Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Mikal her. Man mister ingenting ved å bruke to basstrommer eller dobbelpedal, snarere tvert i mot. Er enig i at det i enkelte musikkstiler er lite behov for dobbelbass (en del jazz, klassisk rock og det meste pop f.eks), men om man spiller rask metal hjelper det ikke å komme med den vanlige "er tøffere å spille like fort med en enkeltpedal" unnskyldningen, som jeg har hørt så altfor mange ganger av alle "less is more" fanatiske trommiser der ute. Sannheten er at de aller fleste trommiser ikke har sjangs å spille like fort på en som på to pedaler (ja, jeg vet om de konkurransene med verdens raskeste enkeltpedal-trommiser osv. (Tim Waterson var vel den raskeste sist?), men disse trommisene hører absolutt til en minoritetsgruppe. Hvor mange trommiser har du sett med egne øyne klare å spille like fort på singel som dobbel? Selv har jeg ikke sett andre enn Ian Paice (selv ikke han kommer helt opp på det nivået du kan få til med db.)og de som var med i den raskeste konkurransen sist...) selv så mye de måtte øve på det. Og da er det for dumt spør du meg å ikke ville bruke to basstrommer / dobbelpedal pga. egne inntrykk av hva som er kult (eller tr00? :p ), uten å tenke spesielt over fordelene.

 

Dere får jo gjerne fortsette å ha den innstillingen til dobbelbass om dere kun spiller den type musikk som jeg listet opp først. "More power to you!" :thumbup:

Men kom ikke å si at dobbelbass er totalt unødvendig uansett musikkstil. Det er bare å sette restriksjoner på hva man faktisk kan gjøre på et slagverk...

 

Min lille mening i alle fall...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

ZprMario - vet ikke helt om du misforsto meg men jeg mente at jeg spiller ikke musikk nå for tiden som jeg trenger db, altså jeg syns det er viktige å lære seg når en har nettopp begynt å groove med singel... Har spilt i 2.5 år sant... Har selvfølgelig tenk å begynne med det etterhvert - men alt til sin tid ;)

 

Og jeg mente ikke at du får en enkel pedal like raskt som en dobbelpedal.. Det er rett og slett umulig... I og med det blir 2 føtter mot 1 fot.. Tror jeg hvertfall... Men at du kan spille raskt med en og.. Men metal med singel, det går ikke :p Må ha db der ja.. :)

Lenke til kommentar

Tenkte i grunn mest å referere til Dell_9200s post når jeg skrev det, forstår poenget ditt veldig godt :) . Er bare det at jeg har hørt flere som kommer med det at dobbelbass er totalt unødvendig uansett, nybegynner eller viderekommen, innenfor all musikk. Synes det er verdt å støtte motparten her.

 

Men for all del, ikke føl deg "tvungen" til å begynne med dobbelbass hvis ikke det er noe ønske for det, var ikke sånn jeg mente heller :p . Man må få gjøre som man selv vil, ikke sant. Bare viktig å huske på at om man spiller musikk der dobbelbass vil gi flere muligheter og kan gi musikken et positivt "løft", så er det absolutt bare en fordel å bruke det.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Hei og hå, tromme-mennesker! ;)

 

For dere som har hørt litt om trommiser, har dere sikkert hørt om Danny Carey.

Han er en av de bedre trommisene jeg har hørt. Han er teknisk god (mener jeg) og veldig dyktig. Er ikke så flink til å beskrive sånt, men ta en titt på Tool, Carey er helt konge i det bandet! :)

Lenke til kommentar

denne diskusjonen om det er best med dobble basspedaler eller en enkel basspedal er jo såklart en smaks sak. Dobble har fordelen med og gjøre mer tightere Dobbel strokes, pluss at du kan blande inn mye triol blandinger og andre mer Fortere Rytmer, i forhold til en enkelpedal som kjører kanskje mye bedre Singel strokes, og har mer groove preg over trommespillet, siden den kombinerer med Hihat etc. Selv bruker jeg Axis enkelpedal, den er lett og og kjapp, og jeg får kombinert raske dobbelstrokes etc, mens jeg kombinerer med Hihat,

for og kanskje Vise eksemplene mine gå på drummerworld (Genialside) :thumbup: gå derretter på videor og se på en trommis som heter Bobby Jarzombek, en ganske Loko dobbelbass spiller, legg merke til markeringene han gjør med Crash cymbalene bak seg! :D, for og så morsomme ting man gjør med enkelpedal se en video av Dave Weckl, eller for eks steve gadd, jeg vil helst anbefale at dere ser videon av JoJo mayers! det er ganske kult. Da kan dere også se hvordan han kombinerer tekniske ferdigheter med en enkel pedal! :thumbup:

 

Poenget mitt er at man kan liksom ikke argumentere med om enkel pedal eller dobble pedaler er best, sånne ting er som jeg sa: en Smaks sak

:roll:

Endret av Xjobat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...