Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virgil Donati er GENIAL med dobbelpedalen, men hvor kommer påstanden som sier " 1 pedal har mer groove preg over trommespillet" ifra? Etter min mening, så mister noen rytmer "grooven" sin hvis du tar bort dobbelbassen.

Er ikke noe påstand fra min side, er en mening jeg har... Eller er det en påstand det kanskje :p men uansett... Jeg mener at en bør lære seg å groove med enkel først.. Få inn litt basics før en begynner på odd time signatures (Hater norske trommeord.. Høres ikke så tøft ut :p ) & polyrythms med dobbelbass sant?

 

Helt klart, noen rytmer er best med dobbelbass, som med musikken... DT er best med dobbelbass... For eksempel så keane er best uten :p

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd den nye Vault serien til Sabian?

Vurderer å kjøpe en "19 eller "20 crash når jeg kommer til usa

 

Prøvde en i buttiken en gang, og syntes den ligna veldig på A custom serien, så jeg tror den kommer til å passe bra med mine eksisterende cymbaler :yes:

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd, men har hørt ja at den er nesten samme som A serien... Jeg sverger troskap til Zildjian så har ikke tenkt på sabian cymbaler, MEN - det er sikkert en fin cymbal! Noen som har O-zone crashen til Sabian? (tilhører Dave Weckl sin signatur serie, Evolution) Den er så sabla fin lyd i.. Noen som vet om Zildjian har en lignende? :p

Lenke til kommentar
Forresten dell_9200, "Gode trommiser klarer seg med en basstromme".

Hørt om Virgil Donati?

Thomas Lang?

Mike Portnoy?

Dave Wecl?

Dennis Chambers?

Marco Minnermann?

Nei?

Har du hørt om John Bonham?

 

Du kan lage like mange groover hvis du bruker heel-tow teknikken og slår deretter på en av de store trommene. Da kan du, hvis du er god nok vel å merke, få en god flyt i bass-drillingen. Det var dette Bonham gjorde i sin tid i Led Zeppelin.

 

Eneste begrensningen er deg som trommis... MEN hvis du skal spille basstrommer i 32-deler (16-deler per fot) gjennom hele sangen må du nok ha dobbelpedal ja.

 

Men vil bare for min del si at slik musikk klarer ikke jeg å høre på i lengden. Det er på grensen til bråk :thumbdown:

 

Herr Brun: Er sikkert ikke så dyrt i forhold til de som kjøper 50 trommer for å kompensere for hvor dårlig de egentlig er til å spille, men betalte 50 grander for settet med Paiste cymbaler...

 

PS: Bonham spilte bedre med enkelpedal enn det andre gjør med dobbel-pedal...

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Dell_9200.... John Bonham er den beste trommisen som har eksistert.

 

Han manøvrerer et trommesett slik andre bare kan drømme om. Jeg forstår dere som bare MÅ ha dobbelpedal, men fakta som følger er at om du skal klare deg med en pedal om du er god nok. Innehar du også et brukbart trommesett, ser jeg ingen grunn til dobbeltpedal.

 

De gode trommisene på 60 og 70-tallet klarte seg uten. Noen eksempler: Ginger Baker, Mich Michell, John Bonham, Ian Paice, Topper Headon

 

Men som noen har vært inne på, smaken varierer.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Dell_9200:Hvis du lurer, så JA, jeg har hørt om Bonham.

NEI, du kan ikke lage like mange groover med enkeltpedal som med dobbelpedal. Så enkelt er det.

 

HenHau: Sier du at Virgil Donati, Thomas Lang, Marco Minnermann OSV, IKKE er gode fordi de har dobbelpedal?

 

Ingen av de spiller death metal heller, så ikke kom med den regla om at dobbelpedal er bare for 16 deler i 250 BPM.

Lenke til kommentar

Nå begynner denne tråden å bli ganske teit.

 

SnittLeif:

Av de du viste til virker Virgil Donati grei nok, men Dave Weckl derimot er en annen sak. Snakk om briefe-trommis uten å ha noe å brife med. Har spilt i korps i mine yngre dager, og kan love deg at en aspirant kan klare det samme. Det eneste Dave Weckl gjør er å drille med stikkene på forskjellige steder på trommene avbrutt av en basstromme som kommer tydeligvis feil inn HVER gang.

 

Det man prøver å si er at man er verdens dyktigste trommis hvis man døljer av all kraft på de "små" og "store" trommene i raskest mulig tempo. I et band kan man ikke være solotrommis, og det var der John Bonham var revolusjonerende... Han måtte tilpasse seg til Led Zeppeln. Jeg kan si at det fins kanskje dyktigere trommiser enn Bonham, men det blir som å sammenligne Jimi Hendrix med Yngwie Malmsteen. Yngwie er ekstremt teknisk, men mer mangel på tonal forståelse skal man lete lenge etter.

 

Poenget er at man må begrense seg for å la musikken tre fram og ikke lage en brife-gruppe slik som Cream gjorde.

 

Mikal:

Helt enig med deg i at Thomas Lang var sinnsykt dyktig. Han brukte andre ting enn kun tunge basstrommeriff. Dennis Chambers var også dyktig med hendene. Er heller for en fot på basstromme og en fot på hi-hat som Bonham. Hvis du hører på Live-tracket på Moby Dick hører du at hi-haten går hele tiden. Det gir også variasjon i spillingen.

Lenke til kommentar
Snakk om briefe-trommis uten å ha noe å brife med. Har spilt i korps i mine yngre dager, og kan love deg at en aspirant kan klare det samme.
:blush: Må nesten si meg flau på din vegne om dette er noe du mener seriøst. Dave Weckl er annerkjent som en av de aller beste jazz-trommisene i VERDEN. Han har et utall av opplæringsvideoer for trommiser og har bl.a. vært med på et Buddy Rich tribute show der han spilte med Steve Gadd og Vinnie Colaiuta, to andre veldig kjente trommiser som også kan klart hevde seg blant verdens beste. Jeg skal like å se en aspirant klare det samme som Weckl gjør. :!: Beklager, men jeg må bare le av sånne uttalelser. EDIT: Kan legge til at jeg forstår godt poenget ditt med at det skal passe til musikken. Og Weckl er nok en fyr mange ikke liker på grunn av at han er litt for eksperimentiell. Men han har da teknikken og feelingen til å innestå for den type spilling. Det er jo tross alt en grunn til at bandet hans heter Dave Weckl Band også, nettopp fordi han er frontfiguren, den som skal stikke ut i bandet. Da kan man jo si at "det skal ikke trommiser gjøre", men det er jo en smakssak. Men hvorfor kan ikke det også være en mulighet...?

 

Orker ikke legge noe mer energi oppi det her nå, saken er at når det gjelder dobbeltpedal/ikke dobbeltpedal så er det hele en smakssak, + forskjell i musikkstil. Men oppsummering for meg vil være at man kan ikke si at doble pedaler er unødvendig uansett hva du spiller, og om du selv ikke liker de musikkstilene med mye dobbelbass så er det i grunn irrelevant. Mange liker den type musikk, og trommiser som har lyst å spille den stilen har veldig godt bruk for doble pedaler. Men det er jo ikke dermed sagt at man er nødt til å peise på med doble basstrommer gjennom alle låtene om man først skaffer seg en dobbeltpedal heller! De kan fint brukes innimellom, der det passer. Alle trommisene Mikal nevnte er f.eks. eksempler på det.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Dell_9200:Hvis du lurer, så JA, jeg har hørt om Bonham.

NEI, du kan ikke lage like mange groover med enkeltpedal som med dobbelpedal. Så enkelt er det.

 

HenHau: Sier du at Virgil Donati, Thomas Lang, Marco Minnermann OSV, IKKE er gode fordi de har dobbelpedal?

 

Ingen av de spiller death metal heller, så ikke kom med den regla om at dobbelpedal er bare for 16 deler i 250 BPM.

Thomas Lang er ekstremt dyktig...

 

Poenget er: Jeg tror at mange trommiser som i dag bruker dobbeltpedalen, kunne klart seg uten. Bonham samsvarte armer og bein på en måte som ingen har klart etter han. Og han spilte i et band. Forskjell på det og brife alene med et trommesett.

 

Dennis Chambers er en meget god trommis, men han bruker mer armer enn han bruker beina, så du får ikke den følelsen av at "her er det en som brifer med dobbeltpedal fordi han ikke klarer å samsvare armer og bein".

 

Smaken er forskjellig... Jeg liker best musikken fra 60-og 70 tallet, der det også er sinnsykt gode trommiser.

Jeg vil anbefale dere å høre på Made In Japan, The Mule... Der viser Ian Paice at han kan spille, og How The West Was Won, der John Bonham viser hva han er laget av!

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Det var en liten klatt med ironi der ja... :hrm:

 

Men kan dere ikke si noen sanger der Dave Weckl viser sitt gode potensiale da? Det jeg så på drummerworld.com var ikke noe å skryte over... :thumbdown:

Hold kjeft. Skaff deg noen Dave Weckl Band Plater, SÅ kan du begynne å prate.

 

 

EDIT: Nei, jeg er ikke sint, jeg er oppgitt over inkompetent tankegang

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...