Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store tromme-tråden

figure_02

Anbefalte innlegg

Jeg har Janus dobbelpedal... Veldig fornøyd... Fikk den for 2700 men den koster egentlig 3300... Dobbelpedal er noe enhver nybegynner av en trommeslager har lyst på. Jeg venta i tre år, og er glad for det... Lurere og bruke penga på nye skinn, nye cymbaler og stikker. Jeg har en kamerat som har lyst på en. Han har bare spilt i 1 år. Han går for fort frem. Jeg har jo selv begynt å få god kontroll over dobbelpedalen, og han er veldig misunnelig... Jeg skjønner han, jeg var på det stadiet selv for noen år siden...

Så jeg sier det bare... Aldri gå for fort frem med å kjøpe... Og som du sa ZprMario, aldri kjøp noe billig juggel, spar alltid til det beste... Det lønner seg ALLTID! Trust me! :thumbup:

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nettop og spilte paa et sett jeg aldri hadde spilt for, og kom til aa tenke paa en ting:

Viktigheten i ride-lyden. Dette er faktisk utrolig viktig, og er 100% essensielt for lyden.

Jeg spiller (dvs. spilte, blir lite spilling paa meg for tiden :() med mange forskjellige sett. To har samme basstromme, mens alt annet er svaert forskjellig paa alle sammen. Alle har symbaler, og jeg ender ofte opp med aa bruke en liten blanding. Men en ting har jeg merket. Jeg bruker ALLTID bare en ride, og det er min egen.

Naar jeg kjoepte riden min saa var jeg i et rom som jeg vet hoeres ut ca. som det jeg oever i. Jeg proevde lyden i over 50 forskjellige rider, og det var EN som virkelig var fin lyd i. Denne var pussig nok relativt billig, merket husker jeg faktisk ikke (er over et halvt aar siden jeg har sett den). Alle andre passet rett og slett ikke.

I dag spilte jeg som sagt paa et "nytt" sett, og ridelyden gjorde meg i daarlig humoer! Det er noe av det vaerste jeg har hoert. Det var en Sabian et eller annet, husker ikke modellnavnet. Jeg klarte rett og slett ikke aa bruke den, og endte med aa fjerne den og spille uten ride.

Er det andre enn meg som mener at riden er 100% essensiell i soundet? Har faktisk ikke tenkt over dette foer...

Lenke til kommentar

Enig i det... Ride'n er en litt "spesiell" cymbal for meg, som bør være så perfekt som mulig. Er noe med det, å finne sin egen "Holy Grail" av ride cymbaler, har hørt om flere trommiser i evig søken etter det :p. Jeg har hørt en del hi-hater, og mange av de låter slik jeg liker, men med ride'n er det egentlig noe annet. Selv har jeg vel egentlig ikke finni min perfekte ride enda, selv om jeg er veldig fornøyd med min 20" Paiste Sig. Power Ride. Problemet med den er at den lager litt mye "etter-lyd", bygger seg opp. Ping lyden er klar og distinkt, klar fin bjelle, men bygger seg altså litt vel mye opp, og passer dårlig i rolige partier/situasjoner. Så vil tro jeg kommer til å legge til en litt mer "almenn" ride seinere, så kan jeg bruke den jeg har strictly til mer "heavy" musikk...

Favoritt hi-hat'en akkurat nå, er 14" Meinl Byzance Heavy Hats. De slår både 14" Paiste Sig. Heavy'ene (som jeg også har) og 14" Zildjian K Custom Dark Hats (solgte de i fjor). Rett og slett min ide av perfekt hi-hat lyd akkurat nå.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Har Meinl Amun 20'' Powerful Ride, den har akk slik fin ping som jeg liker, eneste er at bjella er litt liten for min smak, litt vanskelig å treffe syns jeg.

Er også veldig fornøyd med Meinl Amun 14'' Medium Hatsa mine.

Crashene, som er 16 og 18'' Medium bråker litt, er jo bra i noen tilfeller, men neste gang kjøper jeg nok en thin for de mer rolige partiene.

Meinl er knall cymabler :D

Lenke til kommentar
Jeg har Zildjian 20" A Costum Medium ride... Veldig fornøyd, men har dette problemet med skitten. Kan jeg vaske den å gnikke, eller må jeg ha noe spesialutstyr, som skum? :hmm:

Dette er altså ikke min, så det er sagt :)

5478711[/snapback]

Fant denne sida om vasking av cymbaler. Haug med tips der ..

Lenke til kommentar

Jeg vaska ride'n min med grønnsåpe idag... Det stod på ei nettside at det skulle funke ganske bra... Det funka ganske bra, men jeg brukte først en svamp, en litt grov svamp, og da ble den helt oppripa... Jeg bare: "POKKER!!"... Men har det egentlig noe å si på lyden? Det må da ha NOE å si selvfølgelig, men? :hmm:

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på... Jeg kjøpte skinn til 8" min i går, og jeg kjøpte med ett lag.. Burde jeg kjøpt med to lag? Har en mistanke om det, fordi det det er allerede full av bulker... Skinn er jo billig, men viktig... Så lurer på dette da; Er det noen stor forskjell på enkelt og dobbelt lag på et skinn? Grunngi svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil du ha punch ut av trommene, kjøper du et lags... Vet ikke hvilke type du kjøpte nå da men.. Veldi lett å få punchy lyd...

"Jazz" folk bruker to lags og stemmer trommene gjerne høyt for eksempel.. Men også viss du slår hardt og bruker mye skinn, er 2 lags også ganske greit, og du kan også få punchy lyd seff, men du må slå hardere...

Vil helst vite hvilken type skinn du kjøpte, men uansett om det er 1 lags eller 2 lags - slår du vanlig så skal skinnet holde lenge ;)

Lenke til kommentar

ZenCo; Som du spør, er det noen forskjell på 1 og 2-lags skinn? Ja. Kort og greit :p. Praktisk sett vil det si at om du spiller på samme måte på begge type skinnene, så slites 1-lags skinnene fortere, og de tåler i det hele tatt litt mindre "juling" enn 2-lags skinn. Forskjeller lydmessig, så synes jeg 1-lags skinn gir mer klar "tone", veldig ålreit i opptaks-situasjoner o.l. De gir ikke like mye "trøkk" som 2-lags skinn, og egner seg da, i alle fall av egen erfaring litt dårligere til live-bruk, om man ikke kan mikke opp trommene godt. 2 lags skinn har en litt mer "død" tone, men med mer "trøkk". Veldig bra å bruke live synes jeg, og de tåler generelt mer slitasje enn 1-lags skinn.

Er man usikker, ville jeg valgt 2-lags. Som jeg ser det er eneste fordelen til 1-lags at de låter litt "klarere", tonene kommer bedre fram, men mange av 2-lags skinnene i dag høres veldig gode ut de også. F.eks Evans G2, Remo Emperor, Aquarian Response 2 osv. Jeg vurderer å kjøpe inn 1-lags sett med skinn til trommene mine for å bruke til opptak, men inntil det så klarer jeg meg fint med 2-lags... Mange proff-trommiser som også har sagt det samme, Tommy Lee f.eks sier han alltid bruker 2-lags live, og 1-lags i studio. Sikkert flere eksempler her, men var han jeg kom på i farta :p

Lenke til kommentar

Enig i det, Anders... Synes Pinstripe skinn kan funke på et billigere sett, der man prøver å kutte ut så mange "irriterende" overtoner som mulig, ettersom trematerialet i trommene ikke er det beste. Men på high-end trommer ville jeg ikke brukt Pinstripe, siden de overtonene man får med disse trommene er helt av en annen verden og "liver" opp trommelyden. Så ville heller valgt G2, Emperor etc. om man har et ganske bra sett, selv om disse bruker også å fungere bra til litt billigere sett. Er man av de som bruker å putte filt under skinnene for å dempe overtoner, passer nok Pinstripes bra...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...