Gå til innhold

Den store tromme-tråden


figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ZprMario, du høres ut som en fornuftig kar som vet hva han snakker om. Jeg har et spørsmål; Kan du finne et sett med god kvalitet, god lyd og uten cymbaler til rundt 10k?

Ser at du har fått sent sett fra tyskland, er dette mye billigere, eller? Burde jeg da bestille et bra sett fra tyskland og få det sendt hit, og hvordan gjør du det da?

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for tilliten :) . Anbefaler å kjøpe sett fra Tyskland ja, ettersom de ikke tar skyhøy fraktpris hit og samtidig har veldig ålreite priser på det meste. www.thomann.de kan jeg i alle fall anbefale, ettersom du får fraktpris fra de først og de trekker alltid i fra den tyske momsen (på noen andre steder må man spørre og be om at de gjør det først, og noen ganger kan de være litt vanskelige der...). På det settet jeg har bestilt nylig kom fraktprisen på 120 euro, som er rundt en 1000 lapp. Da er det et relavtivt stort sett med to gulvtammer, to rack-tammer, basstromme, skarptromme og et dobbelt-tam-stativ medregnet. Men selv om dette kanskje høres litt dyrt ut, blir det ofte billigere da sett der nede noen ganger kan være halve prisen av hva de koster her i Norge. Legger man da til en 1000-lapp i frakt pluss noen prosent ekstra i moms (Tyskland har 16%, Norge har vel 24-25%?) ender det gjerne opp i pluss... Men samtidig, jo dyrere sett man kjøper derfra, jo mer sparer man da...

 

Hvor stort sett hadde du tenkt på? Evt. noen merker du foretrekker over andre? Vil jo ikke tvinge deg til å skaffe f.eks. et Tama sett hvis det er Pearl du "brenner" for å spille på liksom :p. Tross alt finnes det en del bra sett der ute... Men hvis du gir meg litt mer info der skal jeg nok kunne søke litt og finne ut litt mer...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Tenkte meg et 5-trommers sett med pedaler og stativer. Er egentlig ikke noe merke jeg helst vil spille på, men har erfaringer med tre forskjellige pearl sett som jeg synes er ganske gode, selv om disse da er "billigsett".

 

Det settet jeg har nå er et Pearl Forum som kostet 3-4k hvis jeg ikke husker helt feil (brukt) og hihat'en som jeg kjøpte for litt siden koster liksom 5k(Sabian Hand Hammered HH Manhattan Groove), så det er jo på tide med noe som kan ta over for det gamle. Er et sett i ELX- serien et godt valg da? Hva slags erfaring har du med tama settene?

Lenke til kommentar

Tama har veldig gode sett de, og i den prisklassen der vil jeg mene Tama Superstar er bedre enn Pearl ELX. De har bedre tremateriale i trommene (ELX har "Poplar" tre mens Superstar har bjørk, som og brukes i dyrere sett) samt die cast hoops på tammene og samme tom-system som den dyrere Starclassic serien. Mange synes riktignok at lugs-typen til Superstar dekker for mye av trommene og ser ikke like bra ut, det må man nok vurdere selv i så fall. Men alt i alt vil jeg hevde Tama Superstar er et bedre valg per dags dato enn Pearl ELX. Men samtidig, Sonor er også et veldig bra valg i den klassen, verdt å vurdere... Må stikke på jobb nå, men er tilbake i ca. 2 tiden, kan hjelpe deg mer da :) .

Lenke til kommentar

Det er nok sant, men det er fortsatt et bedre valg enn et Pearl Export sett med "poplar"-shells, spør du meg. Hovedforskjellen på 1.grads og 2.grads tre ligger hovedsakelig i utseendet på treet, noe som også er grunnen til at det ytterste laget på Superstar settene er basswood, for at det skal se bedre ut på de lakkerte settene. Men, når det er sagt så er det langtfra feil å gå for Pearl Export settene, de har bra hardware og er proft laget så sånn sett er det et godt kjøp. Men, allikevel mener jeg Superstar er bedre, om man liker utseendet på de. Hardwaren på de to settene vil jeg hevde er omtrent like bra.

 

SK er den billigste utgaven (også bare kalt Superstar), og har et fargecover rundt hele tromma i en solid farge (ikke lakk). Positivt: ofte bedre å bruke om du frakter settet rundt mye og er redd for riper og lignende, da coveret kan i verste fall byttes seinere. Negativt: ser "billigere" ut enn lakkering direkte på tromma.

 

SX ligger vel litt dyrere i pris (også kalt Superstar EFX) og er i grunn nøyaktig det samme som SK, men med litt mer eksotiske farger (mix).

 

SL er den dyreste utgaven (også kalt Superstar Custom) som har lakkerte trommer der treet "skinner" i gjennom lakken. For de fleste så ser de best ut, mest likt et "proff"-sett så og si. Om du har penger nok til de og vet du kommer til å ta godt vare på settet (evt. har grei kontroll på hvem som bærer de fram og tilbake osv) så er nok de det beste valget.

 

Tror dette skal være ganske nøyaktig info, men andre må gjerne komme med innspill om jeg har glemt noe. Jeg er ingen selger eller på noen måte "ekspert" på området, men har i grunn lest endel om de forskjellige trommene og sitter med endel info fra da jeg studerte etter nye trommer selv. I tillegg til at jeg bare er naturlig tromme-nysgjerrig av natur da :p

 

PS: Glemte å si at de forskjellene jeg nevnte er det eneste som skiller de forskjellige utgavene. Det vil si at om du vil spare penger å gå for den billigste, får du i grunn samme sett som det dyreste bare med annet utseende. Tilbehøret, hardware og alt det der er akkurat det samme, lyden vil bli nærmest identisk.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Forskjellen er at det ene settet har standard størrelser, og det andre har fusion størrelser.

Standard: 22"x18"Bass Drum, 12"x09" - 13"x10" Toms, 16"x16" Floor Tom,14"x5,5" Wood Snare Drum.

 

Fusion: 22"x18"Bass Drum, 10"x08" - 12"x09" - 14"x11" Tom Toms, 14"x5,5"Wood Snare Drum.

Lenke til kommentar

Titanium Fade er en veldig fin finish på de settene der! Synes den ser utrolig tøff ut selv. Fordelen med hengetam er at det tar mindre plass, lettere å transportere, og de setup'ene som selges med hengetam er 10/12/14, som fungerer veldig godt/perfekt størrelsesorden. Problemet med hengetam setup slik jeg ser det er hvis du spiller en del heavy musikk som trenger litt "bånntrøkk", så er 14" hengetammen ikke det beste valget der. Den mangler en del basslyd i forhold til en større gulvtam. Kan jo da velge å legge til en større tam ved siden av (16" osv) seinere, noe jeg i alle fall ville ha gjort om det går i en del rock... I et gulvtam setup er det vanligst med størrelsene 12/13/16 (med noen få unntak som har dukket opp i det siste), der det er noe ujevnt forhold mellom tammene. Selv synes jeg 13" er veldig unødvendig da den er ganske lik 12" men ofte ikke så lett å få stemt skikkelig bra. Hadde da vært bedre med 10/12/16 synes jeg, selv om det er en litt større gap mellom 12/16... Men, det er nokså individuelt hva man foretrekker her. Hadde det vært opp til meg ville jeg nok gått for hengetam-oppsettet og heller lagt til større tam senere...

 

Leveringstiden tar sjelden lang tid om de først har det på lager. Kan jo komme litt an på tid på året det sendes, men utstyret jeg har fått har som regel ikke tatt spesielt over en uke fra de har sendt det derfra (medregnet stopp i tollen her i Norge osv...)

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Gode trommiser klarer seg med én basstromme. Hvorfor er det tøft med flere basstrommer? Det er bare mye unødvendige penger brukt.

 

Bestillingstiden var på nesten et år. Fikk det første settet som ble spesial-importert i Norge. Morten Abel sin trommis fikk sitt rett etterpå

 

Spiller selv på John Bonham's "Vista Lite" og er veldig fornøyd med det... Har f.eks 26" basstromme. Spiller med Paiste 2002 cymbaler. Alt i Bonham stil! :w00t:

 

PS: Bonham's sett er gjennomsiktig... Se her:

 

Amber-Vista-Lite-lg.jpg

 

Har alt, bare med litt større cymbaler... :tease:

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Nei.. Du må bruke doble basstrommer viss du skal spille DT for eksempel er ikke kult uten... DU MÅ TILPASSE DEG STILEN.... Spiller selv med enkel fordi det er tøft syns jeg.. Mye kuler å spille raskt med enkel.. Liker selv å groove med singel men det er smak og behag.,., Er ikke sånn at det og det er korrekt... Har du noen lyd/videoklipp av settet? fin lyd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...