bruker dem? Du skjønner jeg bor litt langt fra en nærmeste musikk foretning)

Har som sagt bare 2 brukbare cumbaler, en ride og en splash. Det finnes ingen tvil om at jeg MÅ få ny(e) crash(s) De jeg har er bare den gamle hi-haten som følgte med settet :cry:

Det med trommeskinn tror jeg jeg venter med til etter jeg får trommene

EDIT: Jeg trenger først å fremst et 5 piece kit, altså vanlig shellpack. Har en dobbel bass pedal fra Pearl fra før av, så jeg ser ingen vits i å kjøpe dobbel stortromme enda vertfall :)

Forresten, fikk du PM Marius?

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

Ville faktisk sjekka ut Premier Artist Birch først og fremst, om du er ute etter gode birch trommer til den prisen, og bare trenger en basic shell-pack. Bør ikke koste mer enn rundt 13.000, Premier lager sinnsykt gode farger på settene sine og de høres bra ut. hvertfall mitt førstevalg om jeg skulle se etter birch trommer i den prisklassen, de er nok bedre enn Sonor 2005. Tama Superstar Custom kan kanskje også vurderes, liker ikke helt utseendet (skruehusene spesielt) på de selv, så jeg hadde antagelig ikke valgt de.

Men Meinl Amun cymbaler kan absolutt anbefales, fungerer bra både live og i studio, perfekt "allround" cymbaler, som fungerer spesielt bra (etter min mening da) til rock og hardere stiler.

Fikk PM fra deg, bare glemte å svare desverre :p . Går helt fint det, hadde du bodd nærmere østlandet kunne det kanskje vært en mulighet :)

Lenke til kommentar

Æsj, klarte ikke vente med bilder til det nye skinnet jeg :tease:

Men orker ikke skrive alt sammen på nytt, så dere får en kopi fra drummerworld:

Here is my new kit! I finally got to sell the Ayotte kit, and here is my new baby!

Shells:

Pacific Drums & Percussion CX 9 ply 100% maple in white onyx.

20x18" Bassdrum

10x08" TomTom

12x09" TomTom

14x12" Hanging Floor Tom

16x14" Floor Tom with legs

14x05" Snare (10 lugs)

Hardware

PDP 800 series Hi-Hat stand

PDP 800 series 3x straight cymbal stands

PDP 800 series 3x boom cymbal stands

Gibraltar small boom arm(where I have my splash)

Tama Iron Cobra Powerglide double pedal

Vega Percussion throne

Cymbals

Meinl Amun 14" Medium Hi-Hat

Meinl Amun 20" Powerful Ride

Meinl Amun 16" Thin Crash

Meinl Amun 16" Medium Crash

Meinl Amun 18" Medium Crash

Meinl Amun 18" China

Meinl Amun 10" Splash

Meinl Classic 08" Powerbell

Heads

Evans Genera on snare

Evans EC2 on 10, 12 and 14" toms

Remo Powerstroke 3 on 16" tom (The EC2 hasnt come to norway in 16" size yet, so Im using this atm)

Evans EQ3 on bassdrum

Other

RythTech Tambourine

DaDi Cowbell(Not showed on the pictures)

Carbosticks 7A for the lighter sorts of music and Carbosticks 5B for the heavier stuff.

I have two other kits, a Premier Cabria Lite 4 piece with very small shells for small gigs and a Gretsch(I never learn to spell that) Catalina Club 4 piece kit with 18" bassdrum for my jazz stuff(I use ol' Zildjian K's on that).

But this is my main kit who I use for heavier stuff (I normally play prog, metal etc) and in my own band.

The sound of the CX kit has blown me away, and their sound isnt any bader than my Ayotte kit was (though the kick isnt that good) and the white onyx is adorable and look fantastic in scene effects.

My cymbals are Meinl Amuns all round (cept the bell) and they are the best cymbals for that price, nuff said. I just love that Powerful Ride, so pingy and so powerful bell.

Some of my favorite drummers and influences are (for the prog/metal), Mike Portnoy (prolly my biggest influence, I love his playing with Dream Theater, he is mainly the reason I play drums now), Virgil Dontati (Whoah, that double bass is frickin awesome), Neil Peart (who doesnt admire the guy?) and Thomas Lang (so technical...)

Among the jazz I look up to all the kings, Steve Gadd, Buddy Rich and of course Vinne Coliuta (another spelling problem).

Anyway here is the pictures. Any comments is appreciated. :)

p10101785fh.jpg

p10101941jz.jpg

35av.jpg

42oo.jpg

60df.jpg

72rf.jpg

Lenke til kommentar

Ville kanskje sjekka litt på Peace faktisk hvis du er ute etter så billige pedaler som mulig men allikevel grei kvalitet:

http://www.trommeslager.no/product_info.ph...859eba521d45d1f

Modern Drummer hadde en review av disse i fjor en gang, og husker de kom ganske bra ut av det totalt sett. For prisen så tviler jeg i grunn på du finner noe bedre... Evt legge på en tusenlapp og gå for Janus Ergo dobbelpedaler, de er nok bedre pedaler som kan fint sammenlignes med Tama IC, Pearl Eliminator osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...